Itsepuolustuslaji 14-vuotiaalle?
Mikä olisi hyvä itsepuolustuslaji harrastukseksi 14-vuotiaalle pojalle?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:45"]
Ethän sä nyt tosissas väitä, että taekwondossa itsepuolustusharjoituksissa potkitaan vastustajaa pystyssä ylävartaloon :'D. Eiköhän ne omat jalat pidetä kuule aika visusti maassa tasapainon säilyttämiseksi, toki jotain potkuja tehdään myös itsepuolustuksen puolella. Pääsääntöisesti taekwondon itsepuolustus on kuitenkin aika käytännönläheistä ja toimivaa, ei mitään turhaa hifistelyä.
[/quote]Toimivuus tulee siitä, kun samaa liikettä toistetaan tuhansia kertoja vastustavaa vastustajaa vastaan sparratessa. Suurin osa taekwondosta on kuitenkin muuta; ilmaan tehtyjä iskuja, katoja ja pistesparrausta eli sitä jalkamiekkailua, jossa päätä ei välttämättä suojata ollenkaan, koska se hidastaa potkujen väistämistä.
Yhden vuoden painia harrastanut voi helposti voittaa taekwondon mustan vyön.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:48"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 11:59"]
Joku painihenkinen laji kuten judo. Tervehenkistä urheilua ilman aivovaurion tavoittelua ja myös tekniikat toimivia ja lain kannalta sopivia.
Aikidosta ei ole itsepuolustuksessa todellista hyötyä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Voi kyllä on, huomaa ettet tunne lajia :)
Itsehän olen ryöstöä yrittäneeltä napannut puukon kädestä. Sitten maahan, lukko ja häkeen soitto. Toki tuossa vaiheessa oli jo muitakin paikalla, ettei tarvinnut yksin pidellä.
T: 10 v lajia harrastanut
[/quote]Aikido on lähinnä tanssi, jossa ei ole todellista sparria, kilpailua ja uken liikkeet ovat passiivisia ja puolustukset tehdään täysin epärealistisia miekkaiskuja vastaan. Tästä syystä aikidoa ei ikinä näy yhdenkään vapaaottelijan taustalajien joukossa, koska liikkeet eivät yksinkertaisesti toimi vastustavaa vastustajaa vastaan, ellei aikidon harrastaja ole pitempi ja lihaksikkaampi. Aikidon tunnetuin lähettiläs maailmalla on filmitähti, joka tunnetaan patologisesta valehtelustaan ja pienikokoisempien miesten ja naisten ahdistelusta.
Judo, olympiapainit ja brasilialainen jujutsu ja lukkopaini ovat suht väkivallattomia mutta tehokkaita lajeja, koska niissä liikkeet perustuvat järkeen ja ne testataan jatkuvasti kilpailussa tai nopeatempoisessa sparrissa. Tuhansien täysillä vastustavaa vastustajaa tehtyjen toistojen jälkeen tietyt harrastajalle sopivat tekniikat automatisoituvat lihasmuistiin.
-Mies 29v + 1v-
[/quote]
Kumma kun jaksat aina vain osoittaa ettet tiedä mistä puhut :D
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:41"]
Tuo "Mies 29v + 1v-" kirjoittaa täyttä sontaa. Krav Magassa harjoitellaan juurikin lyövää aktiivista vastustajaa vastaan ja sparrataan usein täyskontaktilla. Älkää uskoka besserwisseriä.
[/quote]Saman voi kyllä hoitaa tehokkaasti vaikka harrastamalla thainyrkkeilyä. Jos krav magassa keskityttäisiin tuohon kunnolla, niin he voisivat kilpailla erilaisissa kamppailukisoissa, mutta se ei onnistu koska raukkamainen kiveksille potkiminen ynnä muut epätoivoiset hätätemput on kielletty. Suurinpiirtein näin olen nähnyt tuon lajin kovimpien puolustajien sanovan eli sen perusteella laji perustuu likaisiin temppuihin eikä nyrkkeilyn ja painin osaamiseen. Nyrkkeilyn kaltaisissa kilpalajeissa pääsee jatkuvasti sparraamaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka osaavat nyrkkeillä kunnolla ja näin oma taito kehittyy mielekkäästi eikä jää pintaraapaisuksi, jossa erilaisilla titteleillä koristellut ihmiset sohivat toisiaan heijareilla tasolta toiselle. Luonnetta sekin varmasti kasvattaa, mutta taitoa vähemmän.
Jollakin opettajalla voi toki olla vaikka kuinka hieno status monissa kilpalajeissa, mutta valitettavasti opettajan tehtävä tuossa ympäristössä ei ole välittää niitä taitoja, vaan opettaa naisten itsepuolustusta höystettynä asetekniikoilla.
