Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko lapsi MAKSAA?

Vierailija
12.08.2015 |

Olen tässä miettinyt lapsen tekemistä, mutta en ole varma kestääkö talouteni. Eli sanokaas kokeneemmat äidit ja isät, kuinka paljon lapsen elättäminen oikeasti vie rahaa kuukaudessa? Mikä on loppusumma, kun otetaan huomioon ruoat, vaatteet, harrastukset, lapsilisät ym. En halua säästellä tai ökyillä, sellaista keskivertosummaa haen. Kiitos asiallisista vastauksista.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse maksoin aikanaan oman korttini kesätyörahoilla. Kuinka moni nuori maksaa itse ajokorttinsa nykyään? Ajokortit ovat kalliita!

Vierailija
22/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläköhän ap miettii lapsen kustannuksia vai onkohan jo saanut niitä lapsia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas, pikkusen vaikuttaa se, että aiotko jatkaa asumista nykyisessä asunnossa vai muuttaa isompaan, onko se lähellä vai kaukana työpaikastasi, tarviitko auton jne.. Mutta jos nyt ihan vaan sitä lasta mietti, niin vauvanahan tuo ei kustanna juuri mitään, mut eipä sulla ole tuloja millä niitä maksaakkaan jos yksin oot. Sängyn, vaatteet yms sälän saa varmaan kirpputorilta muutamalla satasella. Kestovaipat niin ei mene niihinkään rahaa kuin kerran, imetät, ihan ilmasta. Ja aika halvalla pääsee monta vuotta pkotimaksut nyt toki on 250e/kk jos on suurin tuloluokka. Ruoka ei montaa kymppiä kuussa maksa sen oman ruuan päälle. Harrastaminen: riippuu lajista, siihen voi mennä 50e/kk tai 250e/kk, pakkohan ei ole harrastaa mitään. Omilla lapsilla harrastuksiin menee sellainen 200e/kk/ nuppi. Murrosiässä alkaa sitten vaatteet ja ruokakulut olla samaa luokkaa kun sulla itselläsi, eli sitten kulut on x2 sun nykyiset kulut. Ja sittenhän se jo muuttaakin pois. Lisäkuluja saa aikaiseksi vakuutuksilla, matkustamisella, merkkivaatteilla, kalliilla harrastuksilla.

Kukaan lapsi ei ole noin arvokas. Oletko lisääntynyt kesoilutarkoituksessa?

Vierailija
24/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse maksoin aikanaan oman korttini kesätyörahoilla. Kuinka moni nuori maksaa itse ajokorttinsa nykyään? Ajokortit ovat kalliita!

Opetin itse ja lapset vastasi itse kuluista. Huutokaupasta löytyi autot alle 300€.

Vierailija
25/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voikun olisi saannut. Ei kustannuksia kannata miettiä.

Lapsi tuo leivän tullessaan. Vanha sanonta.

Vierailija
26/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osalla jo lapsen alullesaaminen voi maksaa sen päälle 10.000 per lapsi. Ansinmeneteykset riippuu ihan tuloista ja kauanko haluat olla kotona. 

Vierailija
27/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva on edullinen, taapero kohtuu hintainen, teini-iässä alkaa kulut kasvaa. Varsinkin, jos lapsi harrastaa, joka suositeltavaa.

Kuten joku sanoi, varsin poika teini-iässä syö kuin aikuinen mies, enemmänkin. Vaatteet aikuisten osastolta. Pojilla myös usein kaipuu mopoihin ym. Tämä ei tietysti pakollista.

Harrastus maksaa meillä 200e/kk + pelimatkat erikseen (ei korona aikana). Harrastus tavoitteellista, joten kulkeminen sinne jo 35km yhteen suuntaan. Meillä maksaa myös opinnot materiaalien vuoksi, tämä poistuu 2005 syntyneiltä.

Vierailija
28/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva on edullinen, taapero kohtuu hintainen, teini-iässä alkaa kulut kasvaa. Varsinkin, jos lapsi harrastaa, joka suositeltavaa.

Kuten joku sanoi, varsin poika teini-iässä syö kuin aikuinen mies, enemmänkin. Vaatteet aikuisten osastolta. Pojilla myös usein kaipuu mopoihin ym. Tämä ei tietysti pakollista.

Harrastus maksaa meillä 200e/kk + pelimatkat erikseen (ei korona aikana). Harrastus tavoitteellista, joten kulkeminen sinne jo 35km yhteen suuntaan. Meillä maksaa myös opinnot materiaalien vuoksi, tämä poistuu 2005 syntyneiltä.

Lisään vielä, että teini maksaa ajokortit itse. Auto tulee olemaan yhteinen, ei omaa. Mopon maksoimme me aikanaan.

Vierailija
29/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahoista sanonnoista ei oikein ole ohjeiksi nykypäivänä. Ennen varmaan tienasivat joo kun lapset laitettiin töihin 13-vuotiaina.

