Tekisi mieli vaihtaa ammattia (olen luokanopettaja)
Joutuu taas tekemään työtä täysin alimitoitettujen resurssien puitteissa. Kunta säästää vaikka tiedetään perin hyvin että ne säästöt käy tulevaisuudessa kalliiksi.
Osa vanhemmista vaatii minkä jaksaa, mutta ei ymmärrä että tämä ei ole palveluammatti. Kasvatusvammaisia ei tahdo saada kuriin koska vanhemmat katkaisee puhelun kun niille yrittää puhua siitä.
Luokasta karkeasti neljäsosa kuuluisi nykytilassa erityisopetukseen. Osalla on aika vakaviakin ongelmia, toiset ei tarvitse kun jonkun ADHD-lääkityksen mutta kouluterkkari ei voi lähettää tutkimuksiin koska vanhemmat kieltää.
Minut luultavasti lynkataan tämänkin takia mutta jotkut mamut on aivan erityisen vaikeita johtuen siitä ettei ne hyväksy naisia pomoiksi. Edelleen, tämä ei ole palveluammatti joten ne joko sopeutuu tai voi minun puolesta melko vapaasti poistua. Mamujen puolustukseksi pitää sanoa että toiset on suomalaisia helpompi opettaa jos ne aidosti haluaa integroitua ja on valmiita näkemään vaivaa sen puolesta.
Kiinteistöjen kunnosta on aivan turha puhua mitään. Meidänkin koulu on aivan törkeä homepesä ja ollaan turhaan odotettu remonttia jo viisi vuotta. Merkittävä osa vakituisista opettajista on sairaslomalla ja työssäkäyvistä käytännössä kaikki on koulurakennuksen sisällä vain sen verran kun on pakko. Lapset on onnekkaita siinä mielessä että ne "voi" olla välitunnilla ulkona, samalla kun meillä "kuuluu asiaan" oleskella opettajainhuoneessa.
Viisi vuotta yliopistoa, ja kutsumus että saa olla kasvattamassa seuraavan sukupolven kansalaisia. Todellisuudessa joudun olemaan niin sosiaalityöntekijä, järjestysvalvoja kun äiti, ja kerta toisensa jälkeen jaksan järkyttyä siitä missä kunnossa ykkösluokkalaisten annetaan aloittaa koulunkäyntinsä.
Kommentit (154)
Nopeastipa loppui open jaksaminen kun jo toisena koulupäivänä tuollainen purkaus. No, kesälomaa odotellessa ;=)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:45"]Noh... Kaikissa ammateissa taitaa nykypäivänä joutua kovemmille kuin ennen. Vaaditaan tehokkuutta ja säästetään resursseista, työkaluista, työtiloista, kaikesta... Lomia lyhennetään ja palkkoja leikataan. Että saahan sitä alaa vaihtaa jos siltä tuntuu, mutta luulenpa, että opettajilla on kuitenkin edelleen keskimäärin aika helppo työ suhteessa etuihin. [/quote] Helppo työ suhteessa etuihin? Voi luoja. Ei pitäisi koskaan lukea näitä. Olen yläkoulun opettaja ja tulin juuri kotiin vietettyäni 9 tuntia työpaikalla. Valtavia ryhmiä ja välitunnit täynnä tekemistä. Osan huomisista tunneista ehdin valmistella koululla osa jäi kotiin. Yritän nyt hetken rentoutua. Entisessä ammatissa pääsi paljon helpommalla. Ajatus on jo keväästä asti harhaillut muissa tehtävissä joita varmaan lähivuosina haen.
[/quote]
9 tuntia on monessa ammatissa ihan normipäivä. Opettajilla se sentään kompensoidaan piikillä lomilla. Joillain aloilla taas lomia ei ehdi edes pitää.... Missähän lintukodossa olet ollut ennen töissä? Ja millä vuosikymmenellä?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:27"]
Mistä niitä Adhd-lapsia oikein tulee nyt esiin?
[/quote]
Mä en oikein rokotteista tiedä, mutta joskus kaverin kanssa puhuttiin, että nykyajan ruuan lisäaineet voi olla ehkä syy. Kaikkia lisäaineita ei ole tutkittu tarpeeksi, ja lapset saavat niitä ihan hirveästi..
Toinen voi olla myös se, että ennen opettajilla oli valtaa, nykyään ei voi tehdä mitään, tai saa potkut. En kannata mitään väkivaltaisuuksia, mutta... niin. Ja vanhempien vapaakasvatus ja ei meidän kultapieni tee mitään pahaa, opettajan vika.
Luulenpa vain, että ne on ne syyt.
[/quote]
Ja vanhempien vapaakasvatuskin on osin lainsäädännön syytä. Eihän vanhemmiltakaan ole enää mitään auktoriteettia, paha siinä on kullanmurujaan kasvattaa kunnioittamaan auktoriteetteja, kun kerran kaikki kieltäminen ja rankaiseminen on väärin ja lapsen pitää saada antaa tehdä mitä haluaa. Ja jos heittäytyy hankalaksi, niin pitäisi aina olla aikaa neuvotella ja keskustella asiasta. Tähän kun lapsensa totuttaa, niin vaikeaa voi olla koulussa ottaa opettajalta vastaan käskyjä ja ohjeita.
[/quote]
Kuinka paljon OIKEASTI on vanhempia joiden mielestä kaikki kieltäminen on väärin? Mä en ainakaan tunne ensimmäistäkään sellaista.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:40"]
En usko että levottomuus johtuu rokotuksista, vaan pikemminkin ympäristöstä. Omalla luokallani oli aikanaan useita häiriköiviä lapsia. Asuimme ns. "huonolla" alueella. Olin aika järkyttynyt kun kävin yhden kaverin kotona. Siellä haisi pistävästi kusi (ihmisten/lukuisten lemmikkien), hirveä sotku ja epäjärjestys eikä vanhemmat koskaan kotona. Kaverin mukaan viina taisi heille maistua. Yritin itsekin leikkiä kovaa ja kävin heillä muutaman kerran vanhemmiltani salaa. Ei sitä silloin tajunnut, miten surullista se oli.
En tiedä onko tällaista enää kenenkään kotona, vai onko Suomi keskiluokkaistunut? Kulisseja voi tietysti moni pitää yllä, siitähän ei muut voi mitään tietää.
[/quote]
Minun lapsuudenkodissani oli juurikin tuollaista... Törkeä sotku, eläimet kuseskelivat kuka mihinkin. Alkoholi maistui äidille ja kodin sotkuisuus + kaikki huono hänen elämässään oli lasten syytä. Siis hänen mielestään.
Minä sen sijaan häiriökäyttäytymisen sijana olin todella sulkeutunut ja hiljainen koko kouluajan. Peruskoulun jälkeen piti pitää useita välivuosia jatko-opintojen kanssa kaupan kassalla istuen, että sain kasattua itseäni ja itsetuntoani.
Nyt on onneksi kaikki aikalailla hyvin, opiskelen ammattikorkeassa, olen naimisissa ja odotellaan ekaa lastamme (joka saa todellakin aivan erilaisen lapsuuden, mitä äidillään oli...) ja kotona on aina perussiistiä.
Eli on sitä onneksi aina toivoa, vaikka lapsuudenkoti olisi ollut maanpäällinen helvetti.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:44"]
Pitäisköhän opettajakoulutuksen hakemuskriteereitä muuttaa? Että ei enää suosittaisia kilttejä kympin oppilaita (enimmäkseen naispuolisia), jotka ovat harrastaneet pianonsoittoa, partiota yms.
[/quote]
Vaan vapaapainia ja nyrkkeilyä harrastaneita kaljupäisiä miehiä?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:45"]Noh... Kaikissa ammateissa taitaa nykypäivänä joutua kovemmille kuin ennen. Vaaditaan tehokkuutta ja säästetään resursseista, työkaluista, työtiloista, kaikesta... Lomia lyhennetään ja palkkoja leikataan. Että saahan sitä alaa vaihtaa jos siltä tuntuu, mutta luulenpa, että opettajilla on kuitenkin edelleen keskimäärin aika helppo työ suhteessa etuihin. [/quote] Helppo työ suhteessa etuihin? Voi luoja. Ei pitäisi koskaan lukea näitä. Olen yläkoulun opettaja ja tulin juuri kotiin vietettyäni 9 tuntia työpaikalla. Valtavia ryhmiä ja välitunnit täynnä tekemistä. Osan huomisista tunneista ehdin valmistella koululla osa jäi kotiin. Yritän nyt hetken rentoutua. Entisessä ammatissa pääsi paljon helpommalla. Ajatus on jo keväästä asti harhaillut muissa tehtävissä joita varmaan lähivuosina haen.
[/quote]
9 tuntia on monessa ammatissa ihan normipäivä. Opettajilla se sentään kompensoidaan piikillä lomilla. Joillain aloilla taas lomia ei ehdi edes pitää.... Missähän lintukodossa olet ollut ennen töissä? Ja millä vuosikymmenellä?
[/quote]
Luitko viestin kokonaan? Työ jatkuu myös kotona. Yhden kouluvuoden ajan laitoin ylös kuinka montaa tuntia minäkin päivänä tein. Kun laskin ne valtavat tuntimäärät 8 tunnin työpäiviksi niin reilu kolme viikkoa kesästä olisi jäänyt tunnit tasaamalla loma-ajaksi. Ja ne syys- joulu ja hiihtolomat päälle. Eli ihan normilomat vain jäi.
Meillä on duunissa koodaajaana entinen yläasteen aineenopettaja, matematiikka ja tietotekniikka olivat hänen alaansa . Nimenomaan "opettajataustainen", ei mikään insinööri tms tietotekniikan alaa varsinaisesti opiskellut.
Sanoo nykyisen homman olevan "hermolepoa josta maksetaan kunnolla, vaikka lomat menikin". Eikä aio ihan heti mennä takaisin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:00"] [quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:45"]Noh... Kaikissa ammateissa taitaa nykypäivänä joutua kovemmille kuin ennen. Vaaditaan tehokkuutta ja säästetään resursseista, työkaluista, työtiloista, kaikesta... Lomia lyhennetään ja palkkoja leikataan. Että saahan sitä alaa vaihtaa jos siltä tuntuu, mutta luulenpa, että opettajilla on kuitenkin edelleen keskimäärin aika helppo työ suhteessa etuihin. [/quote] Helppo työ suhteessa etuihin? Voi luoja. Ei pitäisi koskaan lukea näitä. Olen yläkoulun opettaja ja tulin juuri kotiin vietettyäni 9 tuntia työpaikalla. Valtavia ryhmiä ja välitunnit täynnä tekemistä. Osan huomisista tunneista ehdin valmistella koululla osa jäi kotiin. Yritän nyt hetken rentoutua. Entisessä ammatissa pääsi paljon helpommalla. Ajatus on jo keväästä asti harhaillut muissa tehtävissä joita varmaan lähivuosina haen. [/quote] 9 tuntia on monessa ammatissa ihan normipäivä. Opettajilla se sentään kompensoidaan piikillä lomilla. Joillain aloilla taas lomia ei ehdi edes pitää.... Missähän lintukodossa olet ollut ennen töissä? Ja millä vuosikymmenellä? [/quote] Luitko viestin kokonaan? Työ jatkuu myös kotona. Yhden kouluvuoden ajan laitoin ylös kuinka montaa tuntia minäkin päivänä tein. Kun laskin ne valtavat tuntimäärät 8 tunnin työpäiviksi niin reilu kolme viikkoa kesästä olisi jäänyt tunnit tasaamalla loma-ajaksi. Ja ne syys- joulu ja hiihtolomat päälle. Eli ihan normilomat vain jäi.
[/quote]
Anteeksi, mutta missäköhän ammatissa 7-8 viikkoa on "normiloma"? Ja luuletko, että opettajat on ainoita, jotka joutuvat hoitamaan työasioita myös kotona? Mä ainakin olen lakannut jo ajat sitten laskemasta työtunteja. Paha mieli siitä vaan tulee.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:44"]
Pitäisköhän opettajakoulutuksen hakemuskriteereitä muuttaa? Että ei enää suosittaisia kilttejä kympin oppilaita (enimmäkseen naispuolisia), jotka ovat harrastaneet pianonsoittoa, partiota yms.
[/quote]
Ei riitä, että sisäänpääsykriteerit muuttuisivat. Opettajia koulutetaan tänä päivänä aivan samoin kuin neljäkymmentä vuotta sitten. Koulutuksessa ei valmisteta tulevia opettajia kohtaamaan nykypäivän moniongelmaisia lapsia.
Olen kyllä kanssasi samaa mieltä siitä, että toisenlaisia opettajiakin kaivattaisiin ja miehiä enemmän opettajiksi. Nykysysteemillä opettajakoulutukseen hakeutuvat enimmäkseen sellaiset ihmiset, jotka kyseenalaistamatta ja tyytyväisinä ovat itse kulkeneet koulupolkunsa.
Suurin ongelma on siinä, että opettajilta on viety sekä kunnioitus että valtuudet.
Kun tätäkin palstaa, jossa useimmilla kommentoijilla lienee itselläänkin lapsia, lukee, on suhtautuminen opettajiin vähättelevää ja syyttävää sekä kadehtivaa. Niin että kyllä vanhemmissakin on vikaa ja asenteellisuutta ja asenteethan periytyvät seuraavalle sukupolvelle.
Meillä Suomessa on kuitenkin enimmäkseen hyvä opetustaso (mikä on suorastaan ihmeellistä huomioiden opettajien työskentelyolosuhteet), joka periaatteessa takaisi kaikille samanlaiset eväät jatko-opiskeluihin. En missään tapauksessa haluaisi meille samanlaista yksityiskoulu/julkinen koulu -jakoa, mikä USA:ssa on. Sen seurauksena meiltä hukattaisiin liikaa tulevaisuuden potentiaalia.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:59"]
Työn raskauden kestäisi kyllä paremmin, jos kokisi saavansa siitä kohtuullisen korvauksen. Itse harkitsen alanvaihtoa pienen palkan takia. Ylemmällä korkeakoulututkinnolla saa myös hyvin palkattua työtä, jossa ei koko ajan tarvitse olla sylkykuppina.
[/quote]
Sanopa esimerkki, millaisesta työstä puhut? En usko, että opettajan etuihin tottuneet kovin helposti sopeutuisivat esim IT-alan oikeasti kovaan työtahtiin, jatkuviin YT-neuvotteluihin, niiden aiheuttamaan tulehtuneeseen ilmapiiriin työpaikoilla ja lyhyisiin lomiin. Palkkaakaan ei ole juurikaan sen kummempi kuin opettajilla.
[/quote]
Olen saanut seurata, millaisia aikuisten hiekkalaatikkoja monet koulut ovat. Siihen verrattuna jatkuvatkin yt-neuvottelut ovat peace of cake.
Yllättävästi kuitenkin opetustyönsä muihin tehtäviin vaihtaneet ovat pärjänneet uudellakin alalla, joten kuvitelmasi on jo usein todistettu vääräksi.
Mä taas opena ihmettelen,kuinka yksi tuttuni joka on it-alalla, menee usen vasta 10 aikaan töihin, ja stten klo 15 lähtee kotia kohden. Nämä ovat hänestä ihan normipäiviä. Etäpäivinä meilien tsekkauksen jälkeen lähdetään salille ja ostoksille, sitten alkuillasta käy taas koneella pikaisesti. Työpäiven jälkeen ei tee kotona mitään työhommia, ja mun mielestä on aika helposti saikulla, eli siis jos on vähä flunssaa, jää heti kotiin. Opena ollaan saikulla vasta kun ei ääntä tule kurkusta, ja silloinkinpitää suunnitella tunnit sijaiselle, vaikka olisi millainen olo. Näin aina oletetaan. Opettajilla on myös viikonloppuisin usein korjattavaa, ja koeviikolla hyvä jos ehtii välillä edes muutaman tunnin yössä nukkua, kokeiden laatimisen ja korjaamisen lomassa. Monet mun tutut sanookin että eivät ikinä jaksaisi mun työmäärää :( kesällä toki ovat vähän kateellisia!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:43"]Kyllä luokanopettajan työ on hirveän raskasta ja vaativaa. Esim. kotona ei kerrota pelisääntöjä, että mitenkä koulussa toimitaan.
Opettajaa pitäisi kunnioittaa, sillä hän tekee TYÖTÄÄN, josta saa palkkaa. Ei hän ole mikään virallinen kasvattaja yms.
Tätä on paha sanoa, mutta jos kotona on ongelmia, niin se heijastuu yleensä myös käytöksessä. Esim. poikani neljästä oirehtijasta kolmella oli joko vakavia ongelmia kotona (tilapäisiä osalla).
Yhden häiriökäyttäytyän äiti ei pistänyt pojallee rajoja ollenkaan - vaan vähän kehaisi "tuo meidän janipetteri nyt on vaan tuollainen" Ja poika käyttäytyi kuin APINA. Äiti vielä huippuvirassa....
Osa vanhemmista ei vain halua tuottaa lapsilleen pettymystä eli LAITTAA RAJOJA. Huonoa käytöstä on esim. kiroilu, möläyttely luokkatunnilla, toisten ihmisten lyöminen tai töniminen. Myös kirkuminen ja huutaminen luokassa on kyllä vajaata.
Luuletteko tosiaan, että sellainen ÄLÄMÖLÖTYYPPI pärjää elämässä? Sellaisesta ihmisestä tulee vain huonokäytöksinen WT.
[/quote]
Luokanopettaja ON kasvattaja.
Ja asiakaspalvelutyössä!
En tarkoita, että pitäisi kokoakan olla tavoitettavissa. Mutta työ on adiakaspalvelua
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:39"]
Meillä on duunissa koodaajaana entinen yläasteen aineenopettaja, matematiikka ja tietotekniikka olivat hänen alaansa . Nimenomaan "opettajataustainen", ei mikään insinööri tms tietotekniikan alaa varsinaisesti opiskellut.
Sanoo nykyisen homman olevan "hermolepoa josta maksetaan kunnolla, vaikka lomat menikin". Eikä aio ihan heti mennä takaisin.
[/quote]
Mikä firma maksaa kokemattomalle koodarille enemmän kuin mitä yläkoulun opettaja saa? Ja kyllä niitä lomia vielä saattaa tulla ikävä vuosien saatossa...
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:42"]
[/quote]
Anteeksi, mutta missäköhän ammatissa 7-8 viikkoa on "normiloma"? Ja luuletko, että opettajat on ainoita, jotka joutuvat hoitamaan työasioita myös kotona? Mä ainakin olen lakannut jo ajat sitten laskemasta työtunteja. Paha mieli siitä vaan tulee.
[/quote]
Minä olin aiemmin töissä yrityselämässä esimiestehtävissä. Vaihdoin sitten lukion opettajan hommiin. Kyllä minä siellä yrityselämässä helpommalla pääsin, vaikka sielläkin tein töitä aika paljon. Työtunteja tulee silti nyt enemmän. Kovasti toivoisin, että siirryttäisiin kokonaistyöaikaan, jossa kotonakin tehdyt tunnit laskettaisiin työtunteihin - voisin lomailla toukokuun alusta syyskuulle, näin olen joskus laskenut... Joulu-, hiihto- ja syyslomalla teen yleensä töitä, koska meidän lukiossamme jaksot vaihtuvat niin, että aina on jotain tarkistettavaa loma-aikoinakin.
Mieheni on yritysmaailman johtotehtävissä, eikä kuulemma koskaan vaihtaisi ammattia kanssani - minun työni on hänen mielestään raskaampaa kuin hänen, hän saa 2,5-kertaisen palkan verrattuna minuun...
Mutta ei, en kadu ammatinvalintaani enkä sitä, että vaihdoin yritysmaailmasta lukioon. Työni on kivaa, vaikka ryhmäkoot paisuvat, rahat vähenevät, kursseja vähennetään (=palkka alenee). Nuoriso on kivaa, työkaverit ovat kivoja, opettamisen ja oppimisen kehittäminen on kivaa. Koen myös, että voin hyvällä omallatunnolla olla kesällä 8 viikkoa vapaalla (juu, pari viikkoa lomasta menee enemmän tai vähemmän töitä tehden) - olen tehnyt työtunnit sisään jo vuoden aikana.
t: lukion ope
Hometoksiinit vaikuttavat lapsien käytökseen (myrkyillä neurologisia vaikutuksia). Tätä ei vain vielä tässä maassa tunnusteta. Uuden tutkimuksen mukaan homeisissa tiloissa oleskelu vaikuttaa lapsen älykkyyteen alentavasti. Lapsiparat.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:52"]
Mikä firma maksaa kokemattomalle koodarille enemmän kuin mitä yläkoulun opettaja saa? Ja kyllä niitä lomia vielä saattaa tulla ikävä vuosien saatossa...
[/quote]
Tiedätkö että parhaita koodaajia ovat juuri ne, jotka ovat intohimoisesti itse jaksaneet opiskella erinäisiä asioita kuten tietorakenteita, algoritmeja, debuggaamista, eri kieliä etc. Leipäinsinöörit (vrt leipäpapit), olivat sitten AMK:sta tai korkeammalta asteelta, jäävät osaamisessaan näille itseoppineille mennen tullen.
Eikä tuo ei ole enää mikään kokematon koodaaja, opetti viime vuosituhannen puolella viimeksi (kesällä 1999 lopetti), vaihtoi vajaa nelikymppisenä alaa. Nimenomaan hyvinkin päivitetyn osaamisensa ja tuloksekkuutensa vuoksi ei ole iästään huolimatta saanut kenkää YT-neuvotteluissa. Palkka omien sanojensa mukaan "aikoja sitten ohittanut opettajan palkan".
Joskus vien hänen pöytänsä kulmalle ompun, sillä pitäähän häntä muistuttaa taustastaan...
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:17"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:27"]
Mistä niitä Adhd-lapsia oikein tulee nyt esiin?
[/quote]
Mä en oikein rokotteista tiedä, mutta joskus kaverin kanssa puhuttiin, että nykyajan ruuan lisäaineet voi olla ehkä syy. Kaikkia lisäaineita ei ole tutkittu tarpeeksi, ja lapset saavat niitä ihan hirveästi..
Toinen voi olla myös se, että ennen opettajilla oli valtaa, nykyään ei voi tehdä mitään, tai saa potkut. En kannata mitään väkivaltaisuuksia, mutta... niin. Ja vanhempien vapaakasvatus ja ei meidän kultapieni tee mitään pahaa, opettajan vika.
Luulenpa vain, että ne on ne syyt.
[/quote]
Onneksi riittää näitä jotka tietää syyn joka ongelmaan...
Ja kyllä homeisissa mörskissä opettavia opettajia käy sääliksi. Oman terveytensä kustannuksella opettavat.
Oppikoulujätjestelmä oli aika hyvä. Motivoituneimmat lukivat tosissaan ja kansalaiskoulussa okevat valmistelivat siellä duunariuraa ja heiltä ei vaadittu paljoa.
Maahanmuuttajat ja lähiökasvatit menis tuonne kansalaiskouluun ja oppikoulussa olisi työrauha.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:59"]
Työn raskauden kestäisi kyllä paremmin, jos kokisi saavansa siitä kohtuullisen korvauksen. Itse harkitsen alanvaihtoa pienen palkan takia. Ylemmällä korkeakoulututkinnolla saa myös hyvin palkattua työtä, jossa ei koko ajan tarvitse olla sylkykuppina.
[/quote]
Sanopa esimerkki, millaisesta työstä puhut? En usko, että opettajan etuihin tottuneet kovin helposti sopeutuisivat esim IT-alan oikeasti kovaan työtahtiin, jatkuviin YT-neuvotteluihin, niiden aiheuttamaan tulehtuneeseen ilmapiiriin työpaikoilla ja lyhyisiin lomiin. Palkkaakaan ei ole juurikaan sen kummempi kuin opettajilla.