Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko ymmärtänyt että esim. suolakurkkupurkki tulee kylmentää ennen sen avaamista?

Vierailija
11.03.2022 |

Ellet siis syö kaikkea kerralla. Ne tulee avattuna säilyttää kylmässä, joten jottei pilaantumista vauhdittaisi heti alkuunsa, pitää purkki kylmentää jo valmiiksi ennen avaamista.
Yllättävän moni ei tätäkään ymmärrä.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös kaikki suolakurkut ja maustekurkut ole nyt poikotissa ton Venäjän takia valmistajasta ja valmistusmasta riippumatta?

Miksi olisivat? Kurkut kasvavat jokaisessa Euroopan maassa ja jokaisessa Euroopan maassa niistä valmistaa joku säilyketehdas mauste-etikka-tai suolakurkkuja. Jotkut tekevät kotonaankin kun kasvattavat kurkkua. 

Vierailija
42/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi liemi suojaa vasta-avattua purkkia. Eli voi viilentää vasta avaamisen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos tähän ei muuta syytä olisokaan, ni maistuuhan ne lämpimät suolakurkut ällöttävältä. En mä ainakaan halua syödä lämpimänä, niin saavat eka käydä jääkaapin kautta.

Jaa, en ole lämmittänyt koskaan suolakurkkua tai etikkakurkkua. Mutta jääkaappikylmiä ruokia en suostu syömään, ovat täysin mauttomia. Suomalaiseen kulinarismiin sopii tietenkin, että kaikki syödään jääkylminä oli se sitten tomaatti, kurkku ja hedelmät, jopa potut jääkaapissa. 

Vierailija
44/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ap on moisen ohjeen löytänyt? Vai omasta päästäänkö?

Miksi tuohon pitäisi mitään ohjetta erikseen etsiä? Ihan jo maalaisjärki kertoo noin toimimaan. Jos joku tuote pitää säilyttää avattuna viileänä, niin mielestäni se tarkoittaa koko sitä avattuna olo aikaa, ei vain osaa siitä.

Mitähän ihmettä taas? Ei se ole avattuna säilyttämistä, jos sen avaa ekaa kertaa. Vasta sen jälkeen, kun sä olet ottanut sieltä ensimmäistä kertaa ja laitat jääkaappiin, sä säilytät sitä avattuna.

Vierailija
45/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse. Avaamisen jälkeen jääkaappiin.

Vierailija
46/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä parempi esimerkki on UHT maito. Ei tulisi mieleenkään avata lämpöisenä ja vasta sitten laittaa kylmään. Paitsi toki yllättävissä tilanteissa jos on unohtunut laittaa UHT kylmään, ja tavallinen maito on päässyt loppumaan. Mutta lähtökohtaisesti tietenkin ehdottomasti esikylmennys. Ja tämä toki Suomessa talvisaikaan kannattaa tehdä laittamalla purkki ulos viilentymään, eikä tuhlaamalla sähköä viilennykseen.

UHT-käsitelty maito säilyy kolme kuukautta huoneenlämmössä avaamattomana. Jos purkkia ei ole avattu, ei ole väliä säilytetäänkö sitä välillä jääkaapissa ja välillä huoneenlämmössä. Eli se siitä ehdottomasta esikylmennyksestä ja samoin myös suolakurkkupurkkia voi todellakin säilyttää huoneenlämmössä ENNEN avaamista.

Vierailija
47/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuplan avaaminen on ihan eri asia. Siinä ei ole kyseessä tuotteen säilyminen millään tavalla. Typerä vertaus.

Ei kai kukaan syö koko tuplaa kerralla? Ei ihme jos olette ylipainoisia. BMI 17,5.

Vierailija
48/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tuohon pitäisi mitään ohjetta erikseen etsiä? Ihan jo maalaisjärki kertoo noin toimimaan. Jos joku tuote pitää säilyttää avattuna viileänä, niin mielestäni se tarkoittaa koko sitä avattuna olo aikaa, ei vain osaa siitä.

Mitähän ihmettä taas? Ei se ole avattuna säilyttämistä, jos sen avaa ekaa kertaa. Vasta sen jälkeen, kun sä olet ottanut sieltä ensimmäistä kertaa ja laitat jääkaappiin, sä säilytät sitä avattuna.

Mites se aika avaamisen ja ensimmäisen jääkaappiin laiton välillä? Sitä ei jotenkin mystisesti oteta huomioon? Kyllä se on säilyttämistä kuule sekin aika.

Vierailija
49/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneenlämpöiset suolakurkut on ällöttäviä. Kylmiä niiden olla pitää.

Vierailija
50/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ne yleensä laitan jääkaappiin jo ennen avaamista, mutta en aina. Kyllä tämä silti on ihan hyvä neuvo. Tärkeintä on kuitenkin ettei koskaan sormilla ronkita niitä kurkkuja siitä purkista. Siinä liemessä on kuitenkin sokeria mikä on ruokaa bakteereille. Puhtaalla haarukalla ota aina. Tämänkin luulisi olevan itsestään selvää, mutta jouduin vuosikausia paukuttamaan tätä vanhemmilleni.

