Tekisi mieli vaihtaa ammattia (olen luokanopettaja)
Joutuu taas tekemään työtä täysin alimitoitettujen resurssien puitteissa. Kunta säästää vaikka tiedetään perin hyvin että ne säästöt käy tulevaisuudessa kalliiksi.
Osa vanhemmista vaatii minkä jaksaa, mutta ei ymmärrä että tämä ei ole palveluammatti. Kasvatusvammaisia ei tahdo saada kuriin koska vanhemmat katkaisee puhelun kun niille yrittää puhua siitä.
Luokasta karkeasti neljäsosa kuuluisi nykytilassa erityisopetukseen. Osalla on aika vakaviakin ongelmia, toiset ei tarvitse kun jonkun ADHD-lääkityksen mutta kouluterkkari ei voi lähettää tutkimuksiin koska vanhemmat kieltää.
Minut luultavasti lynkataan tämänkin takia mutta jotkut mamut on aivan erityisen vaikeita johtuen siitä ettei ne hyväksy naisia pomoiksi. Edelleen, tämä ei ole palveluammatti joten ne joko sopeutuu tai voi minun puolesta melko vapaasti poistua. Mamujen puolustukseksi pitää sanoa että toiset on suomalaisia helpompi opettaa jos ne aidosti haluaa integroitua ja on valmiita näkemään vaivaa sen puolesta.
Kiinteistöjen kunnosta on aivan turha puhua mitään. Meidänkin koulu on aivan törkeä homepesä ja ollaan turhaan odotettu remonttia jo viisi vuotta. Merkittävä osa vakituisista opettajista on sairaslomalla ja työssäkäyvistä käytännössä kaikki on koulurakennuksen sisällä vain sen verran kun on pakko. Lapset on onnekkaita siinä mielessä että ne "voi" olla välitunnilla ulkona, samalla kun meillä "kuuluu asiaan" oleskella opettajainhuoneessa.
Viisi vuotta yliopistoa, ja kutsumus että saa olla kasvattamassa seuraavan sukupolven kansalaisia. Todellisuudessa joudun olemaan niin sosiaalityöntekijä, järjestysvalvoja kun äiti, ja kerta toisensa jälkeen jaksan järkyttyä siitä missä kunnossa ykkösluokkalaisten annetaan aloittaa koulunkäyntinsä.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:07"]
Jos joku kuvittelee, että opettajan työaika koostuu pääosin vain opettamisesta on hän mielestäni väärässä. Päivittäinen opetustyö jolloin ollaan oppilaiden kanssa on tosi intensiivistä ja jatkuva kiire estää ettei päivän aikana ehdi esimerkiksi vessaan tai normaaliin tapaan syömään lounasta. Tuttu on tilanne, jossa huomaan oppilaiden lähdettyä pidätelleeni neljä tuntia pissaa ehtimättä vessaan tahi lappavani ruokaa hirveää vauhtia suuhun samalla pitäen jöötä lapsi ryhmälle ruokalassa. Oppituntien jälkeen teen päivittäin useita tunteja erilaisia suunnittelu ja valmistelutöitä sekä pidän yhteyttä koteihin. Yleensä kun viiden jälkeen lähden töistä en lähde siksi, että olen saanut hommat valmiiksi vaan sen vuoksi etten yksin kertaisesti enää jaksa. Hommat eivät ole koskaan valmiita ja tekemistä on jatkuvasti yli käytettävissä olevan ajan. Usein töitä on pakko viedä myös kotiin tai ainakin asiat seuraavat päässä jatkuvasti.
Opettajien kesälomaa pidetään pitkänä, mutta itselläni se on minimiaika, joka tarvitaan palautumaan raskaasta työvuodesta. Opettajan palkka on mielestäni hyvin pieni suhteutettuna työn vaativuuteen. Olen itse miettinyt useamman kerran alan vaihtoa.
Ja teille kaikille, jotka tunnutte kadehtivan opettajien helppoa työtä ja pitkiä lomia ja ajattelette meitä opettajia valittajiksi, kun jaksamme nostaa näitä asioita esille. Tervetuloa opettajan töihin ja tervemenoa hakemaan opettajakoulutukseen. Mikään ei estä teitä :).
