Ruuan hinta nousee
Lintilän mukaan Euroopassa ruuan hinta tulee nousemaan sodan takia huimasti lähitulevaisuudessa.
Lehtiuutisen mukaan tällä hetkellä ihmisten ruokakustannukset on noin 11% (brutto) tuloista, ja ne tulevat suunnilleen tuplaantumaan.
HUH HUH, jos tämä toteutuu saa kyllä miettiä kauppaostoksia uusiksi.
Oletteko pitäneet kirjaa paljonko teillä menee tällä hetkellä ruokaostoksiin kuussa? Meillä menee noin 700€
Kommentit (823)
Minulla menee n. 120e kuussa, yksinasuvana tosi pienituloisena. Yritän nipistää kaikesta mistä voi, mutta kovin paljon ei enää pysty ruuasta tinkimään. Lisäksi minulla on keliakia joten en voi syödä sitä kaupan halvinta makaronia, leipää tai kaurahiutaleita joilla ehkä muuten pärjäisi tiukassa tilanteessa. Gluteenittomia leipiä ja muita en edes haaveile ostavani. Pääasiassa lihatuotteita, papuja, säilykkeitä, riisiä, perunaa, kananmunia.
Vierailija kirjoitti:
*ruoan
Sanalla on kaksi muotosarjaa. Astevaihtelun D mukainen ruoka:ruoan ja puhekielen mukainen ruoka:ruuan. 'Ruuan'-tyyppiset muodot hyväksyttiin kielenhuollossa jo 1950-luvulla, mutta vielä 1980-luvulla kielenhuolto on pitänyt niitä kielenvastaisina ja suositellut painetussa tekstissä ruoan-muotoja.
Työtön ei saa myöskään influenssa rokotusta, jos on sairaalassa työkokeilussa, mutta minkäs teet, kun työttömilllä ei ole työterveyshuoltoa.
Ostakaa punalaputettua ruokaa, kävin juuri kaupassa.
Leipä, 2 sämpyläpussia yht. 1.50
Broileria - 50 ja 30 prossaa, kermaa - 50 prossaa.
Vihannekset löytyy kellarista ja uusia kasvimaalla kasvamassa.
Nakkia en osta edes vappuna enkä uunnavuonna. Hyi.
Maalla on mukavaa.
T.
se 1100 eläkettä saava.
Asumistuki ja toimeentulotuki on yksin asuville ja yksinhuoltajille. Myös pariskunta voi saada, jos molemmat on työttömiä. Lainoja ei lasketa laskuiksi eikä saa omistaa kesämökkiä.
Ei niitä tukia niin vain saa, kuin moni kuvittelee.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuki ja toimeentulotuki on yksin asuville ja yksinhuoltajille. Myös pariskunta voi saada, jos molemmat on työttömiä. Lainoja ei lasketa laskuiksi eikä saa omistaa kesämökkiä.
Joko riittäisi jankkaukset tälle aamulle? Voitaisiin taas palata itse ketjun aiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömät tietävät kyllä tuon asian, mutta moni vakituisen työn omaava kirjoittelee ihan hölmöjä vauvapalstalla. Heidän olisi hyvä kokea työttömyys ja ne ruhtinaalliset tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joko riittäisi jankkaukset tälle aamulle? Voitaisiin taas palata itse ketjun aiheeseen.
Niin ruoan hinta nousee ja leipäjonoihinkin on tulossa korttisysteemi. Miksi otit niin paljon velkaa ja nyt kitiset, kun hinnat nousee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ruoan hinta nousee ja leipäjonoihinkin on tulossa korttisysteemi. Miksi otit niin paljon velkaa ja nyt kitiset, kun hinnat nousee?
Työttömät saavat leipäjono kortin, mutta moni eläkeläinen ei tule samaan, kun on omistusasuntoa
Ei pienituloinen yksinasuvakaan saa helposti tukia. Kriteerit ovat tiukemmat kuin lapsiperheelle.
Asumistuessa on omavastuu ja lisäomavastuu, vaikka brutto eläkkeessä ei olisi kuin hiukan yli tonnin.
Asumistuki lasketaan bruttotuloista.
