En usko noihin juoksuohjelmiin
Treenaaminen voi onnistua jopa paremmin ilman mitään ohjeistuksia ja sykkeen mittaamisia. Jos opettelee kuuntelemaan kehoaan ja juoksee tuntenusten mukaan, on tulos jopa parempi. Onko ketään kokenutta juoksuharrastajaa joka ajattelee samalla tavalla? Miten te jotka noudatatte jotain, olette muuten juoksuohjelmista hyötyneet?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:37"]Minä juoksen suosituksia kovempaa aina. Ja hyvin kunto noussut, vaikken lenkin aikana pystyis puhumaan puuskuttamatta. En tajua tuota ohjetta.
[/quote]
Miten on kympin tai puolimaran ajat kehittyneet?
Ei hajuakaan mistä "juoksuohjelmasta" nyt puhutaan, mutta onhan se päivänselvää, että jos kuntoilussa on jotakin muitakin tavoitteita, kun vain yleiskunnon ylläpito, niin erilaisia harjoitteita pitää olla.
Eli jos olet rapakunnossa, niin kunto nousee kohisten ihan vaan sillä, että alat käydä säännöllisesti lenkillä. Mutta se kohina loppuu melko pian, jos vain käyt aina samanlaisella lenkillä. Eli kun on saavutettu tietty taso, niin harjoitusta täytyy muuttaa, jos haluaa edelleen kehittyä. Mukaan on siis otettava myös kovempia harjoitteita, eli välillä mennään anaerobisen rajoilla, välillä sen puolellakin.Vauhtikestävyys, intervevallit, vauhtileikittely jne on hyvä ottaa harjoitteluun mukaan, jos siis haluaa tulosten paranevan. Näiden suhteet ja määrät sitten tietysti määritellään harjoitusohjelmalla. Nämä tietysti selvää kauraa jokaiselle, joka on joskus kilpailumielessä kestävyyslajeja harrastanut.
Toki voi juosta ilman ohjelmaakin kehoaan ja tuntemuksiaan kuunnellen ja silti tavoitella kehitystä, mutta tuossa tapauksessa pitää olla runsaasti kokemusta ja tietämystä, että on kartalla siitä mitä on tekemässä. Vähemmän kokeneelle taas jonkinlainen asiantuntijan tekemä ohjelma on parempi.
Eipä niitä ohjelmia tai sykemittareita välttämättä tarvi, mutta mulle molemmat tuovat motivaatiota treeneihin. Tykkään seurata tilastoja omasta kehityksestä (ja myös välillä tietty kunnon heikentymisestä) ja juoksuohjelma saa mut lähtemään lenkille. Ilman ohjelmaa, joka sanoo, että tänään pitää lähteä juoksemaan tällainen lenkki, jään liian helposti vaan sohvalle makaamaan työpäivän jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 18:38"]
Jos tarvii juoksun alottamiseen ohjelman, on se väärä harrastus alkujaan. Juoskaa jos se tuntuu hyvältä ja houkuttaa.
[/quote]
Minä rakastan juoksemista sitten, kun olen saanut itseni sinne lenkille. Juosun aikana ja sen jälkeen olo on välillä jopa euforinen. Siitä huolimatta se juoksemaan lähteminen on mulle välillä tosi vaikeaa ja treeniohjelma auttaa siinä. Olen siis eri mieltä tästä väitteestä.