Naisten itsepuolustukselle on paikkansa ja muut vastaavat lajit voivat olla hyödyllisiä työssään voimankäyttötilanteita jatkuvasti kohtaaville ihmisille. Muille ihmisille kovatasoiset kilpalajit tarjoavat paljon laajemman maailman, jossa itsepuolustustaito kyllä kehittyy, mutta ego ei pääse kasvamaan liikaa suhteessa omiin taitoihin ja pää ei täyty elämän varjopuolien miettimisellä.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:41"]
Tuo "Mies 29v + 1v-" kirjoittaa täyttä sontaa. Krav Magassa harjoitellaan juurikin lyövää aktiivista vastustajaa vastaan ja sparrataan usein täyskontaktilla. Älkää uskoka besserwisseriä.
[/quote]Saman voi kyllä hoitaa tehokkaasti vaikka harrastamalla thainyrkkeilyä. Jos krav magassa keskityttäisiin tuohon kunnolla, niin he voisivat kilpailla erilaisissa kamppailukisoissa, mutta se ei onnistu koska raukkamainen kiveksille potkiminen ynnä muut epätoivoiset hätätemput on kielletty. Suurinpiirtein näin olen nähnyt tuon lajin kovimpien puolustajien sanovan eli sen perusteella laji perustuu likaisiin temppuihin eikä nyrkkeilyn ja painin osaamiseen. Nyrkkeilyn kaltaisissa kilpalajeissa pääsee jatkuvasti sparraamaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka osaavat nyrkkeillä kunnolla ja näin oma taito kehittyy mielekkäästi eikä jää pintaraapaisuksi, jossa erilaisilla titteleillä koristellut ihmiset sohivat toisiaan heijareilla tasolta toiselle. Luonnetta sekin varmasti kasvattaa, mutta taitoa vähemmän.
Jollakin opettajalla voi toki olla vaikka kuinka hieno status monissa kilpalajeissa, mutta valitettavasti opettajan tehtävä tuossa ympäristössä ei ole välittää niitä taitoja, vaan opettaa naisten itsepuolustusta höystettynä asetekniikoilla.
Naisten itsepuolustukselle on paikkansa ja muut vastaavat lajit voivat olla hyödyllisiä työssään voimankäyttötilanteita jatkuvasti kohtaaville ihmisille. Muille ihmisille kovatasoiset kilpalajit tarjoavat paljon laajemman maailman, jossa itsepuolustustaito kyllä kehittyy, mutta ego ei pääse kasvamaan liikaa suhteessa omiin taitoihin ja pää ei täyty elämän varjopuolien miettimisellä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote] Tottakai itsepuolustuksessa käytetään kaikkia tarvittavia keinoja, että tilanteesta päästään pois. Ei itsepuolustuksessa kilpailla. Taidat tosin olla trolli sillä ei kai kukaan noin tietämätön voi olla ja silti pätee täällä?
Ehdotan sulautettujen järjestelmien ohjelmointia yhdistettynä robotin rakentamisharrastukseen.
Siinä vaiheessa kun kakaran rakentama "terminator 0.6.2beta" nostaa kimppuun käyvän seinälle ja kysyy arskan terminator-äänellä että "vat sall I do vit him, master?" niin eiköhän suurimmalla osalla hyökkääjistä ole paskat housussa.
Pistooliammunta voisi olla myös veret seisauttava uusi harrastus.
Karatea on itse tullut harrastettua 10 vuotta ja huomasin sen monipuoliseksi. Täällä vaan tapellaan siitä että kuka voittaa kenetkin ja missä, mutta kaiken pohjahan on se, että on lajille nöyrä, mutta myös nauttii tekemisestä ja uuden oppimisesta. Tuskin meistä kukaan harjoittelee puolustuslajeja ihan vain mahdollinen hyökkäystilanne mielessä. Minkä puolustuslajin AP ikinä valitseekaan lapsensa kanssa, on se hyvää kokovartalotreeniä, ja uutta oppii joka kerta!
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:39"]
Ehdotan sulautettujen järjestelmien ohjelmointia yhdistettynä robotin rakentamisharrastukseen.
Siinä vaiheessa kun kakaran rakentama "terminator 0.6.2beta" nostaa kimppuun käyvän seinälle ja kysyy arskan terminator-äänellä että "vat sall I do vit him, master?" niin eiköhän suurimmalla osalla hyökkääjistä ole paskat housussa.
[/quote]
Kuka tuollaisen kakaran kimppuun hyökkäisi kun se vaan nököttäisi huoneessaan nördeilemässä. Villakoira sängyn alta?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:41"]
Tuo "Mies 29v + 1v-" kirjoittaa täyttä sontaa. Krav Magassa harjoitellaan juurikin lyövää aktiivista vastustajaa vastaan ja sparrataan usein täyskontaktilla. Älkää uskoka besserwisseriä.
