LH ihmettelee: Miksi puette pikkulapsille pillifarkkuja ja tennareita?
Kyseessä siis alle 5-vuotiaat, jotka eivät osaa solmia kengännauhoja. Mikseivät tarralenkkarit tai muut helpommin jalkaan laitettavat kengät kelpaa päiväkotikengiksi? Kotona voisitte ihan hyvin pitää niitä conversejanne, mutta miksi laittaa ne muksuille päiväkotiin? Ja sitten kehtaatte vielä valittaa, kun kalliit kengät likaantuvat hiekkalaatikolla...
Ja ne pillifarkut! Persvako paistaa pikkulapsilla, kun eivät voi istuakaan kunnolla niissä housuissa. Edelleen, kotona voi pukeutua vaikka korsettiin, mutta päiväkodissa ulkoillaan ja leikitään vauhdikkaastikin. Keväällä vaihdoin erään tytön pillifarkut lokerossa olleisiin jumppahousuihin niin johan nousi haloo siitäkin. Kuulemma ilman lupaa toimin, vaikka lapsi valitti epämukavuutta.
Onko oikeasti liikaa vaadittu, että lapsilla olisi liikkumiseen sopivat mukavat vaatteet, joiden pukeminen onnistuu suhteellisen omatoimisesti??
Kommentit (93)
Välillä toivon, että päiväkodeissa olisi "koulupuvut" eli ihan yksinkertaiset vaatteet kaikilla. Onneksi meillä on vaatteista huomauttaminen toiminut, mutta silti. T: alle 3v ryhmän lastenhoitaja
Minä olen nuorehko äiti, ja ostan tuolle lapselle 80% vaatteista kirppareilta käytettyinä suurimmaksi osaksi juuri siitä syystä, että saavat minun puolestani vaikka revetä jos lapsi leikkii päivähoidossa vauhdikkaasti. Päiväkotivaatteina, etenkin housuina suosin yleensä vähän "rumia" hälläväliä-vaatteita, jotta se ei oikeastikaan harmita jos polvet rispaantuu tai pepun kohdalta sauma ratkeaa. Tokikaan en siis tietoisesti käytä lahoamispisteessä olevia vaatteita lapsella, mutta ymmärtänette pointin.
Minulle lapsen vaatetuksen a ja o on nimenomaan joustavuus, mukavuus päällä, "lupa sotkeentua" jne. Niitä hienompia vaatteita voi pitää sitten vaikka juhlissa, kaupungilla tai muualla vähän "paremmassa paikassa" jos tiedätte mitä meinaan... :)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:44"]Minä olen nuorehko äiti, ja ostan tuolle lapselle 80% vaatteista kirppareilta käytettyinä suurimmaksi osaksi juuri siitä syystä, että saavat minun puolestani vaikka revetä jos lapsi leikkii päivähoidossa vauhdikkaasti. Päiväkotivaatteina, etenkin housuina suosin yleensä vähän "rumia" hälläväliä-vaatteita, jotta se ei oikeastikaan harmita jos polvet rispaantuu tai pepun kohdalta sauma ratkeaa. Tokikaan en siis tietoisesti käytä lahoamispisteessä olevia vaatteita lapsella, mutta ymmärtänette pointin.
Minulle lapsen vaatetuksen a ja o on nimenomaan joustavuus, mukavuus päällä, "lupa sotkeentua" jne. Niitä hienompia vaatteita voi pitää sitten vaikka juhlissa, kaupungilla tai muualla vähän "paremmassa paikassa" jos tiedätte mitä meinaan... :)
[/quote]
Ja tosiaan, jos joku toinen vanhempi/pk-työntekijä ajattelee, että onpas köyhä äiti/paska äiti/rumat vaatteet niin antaa palaa. Lapseni (alle 2v) ei tasan välitä mitä hänellä on päällään ja niin kauan kun vaatteet ovat ehjät, soveliaat ja tilanteeseen istuvat niin muiden mielipiteet niistä ei paljoa hetkauta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:25"]
Mahtaako olla melko nuorten äitien lapsia?