Vierailija
51/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se aika avaamisen ja ensimmäisen jääkaappiin laiton välillä? Sitä ei jotenkin mystisesti oteta huomioon? Kyllä se on säilyttämistä kuule sekin aika.

😅 Siis tiedätkö miksi se avattu säilytetään kylmässä? Kerro mulle miksi se kylmänö avattaessa on eri asis kuin huoneenlämpöisenä. Tolla logiikalla sä et voi koskaan avata purkkia muualla kuin jääkaapin sisällä tai tyhjiössä.

Vierailija
52/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi otti aina mehut, ketsupit, sinapit, suolakurkkupurkit, punajuuripurkit tms pois jääkaapista, kun vievät niin paljon tilaa. Samaa vauhtia laitoin takaisin jääkaappiin ja sanoin, että meillä tykätään nämä käyttää viileänä, eikä kaappitilaakaan ole loputtomasti. Meni muutama vuosi tästä vääntäessä.

Mikä tuossa vanhemmassa väessä on ettei ne usein tajua näitä säilyvyys juttuja? Minäkin olen joutunut näistä asioista vääntämään vanhemman ikäluokan kanssa. Ällöttävintä on, että meillä on kesämökillä aina sähköt pois kun siellä ei olla ja mun vanhemmat jättivät kaikki avatut säilykkeet, jopa sillipurkit sinne lämpimään helteeseen viikkotolkuiksi. Sitten seuraavalla kerralla söivät niitä kuin ei mitään.. Ihme että eivät koskaan ruokamyrkytystä saaneet. "Meidän nuoruudessa kaavittiin hillopurkistakin vain homekuori pois".

Vierailija
53/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä sitä purkkia jääkaappiin laita. Ostan ison purkin ja sitten pilkon osan viipaleiksi - purkitan itse. Osa menee kokonaisena ja osa kuutioina. Yleensä mulla on tuo iso purkki kaupasta tuotuna kuistilla, että siinähän se on viileässä.

Vierailija
54/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä tarvitse avattunakaan viilentää.

Vierailija
55/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vajaa suolakurkkupurkki ollut kuukaudenkin huoneenlämmössä. Koskaan ei ole ollut mitään ongelmia kun niitä suolakurkkuja syön.

Vierailija
56/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

😅 Siis tiedätkö miksi se avattu säilytetään kylmässä? Kerro mulle miksi se kylmänö avattaessa on eri asis kuin huoneenlämpöisenä. Tolla logiikalla sä et voi koskaan avata purkkia muualla kuin jääkaapin sisällä tai tyhjiössä.

Avaat purkin lämpöisenä -> säilytys lämpöisessä alkaa sillä sekunnilla. Siinä menee aikaa ennen kuin se ehtii viilentyä jääkaapissa. Taidat olla aika uuvatti kun luulet että se tuotteen lämpötila on saman tien sama kuin ympäröivän ilman. Tsiisus mikä pöljä.

Vierailija
57/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä anoppi otti aina mehut, ketsupit, sinapit, suolakurkkupurkit, punajuuripurkit tms pois jääkaapista, kun vievät niin paljon tilaa. Samaa vauhtia laitoin takaisin jääkaappiin ja sanoin, että meillä tykätään nämä käyttää viileänä, eikä kaappitilaakaan ole loputtomasti. Meni muutama vuosi tästä vääntäessä.

Mikä tuossa vanhemmassa väessä on ettei ne usein tajua näitä säilyvyys juttuja? Minäkin olen joutunut näistä asioista vääntämään vanhemman ikäluokan kanssa. Ällöttävintä on, että meillä on kesämökillä aina sähköt pois kun siellä ei olla ja mun vanhemmat jättivät kaikki avatut säilykkeet, jopa sillipurkit sinne lämpimään helteeseen viikkotolkuiksi. Sitten seuraavalla kerralla söivät niitä kuin ei mitään.. Ihme että eivät koskaan ruokamyrkytystä saaneet. "Meidän nuoruudessa kaavittiin hillopurkistakin vain homekuori pois".

Vanhempi väki tajuaa kyllä säilytysjutut. Heillä on kokemusta ja tietävät, että nykyajan hysteria asian kanssa on mennyt överiksi.

Vierailija
58/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä se..

Itse olen keittiötyöntekijä ja meillä on emäntänä tuommoinen vanhemman väen edustaja. Se tuumaa vaan, että hyvää se oksentelu tekee lähtee myrkyt liikenteeseen ja laihtuu.

Useita kertoja joutunut puhaltamaan pilliin, että ei voi asiakkaille syöttää ja tämä syyttää mua tuhlaamisesta. Voi voi, kyllä mä mieluusti ne asiakkaat näen päivittäin siinä luukulla. Meidän vakkariporukka vielä on suht iäkästä, että ruokamyrkytys voi olla lopullistakin.

Vierailija
59/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita säilykepurkki ylösalaisin johonkin astiaan, sitten ujuta voiveitsi kannen rakoon jollei muutoin aukea.

Vierailija
60/65 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai talouskäsineet kädessä että saat otteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme