Hinnat nousee mutta tuet ei
Tällä hintojen nousulla saadaan sosiaalituet laskettua minimiin kun niitä ei nosteta samaan tahtiin kuin mitä on hintojen nousu. Palkat tulee kyllä nousemaan varmasti.
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan ihmiset ovat todella ällöttäviä aivan oikeasti, monille työttömyys ei todellakaan ole mikään valinta! Heikossa asemassa olevia vain haukutaan myös muissakin asiassa, todella vastenmielistä.
Joillekkin ainoa vaihtoehto on olla työtön ja syrjäytynyt, koska näiden ihmisten kanssa samassa tilassa oleminen on hidas kuolema ja rääkki.
Kun maksat palkastasi eläkemaksuja niin siitä 1,6 % menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkkeellä oleville.
2200 bruttopalkasta eläkemaksuja menee 1600 euroa vuodessa josta 40 euroa menee omaan eläkkeeseesi ja loput nyt eläkeellä oleville.
2200 brutto palkalla eläkettä saa 1000 euroa nettona ja leskeneläke viedään 1975 syntyneiltä ja nuoremmilta. Jos omistaa mökin niin ei saa toimeentulotukea lääkkeisiin eikä mihinkään muuhunkaan.
Ei pysty tässä maailmantilanteessa tukien pienuudesta valittamaan. Toisaalta enpä minä muutenkaan ole valittanut. Suomessa on ainakin itselle aivan riittävät tuet ja suomi on muutenkin hyvä maa asua.
Vierailija kirjoitti:
Tämän palstan ihmiset ovat todella ällöttäviä aivan oikeasti, monille työttömyys ei todellakaan ole mikään valinta! Heikossa asemassa olevia vain haukutaan myös muissakin asiassa, todella vastenmielistä.
Nää on näitä iänikusia "mee töihin" trolleja. Ihan loppuun kulunu juttu jo vuoskausia sitten. Lapsetkin tuota nykyisin kuulemma toisilleen huutelee siinä sen keskustelun anti.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tukia tulisi pienentää. Periaate, että jokainen elättäisi itse itsensä.
Siinä tapauksessa kaikilla pitäisi olla realistinen mahdollisuus itsensä elättämiseen myös vajaakuntoisilla.
Tällä hetkellä jos tukia vielä pienennetään alkaa se aiheuttaa jo häiriöitä yhteiskunta rauhalle eli ryöstelyä ja varastelua.
Tuskin palkatkaan nousevat samaa tahtia hintojen kanssa.
Minusta kuitenkin ihan hyvä juttu: nykysuomalaisella tuntuu olevan ihan liikaa rahaa ostella kaiken maailman krääsää ja turhuuksia. Ylikuluttaminen saisi loppua, tai tuhoamme pian kuluttamisellamme ja saastuttamisellamme koko maapallon.
On outoa, että elintaso määritellään nykyään niin usein pelkkänä materiaalisena elintasona, moni kun meistä olisi todennäköisesti onnellisempi vähemmällä tavaralla.
Paskan määrä maailmassa on ääretön eikä sillä ole mitään rajaa.
90-luvun lamavuosina toimeentulotuen määrä oli, rahan silloinen + nykyinen arvo huomioiden, noin 400€. Nykyään se on muutaman euron päälle 500€. Että sellainen nousu 30 vuodessa. Ovatko muutkin kulut pysyneet tuolla tasolla? Enpä usko. Jos joku epäilee summia, on hyvä ja googlettaa tuollaisen laskurin. Sillä minäkin sen alunperin laskin.
Kela tekee parhaansa pistääkseen köyhät kyykkyyn. Kävin juuri palaverissa, jossa oli sossu sekä työkkärin omavirkailija. Mitä siellä sitten tehtiin, tuon tunnin ajan? Hoettiin että minulla on yli tuhat päivää työmarkkinatuella olemista (olen ollut mielenterveyssyistä poissa työelämästä jo pitkään) ja että Kela ei päästä eläkkeelle noin nuorta (olen vajaa nelikymppinen). Sanoin, etten ollut edes ottanut puheeksi eläkeasiaa (juurikin siksi, kun tiedän itsekin ettei onnistu), ja että oma fokukseni ei ole juuri nyt rahassa vaan terveydessäni. Siinä sitten pohtivat keskenään 45 minuuttia ja kysyivät minulta asioita, jotka löytyivät jo tiedoistani tietokoneelta. Saivat lopulta aikaiseksi varata minulle ajan terveydenhoitajalle! Että näin reipasta resurssien hyötykäyttöä meidän kunnassa pk-seudulla. :)
Tapasin myöhemmin terkkarin, ja hän sanoi lähes ensitöikseen, että eläkkeelle en tule pääsemään (taas kerran: en ollut ottanut asiaa mitenkään puheeksi). Ei mitannut minulta mitään, kysyi valmiita arvoja suoraan (piti olla jonkinlainen terveystarkastus samalla). Oli mittaamassa verenpaineen heti kun astuin sisään, vaikka tulin suoraan huoneeseen käveltyäni sinne ulkoa. Muistutin, ettei hommaa hoideta ihan näin, ja hän tajusi sen sitten itsekin. Vekslasi maskia eestaas kaulalle-kasvoille siinä sen puolen tunnin aikana, ja tarjosi mielipiteitään sairauksistani, joilla en tehnyt mitään (terkkarin koulutuksella ei oteta kantaa vaikeiden mielenterveysongelmien hoitoon). Väänsin hänelle rautalankaa jonkin aikaa, jonka seuraksena hän kaakatti "No et sä ainakaan sit tyhmä ole!". Koska kaikki työttömät = tyhmiä, niinkö? Huoh.
