Maskisuositus ilmeisesti käytännössä poistuu ensi viikolla. Kuinka moni silti jatkaa käyttämistä?
Kysymys tietenkin vain niille, jotka ovat tähänkin asti käyttäneet. Aiotko kuitenkin jatkaa maskien käyttöä jatkossakin, vai lopetatko niiden käytön suosituksen poistuttua?
Kommentit (309)
Kyllä käytän jatkossakin. Kohta alkaa katupöly- ja siitepölykausi. Ja perusräkätautejakaan en välttämättä haluaisi.
Käytän ffp3-hengityssuojainta siihen asti, että sytostaattihoitoni loppuu. Ehkä vielä pari viikkoa sen jälkeenkin.
Koronakoordinaatiryhmienkin pitää jo ymmärtää, että suomalaiset eivät halua jatkaa maskien käyttöä sen enempää kuin ruotsalaiset ja ranskalaiset. Kauppojen työntekijät pitää vapauttaa maskipakoista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinkuin syksylläkin tämä THL kannanotto suosituksiin ei johtanut kouluissa kuin hetkelliseen maskipakon poistumiseen Uudellamaalla. Koska lapsia ei enää kiusata maskeilla?
Vähän huolestuttavasti vaikutti taas siltä, että nimenomaan kouluissa maskipakko tulee jatkumaan, vaikka aikuiset vapautetaan maskeista. Mika Salminen mainitsi jotain, että maskien käyttö kouluissa on vielä auki. Eli käynee kuten syksyllä - muualta suositus poistuu, mutta kouluissa on vielä maskipakko.
Koululaisten vanhempien pitäisi saada nämä valinnat päättää
Venäjältä ja Ukrainasta tulevat tuovat mukanaan lisää tartuntoja, mutta maskisuosituksia höllennetään?
Miten supsitus voi poistua?
Lopetetaan suosittelemasta?
Typerä sana alunalkaenkin, olisi vain ollut "vaatimus" tms.
kyllä jatkan käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli, meinaanko loppuelämäni käyttää maskia. No siinäpähän ihmettelee. Miksen voisi käyttää? Ei se maski minua haittaa. On ollut mukava huomata, että maski todellakin on suojannut kaksi vuotta taudeilta. Ei ole ikävä mitään flunssaa eikä vatsatautia, koronasta puhumattakaan.
No ei se maski siihen auta, vaan kaikki toimet yhdessä, erityisesti turvavälit ja tärkein eli käsihygienia.
Itse en ole maskia käyttänyt, mutta esim. kuntosalilla putsaan laitteiden/painojen otepinnat aina ennen käyttöä (mitä en tehnyt ennen koronaa) enkä ole kipeänä ollut koko korona-aikana. Aiemmin olin 2-3 krt vuodessa.
Jatkossa siis edelleen puhdistan salilla laitteet ja liikun maskitta.
En seuraile sekavia ohjeita, vaan käytän maalaisjärkeä ja maskia.
Taidan lisätä käyttöä jopa ulos asti, kun hiekkapölyt alkaa pöllyämään.
Pa ko laiset tuovat uutisten mukaan muitakin tauteja, kuten poliota, tuberkuloosia ja ehkä tuhkarokkoakin. Kannattaa siis ehdottomasti jatkaa maskin käyttämistä. Terveydenhuolto ei kestä pitkään, jos ja kun sairaalat täyttyy koronapotilaista ja pitäisi vielä haavoittuneitakin auttaa. Lisäksi leikkauksia on jouduttu siirtämään jo vaikka kuinka kauan.
Kyllä minä käytän jatkossakin kaupassa, apteekissa yms julkisissa tiloissa. 😷
Vierailija kirjoitti:
Pidetään vaan. Siitepölykausikin tulossa, niin tulee tuplahyöty.
Harkitse toki burkhaa.
Pidän edelleen kaupassa ja jos erehdyn julkisilla matkustamaan.Muuten saa olla.
Aion lopettaa maskin käytön, mutta käytän toki paikoissa joissa sitä mahdollisesti erikseen pyydetään. Voisin kuvitella että esim. päiväkodin sisätiloissa lasta hakiessa pitäisin. Mutta en kaupoissa tms.
Tulen käyttämään jatkossakin FFP2-suojaimia, etenkin julkisessa liikenteessä sekä kaupassa asioidessa tms. tilanteissa joissa enemmän ihmisiä samassa tilassa. Näin olen toiminut korona-aikana muutenkin, eikä tuota mitään ongelmaa.
Päin vastoin näin talvisin viimassa ja vastatuulessa/tuiskussa lenkkeilystä on tullut huomattavasti siedettävämpää, kun suojain helpottaa hengittämistä.
Joku höhlä viisasteli että suojaimet karisevat viimeistään kesähelteellä, joten sivistän häntä tiedolla, että suojaimia saa myös venttiilillä varustettuna: nämä olivat käytössäni viime kesänä kauppareissuilla, ja niin huomaamattomia, että unohtui usein naamalle, kun kaupan pihasta hyppäsin pyörän selkään!
Aion käyttää edelleen ruuhkaisissa paikoissa, terveyskeskuksissa ym. tilanteen mukaan.
Maalla kun asuu niin onneksi melkein kaikkialla on niin väljää että voi huoletta olla ilmankin.
Koskaan en ole ollut niin terve kuin nyt. Maskin käyttö on myös vähentänyt astman oireilua ja allergiaoireita. Jatkan käyttämistä niissä tilanteissa, joissa saan maskista terveyshyötyjä.
Astmaatikkona käytän edelleen. Ei ole ainakaan minun hengitystäni haitannut. Jos on säännöllinen lääkitys astmaan eikä se riitä, pitää lääkitys tarkistaa!