Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekisi mieli vaihtaa ammattia (olen luokanopettaja)

Vierailija
13.08.2015 |

Joutuu taas tekemään työtä täysin alimitoitettujen resurssien puitteissa. Kunta säästää vaikka tiedetään perin hyvin että ne säästöt käy tulevaisuudessa kalliiksi.

Osa vanhemmista vaatii minkä jaksaa, mutta ei ymmärrä että tämä ei ole palveluammatti. Kasvatusvammaisia ei tahdo saada kuriin koska vanhemmat katkaisee puhelun kun niille yrittää puhua siitä.

Luokasta karkeasti neljäsosa kuuluisi nykytilassa erityisopetukseen. Osalla on aika vakaviakin ongelmia, toiset ei tarvitse kun jonkun ADHD-lääkityksen mutta kouluterkkari ei voi lähettää tutkimuksiin koska vanhemmat kieltää.

Minut luultavasti lynkataan tämänkin takia mutta jotkut mamut on aivan erityisen vaikeita johtuen siitä ettei ne hyväksy naisia pomoiksi. Edelleen, tämä ei ole palveluammatti joten ne joko sopeutuu tai voi minun puolesta melko vapaasti poistua. Mamujen puolustukseksi pitää sanoa että toiset on suomalaisia helpompi opettaa jos ne aidosti haluaa integroitua ja on valmiita näkemään vaivaa sen puolesta.

Kiinteistöjen kunnosta on aivan turha puhua mitään. Meidänkin koulu on aivan törkeä homepesä ja ollaan turhaan odotettu remonttia jo viisi vuotta. Merkittävä osa vakituisista opettajista on sairaslomalla ja työssäkäyvistä käytännössä kaikki on koulurakennuksen sisällä vain sen verran kun on pakko. Lapset on onnekkaita siinä mielessä että ne "voi" olla välitunnilla ulkona, samalla kun meillä "kuuluu asiaan" oleskella opettajainhuoneessa.

Viisi vuotta yliopistoa, ja kutsumus että saa olla kasvattamassa seuraavan sukupolven kansalaisia. Todellisuudessa joudun olemaan niin sosiaalityöntekijä, järjestysvalvoja kun äiti, ja kerta toisensa jälkeen jaksan järkyttyä siitä missä kunnossa ykkösluokkalaisten annetaan aloittaa koulunkäyntinsä.

Kommentit (154)

Vierailija
61/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:14"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:58"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 08:22"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:48"]

Onneksi luin sairaanhoitajaksi, enkä opeksi. Molemmat olivat vaihtoehtoina kirjoitusten jälkeen. Tiedä sitä sitten mitä dg:tä viimeyön narkeillakin oli, mutta ihan normaalille puheelle reagoivat, kun haavat oli saatu ommeltua. Työhön kuuluu monenlaista, eikä opettajan työ ole samaa kuin 30 vuotta sitten, ei myöskään sairaanhoitajan.

[/quote]

Minullakin oli haaveena nuorena opettajan työ. Kun lukee näitä, niin onneksi en sitten lähtenyt. Hoitajana minua vain huoritellaan ja lyödään ja raavitaan ja purraan. Erityisala haastavasti käyttäytyvät erityisnuoret. Pahin vamma minulla onneksi vain murtunut sormi, kun nuori tuli päälle ja olin yksin tilanteessa. Käsivarsissa on ollut usein hampaanjälkiä puremisista ja mustelmat ovat aika arkipäivää. Yövuorot tehdään hälytin kädessä ja puhelin saatavilla, jotta saa virkavallan äkkiä apuun, jos henki on vaarassa.

Joskus olen uupuneena miettinyt, että olisi sittenkin pitänyt lähteä opettajaksi ja kironnut laiskuuttani, etten viitsinyt alkaa lukea pääsykokeisiin. Mutta kun tällaisia ketjuja lukee, niin siunaa aina, että onneksi jäin sittenkin vain hoitajaksi. Meillä sentään saa poliisin avuksi, kun lähtee pistämään rauhoittavaa tai joutuu laittamaan lepareihin ja silti saattaa tulla turpaan, mutta apu on kuitenkin matkassa.

[/quote]

Totta! Tuo, että poliisi auttaa, on hyvinkin bonusta.

.....