[/quote]
Ei vain jaksa sitä ruinaamista aina kuunnella. Ainakin omien lasten alakoulussa perjantaina paukkuu ovet klo 13 koulun edessä ja joinain päivinä päivä loppuu jo klo 12. Kovin on rauhallinen askel ja osa rutkasti ylipainoisiakin, jottei ole kovin kiirettä pitänyt.
Jotkut tekevät fyysisesti niin raskasta työtä, että se neljä viikkoa hädin tuskin riittää univelkojen palautumiseen. Se on sinänsä hassua, että opettajat väittävät, että vain heidän ammattinsa on niin raskas, että vain heidän ammatissaan tarvitaan 2.5 kuukauden kesäloma.
Tuolla kaivoksella jätkät painaa maan alla raskasta duunia toisella paikkakunnalla kodistaan. Mutta opettaja, se on maailman raskain ammatti.
Se, mikä minua suututtaa, on tämä opettajien muiden ammattien väheksyminen. Kun ei ole muuta tehty, kuin istuttu koulussa ja lähdetty lukemaan opettajaksi, ei muusta elämästä ja työstä tiedä mitään, voi elää siinä kuplassa.
[/quote]
Tämän kirjoituksesi revit kyllä ihan jostain oman pääsi sisäisistä alemmuusongelmistasi.
Yhdessäkään kirjoituksessa eivät opettajat ole vähätelleet muita ammatteja, enkä ole sellaista opettajaa tavannut elävässä elämässäkään, vaikka heidän kanssaan olenkin paljon yhteistyötä tehnyt.
Sama vika, olen lto. On sääli lähettää sinne kouluun tiettyjä tapauksia, joiden pitäisi päästä ihan muualle kuin "normiluokalle". Apua ja tukea ei vaan tunnu löytyvän, vaikka kuinka yrittää.
Oletkohan ehkä pääkaupunkiseudulla työskentelevä...? Otit ehkä vastaan useamman lapsen viime vuoden eskariryhmästäni? Löytyi jos jonkinlaisen ongelman omaavaa...
Mistä niitä Adhd-lapsia oikein tulee nyt esiin?
Kun itse kävin kouluja, luokassa oli yli 40 oppilasta. Yhtäkään levotonta ei luokissa ollut. Jos oppi hitaammin kuin muut, siirrettiin vanhempien vastustuksesta huolimatta erityiskouluun. Siihen aikaan asiaa jotenkin hävettiin. Kuitenkin mieli muuttui, kun huomasivat, että lapsi oli paljon onnellisempi kuin sai edetä hitaammin. Tuloksia oppimisesta alkoi näkyä. Ja sai keskittyä pois yleisestä hälystä.
Onko rokotuksilla osuutta tuohon ADHD-käyttäytymiseen? Syitä pitäisi löytyä, jotta muutosta tapahtuisi.
Huono juttu, jos opetusta ei saa Suomessa oppilaan oman kyvyn mukaan. Ympäristökin ratkaisee.
Itse haluaisin opiskella, käydä lukion yms. Ja olla luokanopettaja tai uskonnonopettaja. T. Lähihoitaja opiskelija
Et taida olla alalle sopiva. Itselleni oikein kutsumus!
En usko että levottomuus johtuu rokotuksista, vaan pikemminkin ympäristöstä. Omalla luokallani oli aikanaan useita häiriköiviä lapsia. Asuimme ns. "huonolla" alueella. Olin aika järkyttynyt kun kävin yhden kaverin kotona. Siellä haisi pistävästi kusi (ihmisten/lukuisten lemmikkien), hirveä sotku ja epäjärjestys eikä vanhemmat koskaan kotona. Kaverin mukaan viina taisi heille maistua. Yritin itsekin leikkiä kovaa ja kävin heillä muutaman kerran vanhemmiltani salaa. Ei sitä silloin tajunnut, miten surullista se oli.
