Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi liha on ravinnossa toisille niin tärkeää?

Vierailija
12.08.2015 |

Tarkoitus ei ole provosoida vaan ihan mielenkiinnosta kysyn. Miksi toiset eivät voisi kuvitellakaan elävänsä ilman lihaa? Onko se vain tottumiskysymys?
Itse söin lihaa teini-ikään asti, jonka jälkeen iski eläinsuojelija-vaihe ja ryhdyin lakto-ovo-vegetaristiksi.
Vuosia sitten on kuitenkin nuttura löystynyt ja edelleen olen samalla ruokavaliolla. Liha on mielestäni ihan hyvää, mutta en ole kokenut kaipaavani sitä. Ruuasta saa hyvää ilmankin, eikä ainakaan lisää vaivaa. Nopeammin melkein ruuan valmistaa.
En myöskään tarkoita, että kaikkien pitäisi olla kasvossyöjiä. Ymmärrän myös maito- ja kananmunatuotteiden tulevan eläimistä.
Mutta miksi lihattomuus toisille on ihan mahdoton ajatus?

Kommentit (204)

Vierailija
21/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:46"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:40"]

Tykkään syödä kuollutta eläintä

[/quote]Ja mädännyttää sitä suolistossasi päivätolkulla? Ihan miten vaan.
[/quote]
Samalla lailla se liha sulaa mahahappoihin kuin muutkin ruoat. Ei mätäne.

Vierailija
22/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:49"]Miehistä ei tule miehekkäitä ilman lihaa. Tahdon olla miehekäs. Siksi vastustan kasvisruokaa.
[/quote]

Totta. Testosteronin tuotanto vähenee ilman punaista lihaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön itsekin lähes päivittäin lihaa, mutta en todellakaan ole niitä ihmisiä, joille liha on suorastaan pakkomielle, jotka eivät ikinä edes kokeile kasvisruokaa ja mylvivät barbaarisesti aina, kun puhutaan kasvisruoasta. Itse syön lihaa, koska saan siitä sellaisen kokonaisvaltaisen hyvänolontunteen. Syödään myös ihan kasvisruokaa silloin tällöin ja vaikka sekin on yleensä varsin herkullista, niin jotenkin siitä ei vaan tule samanlaista hyvänolontunnetta, vaikka kylläiseksi tuleekin. Siksi valitsen useimmiten tehdä liharuokaa. Haluaisin saada kasvisruoasta samanlaisen fiiliksen, mutta jotenkin en saa. En osaa edes sanoa mistä se lihan tuoma hyvänolontunne tulee. Se on hyvin samankaltainen tunne kuin jos syö jonkun oikein superherkullisen ja rasvaisen ja sokerisen leivoksen. Sellainen jotenkin kokonaisvaltaisesti tyydyttynyt. Kai sitä ihminen yleensäkin tekee mielummin sellaisia valintoja, jotka tyydyttävät tarpeita, vaikka tietävätkin, että joku toinen polku olisi yhtä hyvä tai jopa parempi.

Vierailija
24/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laiska ruuanlaittaja ja liharuuasta saan helpommin vatsan täyteen. Tekemäni liharuuat eivät ole kummoisia, voin vaan kuvitella miten huonoja tekemäni kasvisruuat sitten olisivat. Mielikuvissani kasvisruuat ovat mauttomia eivätkä pidä nälkää ja niiden tekeminen hyvin vaatii vaivannäköä jota itseltäni ei löydy. Ja kyllä voisin itse asiassa varmaan tappaa eläimen ruuaksi, onneksi nyt ei tarvitse. Tämän päivän ruokalistalla on muuten lohikeitto, huomenna vedän kanaa.

Vierailija
25/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, naiset ei vissiin tykkää miehekkäistä miehistä. Sitten kun naisten ihanne on lyhyt ja hintelä, ketunnokkatissinen mies, jolla ei kasva parta niin aletaan ilman muuta elää kasviksilla. Mutta niin kauan kun tällainenmies joutuu runkkimaan kotona, en suosittele.

Vierailija
26/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään lihasta. Syön sitä kuitenkin kohtuullisesti eli aika kasvispainotteinen olen.

Lehmänmaitoa en käytä. Lapseni syövät jukurtteja ja juustoa. Mielestäni lehmänmaito ihmisen ravinnossa on kummallisempaa kuin liha. Eikä se(kään) ole kovin eettisesti tuotettua.

Kirjoittaja 8! Olen itse teurastanut sian, kanoja, kukkoja ja mm. peuroja ja hirviä. Kalastanut ja perannut kaloja. Olen samaa mieltä kanssasi että jokaisella lihansyöjällä pitäisi olla "munaa" tappaa ja jatko käsitellä ravintoaan.

Voisihan jokainen mennä myös papu pelllolle keräilemään papuja :)

Vierailija
27/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:57"]Maku on se tärkein syy. Minulla ei ole ongelmia minkään ruokaryhmän kanssa, aloittajalla tuntuu olevan.  "Ruoasta saa hyvää ilman lihaa" kertoo kaiken. Kuvitelma siitä, että sekasyöjä ei voi syödä kasvisruokaa ja nauttia sen mausta, on aloittajan päässä.

