Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruuan hinta nousee

Vierailija
12.03.2022 |

Lintilän mukaan Euroopassa ruuan hinta tulee nousemaan sodan takia huimasti lähitulevaisuudessa.
Lehtiuutisen mukaan tällä hetkellä ihmisten ruokakustannukset on noin 11% (brutto) tuloista, ja ne tulevat suunnilleen tuplaantumaan.
HUH HUH, jos tämä toteutuu saa kyllä miettiä kauppaostoksia uusiksi.

Oletteko pitäneet kirjaa paljonko teillä menee tällä hetkellä ruokaostoksiin kuussa? Meillä menee noin 700€

Kommentit (823)

Vierailija
681/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan vuokralla, mutta puoliso ainoa lapsi, hänen vanhemmillaan omakotitalo, mökki ja 1/4 osa osuus perikunnan talosta.

Joko pankki on tutkinut miten suurten ikäluokkien perinnöt menevät?

Vierailija
682/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ymmärrys riitä mut talvella alkaa nälkä, vilu ja pula taviksille. Ei mitään uutta edes Suomessa enkä tarkoita 90-luvun lamaa.

Ja sen lisäksi kannattaa varautua ottamaan iäkkäät vanhemmat teille asumaan. Ei kukaan kierrä näillä hinnoilla pakkasilla toisten sukulaisia hoitamassa. Kannattaa jäädä kotiin omavaraiseksi. Ei mene rahaa bensaan eikä juuri lämmityskuluihinkaan, kun voi polttaa puita. 

Taitaa käydä niin päin, että itse muutetaan sinne vanhempien nurkkiin. Vaikka me tienataan enemmän kuin eläkeläiset, niillä on velaton kämppä.

Tämä! Eläkeläisillä on pienet kulut, kun niillä on vastike 300, nuoret maksaa 800 vuokraa ja leikkaa hiukset itse. Eläkeläisiä kuolee joka viikko ja partureita, kahviloita jne. rupeaa loppumaan. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja eläkkeitä maksetaan 33 miljardia. Työttömiä on 500 000 ja työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia. Osa tekee myös työttömyyskorvauksella töitä.

Työkokeilussa saa työmarkkinatuen 540 kuukaudessa ja kulukorvauksen 9 euroa / työpäivä esim. kun hyllyttää kaupoisssa tavaroita. Eli saa 700 kun tekee 20 päivään kuukaudessa töitä. Minimieläke on 836

Voisitko jo lopettaa tuon väärän tiedon levittämisen. Työmarkkinatuki on nykyisin 34,50e per päivä bruttona eli nettona 27,60e. Laskennallisesti reilu 593e kuukaudessa ja neljältä viikolta 552e eikä 540e.

Työmarkkinatuesta menee vero

Noi summat olikin verojen jälkeen.

Jos ei muita tuloja ole, saa todennäköisesti 2-400e veronpalautusta.

Sain yhden vuoden pelkkää työmarkkinatukea. Laskin veroprosentin 17 % ja sain mätkyt vuokralla asuessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa asunnosta paljon niin turha kitistä, että palkka ei riitä.

Uuden asunnon saisi Helsingistä vaikka 100 000 eurolla, jos ihmiset kieltäytyisivät maksamasta korkeita hintoja, mutta he haluavat maksaa.

Tämä oli yhtä järkevä kommentti kuin se ulkomainen tutkimus, jonka mukaan Suomessa asunnot on pieniä, koska suomalaiset haluaa asua ahtaasti. 🙄

Vierailija
684/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tuntuu, että kauppaan menee joka kerta ainakin se 100, vaikka ostaa ihan perustarvikkeita 😑

Vierailija
685/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa asunnosta paljon niin turha kitistä, että palkka ei riitä.

Uuden asunnon saisi Helsingistä vaikka 100 000 eurolla, jos ihmiset kieltäytyisivät maksamasta korkeita hintoja, mutta he haluavat maksaa.

Tämä oli yhtä järkevä kommentti kuin se ulkomainen tutkimus, jonka mukaan Suomessa asunnot on pieniä, koska suomalaiset haluaa asua ahtaasti. 🙄

Niin, no tosiasia on, että ihmiset maksavat mitä pyydetään. Tosin asunnot ei voi enää poskettomasti nousta, kun ihmiset ei saa niin paljoa lainaa pankista

Vierailija
686/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuorelliset täysnakit maksoi ennen 3,75e/pkt. Nyt eilen hinta oli pomsahtanut 4,10e/pkt. Jäi kauppaan. Vaihtoehtona toki monelle on sitten ne jauhonakit jotka on tehty ties mistä jämistä, maksaa joku 1,10e/ pieni pkt.

Sika-nauta jauheliha maksaa edelleen sen 2,35e/pkt. Eipä meillä muuta lihaa juuri ole pitkään aikaan enää syötykkää...