Tositarina  muutaman vuoden takaa: alakoulun oppilas yritti tappaa itsensä luokan museoretkellä. Opettaja ja avustaja pitelivät kiinni, ettei lapsi vahingoittaisi itseään tai mahdollisesti muita. Joku sai pysäytettyä ohiajavan taksin: "voitko auttaa, ota kyytiin, vie meidät terveysasemalle". Ei ottanut taksi riehuvaa lasta.

Sitten saatiin paikalle poliisi. Ei ottanut kyytiin, ei heidän "alaansa", ei voi mtn. Ambulanssi voisi ottaa. Siinä sitten keskenään opettaja ja avustaja ja toistakymmentä lasta, joista yksi pitelemättömässä raivokohtauksessa, kunnes lanssi tulee ja raavaat ensihoitajat saavat penskan kyytiin. 

.... 

Mitäpä jos joku muukin lapsista olisi saanut kilarin? Alkanut tapella? Karannut? Horjahtanut vahingossa auton alle? Opettaja käräjillä, opettaja lööpeissä. Jonkun vanhempien lapsi hengetönnä. Parikymmentä traumatisoitunutta luokkakaveria. Avustaja kouluttautumassa nopeasti ja varmasti jollekin teollisuuden alalle.

Anteeksi, jos joku tunnistaa tapauksen/lapsensa tästä. Yksityiskohdat mahdollisimman häivytetty, jottei tunnistaisi, ja toki ei varmaan ole ainoa lajiaan tämä tapaus. Toivottavasti kaikilla asianosaisille tällä hetkellä kaikki hyvin.

[/quote]

Niin, opettajaa ei ehkä purra ja huoritella ja käydä päälle, kuten tuota hoitajaa. Itsekin olen työskennellyt perhekodissa ja lopetin, koska henki oli vaarassa. Töitä tehtiin kolmessa vuorossa, mikä myös rasitti. Vastahan tässä tapettiin perhekodin työntekijä ja ei ole edes ainoaa laatuaan.

Mutta opettajat, heidän työnsä on silti sitä kaikkein raskainta ja hirveintä ja huonoiten palkattua ja lomaedutkaan ei ole kummoiset.

Erityisopettajat on asia erikseen. He joutuvat tekemisiin niiden oikeiden ongelmatapausten kanssa, jotka ovat oikeasti väkivalaisia ja elävät työpäivänsä väkivallan uhkan alla, kuten moni hoitajakin ja sosionomi.

Pari kertaa kun on käyty hiuksiin kiinni ja väännetään kädestä, niin voisi opettajakin miettiä uudestaan, että ehkä hänellä sittenkin on ihan kiva työpaikka.

[/quote]

Ymmärrätkös lainkaan, että niitä erityisopettajan virkoja ei ole perustettu, vaan vähennetty ja kaikki lapset, ne todelliset ongelmatapauksetkin on sijoitettu ihan tuiki tavallisiin luokkiin ihan tuiki tavallisten opettajien "opetettavaksi". Lainausmerkit siksi, että opettajakoulutuksessa ei ole mitenkään valmennettu kohtaamaan tällaisia tapauksia.
[/quote]

Mistä sinä sait päähäsi, että esim. tuossa kerrotussa tilanteessa ei ole mahdollisesti purtu, potkittu, haukuttu? Mistä syystä kuvittelisit, että ko. Tapaus oli liian paha isolle miehelle, taksikuskille? Tervetuloa todellisuuteen, kyllä koulussa saa mustelmia - opettajakin.

Vierailija
62/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Niin, opettajaa ei ehkä purra ja huoritella ja käydä päälle, kuten tuota hoitajaa."

aha. miten pihalla voitkaan olla...

ope saa, huorittelun kuulemisen lisäksi, myös opastaa housuun kakanneen nelosluokkalaisen jumppasaliin suihkuun ja kotiin vaihtamaan puhtaat vaatteet. Ihan normiluokassa tätä päivää. Vaipanvaihtoa seuraavaksi? Sillä välin muut ei saa opetusta, kasvatustehtävä jää totisesti puolitiehen, ja illalla soittaa joku vanhemmista uhaten käräjillä, koska open auttaessa housuun ulostanutta joku toinen lapsi oli käynyt luokassa kolmannen päälle. Opettaja oli näin ollen laiminlyönyt vastuunsa ryhmän turvallisuudesta vastaavana. Myöhemmin mietimme, olisiko pitänyt jättää kakkahousuinen oman onnensa nojaan ja vahtia, että muu porukka säilyttää päänsä.

Mainittakoon vielä, että sellaistakin sattuu, että opettaja saa syyt niskoilleen, kun oppilas laskee alleen. Eräällä kerralla vanhempi oli sitä mieltä, että opetus ei ole tarpeeksi haasteellista hänen nerokkaalle lapselleen, ja tämä ihan turhautumistaan sillä housuun pissaamisella osoittaa.

T. Nimimerkki terveisiä elävästä elämästä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:07"]

Jos joku kuvittelee, että opettajan työaika koostuu pääosin vain opettamisesta on hän mielestäni väärässä. Päivittäinen opetustyö jolloin ollaan oppilaiden kanssa on tosi intensiivistä ja jatkuva kiire estää ettei päivän aikana ehdi esimerkiksi vessaan tai normaaliin tapaan syömään lounasta. Tuttu on tilanne, jossa huomaan oppilaiden lähdettyä pidätelleeni neljä tuntia pissaa ehtimättä vessaan tahi lappavani ruokaa hirveää vauhtia suuhun samalla pitäen jöötä lapsi ryhmälle ruokalassa. Oppituntien jälkeen teen päivittäin useita tunteja erilaisia suunnittelu ja valmistelutöitä sekä pidän yhteyttä koteihin. Yleensä kun viiden jälkeen lähden töistä en lähde siksi, että olen saanut hommat valmiiksi vaan sen vuoksi etten yksin kertaisesti enää jaksa. Hommat eivät ole koskaan valmiita ja tekemistä on jatkuvasti yli käytettävissä olevan ajan. Usein töitä on pakko viedä myös kotiin tai ainakin asiat seuraavat päässä jatkuvasti. 

Opettajien kesälomaa pidetään pitkänä, mutta itselläni se on minimiaika, joka tarvitaan palautumaan raskaasta työvuodesta. Opettajan palkka on mielestäni hyvin pieni suhteutettuna työn vaativuuteen. Olen itse miettinyt useamman kerran alan vaihtoa. 

Ja teille kaikille, jotka tunnutte kadehtivan opettajien helppoa työtä ja pitkiä lomia ja ajattelette meitä opettajia valittajiksi, kun jaksamme nostaa näitä asioita esille. Tervetuloa opettajan töihin ja tervemenoa hakemaan opettajakoulutukseen. Mikään ei estä teitä :).

[/quote]

Ei vain jaksa sitä ruinaamista aina kuunnella. Ainakin omien lasten alakoulussa perjantaina paukkuu ovet klo 13 koulun edessä ja joinain päivinä päivä loppuu jo klo 12. Kovin on rauhallinen askel ja osa rutkasti ylipainoisiakin, jottei ole kovin kiirettä pitänyt. 

Jotkut tekevät fyysisesti niin raskasta työtä, että se neljä viikkoa hädin tuskin riittää univelkojen palautumiseen. Se on sinänsä hassua, että opettajat väittävät, että vain heidän ammattinsa on niin raskas, että vain heidän ammatissaan tarvitaan 2.5 kuukauden kesäloma.

Tuolla kaivoksella jätkät painaa maan alla raskasta duunia toisella paikkakunnalla kodistaan. Mutta opettaja, se on maailman raskain ammatti.

Se, mikä minua suututtaa, on tämä opettajien muiden ammattien väheksyminen. Kun ei ole muuta tehty, kuin istuttu koulussa ja lähdetty lukemaan opettajaksi, ei muusta elämästä ja työstä tiedä mitään, voi elää siinä kuplassa.

Vierailija
64/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:07"]

Jos joku kuvittelee, että opettajan työaika koostuu pääosin vain opettamisesta on hän mielestäni väärässä. Päivittäinen opetustyö jolloin ollaan oppilaiden kanssa on tosi intensiivistä ja jatkuva kiire estää ettei päivän aikana ehdi esimerkiksi vessaan tai normaaliin tapaan syömään lounasta. Tuttu on tilanne, jossa huomaan oppilaiden lähdettyä pidätelleeni neljä tuntia pissaa ehtimättä vessaan tahi lappavani ruokaa hirveää vauhtia suuhun samalla pitäen jöötä lapsi ryhmälle ruokalassa. Oppituntien jälkeen teen päivittäin useita tunteja erilaisia suunnittelu ja valmistelutöitä sekä pidän yhteyttä koteihin. Yleensä kun viiden jälkeen lähden töistä en lähde siksi, että olen saanut hommat valmiiksi vaan sen vuoksi etten yksin kertaisesti enää jaksa. Hommat eivät ole koskaan valmiita ja tekemistä on jatkuvasti yli käytettävissä olevan ajan. Usein töitä on pakko viedä myös kotiin tai ainakin asiat seuraavat päässä jatkuvasti. 