[/quote]ei ole, itse tunnen yli 40 v pikkulasten äidin, joka ostaa noita epämukavia vaatteita. Onneksi yksi lapsista ei suostu niitä käyttämään.
No ihmekkös tuossa keväällä hoitajat oli kovin pahoillaan ja arkailivat sanoa kun lapsen yksi paita oli vähän revennyt. Eipä tuo minua hqitannut yhtään mutta nyt ymmärrän miksi olivat niin vaikeita sanoessaan sen. Kai kun osa äideistä on aivan liian vaatekeskeisiä.
Onneksi olemme tavallinen duunariperhe.
En kanssa ymmärrä lapsilla noita epäkäytännöllisiä vaatteita, meillä 4-vuotiaalla useimmiten päällä collarit ja t-paita hupparin kanssa, tai sitten ihan perus trikoinen pitkähihainen. Mun mielestä mukavatkin vaatteet voi olla kivan näköisiä, esim. trikoopaita jollain värikkäällä ja nimenomaan lapselle sopivalla kuosilla. Sen sijaan pillifarkut ja muut "aikuismaiset" vaatteet lapsilla näyttää lähestulkoon naurettavilta. Ja mitä järkeä on ostaa niitä 200 € haalareita, ja sitten kieltää lapselta leikkiminen, ettei haalari vaan mene pilalle? Eikö ne ulkovaatteet ole nimenomaan ulkoilua varten?
Terv. Äiti 22 v.
Tämä on palstan paras ketju miesmuistiin. Mummina olen jo vuosia kauhistellut tät trendiä. Omat lapset eivät olisi ikinä suostuneet noihin vaatteisiin. Onneksi 70-luvulla oli paljon joustofroteeta ja trikoosamettia ja lapset onnellisia niistä.
Tyttöjen pilli"farkut" ovat nykyään usein joustavaa kangasta, kaukana farkkukankaasta. Itse käytän niitä tytölläni (1,5v.) ihan samalla tapaa päiväkodissa kuin collareitakin. Eikä vilku pylly, kun koko on oikea. Ei vaikeuta lapsen liikkumista eikä kiristä. Lapseni käyttää mukavia ja sieviä vaatteita, miksi pukisin häntä rumiin vaatteisiin kun kauniita ja yhtä mukavia on tarjolla? Enkä kiellä lastani leikkimästä vaatteiden takia, käyttöön ne on ostettu.
Erehdyin kerran joskus 15 vuotta sitten jo netissä ihmettelemään miksi aivan pikkutytöillekin markkinoidaan vaatetusta jossa he näyttävät venäläisiltä katuhuorilta sillä erotuksella että venäläinen katuhuora pukeutuu tyylikkäämmin, sekä miksi näiden lasten vanhemmat sallivat ja jopa hankkivat tällaisia vaatteita heille. Tulos oli että minut julistettiin pedariksi. Liekö aika jo otollisemmalle keskustelulle, mene ja tiedä.
t. yksukkovaan
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:25"]Mahtaako olla melko nuorten äitien lapsia?
[/quote]
Mä taas ajattelen että nämä äidit ovat melko vanhoina saaneet lapsen ja uraihmisiä joille status on tärkeä, lapsetkin puetaan sitten sen mukaisesti. Äitejä, jotka eivät leiki lapsiensa kanssa ja ovat jotenkin vieraantuneet ajatuksesta että lapset sotkevat ja ovat lapsia.