Itse ihmettelen, kenellä on varaa esim neljään lapseen. Meillä kaksi ja yhtään useampaa ei olisi ollut varaa kasvattaa.

Vierailija
30/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon.

Rahana, aikana ja vidutuksena.

Vierailija
31/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain mummolta ylppärilahjaksi.

Vierailija
32/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itse tekee niin ei maksa mitään.

Jos tilaa ulkomailta jonkun kaalimaankakaran niin hinta kattona vain taivas.

Vierailija
33/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ei oke nuorille juuri kesätöitä tarjolla. Syrjäytyvät köyhien lapset, eivät saa ajokortti rahoja kasaan.

Vierailija
34/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortit ovat kalliita, millä maksan lapsilleni ne??

Vierailija
35/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaa kaiken, mitä palkasta jää. Meillä meni joku 10.000 euroa jo ennen kaksosten syntymää...

Vierailija
36/36 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä olen NIIN eri mieltä. Mielestäni on erittäin vastuullista miettiä, onko varaa lapseen ja millaisen elämän pystyy myös rahallisten resurssien vuoksi lapselle antamaa. Toki tilanteet voi muuttua, mutta niihin ihmisellä on rajallinen mahdollisuus vaikuttaa. Mutta jos elää jo valmiiksi kädestä suuhun, onko oikeasti kannattavaa tuoda siihen vielä lapsi elätettäväksi? Sitten itketään, kun ei ole varaa tarjota lapselle mitään. Olen tottakai sitä mieltä, että jokaisella lapsen haluavalla pitäisi olla oikeus lapseen, mutta kuitenkin mielestäni lapsen oikeus hyvään elämään menee tämän yli. Vähilläkin rahoilla voi tarjota lapselle hyvän elämän, eikä rahalliset resurssit tietenkään tarkoita samaa kuin hyvä elämä. Ihan yhtälailla lapsella voi olla huono/onneton elämä ja paljon rahaa. Mutta tarkoitan sitä, että lähtökohdat lapsen elämälle pitäisi olla kohtuulliset. Sellaiset, että lapselle pystyy tarjoamaan hyvän elämän. Se ei tarkoita kalliita harrastuksia ja vuosittaisia etelänmatkoja. Se tarkoittaa sitä, että on terveellistä ruokaa pöydässä, ehjät, säänmukaiset ja oikeankokoiset vaatteet päällä (myös lapselle/nuorelle mieluisat, toki toisilla on kallis maku joten rajansa siinäkin), mielekästä tekemistä (kohtuullisen hintaista) ja kaikki tarpeellinen koulua varten. Ehkä tästä listasta jotain vielä unohtui, mutta ehkä pointti tuli selväksi. Kun katsoo vaikka jouluapu-pyyntöjä, niin huomaa, että läheskään kaikilla lapsilla suomessakaan ei taida olla nämäkään asiat kunnossa, jos täytyy pyytää jouluavusta ruokaa ja alusvaatteita. Myös leipäjonoa käyttäviä lapsiperheitä on. Toki monella se johtuu lasten saamisen jälkeen tapahtuneista asioista, kuten sairastumisista tai muista, ja kuten sanottu, tätä tapahtuu ja niihin harvoin pystyy kovin paljon vaikuttamaan. Mutta jotenkin kummasti löytyy myös niitä perheitä, joissa molemmat vanhemmat ovat erittäin matalasti palkattuja, äiti usein jopa jäänyt lasten vuoksi pois töistä kokonaan ja silti lapsia iso liuta. Ehkä siinä tilanteessa olisi ollut ihan jokaisen osapuolen kannalta järkevämpää tehdä vain 1 tai 2 lasta? Ja äidinkin jatkaa töitä.

Varsinkin jos lapsentekoa harkitsee yksin (aloittajan viestistä sai sen kuvan, vai olenko väärässä?) niin on erittäin vastuullista miettiä etukäteen myös rahallista puolta. Tuossa tilanteessa myös riskit on isommat: ei ole kahden henkilön palkkaa lähtökohtaisestikaan ja jos menettää työnsä, niin sitten on täysin omien säästöjen ja yhteiskunnan tukien varassa.

Tietenkään liian isona mörkönä ei talouspuolta kannata pitää. Täälläkin on kerrottu hyviä suuntaa-antavia vinkkejä lapsen kustannuksista, joten laskeskelee siitä ja varmistaa, että perhevapaiden ajan pärjää eli joko laskee että tuet riittää tai sitten on säästöjä, joita voi käyttää. Joka tapauksessa suosittelen puskurirahan säästämistä niin, että ihan missä tahansa elämän tilanteessa pärjää ainakin jonkin aikaa, vaikkei tuloja tulisi muualta. Toki sen säästämiseen menee aikaa, mutta jos joku vaikkapa nyt lasta harkitsee, niin onhan siinä ennen lastakin jo hyvän aikaa pistää vähän sivuun.