Opettajien kesälomaa pidetään pitkänä, mutta itselläni se on minimiaika, joka tarvitaan palautumaan raskaasta työvuodesta. Opettajan palkka on mielestäni hyvin pieni suhteutettuna työn vaativuuteen. Olen itse miettinyt useamman kerran alan vaihtoa. 

Ja teille kaikille, jotka tunnutte kadehtivan opettajien helppoa työtä ja pitkiä lomia ja ajattelette meitä opettajia valittajiksi, kun jaksamme nostaa näitä asioita esille. Tervetuloa opettajan töihin ja tervemenoa hakemaan opettajakoulutukseen. Mikään ei estä teitä :).

[/quote]

Ei vain jaksa sitä ruinaamista aina kuunnella. Ainakin omien lasten alakoulussa perjantaina paukkuu ovet klo 13 koulun edessä ja joinain päivinä päivä loppuu jo klo 12. Kovin on rauhallinen askel ja osa rutkasti ylipainoisiakin, jottei ole kovin kiirettä pitänyt. 

Jotkut tekevät fyysisesti niin raskasta työtä, että se neljä viikkoa hädin tuskin riittää univelkojen palautumiseen. Se on sinänsä hassua, että opettajat väittävät, että vain heidän ammattinsa on niin raskas, että vain heidän ammatissaan tarvitaan 2.5 kuukauden kesäloma.

Tuolla kaivoksella jätkät painaa maan alla raskasta duunia toisella paikkakunnalla kodistaan. Mutta opettaja, se on maailman raskain ammatti.

Se, mikä minua suututtaa, on tämä opettajien muiden ammattien väheksyminen. Kun ei ole muuta tehty, kuin istuttu koulussa ja lähdetty lukemaan opettajaksi, ei muusta elämästä ja työstä tiedä mitään, voi elää siinä kuplassa.
[/quote]

Mä olen yksi näistä entisistä opettajista. Olen ollut myös siivoojana, tarjoilijana, taksirenkinä, sairaalassa laitosapulaisena, maataloustoimittajana. Kaikkea tuota ennen opettajaksi kouluttautumista, ja sitten kesätöissä opiskeluaikaan ja opintoja rahoittaakseni. Jonkin verran on siis kokemusta työelämästä koulujenkin ulkopuolelta. En ole havainnut tässä keskustelussa muiden ammattien väheksyntää. Lähinnä tässä näyttäisi olevan tendenssinä väheksyä sitä, että opetustyö koetaan nykypäivänä erittäin vaativaksi. Jostakin syystä se on vaikea käsittää ja uskoa, ja ehkä se siihen osin juontaakin juurensa, miten kodeissa lapset kasvatetaan suhtautumaan toisiin ihmisiin - esim. opettajiin, koulunkäyntiavustajiin, keittiöhenkilökuntaan... You name it.

Vierailija
65/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:27"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:07"]

[/quote]

[/quote]

Mä olen yksi näistä entisistä opettajista. Olen ollut myös siivoojana, tarjoilijana, taksirenkinä, sairaalassa laitosapulaisena, maataloustoimittajana. Kaikkea tuota ennen opettajaksi kouluttautumista, ja sitten kesätöissä opiskeluaikaan ja opintoja rahoittaakseni. Jonkin verran on siis kokemusta työelämästä koulujenkin ulkopuolelta. En ole havainnut tässä keskustelussa muiden ammattien väheksyntää. Lähinnä tässä näyttäisi olevan tendenssinä väheksyä sitä, että opetustyö koetaan nykypäivänä erittäin vaativaksi. Jostakin syystä se on vaikea käsittää ja uskoa, ja ehkä se siihen osin juontaakin juurensa, miten kodeissa lapset kasvatetaan suhtautumaan toisiin ihmisiin - esim. opettajiin, koulunkäyntiavustajiin, keittiöhenkilökuntaan... You name it.
[/quote]

MaatalousLOMITTAJANA. Typerä autocorrect. ;)

Vierailija
66/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:27"]

[/quote]

[/quote]

Mutta niiden kaivosmiesten ei tarvitse tehdä sen jälkeen mitään, kun heidät nostetaan maan pinnalle ja työ ei ole stressaavaa.

