miksi se pyöräilijä polki autotiellä?
Kun tossa kohtaa manskulla menee ihan pyörätiekin?
Kommentit (223)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:57"]
Minkähän ihmeen takia siellä keskustassa tarvii kilpapyöräillä henkensä uhalla? Luulis ihan pikku matkan päästä löytyvän hiukka turvallisempaa harjottelumaaperää? Vai onko se nyt vaan ihan pakko, kun "minulla on oikeus"?
[/quote]
Minkäköhän takia sinne keskustaan on pakko tunkea kesäkuumalla pikkukotilossa? Menkööt läskit bussilla tai alkakaa tekin pyöräillä.
Turussa poliisi antaa 40e sakot jos ajaa jalkakäytävällä. Eli pyöräilijät on pakotettu hullujen autoilijoiden uhreiksi. Joko maksat neljäkymppiä tai kuolet.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:07"]
Turussa poliisi antaa 40e sakot jos ajaa jalkakäytävällä. Eli pyöräilijät on pakotettu hullujen autoilijoiden uhreiksi. Joko maksat neljäkymppiä tai kuolet.
[/quote]
Mä en kyllä tajua niitä pyöräilijöitä esim Turun keskustassa, jotka jalkakäytävällä pyöräilee. Miten siellä pääsee eteenpäin? Kävelijöitä pilvin pimein, siinähän on oikeasti törmäysvaara. Musta on isompi turvallisuusriski pyöräillä holtittomasti kävelijöiden joukossa. Keskustassa ainakin autotiellä pyöräily on ihan jees, ei ne nopeudet nouse niin isoiksi siellä että ihan oikeaa hidastetta olisi nimenomaan yksinään pyöräilijöiden vuoksi. Kerran ahdisti aika paljon kun tuntui että bussi painosti takana ja ajoi ihan perseessä kiinni, varmaan mielenosoitukseksi vaikka pyörätietä ei ollut näkyvillä ja ajoin niin reunassa kun vaan pystyin ja vielä ihan kohtuullista vauhtia. Ei oikein huvittanut parkkeerata fillaria pysäköityjen autojen laitaan siksi aikaa että se pääsee ohi, vaikka olisi vissiin pitänyt kun on joukkoliikenteestä kyse. Mutta tuokin oli vaan kertatapaus ja muuten on fölikuskeista ihan positiiviset kokemukset pyöräilijän näkökulmasta :)
Kunhan vaan muistaa juurikin liikennesäännöt kun pyöräilee autojen seassa ja pysähtyy niihin valoihin eikä lähde puikkelehtimaan ja oikaisemaan jalkakäytävältä, niin kaiken pitäisi olla ihan fine.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 15:23"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 15:17"]
Minua todellakin kiinnostaa tietää, oliko sillä pyöräilijällä pyöräilykypärää päässä. Kuvan mukaan ei ollut. Henki olisi säilynyt, jos olisi ollut kypärä päässä. Ei se pyöräilijäkään tässä ihan puhdas pulmunen ole. Ei tosin autoilijakaan.
[/quote]
Jos autoilija oikeasti kaasutti pois paikalta kun näki että pyöräilijä kaatui katuun niin siinä kohtaa pyöräilijä on kyllä puhdas pulmunen. Vaikka joku pyöräilisi jalkakäytävällä niin ei sitä silti saa kukaan jalankulkija tönäistä katuun ja jälkikäteen selitellä että oma vikansa kun ei käyttänyt kypärää eikä noudattanut liikennesääntöjä. Tai jos joku kävelijä ylittää autotien kohdasta jossa se ei ole sallittu niin ei autoilija saa _tahallaan_ ajaa päältä, vaikka kävelijä väärin tekeekin. Vahinko on toki täysin eri asia ja jos tämän tapauksen autoilijalle sattuikin vahinko, on hänen velvollisuutensa silti jäädä onnettomuuspaikalle auttamaan tai selvittämään osallisuuttaan, ei lähteä karkuun kumit vinkuen.
[/quote]
Niin, en tätä kielläkään, sanon vaan, että kypärä olisi pelastanut pyöräilijän hengen. Tämä fakta ei vähennä tai lisää autoilijan vastuuta. Se on vaan tosiasia. Minä en ikinä uskaltaisi ajaa autojen seassa ruuhka-aikana keskellä kaupunkia ILMAN KYPÄRÄÄ.
[/quote]
'
Ei se kypäräkään aina henkeä pelasta,
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:23"]
[/quote]
Juu, ei oltu manskulla eikä ollut pyörätietä. Oliko muuta kysyttävää?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:23"]
[/quote]
[/quote]
Minkä ikäinen uhri ja sukupuoli?
