Tapahtui Kätilöopistolla
Tätä tositarinaa et halua lukea, mutta kerron kuitenkin (tämä versio on ilman nimiä).
Kävin jokin aika sitten ikimuistoisessa tutkimuksessa Helsingin Kätilöopiston sairaalassa. Kyseessä oli kolposkopia, jossa olin papa-löydösten vuoksi käynyt vuosien kuluessa useasti. Tällä kertaa oli eri lääkäri kuin aiemmin, mutta en osannut pelätä tutkimusta, koska normaalisti kolposkopiat ovat sujuneet kivutta ja nopeasti. Nyt tutkimus osoittautui kuitenkin hirvittävän kivuliaaksi. Niin kivuliaaksi, että vaikersin ja itkin koko tutkimuksen ajan. Kipu ei ollut mikään hetkellinen koepalanotto-nipistys, vaan se jatkui pitkäääään...
Yritin kertoa gynekologille, että ”sattuu pahasti”, mutta vastaukseksi sain jalkojeni välistä kiukkuisen MITÄÄH-tiuskaisun. Heti kun lääkäri oli vetänyt spekulansa ulos haavoilla olevasta emättimestäni (siltä se tuntui!), nousin ja lähdin sairaalasta paniikinomaisissa tunnelmissa ja tiesin, etten koskaan uskaltaisi enää astuisi tuohon paikkaan enää jalallanikaan...
Kovat kivut jatkuivat tutkimuksen jälkeenkin, minkä johdosta soitin seuraavana aamuna Kätilöopistolle. Puhelimeen vastannut hoitaja vakuutteli, että ”kirvely” kuuluu usein asiaan ja se ”menisi varmasti ohi”. Odottelin seuraavaan päivään asti ja toivoin kipujen lievittyvän. Kivut vain jatkuivat, ja muistan ajatelleeni, ettei tämä voi olla totta! Tajusin, että jotain on pielessä, ja päätin mennä käymään yksityisellä gynekologilla. Tämä gynekologi kertoi kipeää alapäätäni tarkastellessaan, että minulla oli emättimen seinämissä laajoja syöpymisvaurioita ja muitakin ruhjeita. Palaneiden(!) alueiden vuoksi hän ihmetteli, mitä sisääni oli oikein Kätilöopistolla laitettu. Hän aprikoi, olisivatko kolposkopiassa normaalisti käytetyt liuokset (etikkaliuos, jodi) olleet laimentamattomia, ja laittoi tästä kyselyn Kätilöopistolle (myöhemmin kuulin, että asia oli tutkittu ja liuokset olivat olleet normaaleja eikä muilla saman päivän potilailla ollut ollut mitään ongelmia). Yksityinen gynekologi määräsi minulle palovammavoidetta ja puudutusgeeliä kipujen lievittämiseksi.
Olen tehnyt kyseisestä kätilöopiston gynekologista asiaankuuluvasti valituksen aluehallintovirastoon (Valviraanhan valitetaan nykyään vain kuolemaan johtaneista hoitovirheistä). Lisäksi tein potilasvahinkoilmoituksen potilasvakuutuskeskukseen. Ensin mainitusta virastosta tuli käsittelyn jälkeen vastaus, että kolposkopian suorittaneen lääkärin toiminnassa ”ei ole mitään moitittavaa” (päätöksestä ei voinut edes valittaa!). Potilasvakuutuskeskuskaan ei hyväksynyt vammojani potilasvahingoksi, eikä minulla näin ollen ole mahdollisuutta saada esim. yksityisen puolen gynekologimaksuja ja lääkekustannuksia korvatuiksi.
Olen todella pettynyt tilanteeseen. Molemmat virastot perustavat päätöksensä tapauksen arvioineen asiantuntijalääkärin lausuntoon, joka puolestaan nojaa päätöksensä vammat aiheuttaneen gynekologin potilaskertomusmerkintöihin. Kättärin gynekologin merkintöjen mukaan kyseinen tutkimus olisi sujunut yksityiskohtiaan myöten normaalin kolposkopian tavoin. Myöhemmin pyydetyssä selvityksessä Kätilöopiston gynekologi edelleen väitti, että tutkimus oli sujunut ”normaalisti”. Hän väitti myös, ettei potilas ollut valittanut tutkimuksen aikana kipua. Tuo jälkimmäinen väite tuntuu minusta erityisen pahalta, kun muistan, miten tutkimuksen aikana itkin ja valitin.