[/quote]Saman voi kyllä hoitaa tehokkaasti vaikka harrastamalla thainyrkkeilyä. Jos krav magassa keskityttäisiin tuohon kunnolla, niin he voisivat kilpailla erilaisissa kamppailukisoissa, mutta se ei onnistu koska raukkamainen kiveksille potkiminen ynnä muut epätoivoiset hätätemput on kielletty. Suurinpiirtein näin olen nähnyt tuon lajin kovimpien puolustajien sanovan eli sen perusteella laji perustuu likaisiin temppuihin eikä nyrkkeilyn ja painin osaamiseen. Nyrkkeilyn kaltaisissa kilpalajeissa pääsee jatkuvasti sparraamaan sellaisten ihmisten kanssa, jotka osaavat nyrkkeillä kunnolla ja näin oma taito kehittyy mielekkäästi eikä jää pintaraapaisuksi, jossa erilaisilla titteleillä koristellut ihmiset sohivat toisiaan heijareilla tasolta toiselle. Luonnetta sekin varmasti kasvattaa, mutta taitoa vähemmän.
Jollakin opettajalla voi toki olla vaikka kuinka hieno status monissa kilpalajeissa, mutta valitettavasti opettajan tehtävä tuossa ympäristössä ei ole välittää niitä taitoja, vaan opettaa naisten itsepuolustusta höystettynä asetekniikoilla.
Naisten itsepuolustukselle on paikkansa ja muut vastaavat lajit voivat olla hyödyllisiä työssään voimankäyttötilanteita jatkuvasti kohtaaville ihmisille. Muille ihmisille kovatasoiset kilpalajit tarjoavat paljon laajemman maailman, jossa itsepuolustustaito kyllä kehittyy, mutta ego ei pääse kasvamaan liikaa suhteessa omiin taitoihin ja pää ei täyty elämän varjopuolien miettimisellä.
-Mies 29v + 1v-
[/quote] Tottakai itsepuolustuksessa käytetään kaikkia tarvittavia keinoja, että tilanteesta päästään pois. Ei itsepuolustuksessa kilpailla. Taidat tosin olla trolli sillä ei kai kukaan noin tietämätön voi olla ja silti pätee täällä?
[/quote]Pointti on siinä, että kaikkia itsepuolustustekniikoita ei voi harjoitella läheskään yhtä mielekkäästi ja realistisesti kuin esim.nyrkkeilyn lyöntejä tai judoheittoja. Eli nyrkkeilijä, jolla on kansallisen tason menestystä, on hyvän urheilijan lisäksi myös oikeasti kova luu ns.katutilanteessa, koska ne tekniikat varmasti osataan kunnolla. Nämä keppostelijat eivät sen sijaan ole ikinä tehneet temppujaan yhtä realistisessa harjoitusympäristössä ja siksi kyky tehdä niitä tekniikoita myös tositilanteessa on alentunut. Kepposten houkutus on siinä, että niiden avulla toivotaan voivansa kiertää nyrkkeilyn ja painin opettelemiseen kuluva vaiva, mikä ei tosiasiassa ole mahdollista.
Joten kun siellä itsepuolustustreenin sparreissa ei puhkota toistensa silmiä, niin voi yhtä hyvin mennä sinne nyrkkeilyyn ja opetella tekemään erilaisia iskuja kunnolla ja perille asti, PAITSI jos haluaa vain sen itsepuolustuksen pikakurssin eikä pitkäaikaista harrastusta, jossa voi kehittää itseään tervehenkisessä ympäristössä ilman elämän varjopuolien miettimistä ja marginaaliuhkien miettimistä (pyssyn riistäminen kädestä, joka on melkoista utopiaa).
Edelleenkin myös se itsepuolustuskurssi on ihan OK jos haluaa sitä, mutta on hyvä olla tietoinen kaikista vaihtoehdoista ja sen lisäksi ihmisten päitä on sekoittamassa sekin, että erilaisten lakanalajien ja itsepuolustuslajien harrastajista hyvin moni ei luonnollisesti halua myöntää sitä, että vuosikymmenen harjoittelu ei riitä vapaaottelussa pärjäämiseen, vaan sitä koviksen imagoa halutaan pitää yllä keksimällä tekosyitä kehästä kieltäytymiselle. Minun mielestäni sellainen on harhaanjohtamista ja siinä saadaan taas uusi sukupolvi ihmisiä hukkaamaan aikansa fantasioihin.
-Mies 29v + 1v-
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:43"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:41"]
Tuo "Mies 29v + 1v-" kirjoittaa täyttä sontaa. Krav Magassa harjoitellaan juurikin lyövää aktiivista vastustajaa vastaan ja sparrataan usein täyskontaktilla. Älkää uskoka besserwisseriä.
[/quote]
Miksi jauhatte jostain KM:sta, kun ei siihen oteta 14-vuotiasta treenaamaan?
[/quote]
http://www.suomenkravmagaliitto.fi/krav-maga/krav-maga-junnut
[/quote]
Kappas, hommahan on kehittynyt. En tiennytkään kun tällä paikkakunnalla ei enää ko. lajia harrasteta, tilalla PDFS.
Ripottelen tuhkaa päälleni.