-26
Puhun tässä nimenomaan liian tarkoista ohjelmista. Hyvät suurpiirteiset ohjeet aloittamiseen palvelee enemmän. Eli 1-3 kertaa viikossa juoksulenkki. Joskus hitaampaa, joskus nopeampaa. Kun kova lenkki takana ja juoksu ei yhtään huvita, reilusti taukoa, tilalle jotain muuta. Tarkkaa ohjelmaa noudattamalla katoaa ilo juoksusta. Paras treenaaja on halu juosta. Sitä ei pidä kadottaa. Jos kunto ei kohoakaan ohjelman mukaan, kokee epäonnistuneensa. Kahlitsemalla juoksun ulkopuolisiin ohjeisiin ja sääntöihin, juoksun olennainen anti jää kokematta. Juoksu alkaa kyllä kulkemaan ajallaan, jos vaan nauttii juoksemisesta. Jos hyväksi juoksijaksi haluaa tulla, on väärä tapa rangaista itseään lenkillä. Lenkille pitää himota. Joskus pitää kasvattaa himoa, pitää taukoa. Lenkillä pitää kuunnella musaa ja nauttia vapaudesta, ei tuijotella sykemittaria ja kilometrejä. Juoksu ei ole kaikille paras laji. Henkinen puoli on 80% juoksussa. Joillakin se saa vain huonommuuden tunteita aikaan. Ammattilaiset ohjelmineen on asia erikseen. Puhutaan nyt juoksua aloittavista tavallisista kuntoilijoista. Juoksuohjelmia netti ja lehdet pullollaan. Harmittaa toisinaan, niistä voi saada vääränlaisen kuvan kyseisestä harrastuksesta.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:00"]
Puhun tässä nimenomaan liian tarkoista ohjelmista. Hyvät suurpiirteiset ohjeet aloittamiseen palvelee enemmän. Eli 1-3 kertaa viikossa juoksulenkki. Joskus hitaampaa, joskus nopeampaa. Kun kova lenkki takana ja juoksu ei yhtään huvita, reilusti taukoa, tilalle jotain muuta. Tarkkaa ohjelmaa noudattamalla katoaa ilo juoksusta. Paras treenaaja on halu juosta. Sitä ei pidä kadottaa. Jos kunto ei kohoakaan ohjelman mukaan, kokee epäonnistuneensa. Kahlitsemalla juoksun ulkopuolisiin ohjeisiin ja sääntöihin, juoksun olennainen anti jää kokematta. Juoksu alkaa kyllä kulkemaan ajallaan, jos vaan nauttii juoksemisesta. Jos hyväksi juoksijaksi haluaa tulla, on väärä tapa rangaista itseään lenkillä. Lenkille pitää himota. Joskus pitää kasvattaa himoa, pitää taukoa. Lenkillä pitää kuunnella musaa ja nauttia vapaudesta, ei tuijotella sykemittaria ja kilometrejä. Juoksu ei ole kaikille paras laji. Henkinen puoli on 80% juoksussa. Joillakin se saa vain huonommuuden tunteita aikaan. Ammattilaiset ohjelmineen on asia erikseen. Puhutaan nyt juoksua aloittavista tavallisista kuntoilijoista. Juoksuohjelmia netti ja lehdet pullollaan. Harmittaa toisinaan, niistä voi saada vääränlaisen kuvan kyseisestä harrastuksesta.
[/quote]
Hyvä, jos sinulla on näin, mutta älä yleistä kaikkiin. Minun juoksuohjelmani ovat yleensä aika tarkkoja: esim. kolme lenkkiä viikossa, joista yksi 1,5 tunnin pk-lenkki, yksi 0,5h vk lenkki ja yksi sitten 0,5h intervallitreeni. Tällaisilla ohjelmilla olen treenaillut säännöllisen epäsäännöllisesti jo 5 vuotta ja nautin kyllä juoksusta hurjan paljon. Välillä ohjelman loputtua pidän pidempiäkin taukoja uuden ohjelman aloitukseen ja tauon aikana mun juoksumäärät vähenevät huomattavasti: en vaan saa aikaisesti lähdettyä, vaikka juoksemisesta nautinkin.
Ohjelmat siis toimivat minulle enkä usko olevani ainoa tämänkaltainen.
t. sykemittarin ja kilometrien vahtaaja
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:25"]
[/quote]
Hyvä, jos sinulla on näin, mutta älä yleistä kaikkiin. Minun juoksuohjelmani ovat yleensä aika tarkkoja: esim. kolme lenkkiä viikossa, joista yksi 1,5 tunnin pk-lenkki, yksi 0,5h vk lenkki ja yksi sitten 0,5h intervallitreeni. Tällaisilla ohjelmilla olen treenaillut säännöllisen epäsäännöllisesti jo 5 vuotta ja nautin kyllä juoksusta hurjan paljon. Välillä ohjelman loputtua pidän pidempiäkin taukoja uuden ohjelman aloitukseen ja tauon aikana mun juoksumäärät vähenevät huomattavasti: en vaan saa aikaisesti lähdettyä, vaikka juoksemisesta nautinkin.