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vanha akka. M20
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:40"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:29"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:23"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Vanha akka. M20
[/quote]
Vanha mies. Ja kypäräkin oli päässä.
Tyhjentyyköhän autojen renkaita lähiöinä. Eikö autojen renkaita tyhjennetä kuten pyörienkin?
On mielenkiintoista miten ihmisille myönnetään heppoisin perustein lupa ajaa autoa ja hankkia aseita, mutta...
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 01:24"]
Tyhjentyyköhän autojen renkaita lähiöinä. Eikö autojen renkaita tyhjennetä kuten pyörienkin?
On mielenkiintoista miten ihmisille myönnetään heppoisin perustein lupa ajaa autoa ja hankkia aseita, mutta...
Tarkoitatko?
[/quote]
Voi olla että tietty vihreä porukka keskittyy enemmän renkaisiin kuin turkistarhoihin lähiaikoina. Medialla on ihmeellinen tapa tehdä marttyyri riidanhaastajista. Eiköhän pyöräilijät lähde liikenteeseen silkasta anarkiasta. Eihän kukaan käytä pyörää enää 2000-luvulla. Pyörä on niin old last season ja retard.
Yritäs mennä pyörällä pikaruokalaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:49"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 13:42"]
Tämä tilannehan oli ihan törkeä ja toivon todellakin, että autoilija saa tuntuvan rangaistuksen, MUTTA ärsyttää itseäni ne wannabe-kilpapyöräilijät, jotka ajavat ajoradalla, vaikka pyörätiekin löytyisi, koska he kuulemma ajavat niin kovaa, että muut jäävät jalkoihin, jos ajavat pyörätiellä ja sitä paitsi pyörätiellä on hiekkaa (ajoradat ovat ilmeisesti itse itseään puhdistavia?), joka puhkoo heidän wannabe-kilpapyöriensä renkaat tai vähintäänkin hidastaa heidän menoaan. Näitä tapauksia näkee ainakin pääkaupunkiseudun ulkopuolella tukkeeksi asti, siinä sitten körötellään näiden "kovaa ajavien" takia kahtakymppiä viidenkympin alueella, kun ohi ei mahdu, kun on vastaantulevaa liikennettä ja se tyhjä pyörätie vie myös osansa tilasta.
[/quote]
Sinua autoilijana ärsyttävät "wannabe-kilpapyöräilijät" ajoradalla autoliikenteen joukossa, mutta onko sinulle tullut mieleen pohtia asiaa muidenkin, kuin itsesi kannalta? Kuten täälläkin ollaan monesti mainittu, pyörätiet ovat tosiaan valitettavan usein melkoisia esteratoja, joilla liikuskelee mm. pikkulapsia, koiria pitkässä hihnassa, satunnaisia jalankulkijoita, sekä rauhallisemmin ajavia pyöräilijöitä.
Törmäys kovaa vauhtia ajavan pyöräilijän kanssa on todella hengenvaarallinen sekä jalankulkijalle (etenkin, jos kyseessä on lapsi, ja lapsia pyörätiellä näkee eniten), että pyöräilijälle itselleen.
[/quote]
Herää kysymys, miksi täytyy "kilpapyöräillä" kaupungin keskustassa? Onko pakko mennä niin kovaa? Eikös tuollaiset pyörälenkit kuuluisi keskustan ulkopuolelle?
Mistä tulee nämä ihan oudot käsitykset, että pyöräilijä ollut juuri "kilpapyöräilijä" tai "harjoittelemassa liikenteen seassa". Suurin osa kaupunkien pyöräilijöistä on ihan työ-, tai koulumatkalla tai muuten vaan tarkoituksellisesti menossa johonkin. Mä itse olen pyöräillyt ihan kaikki matkat niin opiskelupaikalleni, työpaikalleni, kaupoille, lääkäriin, harrastuksiin tai perhettä/kavereita tapaamaan kesät talvet viimeisten kolmen vuoden ajan. Niin ja mulla on yleensä maantiepyörä alla.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 02:11"]
Herää kysymys, miksi täytyy "kilpapyöräillä" kaupungin keskustassa? Onko pakko mennä niin kovaa? Eikös tuollaiset pyörälenkit kuuluisi keskustan ulkopuolelle?
[/quote]
Mieluumminkin radalla. Luultavasti haluavat näytellä lihaksiaan vain.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 02:12"]
Mistä tulee nämä ihan oudot käsitykset, että pyöräilijä ollut juuri "kilpapyöräilijä" tai "harjoittelemassa liikenteen seassa". Suurin osa kaupunkien pyöräilijöistä on ihan työ-, tai koulumatkalla tai muuten vaan tarkoituksellisesti menossa johonkin. Mä itse olen pyöräillyt ihan kaikki matkat niin opiskelupaikalleni, työpaikalleni, kaupoille, lääkäriin, harrastuksiin tai perhettä/kavereita tapaamaan kesät talvet viimeisten kolmen vuoden ajan. Niin ja mulla on yleensä maantiepyörä alla.