Oletteko te kuitenkin niitä samoja ihmisiä, jotka valittavat siitä että Suomessa pikkulapset puetaan epäsiisteihin, kuluneisiin, löysiin ja säkkimäisiin kotivaatteisiin? Ja jotka valittavat että Suomessa lapset kulkevat homssuisen ja tyylittömän näköisinä julkisilla paikoilla, verrattuna esim. Euroopan pääkaupunkeihin? Ja sitten kun joku yrittää vähän panostaa ja ostaa sille lapselle vaikka feikkiconssit (siis hui kauhea...) niin sekään ei kuitenkaan ole hyvä. Pitäisikin olla joku mukava kurahaalari ja löysät kollarit ja kenkinä kumisaappaat. Siis milloinkaan ei ole hyvä...
Hauskaa, pojallani on feikkiconverset vetoketjulla ja aidot nauhoilla. Kuka piti feikkejä pahana :D
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:10"]Oletteko te kuitenkin niitä samoja ihmisiä, jotka valittavat siitä että Suomessa pikkulapset puetaan epäsiisteihin, kuluneisiin, löysiin ja säkkimäisiin kotivaatteisiin? Ja jotka valittavat että Suomessa lapset kulkevat homssuisen ja tyylittömän näköisinä julkisilla paikoilla, verrattuna esim. Euroopan pääkaupunkeihin? Ja sitten kun joku yrittää vähän panostaa ja ostaa sille lapselle vaikka feikkiconssit (siis hui kauhea...) niin sekään ei kuitenkaan ole hyvä. Pitäisikin olla joku mukava kurahaalari ja löysät kollarit ja kenkinä kumisaappaat. Siis milloinkaan ei ole hyvä...
[/quote]
Miksi ostaa feikkiconssit, kun voi ostaa oikeatkin conssit. Vaikka converset eivät varmaan ole mitkään parhaat mahdolliset pienen lapsen jalalle, niin halvat kopiot on varmasti vielä huonommat.
Ja olen kyllä niitä samoja, jotka valittavat rumasti puetuista lapsista. Mutta nyt kuitenkin puhuttiin päiväkodista eikä vaikka kahvilareissusta tai nukketeatterista, joihin pukeudutaan tietenkin siistimmin. Päiväkodissa käytännöllisyys on tärkeintä, vaikka omani olen osannut pukea käytännöllisesti ja nätisti. Ja muutenkin pienellä lapsella vaatteissa mukavuus pitäisi olla tärkeintä. Ei ne pillifarkut ole mukavat edes siellä kahvilassa.
meillä 3v omistaa parit pillifarkuilta näyttävät, mutta joustavaa kolitsikangasta olevat housut joissa voi heittää vaikka voltin :) niitä pidetään niin tarhassa kuin kotonakin, kenkinä käyttää lenkkareita joissa tarra sekä joustavat nauhat joita ei saa auki.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:10"]Oletteko te kuitenkin niitä samoja ihmisiä, jotka valittavat siitä että Suomessa pikkulapset puetaan epäsiisteihin, kuluneisiin, löysiin ja säkkimäisiin kotivaatteisiin? Ja jotka valittavat että Suomessa lapset kulkevat homssuisen ja tyylittömän näköisinä julkisilla paikoilla, verrattuna esim. Euroopan pääkaupunkeihin? Ja sitten kun joku yrittää vähän panostaa ja ostaa sille lapselle vaikka feikkiconssit (siis hui kauhea...) niin sekään ei kuitenkaan ole hyvä. Pitäisikin olla joku mukava kurahaalari ja löysät kollarit ja kenkinä kumisaappaat. Siis milloinkaan ei ole hyvä...