Jostain syystä asiantuntijalääkäri oli lausunnossaan jättänyt yksityisen gynekologin vammojani koskevan lausunnon huomiotta, mutta minkäs teet: asiantuntijalääkärin lausuntoa ei maallikko voi mitenkään kritisoida, eivätkä muut lääkäritkään maan tavan vuoksi niin uskalla tehdä. Suomalaiselle lääkärille on jo lääkiksessä taottu kalloon se, miten tärkeää KOLLEGIAALISUUS on.
Kovin suuri yllätys ei ollut, että sosiaalisesta mediasta löytyy muitakin ikäviä kokemuksia samasta gynekologista. Jos joku on kokenut jotakin samankaltaista, ilmoitelkaa itsestänne.
Kommentit (215)
Kerro lääkärin nimikirjaimet!
Terveisin kätilönä tuossa samassa puljussa toimiva
Mulle on tehty Turussa kolposkopia, meni kivuttomasti ja hyvin. Ei kuulosta ollenkaan normaalilta tuo ap:n tapaus... voimia!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:09"]Kerro lääkärin nimikirjaimet!
Terveisin kätilönä tuossa samassa puljussa toimiva
[/quote]Nimi esiintyy yhdessä vastauksessa alkupuolella
Mainitsen vielä, että ystävän tukemana ja kannustamana kävin asian tiimoilta jopa poliisilaitoksella keskustelemassa rikosilmoituksen tekemisestä. Siitä ei kuitenkaan tullut mitään. Kehotti vat vain kantelemaan asiasta lääkäreiden omia väyliä. Se väylä osoittautukin sitten hyvin pitkäkestoiseksi ja tuloksettomaksi..
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:35"]Mulle on tehty Turussa kolposkopia, meni kivuttomasti ja hyvin. Ei kuulosta ollenkaan normaalilta tuo ap:n tapaus... voimia!
[/quote]kiitos
Onko se sadisti? Tallentaako se potilaiden huutamiset ja kuuntelee niit viel jälkeenpäin? Kauheeta.
Pidän tätä kirjoitusta framilla vähän aikaa siltä varalta, että löytyisi lisää kohtalotovereita...
Mennyt pullut sekaisin, ja laittanut cähän kodin putki miestä
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:30"]Onko se sadisti? Tallentaako se potilaiden huutamiset ja kuuntelee niit viel jälkeenpäin? Kauheeta.
[/quote]Tuota en oikein usko. Tai jos noin on, mä olin varmaan pettymys: minä vain itkin
Niin se Oskari Heikinheimon titteli on muuten "kätilöopiston vastaava ylilääkäri"
Huhhuh, kyseisestä lääkäristä löytyi googlettamalla aikamoisia kokemuksia... Hänen vuokseen (joko fyysisesti tai henkisesti) kärsineitä tuntuu olevan niin paljon, että luulisi jonkun tahon tuosta kiinnostuvan? Älä vain luovuta asian suhteen, sinun kuuluu saada vähintäänkin kunnollinen selvitys asiasta. Medialla uhkaaminen saattaisi auttaa varsinkin jos mukana on useampi henkilö, mutta ymmärrän kyllä että tällaisten asioiden julkinen/vähemmän anonyymi jakaminen ei välttämättä ole houkuttelevaa.
Pöyristyttävän kamalaa joka tapauksessa, tsemppiä sinulle Ap!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:38"]Huhhuh, kyseisestä lääkäristä löytyi googlettamalla aikamoisia kokemuksia... Hänen vuokseen (joko fyysisesti tai henkisesti) kärsineitä tuntuu olevan niin paljon, että luulisi jonkun tahon tuosta kiinnostuvan? Älä vain luovuta asian suhteen, sinun kuuluu saada vähintäänkin kunnollinen selvitys asiasta. Medialla uhkaaminen saattaisi auttaa varsinkin jos mukana on useampi henkilö, mutta ymmärrän kyllä että tällaisten asioiden julkinen/vähemmän anonyymi jakaminen ei välttämättä ole houkuttelevaa.
Pöyristyttävän kamalaa joka tapauksessa, tsemppiä sinulle Ap!
[/quote]kiitos sinulle myötätunnosta. :)
Kannattaa nauhoittaa kaikki vastaanottokäynnit omalla puhelimella. Ihan varmuuden vuoksi. Se ei ole laitonta kun itse on osallisena keskustelussa.