Kasvisten tuotanto ei ole ihan idealistien harrastelua, se on melkoista tehotuotantoa ja tuhoaa ympäristöä varsin tehokkaasti. Maapallon toiselta puolelta raahatut muuntogeenisoijat eivät pelasta maapalloa, vaikka se siltä viher-hattarapäiden mielestä tuntuu.
[/quote]

harva kasvissyöjä syö nykyään soijaa. Kotimaisia vaihtoehtoja on saatavilla paljon.

Vierailija
28/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha kuuluu ihmisen luontaiseen ravintoon. Kasvisruualla ei kaikkea tarpeellista kehoonsa saa.

Vierailija
29/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:57"]

Maku on se tärkein syy. Minulla ei ole ongelmia minkään ruokaryhmän kanssa, aloittajalla tuntuu olevan.  "Ruoasta saa hyvää ilman lihaa" kertoo kaiken. Kuvitelma siitä, että sekasyöjä ei voi syödä kasvisruokaa ja nauttia sen mausta, on aloittajan päässä.

Kasvisten tuotanto ei ole ihan idealistien harrastelua, se on melkoista tehotuotantoa ja tuhoaa ympäristöä varsin tehokkaasti. Maapallon toiselta puolelta raahatut muuntogeenisoijat eivät pelasta maapalloa, vaikka se siltä viher-hattarapäiden mielestä tuntuu.

[/quote]

Höh. Et ole ilmeisesti tavannut ketään, joka vastustaa kasvissyöntiä. Heitäkin kyllä on olemassa, vaikka sinulla on vähäisen elämänkokemuksen(?) takia luulo, että ei ole. Esim. muutama vuosi sitten käytiin hitonmoinen taisto mediassa siitä, voiko kouluissa olla yksi kasvisruokapäivä viikossa. Aivan selvin päin moni oli raivoisasti sitä vastaan, kun se ei muka vie nälkää, eikä kukaan halua syödä sitä...

Kannattaa myös ymmärtää, että lihantuotanto on noin kymmenesosa tehokkuudeltaan kasvistuotannosta. Samalla hehtaarimäärällä siten ruokkii kymmenkertaisen määrän kasvissyöjiä versus lihansyöjiä.

Että kyllä siinä ON eettinen ja ympäristönsuojelullinen ero olemassa, kasvissyönnin hyväksi.

https://ilmasto-opas.fi/fi/ilmastonmuutos/hillinta/-/artikkeli/ab196e68-c632-4bef-86f3-18b5ce91d655/ilmastomyotainen-ruoka.html

11

Vierailija
30/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:44"]

Minun mielestäni (huom. en käy julistamassa tätä ääneen, mutta näin ajattelen) lihansyöjät ovat vulgaarejä, henkisesti laiskoja, ajattelemattomia ja vanhanaikaisia. Lihansyönti on kuvottavaa ja lihantuotanto useimmiten eläinrääkkäystä. Ja kuinka moni lihansyöjistä olisi oikeasti valmis ITSE tappamaan sen eläimen, jota tyytyväisenä mussuttaa? Ei kovin moni. Helpompi pitää silmät kiinni ja leikkiä että pihvi kasvaa pensaassa.

[/quote]

Maidon- ja kananmunien tuotanto on ihan yhtä lailla eläinrääkkäystä! Ainoastaan olemalla täysin vegetaristi vältät eläinten rääkkäyksen. Ja se onkin jo sitten aikamoista kikkailua, että saat ravinnontarpeen tyydytettyä.

Vierailija
31/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti ensisijaisesti maku ja ruokavalion monipuolisuus.

Urheilen todella paljon ja syön toki myös vihreitä paljon, mutta liha on helppo ja hyvä proteiinin lähde. Eikä lihan tarvitse olla välttämättä punaista lihaa. Urheilijana en kannata tofun säännöllistä syömistä, koska se ei sovellu urheilijan ruokavalioon kovin hyvin, esim. aiheuttaa tulehdustiloja lihaksistoon ja lihashan ei kehity tulehtuneessa tilassa. Tästä on paljon tutkimuksia, jotka varmasti löytää googlaamalla, jos kiinnostaa.

Vierailija
32/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä syön ihan kaikkea mutta jos tarjolla on kalaa ja lihaa, otan aina kalaa. Punaista lihaa tulee syötyä pari kerta kuussa ja se pitää syöpäriskin alhaisena ja painon ihanteellisena.

Vierailija
33/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:03"]Joo, naiset ei vissiin tykkää miehekkäistä miehistä. Sitten kun naisten ihanne on lyhyt ja hintelä, ketunnokkatissinen mies, jolla ei kasva parta niin aletaan ilman muuta elää kasviksilla. Mutta niin kauan kun tällainenmies joutuu runkkimaan kotona, en suosittele.
[/quote]

Vaihda naisseuraa. Mulla on niin sanottu hippimies enkä vaihtaisi mihinkään "miehiseen mieheen". Jo se että tahtoo säästää eläimiä kärsimykseltä on sata kertaa viehättävämpää kuin öljytyt muskelit.