[/quote]
Keski-Euroopassa osataan erottaa eri tilanteet ja valitaan vaatteet sen mukaan esim. ei samoja vaatteita päivähoitoon ja kaupungille/kylään. Kesällä katsoin Italiassa kuinka illallisaikaan kaikki lapset kulkivat vanhempiensa mukana nätisti puettuina. Itse myös olen sitä mieltä että mukavat vaatteet voivat olla myös nättejä :)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:19"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:10"]Oletteko te kuitenkin niitä samoja ihmisiä, jotka valittavat siitä että Suomessa pikkulapset puetaan epäsiisteihin, kuluneisiin, löysiin ja säkkimäisiin kotivaatteisiin? Ja jotka valittavat että Suomessa lapset kulkevat homssuisen ja tyylittömän näköisinä julkisilla paikoilla, verrattuna esim. Euroopan pääkaupunkeihin? Ja sitten kun joku yrittää vähän panostaa ja ostaa sille lapselle vaikka feikkiconssit (siis hui kauhea...) niin sekään ei kuitenkaan ole hyvä. Pitäisikin olla joku mukava kurahaalari ja löysät kollarit ja kenkinä kumisaappaat. Siis milloinkaan ei ole hyvä...
[/quote]
Keski-Euroopassa osataan erottaa eri tilanteet ja valitaan vaatteet sen mukaan esim. ei samoja vaatteita päivähoitoon ja kaupungille/kylään. Kesällä katsoin Italiassa kuinka illallisaikaan kaikki lapset kulkivat vanhempiensa mukana nätisti puettuina. Itse myös olen sitä mieltä että mukavat vaatteet voivat olla myös nättejä :)
[/quote]
Olen kiinnittänyt huomiota samaan. Matkoilla suomalaiset perheet paistaa aina kilometrien päähän, kun lähtevät ulos syömään samoissa junttivaatteissa ja feikkikrokseissa, joissa ovat viilettäneet jo koko päivän. Tilanne taju vähän hukassa.
Esikoiseni on tyttö ja silloin minusta juuri kaikki legginsit, tregginsit ja joustavat pillihousut olivat juuri niitä käteviä päiväkotivaatteita! Ne kun on mukavat päällä, napittomat, vetskarittomat ja menevät erittäin kätevästi ulkohousujen alle! Pojan kohdalla oli mielestäni paljon vaikeampaa, koska housut tuntuivat epämukavilta ulkohousujen alla, collegehousuissakin nilkka oli usein paljaana... Lapsi taas niin liikkuvainen ja kuumaverinen, ettei pitkiä kalsareita voinut pukea sisähousujen alle. Ja sen verran kuitenkin välitän pukeutumisesta, että pojalle pelkät sukkahousut sisäkäytössä ei tunnu hyvältä. Nyt on kuitenkin pojillekin tarjolla joustavaa kangasta olevia farkkuja! Minusta loistavia juuri pk-käyttöön. Oletteko nyt ihan varmoja, että ne teidän pillihousut eivät ole niitä mukavia ja joustavia?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:58"]Erehdyin kerran joskus 15 vuotta sitten jo netissä ihmettelemään miksi aivan pikkutytöillekin markkinoidaan vaatetusta jossa he näyttävät venäläisiltä katuhuorilta sillä erotuksella että venäläinen katuhuora pukeutuu tyylikkäämmin, sekä miksi näiden lasten vanhemmat sallivat ja jopa hankkivat tällaisia vaatteita heille. Tulos oli että minut julistettiin pedariksi. Liekö aika jo otollisemmalle keskustelulle, mene ja tiedä.
t. yksukkovaan
[/quote] Alapeukku siitä miten puhut naisista. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia. Opettele puhumaan ihmisistä kunnioittavammin. Se prostituoitukin on jonkun tytär ja mitä todennäköisimmin olisi ollut lapsena onnellinen edes niistä hieman epämukavista vaatteista. Kunhan olisivat olleet puhtaat ja jotenkin sopivat päälle.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:26"]
Toinen LH huokailee täällä samaa. Varsin raskasta varsinkin alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Ja näitä näkee yllättävän paljon.
[/quote]
No, minä en kyllä koskaan laittanut alle kouluikäiselle mitään muuta kuin mukavia ja rentoja kuteita päiväkotiin.
No ihan samalla lailla niitä pillifarkkuja on pojillakin. Lapsiraukat, eivät saa olla lapsia