Hän sai tapaamisen aikana mitattua verenpaineeni sekä kirjattua koneelleni tietoja, jota siellä oli jo ennestään (pituus, paino, perussairaudet). Varasi myös omalääkärilleni ajan, jonka olisin saanut tehtyä senkin varmaan itse.
Julkinen sektori syö muistaakseni jotain 70% Suomen BKT:sta, joten vähän tehokkaampaa toimintaa olisin odottanut näiltä kahdelta tapaamiselta. Sossuni oli muuten luvannut olla minuun alunperin yhteydessä jo vuosi sitten, mutta hupsista sentään, jäi koko homma. Selvisi, että oli ollut vaatimattomasti vajaan vuoden saikulla (eikä minulla edes ollut toista työntekijää tuona aikana). :D
t. tyhmä ja laiska
Olen aiemminkin kirjoittanut tästä mutta pakko päivittää koska hinnat nousevat Suomessa päivittäin järkyttävästi ja sitä on jatkunut koko koronarahastuskauden ajan…
Katsotaanpas tilannetta nyt Suomessa:
-Polttoaine siis maksaa aivan järjettömästi, ennen oli vitsi että polttoaine maksaa 2 euroa / L !!!, eipä ole enää vaan hinta on noussut vuoden aikana valtavasti ja nyt diesel oli 2,4 euroa ja bensiini 2,3 euroa, sulaa hulluutta
-Sähkö maksaa aivan valtavasti jo ja on kaksi eri maksua, siirto ja käyttö joista toiseen ei voi edes koskea ja sähkön hinta on noussut valtavasti koronan aikana
-Käyttövesi maksaa aivan järjettömästi kannattaa kohta ostaa pullovettä tulee halvemmaksi, ja tätä hintanousua on jatkunut pitkään…
-Ruoka ja asuminen maksaa ja kallistuu jatkuvasti, pari otosta, kurkku 5 euroa/kg, kahvipaketti kohta 6 euroa !!! aivan järjetöntä…
-Terveydenhoidosta maksetaan jo omastakin pussista tilanteesta riippuen
-Koronarahastus-hysteria (rahastukseen täysin keksitty) on maksanut järjettömästi ja jatkuu vieläkin ja sitä tuetaan kaikin tavoin median avustuksella; ja valtava raha on laitettu koronarokotteisiin jotka eivät estä saamasta koronaa ja joista huolimatta saa vakavia oireita koronasta, vuosisadan rahastushuijaus siis…
-Ilmastonmuutos-rahastus-hysteria (samoin rahastukseen täysin keksitty) maksaa järjettömästi, tästä pakko sanoa että varsinkin medioissa on joka viikko kerrottu että kyllä pian on lauhaa kun tätä rahastusta pidetään yllä mutta todellisuudessahan yöpakkaset alkoivat jo Elokuussa mikä oli jo hyvin kylmä ja nyt on ollut kuukausikaupalla pakkasia ja silti medioissa muistetaan kertoa miten lauhaa on jottei rahastusta vain uhattaisi vaikka ulkona on todella kylmää mutta ei voi otsikoida että kylmyys jatkuu kuukaudesta toiseen koska pian tämä älytön rahastus on uhattuna... vuoden keskilämpötila on todella alhainen mutta tätä ei media kerro jotta keksitty rahastus ei lopu…
-Ja muut maksut ja maksujen maksut
-Ja muut verot ja verojen verot
-ja kaikki valtion omaisuus on myyty enää ei ole kuin rauniot...
Ei jää mitään enää lapsille ja tuleville lapsille... tämä maa ei ole onnellisin vaan onnettomin maa...
Mikä sitten lääkkeeksi: Kaikki puolueet, hallitus, oppositio, eduskunta kerralla vaihtoon muuten nämä vain vaihtelevat paikkojaan muutaman vuoden välein ja rahastus jatkuu entiseen malliin...