Toiseksi se perhekodissa tapettu työntekijä olisi voinut miettiä, miten olisi ollut provosoimatta tilannetta siihen, ettei olisi tullut tapetuksi. Opettajat joutuvat joka päivä yhtä uhkaaviin tilanteisiin ja joutuvat selviämään niistä yksin ilman poliisien apua. 

Vierailija
67/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 15:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 07:59"]

Tuo on iso virhe kuvitella, että opettajan työ ei ole asiakaspalvelutyötä. Se ei poista sitä, että tärkein työnne on opettaa ja kasvattaa. Oppilaat ovat asiakkaitanne. Pieleen menee myös sairaalamaailmassa, jos lähdetään siitä, että emme asiakaspalvelijoita, se ei poista sitä, että päätehtävämme on hoitaa ja huolehtia ihmisistä. Joskus on hyvä laskeutua norsunluutornista ja ottaa asiat asioina. On asioita, joille ei voi mitään ja sitten se vain on niin.

[/quote]

Opettajan työ ei ole asiakaspalvelua. Se ei voi olla. Opettajan työ on määritelty laissa ja virkamiehenä noudattaa lakia. Erittäin tärkeää on tehdä työnsä eettisesti oikein ja lakikin velvoittaa yhteistyöhön vanhempien kanssa ja vanhempien kuunteluun. Tämä nyt on selvä, jos se halutaan asiakaspalveluksi kokea. Opettajan työn raamit on asetettu yhteisesti ja ensisijaisesti opettaja vastaa työstään koko yhteiskunnalle. Ei opettaja voi alkaa arvostelemaan lapsia epäoikeudenmukaisesti, jos joku lapsi haluaa parempaa palvelua ja parempia numeroita. Ei opettaja voi antaa oppilaan maata lattialla oppituntia, jos vanhempien mielestä se on jees ja asiakaspalvelijahan taipuu asiakkaan edessä. Opettajan tehtävä on täyttää työlle asetetut vaatimukset laajemmalla tasolla. Ei yksilön mielitekojen mukaan. Yksilö on työn keskiössä, muttei siinä mielessä asiakkaana kuin vaikka vaatekaupan asiakas.

Lääkäreillä ja hoitajilla on sama. Ei hyvä palvelu ja asenne potilaita kohtaan tarkoita, että potilailla olisi norrmaalin asiakkaan tapaan oikeus vaatia ja määritellä palvelunsa tasoa. Se päätös tehdään yhteisten raamien ja resurssien pohjalta. Niin toimii oikeudenmukainen yhteiskunta. Siksi lääkäri on virkamies kuten opettaja, koska heille kuuluu julkisen vallan käyttö. Valta ulottuu yksilöön asti.

[/quote]

Vihdoinkin järjen ääni!

Olen täysin vakuuttunut, että opettajien auktoriteettiaseman rapautumisen taustalla on juuri tällainen asiakaspalvelija-ajattelu. Ennen opettajat olivat ammattikuntana eräitä eniten kunnioitusta nauttivia ihmisiä. Isäni kertoo edelleen tarinaa veljestään, joka 50-luvulla sai koulussa jälki-istuntoa, kun oli mennyt viikonloppuna nuorisotalolle tansseihin pyjamassa ja sukissa. Tänä päivänä sanoittaisiin, että mitä se koululle kuuluu. Mutta silloin se kuului. Odotettiin nuhteetonta käytöstä tai muuten maine kärsi. Koulu jakoi oikeutta, käytösnumerollakin oli jotain merkitystä. Vanhemmat eivät uskaltaneet sanoa mitään, vaikka lapsia jopa pahoinpideltiin koulussa kurin ja järjestyksen aikaan saamiseksi. Olisi voinut vaikuttaa negatiivisesti lapsen koulumenestykseen, jos käy kukkoilemaan lehtorille.

Nyt käytösnumeroa ei saa enää laittaa edes päättötodistukseen, jos oppilais ei sitä halua. Miksiköhän? Ettei työnantajalle tai jatko-opiskelupaikkaan kiirisi tieto millainen henkilö on sisään tulossa? Nuorisorikollisten rekisterit pyyhitään, että ei vaikeuttaisi työnsaantia. Ettei syrjäydy! Omista toilailuistaan ei tarvitse kantaa vastuuta.

