Ruuan hinta nousee
Lintilän mukaan Euroopassa ruuan hinta tulee nousemaan sodan takia huimasti lähitulevaisuudessa.
Lehtiuutisen mukaan tällä hetkellä ihmisten ruokakustannukset on noin 11% (brutto) tuloista, ja ne tulevat suunnilleen tuplaantumaan.
HUH HUH, jos tämä toteutuu saa kyllä miettiä kauppaostoksia uusiksi.
Oletteko pitäneet kirjaa paljonko teillä menee tällä hetkellä ruokaostoksiin kuussa? Meillä menee noin 700€
Kommentit (823)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen keksinyt että kun vaihtaa teepussin narun tilalle (joka menee helposti poikki useasti käytettynä) siiman, samaa teepussia voi käyttää todella kauan.
Ei tarvitse tehdä uutta narua. Laske teepussi kuppiin lusikalla ja nosta se lusikalla ylös.
Ei ne lusikatkaan ilmaisia ole.
Lusikan voi pestä, kai sinulla niitä muutama on.
Entäs jos lusikat meni jaossa ex:lle?
-ohis
Ala miettimään ruokalistaa.
Mun aamiainen ja iltapala
Puurohiutaleita 3 dl, jogurttia 3 dl, marjoja
Marjat omista puskista, puuropaketti 1 kg maksaa alle euron, joguttikone tekee jogurtin, 3 dl maksaa n 0.20 e.
Kaalia syödään paljon, kuten porkkanaa.
Vaihtoehtoja on paljon olemassa
Mulla ollut viimeaikoina päälle 100e kk ruokamenot, ihan sen takia että olen ostanut herkkuja, jäätelöä, sipsejä. piimää mennyt litra päivässä kun sekin on niin hyvää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e20cb21f-3881-4f9a-be7f-2e4c246ab740
PASKA VALTIO
Naapurin vika.
Tänään kyllä vähän nostelin kulmakarvoja, kun huomasin lempijuustoni hinnan nousseen kaksi euroa .
"Sodan takia" - Lintilä vääristelee.
Äiti + 2 kouluikäistä poikaa. Ruoka- ja talousmenot 360e kuussa ennen hinnannousuja. Nyt 400e. Tämän lisäksi erikseen raha mikä menee herkkuihin, esim. lasten lauantaikarkit, jätskit.
Suomi on tällä hetkellä Euroopan kalliimpia maita muita maita kyllä jelpataan ja saavat tukea mutta ei täällä moni tulee olemaan k"sessa tänä kesänä ja syksyllä kun ruoan hinta korkeammillaan.
Vierailija kirjoitti:
Tänään kyllä vähän nostelin kulmakarvoja, kun huomasin lempijuustoni hinnan nousseen kaksi euroa .
Jopa kaurahiutaleet nousseet ei ole kauan kun ostin Pirkan hiutaleita, paketti maksoi 1,45 ,2 viikkoa myöhemmin 2,09, samoin lempimakkarani ennen 1,79, sitten 1,89 nyt 2,09...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos maidolle ei ole muuta käyttöä niin miten tällä muka säästää?
Joo en käytä maitoa mihinkään, mut pitää miettiä jos toi irtotee kannattais xtraan verrattuna. Lusikoita on ja teesiivilä eiköhän ne kestä mun loppuiän.
Oletteko miettineet, että voisi siirtyä kokonaan tai osittain itse kerättyihin teeaineksiin? Juuri NYT on paras aika kerätä luonnosta teeaineksia: nokkonen, pihlajanlehdet (hieno mantelinen aromi!!!), mustaviinimarjan lehdet, mesiangervon lehdet, vadelman lehdet, orapihlajan lehdet (tästä oli jossain brittiohjelmassa vertailukin, olisiko ollut Heston Blumentalin ohjelma, oli verrattu erilaisia teehuijauksissa käytettyjä aineita, ja orapihlajateetä pidettiin hyvän makuisena, jopa niin, että sitä joisi ihan muuten vaan, eikä vain korvikkeena), itse kuivaan mansikanperkeet (eli sen marjanperukkeen) ja käytän niitäkin teessä. hieman mustaa irtoteetä ja sitten noita yrttiaineksia.
Ikeasta sai niitä teesiivilälusikoita alle eurolla, taitaa niidenkin hinta nyt jo olla reilusti yli euron?
Vierailija kirjoitti:
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/e20cb21f-3881-4f9a-be7f-2e4c246ab740
PASKA VALTIO
Mitähän valtiota mahdat tarkoittaa?