Vierailija
34/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:46"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:40"]

Tykkään syödä kuollutta eläintä

[/quote]Ja mädännyttää sitä suolistossasi päivätolkulla? Ihan miten vaan.

[/quote]

Tarkennatko vähän.

Vierailija
35/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee lihan syömisestä hyvä, kylläinen ja tasainen olo. Liha ei heiluta verensokeria, mihin minulla on taipumusta, ja pitää napostelu- ja hiilarinmässytystaipumuksen kurissa. Olin vuosia kasvissyöjä, mutta palattuani lihansyöjäksi oloni koheni todella paljon. Liha sopii minulle, mutta ymmärrän kyllä, että kaikille ei se ei sovi ja kaikki eivät sitä halua syödä. Kokkaan itsekin välillä myös täysin vegaanista ruokaa.

Vierailija
36/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:06"]

Ehdottomasti ensisijaisesti maku ja ruokavalion monipuolisuus.

Urheilen todella paljon ja syön toki myös vihreitä paljon, mutta liha on helppo ja hyvä proteiinin lähde. Eikä lihan tarvitse olla välttämättä punaista lihaa. Urheilijana en kannata tofun säännöllistä syömistä, koska se ei sovellu urheilijan ruokavalioon kovin hyvin, esim. aiheuttaa tulehdustiloja lihaksistoon ja lihashan ei kehity tulehtuneessa tilassa. Tästä on paljon tutkimuksia, jotka varmasti löytää googlaamalla, jos kiinnostaa.

[/quote]

Haluaisin ehdottomasti tietää, millä perusteella aiempaa kommenttia alapeukutetaan? Eikö tykätä, että jollain on faktapohjaa mielipiteellään?

Vierailija
37/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:04"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:57"]Maku on se tärkein syy. Minulla ei ole ongelmia minkään ruokaryhmän kanssa, aloittajalla tuntuu olevan.  "Ruoasta saa hyvää ilman lihaa" kertoo kaiken. Kuvitelma siitä, että sekasyöjä ei voi syödä kasvisruokaa ja nauttia sen mausta, on aloittajan päässä. Kasvisten tuotanto ei ole ihan idealistien harrastelua, se on melkoista tehotuotantoa ja tuhoaa ympäristöä varsin tehokkaasti. Maapallon toiselta puolelta raahatut muuntogeenisoijat eivät pelasta maapalloa, vaikka se siltä viher-hattarapäiden mielestä tuntuu. [/quote] harva kasvissyöjä syö nykyään soijaa. Kotimaisia vaihtoehtoja on saatavilla paljon.

[/quote]

Oletko ihan varma tuosta "harva kasvissyöjä" -jutusta? Ainakin musta näyttäis, että noita soijatuotteita on kaupoissa koko ajan enemmän?

Vierailija
38/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin ihan siitä johtuen etten osaa laittaa kasvisruokia. Tai siis en keksi mitä laittaisin. Tahtoisin siirtyä enemmän kasvissyöntiin päin mutta tuntuu aika hankalalta. Meillä on viikossa 2-3 päivänä vain kasvisruokaa mutta muulloin syödään lihaa. On mulla yksi kasvisruoka-kirjakin mutta ei noista kirjoista jaksa alkaa aina kokkailemaan, ne on aika monimutkaisia ruokia ja vaatii paljon raaka-aineita. Jauhelihan olen melkein kokonaan korvannut soijarouheella eli makaroonilaatikot ja pastakastikkeet ynnämuut teen siitä mutta toki poikkeuksena esim lihapullat ja jauhiskeitto. Muuta punaista lihaa meillä ei juuri syödäkkään, enemmän sitten kanaa ja kalaa. Pitäisi löytää kasvissyöjämies joka osaisi tehdä ja neuvoisi mulle mutta niitä taitaa olla vähän harvemmassa ;)

Vierailija
39/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:49"]Miehistä ei tule miehekkäitä ilman lihaa. Tahdon olla miehekäs. Siksi vastustan kasvisruokaa. [/quote] Jep. Soijastakin tulee gynekomastiaa pojille.

[/quote]

Ei tule. Soijan kasviestrogeeni ei vaikuta pojan tai miehen maskuliinisuuteen mitenkään. Koko juttu on pihvimiesten urbaanilegendaa.

Vierailija
40/204 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lakto-ovo kymmenen vuoden ajan, kunnes otin ruokavalioon mukaan kalan ja kanan. Kyllä kala ja kana vain täyttävät eri lailla, kuin kasvisruoat. Kasvisruokavaliota promotaan usein laihduttavana ruokavaliona, mutta itseäni siihe siirtumine paisutti 20 kg. Nuokilot hävisivät alettuani syömään kanaa ja kalaa, sekä enemmän juustoa ja täysrasvaisia maitotuotteita. En koe kuitenkaan, että kasvisruokavalioon takaisinsiirtyminen olisi minulle katastrofi. Punaista lihaa en aio ikinä kuitenkaan syödä, kyllä ne lehmät ja possut säälittää niin :( Kalat ja kanat eivät niinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kolme