Itsepuolustuslaji 14-vuotiaalle?
Mikä olisi hyvä itsepuolustuslaji harrastukseksi 14-vuotiaalle pojalle?
Kommentit (51)
Aikidosta on meillä tykätty. 15 ja 13 v pojat ja 17v tyttö. Kaikki käyvät innokkaasti harkoissa :)
Kannattaa kysellä paikallisilta saleilta ikärajat.
Ootko kysynyt mikä poikaa itseään kiinnostaa.
Joku painihenkinen laji kuten judo. Tervehenkistä urheilua ilman aivovaurion tavoittelua ja myös tekniikat toimivia ja lain kannalta sopivia.
Aikidosta ei ole itsepuolustuksessa todellista hyötyä.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:59"]
Joku painihenkinen laji kuten judo. Tervehenkistä urheilua ilman aivovaurion tavoittelua ja myös tekniikat toimivia ja lain kannalta sopivia.
Aikidosta ei ole itsepuolustuksessa todellista hyötyä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Voi kyllä on, huomaa ettet tunne lajia :)
Itsehän olen ryöstöä yrittäneeltä napannut puukon kädestä. Sitten maahan, lukko ja häkeen soitto. Toki tuossa vaiheessa oli jo muitakin paikalla, ettei tarvinnut yksin pidellä.
T: 10 v lajia harrastanut
8 lisää, että eka vaihtoehto on AINA paeta. Tilanteessa vain se ei ollut mahdollista, mutta onneksi liikkeet on selkärangassa.
Aikido tai judo. Krav magaa en nii nnuorelle suosittelisi vielä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:58"]
ju-jutsu, hapkido, krav maga
[/quote] Krav Magaa vasta täysi-ikäiselle. Itse suosittelen Aikidoa tai ihan nyrkkeilyä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:59"]
Joku painihenkinen laji kuten judo. Tervehenkistä urheilua ilman aivovaurion tavoittelua ja myös tekniikat toimivia ja lain kannalta sopivia.
Aikidosta ei ole itsepuolustuksessa todellista hyötyä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Voi kyllä on, huomaa ettet tunne lajia :)
Itsehän olen ryöstöä yrittäneeltä napannut puukon kädestä. Sitten maahan, lukko ja häkeen soitto. Toki tuossa vaiheessa oli jo muitakin paikalla, ettei tarvinnut yksin pidellä.
T: 10 v lajia harrastanut
[/quote]Aikido on lähinnä tanssi, jossa ei ole todellista sparria, kilpailua ja uken liikkeet ovat passiivisia ja puolustukset tehdään täysin epärealistisia miekkaiskuja vastaan. Tästä syystä aikidoa ei ikinä näy yhdenkään vapaaottelijan taustalajien joukossa, koska liikkeet eivät yksinkertaisesti toimi vastustavaa vastustajaa vastaan, ellei aikidon harrastaja ole pitempi ja lihaksikkaampi. Aikidon tunnetuin lähettiläs maailmalla on filmitähti, joka tunnetaan patologisesta valehtelustaan ja pienikokoisempien miesten ja naisten ahdistelusta.
Judo, olympiapainit ja brasilialainen jujutsu ja lukkopaini ovat suht väkivallattomia mutta tehokkaita lajeja, koska niissä liikkeet perustuvat järkeen ja ne testataan jatkuvasti kilpailussa tai nopeatempoisessa sparrissa. Tuhansien täysillä vastustavaa vastustajaa tehtyjen toistojen jälkeen tietyt harrastajalle sopivat tekniikat automatisoituvat lihasmuistiin.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:58"]
ju-jutsu, hapkido, krav maga
[/quote] Krav Magaa vasta täysi-ikäiselle. Itse suosittelen Aikidoa tai ihan nyrkkeilyä.
[/quote]Nyrkkeily kasvattaa luonnetta eniten. Krav maga on lähinnä naisten itsepuolustusta ja katto tulee vastaan nopeasti. Kaikki aikidon hyödyt saa esim.judosta, mutta judon tekniikat toimivat myös oikeasti.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:58"]
ju-jutsu, hapkido, krav maga
[/quote] Krav Magaa vasta täysi-ikäiselle. Itse suosittelen Aikidoa tai ihan nyrkkeilyä.
[/quote]Nyrkkeily kasvattaa luonnetta eniten. Krav maga on lähinnä naisten itsepuolustusta ja katto tulee vastaan nopeasti. Kaikki aikidon hyödyt saa esim.judosta, mutta judon tekniikat toimivat myös oikeasti.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Hitto äijä tietää kamppailulajeista kaiken.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:04"]
Taekwondo
[/quote]Taekwondo on hyvä, jos liikunnallisuus, kilpailu ja mukava ympäristö ovat tärkeimpiä asioita. Itsepuolustuslajina taekwondo on hyvin rajoitteinen ja harjoittelu pehmeää. Jos haluaa kuitenkin kilpailla urheilulajissa ilman kovaa kontaktia ja kivun pelkoa, on taekwondo hyvä.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:14"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:04"]
Taekwondo
[/quote]Taekwondo on hyvä, jos liikunnallisuus, kilpailu ja mukava ympäristö ovat tärkeimpiä asioita. Itsepuolustuslajina taekwondo on hyvin rajoitteinen ja harjoittelu pehmeää. Jos haluaa kuitenkin kilpailla urheilulajissa ilman kovaa kontaktia ja kivun pelkoa, on taekwondo hyvä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Missähän sinä olet taekwondoa treenannut jos itsepuolustus on mielestäsi kovinkin pehmeää? Kyllä taekwondossa opetellaan itsepuolustuksessa myös hallinta- ja vahingoittamisteho.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:14"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:04"]
Taekwondo
[/quote]Taekwondo on hyvä, jos liikunnallisuus, kilpailu ja mukava ympäristö ovat tärkeimpiä asioita. Itsepuolustuslajina taekwondo on hyvin rajoitteinen ja harjoittelu pehmeää. Jos haluaa kuitenkin kilpailla urheilulajissa ilman kovaa kontaktia ja kivun pelkoa, on taekwondo hyvä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Miltäs kokemuspohjalta kerrot näitä faktojasi?
Paras itsepuolustus laji ei ole karate, vaan karata.
Sellainen, mitä kyseinen 14 vuotias haluaa itse harrastaa.