Oppilaiden vanhemmat, jotka ajattelevat, että opettaja toimii asiakaspalvelijoina, asettavat itsensä asiakkaan asemaan. Meillä on oikeutta vaatia hyvää palvelua! Mehän maksamme siitä veroina! Julkisen vallan käyttäjät eivät voi olla palveluammateissa, koska ovat he virkamiehiä ja käyttävät yksilöön menevää valtaa.

Ajatelkaapa, jos poliisikin olisi palveluammatti! No, moni varmaan niin jo ajattelee. Onko poliisilla mitään toimintaedellytyksiä toimia yhteiskunnassa, jos se ei nauti auktoriteettiasemaa? Jos jokainen meistä menisi lääkäriin ja ilmoittaisi mitä hoitoja, miten paljon tutkimuksia ja mikä määrä lääkkeitä hänelle kuuluu, ei lääkäreillä olisi enää edellytyksiä tehdä töitään. Jostain syystä minä-minä-kulttuuri antaa kuitenkin oikeutuksen joillekin vanhemmille vaatia lapselleen tiettyä palvelua koululaitokselta. Tämä sama asenne näkyy sitten lapsissa luokissa.

Vierailija
68/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:19"]

Luokkaa on helvetin vaikea saada pysymään kurissa yhden ihmisen voimin, jos se on puolillaan lapsia joilla on käytöshäiriöitä, ADHD tms. Yrittäkää itse besserwisserit.

[/quote]

Ja sulla on KORKEA koulutus, mikä erottaa sut muista taviksista! Ihan kasvatusTIEDETTÄ opiskelit? etkö sitten olekaan PAREMPI IHMINEN?

Vierailija
69/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleinen väärin käsitys tuntuu olevan tämä ettei enää ole olemassa erityisluokkia. On kyllä mutta niitä on vähennetty valitettavasti. Vähentäminen tarkoittaa että lievemmin erityisen tuen tarpeessa olevat oppilaat on integroitu yleispuolen opetuksen luokille. Kuitenkin samaan aikaan on olemassa erityisluokkia ja jopa erityiskouluja joihin pääsee ihan vaan erityisen tuen tarpeen perusteella (= ei tarvitse olla kehitysvammaa tms)

Vierailija
70/154 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työ olisi mukavaa, jos ei olisi niitä lapsia ja niiden vanhempia.

Vierailija
71/154 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:45"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:32"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:50"]

Vaihda pois, että sopivammat tulee tilalle. Meillä oli ihana luokanopettaja lapsilla. Vanhempainillassa sanoi, että saa soittaa milloin vaan ja mistä asiaata vaan. Sanoi, että jos haluatye leirikoulua, niin hän lähyee minne vain jne. Todella mukava ope. Soittikin mulle monta kertaa (positiivisista asioista). Soitti kaikille. Tavattiin kesällä sattumalta. Hän halasi minua.

[/quote]

Ei opettajankaan pitäisi työajan ulkopuolella joutua työasioita märehtimään. Jos luokalla on vaikka 30 oppilasta, ja puhelimessa pitäisi illat puida heidän asioitaan, niin miten sitä jaksaa? Jaksaisitko itsekään pidemmän päälle, vai harmittaisiko, että omaan perheeseen ei joutaisi keskittymään, toisten lapsiin vain?

[/quote]

Onko jossain muka vielä 30 oppilaan luokkia? Ennen vanhaan ei sen pienempiä ollutkaan, mutta nykyään 20 taitaa olla lähempänä keskimääräistä totuutta ja siitäkin jaksetaan valittaa... 
[/quote]
Meidän lukiossamme maksimiryhmäkoko oli 42. Jossain Perähikiän peruskoulussa lomautusten aikaan kaksi opettajaa opetti tyyliin jossain liikuntasalissa 70 oppilasta. Yliopistolla voi olla jopa 400 oppilaan luentokursseja, mutta niitä tuskin tässä lasketaan.
.
N25, lukiossa siis vuosina 2005-08

Vierailija
72/154 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:51"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:27"]Mistä niitä Adhd-lapsia oikein tulee nyt esiin?
Kun itse kävin kouluja, luokassa oli yli 40 oppilasta. Yhtäkään levotonta ei luokissa ollut. Jos oppi hitaammin kuin muut, siirrettiin vanhempien vastustuksesta huolimatta erityiskouluun. Siihen aikaan asiaa jotenkin hävettiin. Kuitenkin mieli muuttui, kun huomasivat, että lapsi oli paljon onnellisempi kuin sai edetä hitaammin. Tuloksia oppimisesta alkoi näkyä. Ja sai keskittyä pois yleisestä hälystä.