En tiedä onko tällaista enää kenenkään kotona, vai onko Suomi keskiluokkaistunut? Kulisseja voi tietysti moni pitää yllä, siitähän ei muut voi mitään tietää.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:27"]
Mistä niitä Adhd-lapsia oikein tulee nyt esiin? Kun itse kävin kouluja, luokassa oli yli 40 oppilasta. Yhtäkään levotonta ei luokissa ollut. Jos oppi hitaammin kuin muut, siirrettiin vanhempien vastustuksesta huolimatta erityiskouluun. Siihen aikaan asiaa jotenkin hävettiin. Kuitenkin mieli muuttui, kun huomasivat, että lapsi oli paljon onnellisempi kuin sai edetä hitaammin. Tuloksia oppimisesta alkoi näkyä. Ja sai keskittyä pois yleisestä hälystä. Onko rokotuksilla osuutta tuohon ADHD-käyttäytymiseen? Syitä pitäisi löytyä, jotta muutosta tapahtuisi. Huono juttu, jos opetusta ei saa Suomessa oppilaan oman kyvyn mukaan. Ympäristökin ratkaisee.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:27"]Itse haluaisin opiskella, käydä lukion yms. Ja olla luokanopettaja tai uskonnonopettaja. T. Lähihoitaja opiskelija
Et taida olla alalle sopiva. Itselleni oikein kutsumus!
[/quote]
Ja sulla on sitten kokemusta opettamisesta?
En oo ap.
En ihmettele yhtään. Yli 42% opettajista vaihtaa ammattia kun ei nykyään enään pärjää eikä viihdy nykyisissä kouluissa. Harmi kun näin käy, mutta se vain on todellisuutta. Pelkään että jossain vaiheessa opettajan ammatista tulee yhtä huonosti arvostettua kuin puhlinmyyjän ammatista.
Kyllä luokanopettajan työ on hirveän raskasta ja vaativaa. Esim. kotona ei kerrota pelisääntöjä, että mitenkä koulussa toimitaan.
Opettajaa pitäisi kunnioittaa, sillä hän tekee TYÖTÄÄN, josta saa palkkaa. Ei hän ole mikään virallinen kasvattaja yms.
Tätä on paha sanoa, mutta jos kotona on ongelmia, niin se heijastuu yleensä myös käytöksessä. Esim. poikani neljästä oirehtijasta kolmella oli joko vakavia ongelmia kotona (tilapäisiä osalla).
Yhden häiriökäyttäytyän äiti ei pistänyt pojallee rajoja ollenkaan - vaan vähän kehaisi "tuo meidän janipetteri nyt on vaan tuollainen" Ja poika käyttäytyi kuin APINA. Äiti vielä huippuvirassa....
Osa vanhemmista ei vain halua tuottaa lapsilleen pettymystä eli LAITTAA RAJOJA. Huonoa käytöstä on esim. kiroilu, möläyttely luokkatunnilla, toisten ihmisten lyöminen tai töniminen. Myös kirkuminen ja huutaminen luokassa on kyllä vajaata.
Luuletteko tosiaan, että sellainen ÄLÄMÖLÖTYYPPI pärjää elämässä? Sellaisesta ihmisestä tulee vain huonokäytöksinen WT.
Jos adhd johtuisi rokotteista, sitä esiintyisi paljon tasaisemmin kaikissa väestönosissa. Ette voi kieltää, että sosiaalinen asema ja perhetausta vaikuttavat paljon.
Vaihda ihmeessä. Kukaan ei hyödy siitä, että lapsia opettaa joku, joka ei hakua sitä tehdä.
adhd-lapsia on ollut aina, samoiin muits erityislapsia. Sinä nelonen vain katselit lapsuudessasi asiaa eri kantilta,,etä huomannut sitä. Mun nuoruudessani luokallani oli 3 oppilastaei oppinut edes kunnolla lukemaan alakoulun aikana, mutta kukaan ei edes aikonut siirtää heitä mihinkään. Silloin lähdettiin siitä olettamukesta, ettei kaikkien tarvitse oppia, ruumiillisia töitä riittää niille, joista ei tule virkamiehiä. Todettakoon, että monet näistä vähän hitaammista tyypeistä on nykyään esim autonkorjaajia tai kuljetusalan yrittäjiä ja ihan kelvollisia kansalaisia.