Tt-tuessa ei huomioida vuokraa ja sähköä täysmääräisesti. Siinäkin on omavastuu-osuus.
Ainoastaan aivan perustuloilla tai tulottomalla jää se noin 500 euroa käteen.
Juuri naapurin kanssa juttelimme kun oli kysynyt sähkölaskun korvaamisesta TT-tuessa. Ei korvata kuulemma kuin määrätty määrä. Lopun joutuu maksamaan itse, vaikka menee alle tt-tuen rajan.
Täällä aina mainostetaan, että kaikille yksinasuville tt-tukea saaville jää käteen tuo noin 500 euron summa, mutta ei jää.
Kyllä pelottaa miten pärjään. Nytkin jo ruoka on niin tarkkaan laskettu, ettei vähempään ole mahdollisuutta. Leipäjonot ovat pitkiä ja jaettavaa aina vaan vähemmän. Ainakin pienemmillä paikkakunnilla.
En käsitä mistä voin supistaa.
Sitten tsekkaan raaka-aineet ja määrät. Vaikka jossain määrin kulinaristi olenkin, ruoka on välttämättömyysnäkökulmasta vain ihmisen polttoainetta, vitamiinia saa purkista ja mitään ongelmaa ei ole halvalla lisätä energiamäärää pienempiin annoksiin.
Olen keskituloisten alempaa kastia joten kasvavat ruokakustannukset olisivat pois suoraan siitä millä oikeasti on merkitystä eli elämästä nauttimisesta, harrastuksista, tapahtumista ja matkoista, jotka kaikki nekin ovat kallistuneet muutenkin. En piirunkaan verran suostu luopumaan tekijöistä joilla ravitsen mielenterveyttäni, ruoka on vain ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja asiallehan ei kannata mitään tehdä näköjään hallituksen mielestä, puuhaillaan vaan niitä ilmastojuttuja.
Kyllä jopa Suomessa aikuinen voi ottaa jotain vastuuta itsestään ja perheestään, vaikka täällä ei ole siihen totuttu.
Minkäslaista vastuuta voi ottaa kerrostalossa asuva aikuinen täällä? Maksaa vaan kiltisti korkeampia hintoja? Helppo jostain omakotitalosta huudella omavaraisuuksineen ja kukkapenkkeineen.
Koska myös polttoaineen JA sähkön hinta nousee, on omakotitaloasujalla edessä paljon tiukemmat ajat kuin kerrostaloasujalla (keskimäärin).
Mitä siellä omalla pihalla voisi viljellä? Perunaa ja muita kasviksia? Marjoja? Omenoita?
Laskepa noiden tuotteiden osuus omasta kauppalaskusta. Suurin osa rahasta menee muuhun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömät tietävät kyllä tuon asian, mutta moni vakituisen työn omaava kirjoittelee ihan hölmöjä vauvapalstalla. Heidän olisi hyvä kokea työttömyys ja ne ruhtinaalliset tuet.
Tästä on 5 vuotta, kun poika pääsi armeijasta ja oli tammi-maaliskuun ajan työttömänä ja sai toimeentulotukea. Ehti jo saada kirjeen, missä vaadittiin auton realisointia. Auto ostettu satasella ja lähimpään linja-autopysäkkiin matkaa 30 km. Onneksi tuosta on minun käsittääkseni päästy.
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa punalaputettua ruokaa, kävin juuri kaupassa.
Leipä, 2 sämpyläpussia yht. 1.50
Broileria - 50 ja 30 prossaa, kermaa - 50 prossaa.
Vihannekset löytyy kellarista ja uusia kasvimaalla kasvamassa.
Nakkia en osta edes vappuna enkä uunnavuonna. Hyi.
Maalla on mukavaa.
T.
se 1100 eläkettä saava.
No nytpäs uutisen lykkäsit! En ole ennen tuota kuullutkaan. Ihan uusi asia.
Leikki sikseen, itse olen, kuten moni muukin, jopa varakkaatkin, jo vuosia ostanut aina laputetun tuotteen jos alkuhinta on järkevä.
Tietenkin aina vertaan, että jos laputetun alkuhinta on korkea ja saan tuoreen samantyyppisen tuotteen samalla tai halvemmalla.