Ehdotan kansalaisäänestyksiin siirtymistä, ja eduskunta, oppositio, hallitus, kaikki puolueet lakkautetaan... kuka kannattaa? :)
Noinhan se menee ja hyvä niin. Eivät tuet pysy inflaation perässä ja näin saadaan kannustinloukkoja purettua ilman, että tukia varsinaisesti leikattaisiin. Niitä ei vain nosteta rahan arvon heikkenemisen kanssa samaa tahtia.
Asia on kyllä lähes päinvastoin. Palkkoja on korotettu tai korotetaan 0,9 - 2,0 %, tukia ja eläkkeitä sen sijaan nostettiin vuoden alussa 2,3 - 3,1 %.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Nykyinen tukitaso rohkaisee makoilemaan kotona. Oma veljeni tekee juuri niin.
Mikset sitten itse "makoile"? :D
En halua olla yhteiskunnan elätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Nykyinen tukitaso rohkaisee makoilemaan kotona. Oma veljeni tekee juuri niin.
Mitä se on sinula pois että veljesi tekee niin?
Et taida ymmärtää miten maailma toimii? Työssäkäyvät maksavat tuilla elävien elämän. Monen naapurisi koko verokertymä menee siihen, että maksavat yhden työstäkieltäytyjän elämän.
Maalainen-lehden saamien tietojen mukaan suomalaiset elintarvikealan yritykset Atria, Hk ja Snellman ovat irtisanoneet sopimukset suomalaisten kauppojen kanssa. Lehden saamien tietojen mukaan kyseessä olisivat ensi kesäksi sovitut hinnat. Irtisanottujen sopimusten piirissä ovat ainakin S-ryhmä ja Kesko eli K- ja S-kaupat.
Vuoti tuo uutinen julkisuuteen, vaikkakin tiedot kiistettiin.
Kun kaupat ja ko. yritykset tekevät uudet sopimukset, voitte odottaa ihan eri tason hinnannousuja kuin mikä tämä nykyinen jatkuva hintojen ylöshivuttaminen on.
No voin kyllä sanoa kokemuksesta, että työttömyys on oma valinta. Itse olin työttömänä yhteensä reilut kaksi vuotta ja voin sanoa, että olin vain laiska ja ongelmainen silloin. Nyt kun olen töissä niin näkökulma ihan toinen. Siksi sanon teille työttömät: menkää töihin! Ette tajua sitä, mutta on todella törkeää elää tuilla ja sitten vielä valittaa niiden pienuudesta. Töitä kuitenkin saa, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä se on sinula pois että veljesi tekee niin?
Et taida ymmärtää miten maailma toimii? Työssäkäyvät maksavat tuilla elävien elämän. Monen naapurisi koko verokertymä menee siihen, että maksavat yhden työstäkieltäytyjän elämän.
Monikohan on ollut siinä onnellisessa asemassa, että on päässyt kieltäytymään työpaikasta. Kyllä se on tainnut olla työnantaja, joka on kieltäytynyt ottamasta palkattua työntekijää kyseisestä henkilöstä, tai niistä sadasta muusta henkilöstä, jotka paikka turhaan hakivat. Luuletko että monikin on käynyt kouluja elääkseen työmarkkinatuella, jos ei ole edes ansiosidonnaiselle päässyt.
Vierailija kirjoitti:
No voin kyllä sanoa kokemuksesta, että työttömyys on oma valinta. Itse olin työttömänä yhteensä reilut kaksi vuotta ja voin sanoa, että olin vain laiska ja ongelmainen silloin. Nyt kun olen töissä niin näkökulma ihan toinen. Siksi sanon teille työttömät: menkää töihin! Ette tajua sitä, mutta on todella törkeää elää tuilla ja sitten vielä valittaa niiden pienuudesta. Töitä kuitenkin saa, jos haluaa.
Menen töihin. Kuka maksaa palkan?
Ukraina tuottaa elintarvikkeiden lisäksi, myös surren osan elektroniikkatuotteiden raaka-aineista, että tervemenoa vaan lomautuksiin ihmiset. Mm. Mariupolissa, joka on nyt tuusannuuskana.
Ei Suomessa kukaan nälkään kuole. Köyhyys on Suomessa suhteellista. Jos kaikkien tulot pienenee 5%, niin ei se mikään maailmanloppu ole kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tukia tulisi pienentää. Periaate, että jokainen elättäisi itse itsensä.
Se on minustakin aikuisen ihmisen tuntomerkki, itsensä elättäminen. Jos ei siihen pysty, ei tarvitse aikuisen oikeuksiakaan.
Entä jos sairastuu tai vammautuu?
Jos ei ole mikään neliraajahalvaantunut tai koomapotilas on edelleen työkykyinen.
Jaa syöpäpotilas kovissa syöpähoidoissa käyvä on esim sun mielestä työkykyinen????!!! Just.... :-)