Jos sun talous kaatuu nakkien hintaan, olisiko aika miettiä terveellisempiä ruokatottumuksia?

Vierailija
687/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt nousevat korot, lämmitys ja ruoka ja kaupan alalta ja palvelualalta tullaan irtisanomaan porukkaa.

Oma vika jos ette pärjää , itse olette maksaneet asunnoista korkeaa hintaa ja huutaneet kuorossa että työttömyyskorvauksen eteen on tehtävä töitä.

Moni irtisanottu tulee pääsemäänkin työkokeiluun esim. kirjastoon, kauppoihin, kaupungin yksiköihin. Siellä on työkokeilua myös miehille teknisellä puolella esim. kiinteistöjen hoitoa esim. koulurakennusten hoitoa.

Mitä konkreettista Sinä olet tehnyt tämän kehityksen välttämiseksi?

Vierailija
688/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa, muutos tehtiin vuonna 2019. Lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa eikä saa olla kesämökkiä.

Joku luuli, että hän saa koko toimeentulotuen tilille ja voi päättää mitä laskuja maksaa😂

Ei se niin mene, toimeentulotuki voi olla vain 10 euroa tai ei saa ollenkaan. Se on puuttuva summa mitä jää, kun muita tukia maksetaan ja lainat ei ole laskuja eli ei ole tarvetta rahalle, 540 euron työmarkkinatuki siis riittää.

Työmarkkinatuki ei 540/kk vaan 550/4vk.

Sitä saa siis vuodessa 670 enemmän kuin yrität antaa ymmärtää.

Kuule pilkun nussija, ymmärrän että saat tällä hetkellä työmarkkinatukea. Minä saan ansiosidonnaista. Jospa menisit vielä nukkumaan.

Mitä ihmettä, eikö sitä ansiosidonnaista pitänytkään odottaa kaksi kuukautta palkkatukityön päätyttyä? Etkö eläkään niillä 8000 euron säästöilläsi?

Jep, elän säästöillä. Olen nyt kuukauden ollut työttömänä ja saan ansiosidonnaista kuukauden päästä. Ensin on 5 päivän karenssi, sen jälkeen tehdään 2 viikon hakemus, mutta odottaminen kestää. Kun tuo 2 viikkoa on maksettu, haetaan 4 viikolta. Rahat saa kyllä takautuvasti, mutta tuo 2 kuukautta pitää ensin pärjätä säästöillä.

Onko Uudessakaupungissa jo säästetty 2 kuukauden rahat, kun syksyllä on ne irtisanomiset?

Vierailija
689/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt nousevat korot, lämmitys ja ruoka ja kaupan alalta ja palvelualalta tullaan irtisanomaan porukkaa.

Oma vika jos ette pärjää , itse olette maksaneet asunnoista korkeaa hintaa ja huutaneet kuorossa että työttömyyskorvauksen eteen on tehtävä töitä.

Moni irtisanottu tulee pääsemäänkin työkokeiluun esim. kirjastoon, kauppoihin, kaupungin yksiköihin. Siellä on työkokeilua myös miehille teknisellä puolella esim. kiinteistöjen hoitoa esim. koulurakennusten hoitoa.

Mitä konkreettista Sinä olet tehnyt tämän kehityksen välttämiseksi?

En mitään. Ei ole euroakaan velkaa eikä yrittäjien tuleva omaisuuden menetys koske minua

Vierailija
690/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa nousta.Pitää opetel syömään vähempi...onhan se harmi lapsiperheet jne kärsii...

Vierailija
691/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa, muutos tehtiin vuonna 2019. Lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa eikä saa olla kesämökkiä.

Joku luuli, että hän saa koko toimeentulotuen tilille ja voi päättää mitä laskuja maksaa😂

Ei se niin mene, toimeentulotuki voi olla vain 10 euroa tai ei saa ollenkaan. Se on puuttuva summa mitä jää, kun muita tukia maksetaan ja lainat ei ole laskuja eli ei ole tarvetta rahalle, 540 euron työmarkkinatuki siis riittää.

Kuule pilkun nussija, ymmärrän että saat tällä hetkellä työmarkkinatukea. Minä saan ansiosidonnaista. Jospa menisit vielä nukkumaan.

Ymmärsit siis aivan väärin. Tienasin viime vuonna vähän päälle 82 000e.

Vierailija
692/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saa nousta.Pitää opetel syömään vähempi...onhan se harmi lapsiperheet jne kärsii...

Itse olen loistava kokki, mutta on harmi, että pikaruokaloissa ja ravintoloissa tullaan irtisanomaan porukkaa. Mutta ei kai ravintola alalla ole asuntovelkoja kellään.

Vierailija
693/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mies pääsee 540 työmarkkinatuella kuukaudessa ja 9 euron/ kulukorvauksella työpäivä hiekoittamaan koulujen pihaa, on ruohon leikkausta ja haravointia pihalla ja koulurakennuksen maalaustöitä jne. niitä moni työtön nytkin tekee.