[/quote]
Luuseri.
Tuolla menolla ei saa ainakaan naisia kyytiin. Poppikoneet vaan soimaan ja varokaa pyöräilijät. Täältä tulee mersu ja bmv
Pyöräilijä oli kuusikymppinen mies, jolla oli kypärä päässä. Hän teki kaiken liikennesääntöjen mukaan; pyörää saa ajaa ajoradalla etenkin kun kyseisellä kohdalla ei ollut pyörätietä ja pyöräilijä saa ohittaa auton oikealta puolelta, useimmat autoilijat eivät sitä valitettavasti tunnu tietävän.
Tässä tapauksessa silminnäkijäkuvausten perusteella autoilija on ensin kiilannut pyöräilijän pakottaen hänet äkkijarrutukseen ja pyöräilijä on tähän reagoinut näyttämällä käsimerkkiä. Liikennevaloista auto on lähtenyt niin hitaasti, että pyöräiljä on päässyt ohittamaan hänet oikealta, jonka takia (ja aiemmasta käsimerkistä tulistuneena myös) autoilija on provosoitunut ja ehkä päättänyt antaa pyöräilijälle opetuksen. Lopputulos vain on järkyttävämpi kuin hän on osannut aavistaa.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 18:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 18:40"]Pyöräilijä oli kuusikymppinen mies, jolla oli kypärä päässä. Hän teki kaiken liikennesääntöjen mukaan; pyörää saa ajaa ajoradalla etenkin kun kyseisellä kohdalla ei ollut pyörätietä ja pyöräilijä saa ohittaa auton oikealta puolelta, useimmat autoilijat eivät sitä valitettavasti tunnu tietävän. Tässä tapauksessa silminnäkijäkuvausten perusteella autoilija on ensin kiilannut pyöräilijän pakottaen hänet äkkijarrutukseen ja pyöräilijä on tähän reagoinut näyttämällä käsimerkkiä. Liikennevaloista auto on lähtenyt niin hitaasti, että pyöräiljä on päässyt ohittamaan hänet oikealta, jonka takia (ja aiemmasta käsimerkistä tulistuneena myös) autoilija on provosoitunut ja ehkä päättänyt antaa pyöräilijälle opetuksen. Lopputulos vain on järkyttävämpi kuin hän on osannut aavistaa. [/quote] Lopeta propagandasi levittäminen, hullu miesten vihaaja femakkp. M20
[/quote]
Mitä jos autoilija oli nainen?
Ny4 te urpot missaatte kaikkein olennaisimman pyörätie/ajorata -väittelyssä! Kilpapyöräilijjän paikka ei ole melkein koskaan pyörätiellä, koska sellaisia ei ole. Tien laidoille tehdyt kevyen liikenteen väylät ovat yhdistettyjä jalankulku- ja pyöräteitä, joilla liikkuvat niin lastenvaunut, koirat kuin lapsetkin. Kukin vähän miten sattuu. On vaarallista, jos huomattavasti muita kivempaa ajavat kilpapyöräilijät tulevat tänne sekaan puikkelehtimaan.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 15:26"]
Niin, en tätä kielläkään, sanon vaan, että kypärä olisi pelastanut pyöräilijän hengen. Tämä fakta ei vähennä tai lisää autoilijan vastuuta. Se on vaan tosiasia. Minä en ikinä uskaltaisi ajaa autojen seassa ruuhka-aikana keskellä kaupunkia ILMAN KYPÄRÄÄ.
[/quote]Mistä sinä voit tietää, että kypärä olisi pelastanut. Se olisi voinut pelastaa.
[/quote]
Huhujen mukaan tällä pyöräilijällä oli kypärä.
Mun mielestä kyse ei ole mistään muusta kuin pyöräilijöiden äärettömästä itsekkyydestä! Autoilijoiden pitäisi väistellä näitä, jotka puikkelehtii valoihin pysähtyneiden autojen välistä ja aiheuttaa ihan itse vaaratilanteita. Ei fillaristi mieti sitä, että siinä kaistalla saa olla vain yksi ajoneuvo kerrallaan, ei autoa ja fillaria rinnakkain. Silti kun odotan valojen vaihtumista, ilmaantuu vierelleni sivupeiliin nojailemaan joku pyöräilijä, jolla ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä.