Tekisi mieli vaihtaa ammattia (olen luokanopettaja)
Joutuu taas tekemään työtä täysin alimitoitettujen resurssien puitteissa. Kunta säästää vaikka tiedetään perin hyvin että ne säästöt käy tulevaisuudessa kalliiksi.
Osa vanhemmista vaatii minkä jaksaa, mutta ei ymmärrä että tämä ei ole palveluammatti. Kasvatusvammaisia ei tahdo saada kuriin koska vanhemmat katkaisee puhelun kun niille yrittää puhua siitä.
Luokasta karkeasti neljäsosa kuuluisi nykytilassa erityisopetukseen. Osalla on aika vakaviakin ongelmia, toiset ei tarvitse kun jonkun ADHD-lääkityksen mutta kouluterkkari ei voi lähettää tutkimuksiin koska vanhemmat kieltää.
Minut luultavasti lynkataan tämänkin takia mutta jotkut mamut on aivan erityisen vaikeita johtuen siitä ettei ne hyväksy naisia pomoiksi. Edelleen, tämä ei ole palveluammatti joten ne joko sopeutuu tai voi minun puolesta melko vapaasti poistua. Mamujen puolustukseksi pitää sanoa että toiset on suomalaisia helpompi opettaa jos ne aidosti haluaa integroitua ja on valmiita näkemään vaivaa sen puolesta.
Kiinteistöjen kunnosta on aivan turha puhua mitään. Meidänkin koulu on aivan törkeä homepesä ja ollaan turhaan odotettu remonttia jo viisi vuotta. Merkittävä osa vakituisista opettajista on sairaslomalla ja työssäkäyvistä käytännössä kaikki on koulurakennuksen sisällä vain sen verran kun on pakko. Lapset on onnekkaita siinä mielessä että ne "voi" olla välitunnilla ulkona, samalla kun meillä "kuuluu asiaan" oleskella opettajainhuoneessa.
Viisi vuotta yliopistoa, ja kutsumus että saa olla kasvattamassa seuraavan sukupolven kansalaisia. Todellisuudessa joudun olemaan niin sosiaalityöntekijä, järjestysvalvoja kun äiti, ja kerta toisensa jälkeen jaksan järkyttyä siitä missä kunnossa ykkösluokkalaisten annetaan aloittaa koulunkäyntinsä.
Kommentit (154)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:27"]
Itse haluaisin opiskella, käydä lukion yms. Ja olla luokanopettaja tai uskonnonopettaja. T. Lähihoitaja opiskelija Et taida olla alalle sopiva. Itselleni oikein kutsumus!
[/quote]
täällä yksi toinen alkuperäisen voestin lähettäjän kanssa yksi toinen entinen kutsumusopettaja. Sinulla lähihoitaja opiskelija ei taida olla oikein vielä käsitystä alasta. Tämä työn teko ei ole mitään pientä harrastelua vaan niskalimassa tosiaan painetaan kellon ympäri oppilaiden asioita miettien pikkupalkalla. Siinä haihtuu kutsumus nopeasti, kun päivästä toiseen on niin kiire, että hyvä kun ehdit vessassa käydä. Ruokatunnillakin saat lappaa ruokaa suuhun hullun lailla, että ehdit lapsia ohjaamaan. Iltapäivät menee tunteja suunnitellessa ja vanhempien kanssa yhteistyötä tehdessä. Tänäänkin tätä opetustyön ulkopuolista aikaa kertyi 5 tuntia. Olen aina ajatellut, että tämä työ on minulle se ainoa pikea, mutta vähitellen olen havahtunut, että vain hullu tekee näin vaativaa ja intensiivistä työtä tällaisella palkalla.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:43"]Kyllä luokanopettajan työ on hirveän raskasta ja vaativaa. Esim. kotona ei kerrota pelisääntöjä, että mitenkä koulussa toimitaan. Opettajaa pitäisi kunnioittaa, sillä hän tekee TYÖTÄÄN, josta saa palkkaa. Ei hän ole mikään virallinen kasvattaja yms. Tätä on paha sanoa, mutta jos kotona on ongelmia, niin se heijastuu yleensä myös käytöksessä. Esim. poikani neljästä oirehtijasta kolmella oli joko vakavia ongelmia kotona (tilapäisiä osalla). Yhden häiriökäyttäytyän äiti ei pistänyt pojallee rajoja ollenkaan - vaan vähän kehaisi "tuo meidän janipetteri nyt on vaan tuollainen" Ja poika käyttäytyi kuin APINA. Äiti vielä huippuvirassa.... Osa vanhemmista ei vain halua tuottaa lapsilleen pettymystä eli LAITTAA RAJOJA. Huonoa käytöstä on esim. kiroilu, möläyttely luokkatunnilla, toisten ihmisten lyöminen tai töniminen. Myös kirkuminen ja huutaminen luokassa on kyllä vajaata. Luuletteko tosiaan, että sellainen ÄLÄMÖLÖTYYPPI pärjää elämässä? Sellaisesta ihmisestä tulee vain huonokäytöksinen WT. [/quote] Luokanopettaja ON kasvattaja. Ja asiakaspalvelutyössä! En tarkoita, että pitäisi kokoakan olla tavoitettavissa. Mutta työ on adiakaspalvelua
[/quote]
No ei ole. Opettajan tehtävänä ei ole palvella ketään, heidän tehtävänsä on OPETTAA lapsillemme opetushallituksen päättämät asiat. Heidän tehtävänsä on informoida vanhempia lapsen asioista. Informaatio tarkoittaa tiedon jakamista. On väärin odottaa ja olettaa, että ikävätkin asiat tulisi pukea korulauseiksi.
Ainoastaan joku idiootti voi ajatella opettajan työn olevan "asiakaspalvelua".
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:06"]
Ja kyllä homeisissa mörskissä opettavia opettajia käy sääliksi. Oman terveytensä kustannuksella opettavat.
[/quote]
Kyllä av-mamman ajatuksenjuoksu on mielenkiintoinen: homekoulussa opiskelevia lapsia säälitään yläpeukulla ja vastaavasti siellä opettavia vähätellään alapeukuin.
"Opettaja" joka puhuu ihmisistä sanalla ne, ei taida oikea opettaja ollaakaan :)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:59"]
Työn raskauden kestäisi kyllä paremmin, jos kokisi saavansa siitä kohtuullisen korvauksen. Itse harkitsen alanvaihtoa pienen palkan takia. Ylemmällä korkeakoulututkinnolla saa myös hyvin palkattua työtä, jossa ei koko ajan tarvitse olla sylkykuppina.
[/quote]
Sanopa esimerkki, millaisesta työstä puhut? En usko, että opettajan etuihin tottuneet kovin helposti sopeutuisivat esim IT-alan oikeasti kovaan työtahtiin, jatkuviin YT-neuvotteluihin, niiden aiheuttamaan tulehtuneeseen ilmapiiriin työpaikoilla ja lyhyisiin lomiin. Palkkaakaan ei ole juurikaan sen kummempi kuin opettajilla.
[/quote]
Olen saanut seurata, millaisia aikuisten hiekkalaatikkoja monet koulut ovat. Siihen verrattuna jatkuvatkin yt-neuvottelut ovat peace of cake.
Yllättävästi kuitenkin opetustyönsä muihin tehtäviin vaihtaneet ovat pärjänneet uudellakin alalla, joten kuvitelmasi on jo usein todistettu vääräksi.
[/quote]
Itse tunnen kyllä huomattavasti enemmän ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet alaa IT-puolelta opettajiksi. Kaikki ovat erittäin tyytyväisiä ja kokevat pääsevänsä paljon helpommalla. Lomaedut koetaan suorastaan luksukseksi. Jostain syystä tällä palstalla taitaa vaan olla enemmän näitä leipääntyneitä opettajia... ;)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:50"]
Vaihda pois, että sopivammat tulee tilalle. Meillä oli ihana luokanopettaja lapsilla. Vanhempainillassa sanoi, että saa soittaa milloin vaan ja mistä asiaata vaan. Sanoi, että jos haluatye leirikoulua, niin hän lähyee minne vain jne. Todella mukava ope. Soittikin mulle monta kertaa (positiivisista asioista). Soitti kaikille. Tavattiin kesällä sattumalta. Hän halasi minua.
[/quote]
Ei opettajankaan pitäisi työajan ulkopuolella joutua työasioita märehtimään. Jos luokalla on vaikka 30 oppilasta, ja puhelimessa pitäisi illat puida heidän asioitaan, niin miten sitä jaksaa? Jaksaisitko itsekään pidemmän päälle, vai harmittaisiko, että omaan perheeseen ei joutaisi keskittymään, toisten lapsiin vain?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:50"]
Mä taas opena ihmettelen,kuinka yksi tuttuni joka on it-alalla, menee usen vasta 10 aikaan töihin, ja stten klo 15 lähtee kotia kohden. Nämä ovat hänestä ihan normipäiviä. Etäpäivinä meilien tsekkauksen jälkeen lähdetään salille ja ostoksille, sitten alkuillasta käy taas koneella pikaisesti. Työpäiven jälkeen ei tee kotona mitään työhommia, ja mun mielestä on aika helposti saikulla, eli siis jos on vähä flunssaa, jää heti kotiin. Opena ollaan saikulla vasta kun ei ääntä tule kurkusta, ja silloinkinpitää suunnitella tunnit sijaiselle, vaikka olisi millainen olo. Näin aina oletetaan. Opettajilla on myös viikonloppuisin usein korjattavaa, ja koeviikolla hyvä jos ehtii välillä edes muutaman tunnin yössä nukkua, kokeiden laatimisen ja korjaamisen lomassa. Monet mun tutut sanookin että eivät ikinä jaksaisi mun työmäärää :( kesällä toki ovat vähän kateellisia!
[/quote]
Kumma IT-ihminen, jos pitää sairaslomia... Meillä ei kukaan ole juuri koskaan sairaslomalla, kotitoimistolla korkeintaan, jos on niin sairas, ettei jaksa raahautua toimistolle. Ja se päivällä shoppailevat ja salilla käyvä inssi saattaa herätä aamuviideltä puhelinpalaveriin kiinalaisten tai intialaisten kanssa ja iltamyöhään on vuorossa palaverit Amerikan suuntaan... Puhelimeen pulpahtelee työmeilejä aina, oikeastaan koskaan ei pysty olemaan kunnolla lomalla tai vapaalla, koska työtehtävät on usein niin spesiaaleja, ettei tuuraajaa löydy. Ja asiakkaalle on vastattava aina, muuten bisnes kärsii. Lähes kaikilla kolegoillani on pitämättömiä lomia rästissä, kun ikinä ei vaan ehdi niitä pitämään. Palkkakilpailua käydään kiinalaisten ja intialaisten kanssa, aivan turha on lakkoilla tai muuten vaatia parempia palkkoja. Jos ei kelpaa, niin kyllä kiinalaiset tekee. Tulkaa toki opettajat joukolla kokeilemaan tätä ihanan leppoisaa alaa... ;)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:32"]
Vaihda pois, että sopivammat tulee tilalle. Meillä oli ihana luokanopettaja lapsilla. Vanhempainillassa sanoi, että saa soittaa milloin vaan ja mistä asiaata vaan. Sanoi, että jos haluatye leirikoulua, niin hän lähyee minne vain jne. Todella mukava ope. Soittikin mulle monta kertaa (positiivisista asioista). Soitti kaikille. Tavattiin kesällä sattumalta. Hän halasi minua.
[/quote]
Ei opettajankaan pitäisi työajan ulkopuolella joutua työasioita märehtimään. Jos luokalla on vaikka 30 oppilasta, ja puhelimessa pitäisi illat puida heidän asioitaan, niin miten sitä jaksaa? Jaksaisitko itsekään pidemmän päälle, vai harmittaisiko, että omaan perheeseen ei joutaisi keskittymään, toisten lapsiin vain?
[/quote]
Onko jossain muka vielä 30 oppilaan luokkia? Ennen vanhaan ei sen pienempiä ollutkaan, mutta nykyään 20 taitaa olla lähempänä keskimääräistä totuutta ja siitäkin jaksetaan valittaa...
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:49"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:59"]
Työn raskauden kestäisi kyllä paremmin, jos kokisi saavansa siitä kohtuullisen korvauksen. Itse harkitsen alanvaihtoa pienen palkan takia. Ylemmällä korkeakoulututkinnolla saa myös hyvin palkattua työtä, jossa ei koko ajan tarvitse olla sylkykuppina.
[/quote]
Sanopa esimerkki, millaisesta työstä puhut? En usko, että opettajan etuihin tottuneet kovin helposti sopeutuisivat esim IT-alan oikeasti kovaan työtahtiin, jatkuviin YT-neuvotteluihin, niiden aiheuttamaan tulehtuneeseen ilmapiiriin työpaikoilla ja lyhyisiin lomiin. Palkkaakaan ei ole juurikaan sen kummempi kuin opettajilla.
[/quote]
Olen saanut seurata, millaisia aikuisten hiekkalaatikkoja monet koulut ovat. Siihen verrattuna jatkuvatkin yt-neuvottelut ovat peace of cake.
Yllättävästi kuitenkin opetustyönsä muihin tehtäviin vaihtaneet ovat pärjänneet uudellakin alalla, joten kuvitelmasi on jo usein todistettu vääräksi.
[/quote]
Itse tunnen kyllä huomattavasti enemmän ihmisiä, jotka ovat vaihtaneet alaa IT-puolelta opettajiksi. Kaikki ovat erittäin tyytyväisiä ja kokevat pääsevänsä paljon helpommalla. Lomaedut koetaan suorastaan luksukseksi. Jostain syystä tällä palstalla taitaa vaan olla enemmän näitä leipääntyneitä opettajia... ;)
[/quote]
Opettavatko nämä IT-alan ihmiset peruskoulussa? Amk:ssa voivat olla tyytyväisiä: hyvä kk-palkka, kokonaistyöaika, liksaa saa muustakin kuin opettamisesta, opetus ajoittuu käytännössä 1.9.-31.4. ajalle jne. Toki "asiakkaat" vaativampia, mutta kyllä näissäkin opinahjoissa pitää välillä kuria pitää.
Jos opettajantyö tuntuu rankalta, niin kannattaa vaihtaa alaa hyvissä ajoin. Itse en kestäisi peruskoulun ns. yläasteella varmaan paria viikkoa kauempaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:32"]
[/quote]
[/quote]
Onko jossain muka vielä 30 oppilaan luokkia? Ennen vanhaan ei sen pienempiä ollutkaan, mutta nykyään 20 taitaa olla lähempänä keskimääräistä totuutta ja siitäkin jaksetaan valittaa...
[/quote]
Olkoon vaikka 15, mutta jos illat menee heidän asioistaan soitellessa, niin milloin on aikaa itselle saati perheelleen?
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:27"]Mistä niitä Adhd-lapsia oikein tulee nyt esiin?
Kun itse kävin kouluja, luokassa oli yli 40 oppilasta. Yhtäkään levotonta ei luokissa ollut. Jos oppi hitaammin kuin muut, siirrettiin vanhempien vastustuksesta huolimatta erityiskouluun. Siihen aikaan asiaa jotenkin hävettiin. Kuitenkin mieli muuttui, kun huomasivat, että lapsi oli paljon onnellisempi kuin sai edetä hitaammin. Tuloksia oppimisesta alkoi näkyä. Ja sai keskittyä pois yleisestä hälystä.
Onko rokotuksilla osuutta tuohon ADHD-käyttäytymiseen? Syitä pitäisi löytyä, jotta muutosta tapahtuisi.
Huono juttu, jos opetusta ei saa Suomessa oppilaan oman kyvyn mukaan. Ympäristökin ratkaisee.
[/quote]
En usko, että lapsilla on niin monilla oikeasti ADHD.
Aika paljon lasten vilkkaus ja huono käytös johtuu huonoista vamhemmista, jotka eivät laita rajoja ja opeta lapsiaan. Jatkuva pelaaminen yms. lisää hankaluuksia keskittymiseen ja tekee lapsista ylivilkkaita.
Lasten ja nuorten kanssa pitää olla rehellisesti oma itsensä. He vaistoavat ja ns.nuuskivat heti, millainen olet joten parempi olla se mitä on ja ennen kaikkea: kunnioitat oppilasta ihmisarvoisena yksilönä. En ole saanut turpiin ja haistatteluja on ehkä muutama ollut mutta kohteliaita ja tervehtiviä nuoria sitäkin enemmän. Kyllä se oli joillakin oppilailla ja opettajillakin itkun paikka kun keväällä hyvästellään juhlan jälkeen. Totta kai työ on vaativaa mutta vain siihen määrään minkä painolastin työstään tekee! T. Yläkoulussa 19 vuotta opena
Tästäkin saamme kiittää kukkahattutätejä ja muita vapaan kasvatuksen kannattajia. Kun ei kotona ole mitään kuria niin tulee aivan saatanan kusipäisiä kakaroita. Pitäisi sekä kotona että koulussa ottaa luulot pois ja karttakepillä perseelle niin oppis olee.
Koulujen homeongelmiin sentään puututaan, kun siellä on ne lapset. Muilla työpaikoilla saa homeet olla ja elää rauhassa.