Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hinnat nousee mutta tuet ei

Vierailija
11.03.2022 |

Tällä hintojen nousulla saadaan sosiaalituet laskettua minimiin kun niitä ei nosteta samaan tahtiin kuin mitä on hintojen nousu. Palkat tulee kyllä nousemaan varmasti.

Kommentit (281)

Vierailija
121/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mielenterveysongelmaiset pakotetaan töihin? Stressi , ahdistus ja muu aiheuttaa pidemmän päälle sydänsairauden. valitsen mieluummin köyhyyden

Jaa... Minulla on mielenterveysongelmia ja ihan eläkkeellä olen.

Vierailija
122/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se selvää jos ruuan hinta ja muu päivittäin omavastuuseen tarvittavat tuotteet nousevat koko ajan, niin se noin 500 euroa yksinelävällä koko ajan kutistuu.

Jos kympillä sai ennen viisi artikkelia niin nyt saa kolme, esimerkiksi.

Kyllä esimerkiksi kahvi, pesupulveri, jopa vessapaperi on kallistunut hyvinkin nopeaan tahtiin.

Kahvi ei ole välttämätön, mutta ei se mikään ylellisyyskään ole. Moni vanhempi ihminen on tottunut juomaan kahvia ja se on ainoa "hemmotteluaine". Se heille suotakoon, on muutenkin elämä ankeata.

Ei kaikki köyhät tupakoi ja juo kaljaa, vaikka niin annetaan ymmärtää helposti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mitäpä jos menisit töihin, kun kerran halaut enemmän rahaa käyttöösi?

Olen eläkkeellä, kiitos kysymästä.

Et sitten saanut säästetyksi elämäsi aikana? Eläkettäkin saat ruhtinaallisesti, josta prosentiosuudesta joutuu itse vain haaveilemaan…

Vierailija
124/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen kannattaa miettiä että mikä mahtaa olla itsessä pielessä ja väärin jos ei onnistu työpaikkaa löytämään tai pyytämään sellaista palkkaa työstään että joutuu siten häpeällisesti ja nolosti elämään muiden rahoilla. Varsinkin tällaisena aikana kun valtion taloudella menee huonosti ja verokassa tyhjenee on äärimmäisen typerää kinuta ja kerjätä korotuksia tukiin kun sitä rahaa ei ole meillä muillakaan jolloin ainoa vaihtoehto olisi ottaa lisää valtionlainaa ja rahoittaa sosiaaliturvaa veljarahoilla.

Eli et ole itsekään onnistunut pyytämään riittävää palkkaa kun sanot että "sitä rahaa ei ole meillä muillakaan". Varo ettet joudu työttömäksi ja putoa halveksimaasi paarialuokkaan. Siinä on se vaara että muutut empatiakykyiseksi ja inhimilliseksi.

Työttömäksi ei vaan "jouduta".

Töiden loppumisesta kyllä ilmoitetaan etukäteen ja sen jälkeen voi etsiä uuden työpaikan, tai jäädä vaikka vähäksi aikaa ansiosidonnaiselle lepäilemään ja mennä töihin sen jälkeen.

Eli ei siinä tule välttämättä mitään katkosta töissä oloon.

Kyllä vaan joudutaan jos firma palaa. Täällä jäi noin 50 ihmistä työttömäksi noin vain kun työpaikka paloi yöllä.

Vierailija
125/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se työntekemistä estä. Ei eläkkeelle jääminen o¨tarkoita, ettet töitä voisi enää tehdä. Moni eläkeläinen tekee osa.aikaisesti silloin tällöin tai enemmän vakituisesti.

Vierailija
126/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tukia tulisi pienentää. Periaate, että jokainen elättäisi itse itsensä.

Se on minustakin aikuisen ihmisen tuntomerkki, itsensä elättäminen. Jos ei siihen pysty, ei tarvitse aikuisen oikeuksiakaan.

Entä jos sairastuu tai vammautuu?

Ei tarvitse saivarrella, vammautuminen on toki eri asia.

Sairastumisesta paranee.

Vierailija
127/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sitten saanut säästetyksi elämäsi aikana? Eläkettäkin saat ruhtinaallisesti, josta prosentiosuudesta joutuu itse vain haaveilemaan…

On mulla säästöjäkin, olen huolissani muista köyhistä. Kiitos jälleen kysymästä.

Keskustelutyyliäni kutsutaan empatiaksi.

Vierailija
128/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri nyt on korkea aika pyrkiä eroon tukien tarvitsemisesta. Vajaatyökykyinenkin voi tehdä paljon oman toimeentulosa eteen. Tuttu reilusti yli 70-vuotias ystäväni tekee hoiva-avustajan töitä muutamana päivänä viikossa ja saa näin taloudellista liikkumavaraa.

Vierailija
129/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuet pitäisi lopettaa kokonaan ja lopettaa näiden yhteiskunnan riippakivien perässä vetäminen.