Onko rokotuksilla osuutta tuohon ADHD-käyttäytymiseen? Syitä pitäisi löytyä, jotta muutosta tapahtuisi.

Huono juttu, jos opetusta ei saa Suomessa oppilaan oman kyvyn mukaan. Ympäristökin ratkaisee.
[/quote]
En usko, että lapsilla on niin monilla oikeasti ADHD.
Aika paljon lasten vilkkaus ja huono käytös johtuu huonoista vamhemmista, jotka eivät laita rajoja ja opeta lapsiaan. Jatkuva pelaaminen yms. lisää hankaluuksia keskittymiseen ja tekee lapsista ylivilkkaita.
[/quote]
Hmmm... Varmaan tässäkin on piirun verran totuutta. Varsinkin jos vanhempi keksii itse sen adhd:n, eikä testauta kunnolla. Koulu ei taida pystyä pakottamaan tutkimuksiin.

Vierailija
73/154 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ope, vaihda alaa! Uskon et nykyisessä monikulttuurisessa Suomessa on hankalaa opettaa kaiken karvasia mamuja ja kotikasvatusta vajaiksi jäänetä kakaroita  (kaiken värisiä). Mitenkähän ne ennen tuli toimeen? Kai niil oli joku kuri ja roti ja monella puute kaikesta. Perkele ja parit sodat! Ollaakohan me jotenkin kermaperseit koko porukka! Kunnia kansankynttilälle rehellisestä avautumisesta.

Vierailija
74/154 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:27"]Itse haluaisin opiskella, käydä lukion yms. Ja olla luokanopettaja tai uskonnonopettaja. T. Lähihoitaja opiskelija
Et taida olla alalle sopiva. Itselleni oikein kutsumus!
[/quote]

Kasva vaikka ensin aikuiseksi.

Vierailija
75/154 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:59"]

Työn raskauden kestäisi kyllä paremmin, jos kokisi saavansa siitä kohtuullisen korvauksen. Itse harkitsen alanvaihtoa pienen palkan takia. Ylemmällä korkeakoulututkinnolla saa myös hyvin palkattua työtä, jossa  ei koko ajan tarvitse olla sylkykuppina.

[/quote]

Sanopa esimerkki, millaisesta työstä puhut? En usko, että opettajan etuihin tottuneet kovin helposti sopeutuisivat esim IT-alan oikeasti kovaan työtahtiin, jatkuviin YT-neuvotteluihin, niiden aiheuttamaan tulehtuneeseen ilmapiiriin työpaikoilla ja lyhyisiin lomiin. Palkkaakaan ei ole juurikaan sen kummempi kuin opettajilla. 
[/quote][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:11"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:59"]

Työn raskauden kestäisi kyllä paremmin, jos kokisi saavansa siitä kohtuullisen korvauksen. Itse harkitsen alanvaihtoa pienen palkan takia. Ylemmällä korkeakoulututkinnolla saa myös hyvin palkattua työtä, jossa  ei koko ajan tarvitse olla sylkykuppina.

[/quote]

Sanopa esimerkki, millaisesta työstä puhut? En usko, että opettajan etuihin tottuneet kovin helposti sopeutuisivat esim IT-alan oikeasti kovaan työtahtiin, jatkuviin YT-neuvotteluihin, niiden aiheuttamaan tulehtuneeseen ilmapiiriin työpaikoilla ja lyhyisiin lomiin. Palkkaakaan ei ole juurikaan sen kummempi kuin opettajilla. 
[/quote]

No hei. Tässä yksi ex-ope, joka siirtyi nimenomaan ICT-puolen hommiin. Voin kertoa, että kiire täällä on jotain aivan muuta kuin koulumaailmassa. Tämä kiire nykyisellä alallani, asiantuntijatehtävissä, on siedettävää, henkisesti paljon vähemmän kuormittavaa. Nostan hattua joka ikiselle, joka jaksaa vielä tehdä opettajan työtä vuosikausia. Itselleni riitti 8 vuotta. Niin ja kyllä, oli kutsumus ja tykkään lapsista ja nuorista, olin ihan hyvä työssäni.

YT:t on pieni paha, riskinsä on joka alalla.

Tsemppiä, opettajat!!

Vierailija
76/154 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:59"]

[/quote]

[/quote]

Olen saanut seurata, millaisia aikuisten hiekkalaatikkoja monet koulut ovat. Siihen verrattuna jatkuvatkin yt-neuvottelut ovat peace of cake.