Nuo hinnat nousee ja laskee silmissä ja iltalehdet sun muut puhuu potaskaa " noussur 15-20%" keskimäärin. Ostin kananmunia iso laatikko ennen 1,90 nyt 3,70.....lihapiirakat 2,80e ennen sama pussi 1,90. Järkyttäviä prosenttimääriä. Mehu 2,79e ennen 1,80. Makkarat alkaa olemaan jo euron kappale että kohta ei oo varaa makkaraa paistaa paskapalkalla
On kyllä harvinaisen pihalla olevia vastaajia tässä ketjussa jos tosiaan kieltää ettei olisi todella kalliisti noussut. Sama kuin väittäisi kolmiota ympyräksi.. Älykkäitä yksilöitä. Itse sanoisin ruokaa kalliiksi vaikka olisin rikas. Anarkiaa ja ostovoiman vähentämistä tuo ruan hinta kaipais. Jos kukaan ei ostais kyllä johtajat mielummin hintoja laskis kun olis myymättä. Hinta pysyy ylhäällä kun jotkut ääliöt ryöstöhintoja maksaa
Vierailija kirjoitti:
Kaksinkertaiseen ruoan hintaan ei eläkeläisillä ole varaa. Kuollaan nälkään.
Vähän liiottelua. Suomessa on niin paljon ylipainoisia, joilla syömisten puolittaminen ei aiheuta sen pahempaa kuin laihtumista. Hoikilla tosin voi käydä huonommin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt nousevat korot, lämmitys ja ruoka ja kaupan alalta ja palvelualalta tullaan irtisanomaan porukkaa.
Oma vika jos ette pärjää , itse olette maksaneet asunnoista korkeaa hintaa ja huutaneet kuorossa että työttömyyskorvauksen eteen on tehtävä töitä.
Moni irtisanottu tulee pääsemäänkin työkokeiluun esim. kirjastoon, kauppoihin, kaupungin yksiköihin. Siellä on työkokeilua myös miehille teknisellä puolella esim. kiinteistöjen hoitoa esim. koulurakennusten hoitoa.
Moni mies pääsee 540 työmarkkinatuella kuukaudessa ja 9 euron/ kulukorvauksella työpäivä hiekoittamaan koulujen pihaa, on ruohon leikkausta ja haravointia pihalla ja koulurakennuksen maalaustöitä jne. niitä moni työtön nytkin tekee.
Moni työtön hoitaa työkokeilussa myös leikkipuistoja, siellä on maalaus, korjaus ja huoltotöitä miehille.
Kaupungeilla on työkokeilua toimistotöistä keittiötöihin ja pihatöihin.
Myös kaupoissa on tavaroiden hyllyttämistä.
Työtön tekee kotona itse työhakemuksia ja jos ketään työnantaja ei valitse töihin niin työkkäri aktivoi työkokeiluun, kun 200 päivää työmarkkinatukea tulee täyteen. Kun kaupungille tulee muuten valtiolta sakkomaksu. Jos on oikein hyvä tuuri niin voi päästä palkkatukitöihin. Itse pääsin, siihen oli tunnin työhaastattelu ja useampi hakija.
Jos työkokeiluun ei suostu niin tulee 3 kuukauden karenssi.
OIKEESTI IHMISET ei sitä karenssia tarvitse pelätä koska sossu maksaa saman rahan eli perusosan vuokran jälkeen jos ei ole säästöjä tileillä ja tileillähän ei mitään kannata pitää. Itse olen 2 kertaa karenssin saanut ja paljoa ei tuloissa menettänyt ja kela maksoin lääkkeet ja kaikku. Kela näki suoraan että työmarkkinatuki evätty joten heillä on maksettava noin 500€ vuokran jälkeen on jäätävä käteen yksin asuvalla. Mielummin karenssi kuin mikään kokeilu ja orjatyö 👍🏻🤘🏻
T.karenssia ennen pelännyt
Vierailija kirjoitti:
Sinkku, ruokakauppaan n. 200 e/kk.
Venäjäpakotteilla nostetaan hintaa keinotekoisesti, ja kurjistetaan kansaa. Venäjä itse ei kärsi pakotteista, ja rupla on jo noussut entiselle tasolle. Länsi sukeltaa, samoin USA. Aivopestyt idiootit hurraa.
Muualla Euroopassa ja USA:ssa kansa ei hyväksy hintojen nousua millään Venäjäpakotteilla, ovat fiksumia kuin me täällä suojunttilassa.
Kapitalistit ja tuotejohtajat nyt nostaa kaikkia hintoja " sodan varjolla". Kiinnostas tietää miten ukrainan tilanne vaikuttaa siihen että kotimaisetkin tuotteet on nousseet paljon hinnaltaan 😆... Sota hyvä syypää. Mitähän ne syyttäs jos sota loppuis
Vierailija kirjoitti:
Ruuan hinta ei nouse sodan takia vaan PAKOTTEIDEN takia.
Sinunlaisia yksilöitä on kaikista helpoin hallita ja kusettaa 😂. Eliitin unelma ja kun uskotte kaiken potaskan mitä teille syöttää. Varmaan luulet että muumilaaksokin on olemassa ?? Suomi se nousee maailman kalleimpien maiden listalla ja samaan aikaan palkat jää lähemmäs ja lähemmäs kehitysmaan tasoa...
Lusikan voi pestä, kai sinulla niitä muutama on.