Tuhlasit elämäsi töiden tekoon ja nyt kiukuttelet palstalla. Suomessa kenenkään ei ole pakko tehdä töitä jos ei hakua. Oma päätös.

Tuo juuri onkin ongelmana, että on tuollaisia loisia, ketkä eivät halua tehdä töitä.

Se tarkoittaa nimen omaan, että tuet ovat liian suuria.

Vierailija
130/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tukia tulisi pienentää. Periaate, että jokainen elättäisi itse itsensä.

Se on minustakin aikuisen ihmisen tuntomerkki, itsensä elättäminen. Jos ei siihen pysty, ei tarvitse aikuisen oikeuksiakaan.

Sairastumisesta paranee.

Kaikista sairauksista ei todellakaan parane.

Vierailija
131/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kannattaa varautua maksamaan mm. lääkkeet 100% ja kaikki lääkäri- ja sairaalakustannukset kokonaisuudessaan! Ja vähennykset yms. tuet kannattaa uhohtaa

Tehohoitokin maksaa maltaita / vrk.

-----

Taysissa käytettävä kallein lääkeannos maksaa 41 500 euroa – Selvitimme hoitojen, leikkausten ja lääkkeiden hinnat

Sairaalahoidon todelliset kustannukset ovat kaukana potilaan maksamasta hinnasta. Synnytys maksaa 2 192 euroa ja keisarileikkaus virka-aikana 4 332 euroa.

https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000007421866.html

-----

Oletko valmis?

Noihin me työssäkäyvät maksamme veroja. Mitä tämä tähän ketjuun kuuluu?

Vierailija
132/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritätkö ap. väittää, että tuet ja palkka ovat samanarvoisia? Tuet saavatkin jäädä jälkeen ja töihin vaan. Nyt on työvoimapula. Kouluun ja töihin.

Vierailija
133/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläinen voi tehdä töitä. Ota oikeista asioista selvää. Jos on niin vittumainen ihminen ettei osaa olla ihmisten kanssa töissä se on eri asia. Työnvieroksujat on erikseen. Valehtelijat, en voi sietää, heitä on. Vingutaan vaan kaikki ilmaiseksi.

Kuka ottaa 60-70 vuotiaan eläkeläisen töihin? Kun nuoremmatkaan eivät töitä saa. Ja jaksaako tehdä esimerkiksi raskasta työtä? Jos ei ole muuhun ammattia. Kouluttautuako pitää uuteen ammattiin vai?

On aika raakaa sanoa ikänsä pienellä palkalla töitä tehneitä vanhuuseläkeläisiä "töitävieroksuviksi".

Tai työkyvyttömiä työkyvyttömyyseläkeläisiä.

Vierailija
134/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voin kyllä sanoa kokemuksesta, että työttömyys on oma valinta. Itse olin työttömänä yhteensä reilut kaksi vuotta ja voin sanoa, että olin vain laiska ja ongelmainen silloin. Nyt kun olen töissä niin näkökulma ihan toinen. Siksi sanon teille työttömät: menkää töihin! Ette tajua sitä, mutta on todella törkeää elää tuilla ja sitten vielä valittaa niiden pienuudesta. Töitä kuitenkin saa, jos haluaa.

Ai oma valinta kun on sanottu terveyden takia irti vakipaikasta?

Olen nyt 3v hakenut töitä mutta ei kukaan palkkaa vajaakuntoista mikä on ihan ymmärrettävää.

Niin? Söitkö itsesi ylipainoiseksi, aiheutitko omilla elintavoillasi jonkun selkävaivan? Jos olet oikeasti vain vakavasti sairastunut, niin työkyvyttömyyseläkkeelle sitten vaan. Se on eri asia kuin työttömyys.

En viitsi edes vastata noin tyhmälle.

Mt-ongelmat sitten toinen vaihtoehto. Saikutit liikaa, kun pää ei kestänyt ja sait potkut? Eipä se masennus tai muu sohvalla lojumalla parane. Itsetunto kaiken mielenterveyden takana ja sitä saa kasvatettua, kun ottaa vastuun itsestään ja tämä tarkoittaa muun muassa työssäkäyntiä.

Sun mielestä ei ole muita sairauksia kun mt-ongelmat tai selkävaiva?

Luuletko että töistä sanotaan irti ihan noin vain??

Mulla siihen prosessiin meni 3v.

Joo, eli kolme vuotta laiskistelit tms? No jos sokeuduit niin sitten voi hakea työkyvyttömyyseläkkeelle. En minä voi tietää, mitä töitä pystyisit tekemään, mutta se on varma, että jotakin pystyisit. Oma valinta, joten ei pidä valittaa tuista.

Vierailija
135/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä täällä sossupummit taas vikisee? Juurihan niitä tukia ja eläkkeitä korotettiin vuoden alussa enemmän kuin mitä kaiken lystin maksavat yksityisen sektorin työntekijät saivat palkankorotuksia. 