Noh... Kaikissa ammateissa taitaa nykypäivänä joutua kovemmille kuin ennen. Vaaditaan tehokkuutta ja säästetään resursseista, työkaluista, työtiloista, kaikesta... Lomia lyhennetään ja palkkoja leikataan. Että saahan sitä alaa vaihtaa jos siltä tuntuu, mutta luulenpa, että opettajilla on kuitenkin edelleen keskimäärin aika helppo työ suhteessa etuihin.
Mitä olet ajatellut? Mä haluaisin jonkun siistin sisäduunin, 8 - 17 työajalla.
Olen kuullut samaa tuosta että nykyään joka toinen alkaa olla adhd. Ehkä niitä on ollut ennenkin, mutta silloin oli vielä opettajalla jokin auktoriteetti ja koulussa kuri, nykyään ei. Erityisluokkia ei enää ole ja mitenkään ei saa rangaista ja sitten kun tosiaan on näitä joille jo vauvasta lähtien opetetaan (ja näytetään) ettei naisia tarvitse totella millään lailla, niin soppa on valmis. Milloinkohan täällä alkavat ihan kunnolla yleistymään yksityiskoulut?
Vaihda pois, että sopivammat tulee tilalle.
Meillä oli ihana luokanopettaja lapsilla. Vanhempainillassa sanoi, että saa soittaa milloin vaan ja mistä asiaata vaan. Sanoi, että jos haluatye leirikoulua, niin hän lähyee minne vain jne. Todella mukava ope. Soittikin mulle monta kertaa (positiivisista asioista). Soitti kaikille. Tavattiin kesällä sattumalta. Hän halasi minua.
Ei siinä halaamiset ja puhelut paljon auta, jos luokka on täynnä hankalia oppilaita. Oppilasaines alkaa olla tosi vaikeaa. Onneksi omat lapseni käyvät koulua, jossa näitä ongelmia ei juurikaan ole..
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:50"]
Vaihda pois, että sopivammat tulee tilalle. Meillä oli ihana luokanopettaja lapsilla. Vanhempainillassa sanoi, että saa soittaa milloin vaan ja mistä asiaata vaan. Sanoi, että jos haluatye leirikoulua, niin hän lähyee minne vain jne. Todella mukava ope. Soittikin mulle monta kertaa (positiivisista asioista). Soitti kaikille. Tavattiin kesällä sattumalta. Hän halasi minua.
No voi taivas. Minunkin pojallani oli ihana opettaja. Se ei mitenkään poista tosiasiaa, että opettajan työ on vaikeaa ja aikaa menee kaikkeen muuhun kuin opettamiseen, kun lapset ovat levottomia ja oirehtivia. Lisäksi vanhemmat ovat näköjään tosiaankin sokeita omien lastensa käytökselle.
[/quote]
Anna mun kaikki kestää. Rokotuksista.. Kyllä juu, niistä johtuu kaikki. Ilmaston lämpeneminenkin..
Maailma on muuttunut ja vaatii erilaisia valmiuksia. Adhd-lapsia on ollut aina, ennen 'joutuivat' tarkkikselle, joka leimasi. Joskus hyvä oppilaalle, joskus huono, siis entinen systeemi. Se, mikä on muuttunut, on opettajan auktoriteetti. Nykyään osa vanhemmista nakertaa opettajan auktoriteettia ha pahimmassa tapauksessa sanoo lapselle, ettei opettajaa tarvitse totella, ei tee yhteistyötä koulun kanssa jne. Viime kädessä tästä aina kärsii lapsi.
Oma lapseni lähtee kouluun vuoden päästä, odotan jo pelolla mitä kaikkea siellä häntä odottaakaan. Hän on kiltti, fiksu ja rauhallinen tyttö, jotenkin sen oloinen että häntä tullaan vielä kiusaamaan. Ja jos se on totta, että luokat ovat täynnä sekopäitä, ei oikeasti naurata. Olisipa mahdollisuus yksityiskouluun.