Onko kyseessä vanhempi nainen? Olin tänä keväänä kätilöopistolla tutkittavana ja en ole koskaan saanut yhtä ala-arvoista kohtelua. Nainen sorkki alapäätäni ja päivitteli suureen ääneen koko tutkimuksen ajan, miten pitkä kohtu minulla on. Ei ole kuulemma mitään niin pitkää välinettä, millä sinne pääsisi tutkimaan ja sellaista miestä ei kuulemma löytyisi, jolla olisi niin pitkä penis, että pystyisi vahingoittamaan kohtua jne. Normaalisti en vaivaannu helposti, mutta naisen puheet olivat niin kummallisia, että oli hyvin kiusallista kuunnella niitä. Hoitajakin vain pyöritteli silmiään ja tunsi häpeävän naisen puheita.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:24"]Kannattaa nauhoittaa kaikki vastaanottokäynnit omalla puhelimella. Ihan varmuuden vuoksi. Se ei ole laitonta kun itse on osallisena keskustelussa.
[/quote]Oletko ihan varma, että asia on noin? Kai sitä lupaa pitäisi kysyä? Vai saako nauhoittaa kysymättä toiselta odapuolelta (siis ilman seuraamuksia, jos asia myöhemmin paljastuu)?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:24"]Kannattaa nauhoittaa kaikki vastaanottokäynnit omalla puhelimella. Ihan varmuuden vuoksi. Se ei ole laitonta kun itse on osallisena keskustelussa. [/quote]Oletko ihan varma, että asia on noin? Kai sitä lupaa pitäisi kysyä? Vai saako nauhoittaa kysymättä toiselta odapuolelta (siis ilman seuraamuksia, jos asia myöhemmin paljastuu)?
[/quote]
Olen täysin varma. Lupaa ei tarvitse kysyä toiselta osapuolelta kun itse on osallisena keskustelussa. Tämä toimii todistusaineistona jos/kun asia joudutaan viemään eteenpäin.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:24"]Kannattaa nauhoittaa kaikki vastaanottokäynnit omalla puhelimella. Ihan varmuuden vuoksi. Se ei ole laitonta kun itse on osallisena keskustelussa. [/quote]Oletko ihan varma, että asia on noin? Kai sitä lupaa pitäisi kysyä? Vai saako nauhoittaa kysymättä toiselta odapuolelta (siis ilman seuraamuksia, jos asia myöhemmin paljastuu)?
[/quote]
Olen täysin varma. Lupaa ei tarvitse kysyä toiselta osapuolelta kun itse on osallisena keskustelussa. Tämä toimii todistusaineistona jos/kun asia joudutaan viemään eteenpäin.
[/quote]Tämäpä onkin hyödyllinen tieto
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:40"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 12:24"]Kannattaa nauhoittaa kaikki vastaanottokäynnit omalla puhelimella. Ihan varmuuden vuoksi. Se ei ole laitonta kun itse on osallisena keskustelussa. [/quote]Oletko ihan varma, että asia on noin? Kai sitä lupaa pitäisi kysyä? Vai saako nauhoittaa kysymättä toiselta odapuolelta (siis ilman seuraamuksia, jos asia myöhemmin paljastuu)? [/quote] Olen täysin varma. Lupaa ei tarvitse kysyä toiselta osapuolelta kun itse on osallisena keskustelussa. Tämä toimii todistusaineistona jos/kun asia joudutaan viemään eteenpäin. [/quote]Tämäpä onkin hyödyllinen tieto
[/quote]
Kyllä. Tässä vielä selventävä kirjoitus aiheesta
http://oikeusjakohtuus.blogspot.fi/2012/04/q-keskustelun-ja-puheluiden.html
Ihan kamalia juttuja! Ei varmaankaan ollut sama häiskä kyseessä, mutta tuttu sanoi käyneensä gynellä niin ihmetteli kun tämä aloittaessaan vähän äännähti harmistuneena mutta jatkoi sitten pian hommaa. Kaveri tajusi lopuksi että lääkäri ei ollut löytänyt liukastetta, niin olipa sit tomerana käyttänyt käsidesiä tähän tarkoitukseen. Ja kirvely sen mukaista, jaiks
Sitä ihmettelen, että naistenklinikan ylilääkäriltä (vastaa siis myös kättäristä) Oskari Heikinheimolta ei minulle ole tullut mitään selitystä tai kommentointia, vaikka olen jälkeenpäin saanut kuulla, että nimenomaan hän kirjasi yksityisen gynen huolestuneen lähetteen (ja vammankuvauksen) vastaanotetuksi.. Ilmeisesti tuo lähete toimitettiin hänelle kun haluttiin pitää tapahtunut mahdollisimman pienen piirin tietona. :/ Minua ei kukaan kättäriltä koskaan edes kutsunut näyttämään vammojani! Sikälihän se on ymmärrettävää: jos vammat olisi heillä kirjattu, he olisivat myös joutuneet ne selittämään