Aikamoista seikkailua, laskemista ja eestaas kulkemista on kaupassakäynti nykyään, että saa rahat riittämään.
Täällä maaseutukaupungissa on harvoin 50 % muissa kuin leivissä. 30 % on niin kysyttyjä, että niitäkin pitää oikein metsästää.
En tiedä missä maalla sitten asut. Kasvimaata ei kaikilla ole mahdollisuutta pitää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla menee n. 120e kuussa, yksinasuvana tosi pienituloisena. Yritän nipistää kaikesta mistä voi, mutta kovin paljon ei enää pysty ruuasta tinkimään. Lisäksi minulla on keliakia joten en voi syödä sitä kaupan halvinta makaronia, leipää tai kaurahiutaleita joilla ehkä muuten pärjäisi tiukassa tilanteessa. Gluteenittomia leipiä ja muita en edes haaveile ostavani. Pääasiassa lihatuotteita, papuja, säilykkeitä, riisiä, perunaa, kananmunia.
Kauraa pystyy syömään vaikka olisi keliakia. Mikset syö vaikka kauraleipää, tai leivo vaikka peruna-kaurarieskoja, ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kasvimaata ei kaikilla ole mahdollisuutta pitää.
Pienimuotoinen kasvimaa on kyllä enempi harrastus, ei sillä mitään säästä. Voit saada muutamia kiloja jotain, perunaa, porkkanaa jne. mutta mitä nuo nyt sitten maksavat kaupassakaan? Huvitti, kun siinä Rikkaat ja rahattomat ohjelmassa se yksi rikas mies sanoi jostain tomaateista parvekkeella, että hän ei ole koskaan ymmärtänyt, että ihmiset viljelevät itse jotain hedelmiä, että hedelmiähän saa kaupasta. No, sehän on harrastus. Onhan ne omaviljelemät tomaatit aivan ylivertaisen hyviä ja hyvä harrastus. Mutta aika paljon saa viljellä vaikka justiinsa niitä tomaatteja, että se rahallisesti kannattaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan velaton olen enkä kitise hintojen noususta, sijoituksiin ja säästöön menee edelleen tonni kuussa.
Tarkoitatko korttisysteemillä EU-ruoka-avun muutoksesta? Sehän ei ole sama asia kuin leipäjonot, joita hoitaa kolmas sektori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni luulee saavansa perinnössä rahaa. Niin mistä, työikäisiä on vähemmän kuin eläkeläisiä eikä palkkatukitöillä, työkokeiluilla, nolla sopimuksilla, osa-aikatöillä saa asuntolainaa.
Asuntolainaa ei saa edes 2400 bruttotuloilla ilman säästöjä.
Eläkeläisiä asuu esim. 2000 - luvuilla rakennetuissa kerrostaloissa, ne voidaan purkaa, kun ei vuokralaisiakaan riitä. Hirveästi tyhjiä asuntoja.
Eiköhän se riitä, että kaikki perii sen omistusasunnon, niin sitten ei kenenkään tarvitse asua vuokralla.
Jep, me asutaan vuokralla, mutta puoliso ainoa lapsi.
Osalla perijöistä on jo asunto ja asuvat eri paikkakunnalla kuin vanhempansa
Yritätkö nyt tosissasi tehdä ongelmaa siitä, että kohta asunnot ovat niin halpoja, että jokaisella on varaa asua omassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan, jotta ketkä pannaan vastuuseen. Kuzessa on taas kansa.
Ei ketään laiteta vastuuseen. Jokainen kärsii itse henkilökohtaiset tappiot.
Ja turha sanoa, että asunnot kalliita. Se ei ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa.
-90 - luvun lopulla uusi omakotitalo maksoi 100 000 euroa ja muutamassa vuodessa hinta nousi 200 000 euroon ja ostajat maksoi. Joku myyjä keksi tehdä myyntivoittoa itselleen.
Näennäinen voitto, joka upposi seuraavan asunnon hintaan. Jossakin kuitenkin asuttava.
Itse olin kipeänä työkokeilussa ettei mene miinukselle lastenhoitomaksujen takia