Yllättävästi kuitenkin opetustyönsä muihin tehtäviin vaihtaneet ovat pärjänneet uudellakin alalla, joten kuvitelmasi on jo usein todistettu vääräksi.

[/quote]

Itse tunnen kyllä huomattavasti enemmän ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet alaa IT-puolelta opettajiksi. Kaikki ovat erittäin tyytyväisiä ja kokevat pääsevänsä paljon helpommalla. Lomaedut koetaan suorastaan luksukseksi. Jostain syystä tällä palstalla taitaa vaan olla enemmän näitä leipääntyneitä opettajia... ;) 
[/quote]

Trollallaa.

Vierailija
77/154 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda ihmeessä alaa, ap, jos mahdollista. Ei se tuosta muuksi muutu, tällä hallituskaudella pahenee vain. Sulla on yliopistotutkinto alla, ja jos tarvitse lisäkouluttautumista johonkin toiseen työhön, se on yks kakkupala vain, etkä todellakaan tule katumaan.

..

Syyslomaa kadehtiville (meillä oli tyypillisesti kaksi päivää): töitä mulla oli aina vaikka opetusta ei ollutkaan. Joululoma meni melko koomassa, ja sitten porhallettiin kevätlukukauteen. Talvilomaviikolla ops-hommia, laitevastaavan rästihommia ja muuta, mitä ehti tehdä vain opetuksettomana aikana. Kesäloma ihan ok, tosin en ehtinyt lomailla varsinaisesti kuin reilut viisi viikkoa. Ihan ok sekin, mutta paremmalla palkalla viiden viikon loma nykyään muissa hommissa, enkä ole keväällä ja alkukesää enää puolikuollut.

...

Tervetuloa meidän lähtijöiden yhä kasvavaan joukkoon! :)

Vierailija
78/154 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:13"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:27"]

[/quote]

[/quote]

Mutta niiden kaivosmiesten ei tarvitse tehdä sen jälkeen mitään, kun heidät nostetaan maan pinnalle ja työ ei ole stressaavaa.

Toiseksi se perhekodissa tapettu työntekijä olisi voinut miettiä, miten olisi ollut provosoimatta tilannetta siihen, ettei olisi tullut tapetuksi. Opettajat joutuvat joka päivä yhtä uhkaaviin tilanteisiin ja joutuvat selviämään niistä yksin ilman poliisien apua. 
[/quote]

Aika ilkeä ja turha kommentti. Vai olisi oikein voinut olla provosoimatta...

Todella huonoa ammatillista toimintaa teiltä kaikilta työtänne ja lapsia haukkuvilta opettajilta.
Häpeän puolestanne
[/quote]

Saattoi olla kyllä ihan kenen tahansa kirjoittama.

Vierailija
79/154 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 07:17"]Vaihda alaa , sun opetukseen osallistuminen on lapsille haitallista.

Mutta et kyllä vaihda, koska 10 vkoa kesälomaa, 3 vkoa muuta lomaa (syys, hiihto, joululoma) eli 3,5 kk lomaa vuodessa ja puolipäivätyö ja aina vapaat viikonloput. Vuosityöaika opettajalla jää kolmasosaan keskimääräisestä. Ja palkka km. Opella 3000/kk. Siinä syytä kestävyysvajeelle.

Muissa maissa opeilla työaika 8-16, pitävät iltapäiväkerhot. Muualla lapsen koulupäivä koko päivänmittainen.

Ja mitenhän toi resurssointi muuilla aloilla julkisella puolella? Lähde, jos muka jostain löytyy kevyempi homma paremmilla eduilla ja palkalla. Tiedät itsekin, että sellaista ei ole. Olet etuoikeutettu. Lähde! Tiedät itsekin, että. Et lähde.

Terv terveyskeskuslääkäri, viikkotyöaika 100h.
[/quote]

A. Tämän kirjoittanut ei ole mikään terveyskeskuslääkäri
B. Sinänsä ei mitään väliä, oli tai ei, joka tapauksessa hän ei tunnu tietävän asiasta, jota kommentoi.

Vierailija
80/154 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 19:55"]

Opettajan työ olisi mukavaa, jos ei olisi niitä lapsia ja niiden vanhempia.

[/quote]

Näin alkaa tuntumaan, kun lukee näiden uupuneiden opettajien viestejä. Varsinkin oppilaat ovat heille se pahin riesa työssään.