Älä itke työnorja. Hölmö se töitä tekee ja viisas pääsee vähemmällä. BUhahaha.

Luuseri.

Vierailija
136/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kannattanee siis hakeutua töihin...

Vierailija
137/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerropa mitenkä elävät itsesi kun tuet on niin pienet että fyysinen terveys kärsii kun joutuu säännösteleen syömistäkin että ei ole varaa syödä kunnolla kuin kerran viikossa ja töihin vaaditaan fyysistä kuntoa?

Vierailija
138/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korotukset päätetään syksyllä. Valitettavasti venäjä ei ilmoittanut viime syyskuussa että aiheuttavat tälle vuodelle odotettua reippaamman hintojen nousun.

Näinhän se on. Yleensä sosiaalietuuksiin tehdään kerran vuodessa inflaatiotarkistukset kuten työmarkkinatukea korotettiin tammikuussa 2022 aiemman hintojen nousun takia. Mitä enemmän hinnat nousevat tänä vuonna, sitä suuremman inflaatiotarkitukset lienevät tulossa tammikuussa 2023.

Jotkut ovat täällä kadehtineet niitä 1970- ja 1980-luvun asuntovelallisia siitä miten inflaatio muka maksoi heidän asuntolainansa ja korkeat korkonsa. Silloin myös polttoaineiden hinnat nousivat nykyisestä rivakammin etenkin vuosien 1973-1974 ja 1979-1980 ns. öljykriisien aikana. Ensimmäisen öljykriisin takana oli Lähi-idän sota Israelin ja arabimaiden välillä ja toisen öljykriisin aiheutti pääasiassa Iranin islamilainen vallankumous. Tosin silloin oltiin enemmän huolissaan raakaöljyn loppumisesta kuin mistään ilmaston muutoksesta. Synkiempien ennusteiden mukaan öljyn olisi pitänyt loppu 20 vuotta sitten.

Nykyvelalliset voi sitten seurata helpottaako inflaatio asuntovelan lyhentämistä, sillä korot ovat sentään edelleen olemattoman pienet 1980-luvun korkoihin verrattuna.

Vierailija
139/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No voin kyllä sanoa kokemuksesta, että työttömyys on oma valinta. Itse olin työttömänä yhteensä reilut kaksi vuotta ja voin sanoa, että olin vain laiska ja ongelmainen silloin. Nyt kun olen töissä niin näkökulma ihan toinen. Siksi sanon teille työttömät: menkää töihin! Ette tajua sitä, mutta on todella törkeää elää tuilla ja sitten vielä valittaa niiden pienuudesta. Töitä kuitenkin saa, jos haluaa.

Ai oma valinta kun on sanottu terveyden takia irti vakipaikasta?

Olen nyt 3v hakenut töitä mutta ei kukaan palkkaa vajaakuntoista mikä on ihan ymmärrettävää.

Niin? Söitkö itsesi ylipainoiseksi, aiheutitko omilla elintavoillasi jonkun selkävaivan? Jos olet oikeasti vain vakavasti sairastunut, niin työkyvyttömyyseläkkeelle sitten vaan. Se on eri asia kuin työttömyys.

En viitsi edes vastata noin tyhmälle.

Mt-ongelmat sitten toinen vaihtoehto. Saikutit liikaa, kun pää ei kestänyt ja sait potkut? Eipä se masennus tai muu sohvalla lojumalla parane. Itsetunto kaiken mielenterveyden takana ja sitä saa kasvatettua, kun ottaa vastuun itsestään ja tämä tarkoittaa muun muassa työssäkäyntiä.

Sun mielestä ei ole muita sairauksia kun mt-ongelmat tai selkävaiva?

Luuletko että töistä sanotaan irti ihan noin vain??

Mulla siihen prosessiin meni 3v.

Joo, eli kolme vuotta laiskistelit tms? No jos sokeuduit niin sitten voi hakea työkyvyttömyyseläkkeelle. En minä voi tietää, mitä töitä pystyisit tekemään, mutta se on varma, että jotakin pystyisit. Oma valinta, joten ei pidä valittaa tuista.

Laiskottelin kun olin sairaslomalla, kuntoutuksissa, uudelleen koulutuksessa ja vaikka missä?

Kannattas sun olla hiljaa kun et tiedä asioista yhtään mitään.

Mikä helvetin oma valinta jos mua ei palkata??

Vierailija
140/281 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastumisesta paranee.

Kaikista sairauksista ei todellakaan parane.

Sitten voi etsiä oirekuvaan sopivia töitä. Ei kaikki työt edellytä mitään sen suurempia ponnisteluja kuin mitä joutuu jo työtönkin arjessa tekemään: viemään roskat ulos, laittamaan ruokaa jne. On töitä, joita voi tehdä sängyssä läppärin kanssa maaten.