[/quote]
Pidätkö peruskuntokautta lainkaan. Ohjelmathan on kisakaudelle valmistavia ohjelmia ja niitä ei ole tarkoitus noudattaa kuin 12 viikkoa ennen kisaa, missä hiotaan peruskuntokauden jälkeen vauhti kohdilleen.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 18:40"]
Luomujuokseminen :D
[/quote]
Kyllä. Ilman mittareita juoksijoita, jotka eivät käytä myöskään mittaria, missä näkyy kilometrivauhti, eikä myöskään mittaa kilometrejään, eikä merkkaa niitä harkkapäiväkirjaan, kutsutaan luomujuoksijoiksi. Olen jossain välissä pitänyt harkkapäiväkirjaa ruutuvihkossa, että garminin treenisivulla ja merkannut tarkkaan kilometrivauhdit ja alimmat ja ylimmät sykkeet ja käynyt ns. kuonokoppatestin tekemässä, missä mitattiin kynnykset tarkkaan. Silloin tuli vuodessa tarkkaan laskettua juostut kilometrit ja ne pyörivät 3500-4000km välissä. Nykyään luomujuoksen ja en mittaa mitään, vaan kuuntelen itseäni ja juoksen fiiliksen mukaan. Ajat eivät ole huonontuneet.
Se luomujuoksija :D
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:25"]
[/quote]
[/quote]
Pidätkö peruskuntokautta lainkaan. Ohjelmathan on kisakaudelle valmistavia ohjelmia ja niitä ei ole tarkoitus noudattaa kuin 12 viikkoa ennen kisaa, missä hiotaan peruskuntokauden jälkeen vauhti kohdilleen.
[/quote]
Toki pidän. Tuo oli siis vaan esimerkki siitä minkä tyyppisiä ohjelmat saattavat olla (ja esim tällä hetkellä on, kun treenailen Midnightruniin ja syksymällä Vantaa maratonin puolikkaaseen).
Mutta tosiaan olen todennut itselle parhaaksi, että jonkinlainen ohjelma olisi hyvä olla lähes aina ja siitä ohjelmasta kun laittaa treenit etukäteen kalenteriin, niin niille tulee varmasti lähdettyäkin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 18:40"]
Luomujuokseminen :D
[/quote]
Kyllä. Ilman mittareita juoksijoita, jotka eivät käytä myöskään mittaria, missä näkyy kilometrivauhti, eikä myöskään mittaa kilometrejään, eikä merkkaa niitä harkkapäiväkirjaan, kutsutaan luomujuoksijoiksi. Olen jossain välissä pitänyt harkkapäiväkirjaa ruutuvihkossa, että garminin treenisivulla ja merkannut tarkkaan kilometrivauhdit ja alimmat ja ylimmät sykkeet ja käynyt ns. kuonokoppatestin tekemässä, missä mitattiin kynnykset tarkkaan. Silloin tuli vuodessa tarkkaan laskettua juostut kilometrit ja ne pyörivät 3500-4000km välissä. Nykyään luomujuoksen ja en mittaa mitään, vaan kuuntelen itseäni ja juoksen fiiliksen mukaan. Ajat eivät ole huonontuneet.
Se luomujuoksija :D
[/quote]
Minä olen myös luomujuoksija, ja multa kysellään jatkuvasti juoksuvinkkejä hyvien tulosteni perusteella ja myös kroppani mallin vuoksi. Vastaan aina, että mä vaan juoksen, koska pidän siitä. Joskus tekee mieli juosta niin kovaa kuin pystyy, ja teen sen, ilman että se lukee kalenterissa. Usein jätän myös juoksun kesken ja kävelen kotiin. En mittaile sykkeitä tai katsele kelloaikoja. Joskus kun tulen kotiin, minulla ei ole hajuakaan kauanko olen ollut lenkillä. 2h mennyt kuin siivillä. Pidän usein viikon tauon, koska juoksuun palaaminen tuntuu niin mahtavalta sen jälkeen. Kisoissa yritän saavuttaa paremman ajan kuin edellisellä kerralla, ihan vaan sen vuoksi että se on hauskaa jos niin käy. Ja tykkään nollata kroppani rääkillä joka ottaa kaikki mehut pois. Puolikkaan tai maratonin jälkeen en juokse useaan viikkoon.
Jos tarvii juoksun alottamiseen ohjelman, on se väärä harrastus alkujaan. Juoskaa jos se tuntuu hyvältä ja houkuttaa.