Moni työtön hoitaa työkokeilussa myös leikkipuistoja, siellä on maalaus, korjaus ja huoltotöitä miehille.

Kaupungeilla on työkokeilua toimistotöistä keittiötöihin ja pihatöihin.

Myös kaupoissa on tavaroiden hyllyttämistä.

Työtön tekee kotona itse työhakemuksia ja jos ketään työnantaja ei valitse töihin niin työkkäri aktivoi työkokeiluun, kun 200 päivää työmarkkinatukea tulee täyteen. Kun kaupungille tulee muuten valtiolta sakkomaksu. Jos on oikein hyvä tuuri niin voi päästä palkkatukitöihin. Itse pääsin, siihen oli tunnin työhaastattelu ja useampi hakija.

Jos työkokeiluun ei suostu niin tulee 3 kuukauden karenssi.

Sitten se puuttuva raha haetaan ttt:sta.

Vierailija
694/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa helvemoaa ja terveekkisempää ruokaa, jättäkäää nakit kaupan hyllulle.

Vierailija
695/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsit siis aivan väärin. Tienasin viime vuonna vähän päälle 82 000e.

Ja silti tutkailet työttömyyskorvauksia. Tiedätkö, että 500 000 eläkeläistä saa eläkettä 1000 netto ja miljoona satatuhatta eläkeläistä tuota enemmän.

Kaupan alalla saa 30 tunnin vuorotyöstä 1300 netto kuukaudessa ja tuossa on vuorolisät mukana. Lähinnä päälliköillä on täydet työtunnit

Vierailija
696/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni mies pääsee 540 työmarkkinatuella kuukaudessa ja 9 euron/ kulukorvauksella työpäivä hiekoittamaan koulujen pihaa, on ruohon leikkausta ja haravointia pihalla ja koulurakennuksen maalaustöitä jne. niitä moni työtön nytkin tekee.

Moni työtön hoitaa työkokeilussa myös leikkipuistoja, siellä on maalaus, korjaus ja huoltotöitä miehille.

Työtön tekee kotona itse työhakemuksia ja jos ketään työnantaja ei valitse töihin niin työkkäri aktivoi työkokeiluun, kun 200 päivää työmarkkinatukea tulee täyteen. Kun kaupungille tulee muuten valtiolta sakkomaksu. Jos on oikein hyvä tuuri niin voi päästä palkkatukitöihin. Itse pääsin, siihen oli tunnin työhaastattelu ja useampi hakija.

Ei haeta, jos asuu puolison kanssa niin ei saa toimeentulotukea. Puolison tulot vaikuttavat.

Lisäksi jos asuu yksin ja on lainaa niin lainat ei ole laskuja

Vierailija
697/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haeta, jos asuu puolison kanssa niin ei saa toimeentulotukea. Puolison tulot vaikuttavat.

Asumistuessa ja toimeentulotuessa lasketaan koko ruokakunnan tulot yhteensä eli jos puoliso on töissä niin noita tukia ei saa. Silloin saa pelkän työmarkkinatuen ja työkokeilussa 9 euron kulukorvauksen/työpäivä. Tosin jos on lapsia niin peritään lastenhoitomaksut esim. minulla perittiin, kun puoliso tienasi 1600 netto kuukaudessa.

Vierailija
698/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen loistava kokki, mutta on harmi, että pikaruokaloissa ja ravintoloissa tullaan irtisanomaan porukkaa. Mutta ei kai ravintola alalla ole asuntovelkoja kellään.

Ravintola-alalla on huutava työvoimapula tällä hetkellä. Osaavat työntekijät siirtyivät koronalomautusten myötä muihin hommiin eivätkä halua enää palata raskaaseen, huonosti palkattuun työhön.

Vierailija
699/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumistuessa ja toimeentulotuessa lasketaan koko ruokakunnan tulot yhteensä eli jos puoliso on töissä niin noita tukia ei saa. Silloin saa pelkän työmarkkinatuen ja työkokeilussa 9 euron kulukorvauksen/työpäivä. Tosin jos on lapsia niin peritään lastenhoitomaksut esim. minulla perittiin, kun puoliso tienasi 1600 netto kuukaudessa.

Kulukorvausta ei saa, jos lapsi sairastuu tai itse sairastuu, mutta lastenhoitomaksu pysyy samana. Työterveyshuoltoa ei ole, mutta, kela vaatii sairaspäiviltä sairaslomatodistuksen. Eläkettä ei kerry.

Vierailija
700/823 |
21.05.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ravintola-alalla on huutava työvoimapula tällä hetkellä. Osaavat työntekijät siirtyivät koronalomautusten myötä muihin hommiin eivätkä halua enää palata raskaaseen, huonosti palkattuun työhön.

Niin tällä hetkellä, kohta ei, kun hinnat nousee ja ihmisiltä loppuu korona säästöt ja monelta työ