Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maskisuositus ilmeisesti käytännössä poistuu ensi viikolla. Kuinka moni silti jatkaa käyttämistä?

Vierailija
10.03.2022 |

Kysymys tietenkin vain niille, jotka ovat tähänkin asti käyttäneet. Aiotko kuitenkin jatkaa maskien käyttöä jatkossakin, vai lopetatko niiden käytön suosituksen poistuttua?

Kommentit (309)

Vierailija
61/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aloittanutkaan vielä. Ollut muita kiireitä.

Vierailija
62/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksen käyttäisi!? Ihanaa, kun voi liikkua kaupungilla ja kaupoissa eikä tarvitse yhtä pohtia, onko naama edustuskunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ilman muuta käytän maskia jatkossakin. En oikeasti ymmärrä, mitä THL:n päässä liikkuu; ihan naurettavaa poistaa maskisuositus tällä hetkellä, kun sairaalat pullistelevat koronapotilaita. En todellakaan halua koronaa enkä muitakaan kiertäviä tauteja (ainakin täällä Pirkanmaalla on todella paljon flunssaa ja mahatauteja). Siitepölyaikakin tulee tässä just sopivasti, maski auttaa siinäkin.

Vierailija
64/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii katupölyäkin vastaan 😷

Vierailija
65/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän maskia niin kauan kuin koronaa on paljon, enkä välitä pätkääkään suosituksista tai kehoituksista.

Insta-mammat valittaa maskeista, kun eivät halua peittää naamaansa. Nynneröt.

Vierailija
66/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pa ko laiset tuovat uutisten mukaan muitakin tauteja, kuten poliota, tuberkuloosia ja ehkä tuhkarokkoakin. Kannattaa siis ehdottomasti jatkaa maskin käyttämistä. Terveydenhuolto ei kestä pitkään, jos ja kun sairaalat täyttyy koronapotilaista ja pitäisi vielä haavoittuneitakin auttaa. Lisäksi leikkauksia on jouduttu siirtämään jo vaikka kuinka kauan.

Vastasin tähän jo, mutta viesti ei ilmeisesti tullut perille. Meillä on poliota ja tuhkarokkoa vastaan rokotteet yleisessä rokotusohjelmassa, joten ei niitä vastaan tarvitse maskeilla taistella. Ja itse en ainakaan luottaisi maskien suojaavan tuberkuloosilta - mieluummin ottaisin rokotteen sitäkin vastaan. 

Mitä mainitsemiisi ihmisiin tulee, niin siitä tuli mieleen, että kiinalaisvalmisteisten maskien käyttö pitäisi lopettaa jo senkin vuoksi, että Kiina on niitä harvoja maita, jotka ovat Putinin mahdollisia liittolaisia.

Vierailija
67/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistuu? Missä tieto ja milloin tulee vahvistus?

T: astmaatikko joka melkein pyörtynyt monesti maskin kanssa

Kaikilla uutissivustoilla. Mika Salminen tosin käyttää sanoja maskisuositus "muuttuu" tai "kevenee", mutta on selittänyt sen tarkoittavan sitä, että jatkossa ihmiset voivat käyttää maskia, "jos siltä tuntuu". Eli ei suoraan uskalleta sanoa, että maskisuositus poistuu, koska se ahdistaisi joitain ihmisiä liikaa. Jatkossa ilmeisesti maskia suositellaan lähinnä, jos menee koronatestiin tai liikkuu sairaana ihmisten ilmoilla. Käytännössä siis poistuu, koska maskia ei enää suositella samalla lailla kuin nyt.

Koska Suomessa ei ole ollut koskaan yleistä maskipakkoa, mikään ei käytännössä muutu olennaisesti. Minä jatkan edelleen käyttämistä toistaiseksi, koska virusta on vielä paljon liikkeellä.

Kyllä muuttuu. On erittäin suuri ero siinä, suositellaanko kasvojen peittämistä vai ei. Ja maskisuosituksen myötä joillain työpaikoilla ja kouluissa on ollut käytännössä maskipakko. Suosituksen myötä on myös yritetty tehdä maskista normia ja luoda sosiaalisen paineen kulttuuria. Toki (joitain työpaikkoja ja kouluja lukuunottamatta) ihminen on voinut itse päättää olla käyttämättä, mutta on suuri ero siinä, onko yleisessä ajattelussa maskinkäyttö oletusarvo vai maskittomuus. On myös hyvin merkittävää, millaisia suosituksia ja sääntöjä yhteiskuntaan luodaan ja millä perustein.

Tämä. Olen itse töissä oppilaitoksessa, jonka toimipistepäälliköllä on pakkomielle maskeista. Olemme eläneet pitkään maskidiktatuurin alla, viimeisin niistä muistuttava koko henkilöstölle lähetetty sähköposti tuli tällä viikolla, kun on "huomattu lipsumista". Suosituksen päättyminen tulee olemaan tälle pomotädille kova pala, en usko että THL:n ensimmäinen suositus edes riittää vaan saamme odottaa ainakin sairaanhoitopiirin omaa linjausta, joka on koko pandemian ajan ollut THL:n linjaa tiukempi.

Näitä maskidiktaattoreita minäkin pelkään. Siksi pitää tulla maskikielto vähintään, että maskeista päästään!

Vai että oikein maskidiktaattori.

Venäjällä on ihan oikea diktaattori. Hän pommittaa Ukrainaa pommeilta jotka imevät keuhkot suun kautta pilalle ja täällä joku kermaperse valuttaa maskidiktaattorista.

Vierailija
68/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän maskia niin kauan kuin koronaa on paljon, enkä välitä pätkääkään suosituksista tai kehoituksista.

Insta-mammat valittaa maskeista, kun eivät halua peittää naamaansa. Nynneröt.

Niin, onhan se kerrassaan omituinen ajatus, että joku ei haluaisi kulkea kasvot peitettynä.

Vierailija
69/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä vaikka pakko. En ole orja.

Mutta kusipää olet.

Vierailija
70/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan ilman muuta. En myöskään matkusta vieläkään joukkoliikennevälineillä enkä osallistu massatapahtumiin. Ei korona mihinkään ole hävinnyt. Tuttu sairastui parhaillaan siihen toistamiseen, edellinen kerta oli pari kuukautta sitten.

Vierailija
71/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen voi pitää maskia katupölyn tai flunssan takia. Mutta ei ole oikein kaikkia siihen velvoittaa.

Jos katupöly tai flunssan pelko ei itseä vaivaa niin miksi maski?

Ne pitävät joita vaivaa. Niin yksinkertaista.

Vierailija
72/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan käyttöä ja vaadin että myös muut käyttävät sisätiloissa ja virastoissa. Ei se vielä niiiiin ohi ole.

Vierailija
73/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion jatkaa. En kaipaa koronaa, mutten myöskään esim. noroa sen enempää. En koe maskin käyttöä mitenkään hankalana tai ahdistavana, päinvastoin, sen kanssa oloni on turvallisempi. Viime viikkoina ihan kaikki ympärilläni ovat vuorotellen koronan sairastaneet, mutta oma perheeni on toistaiseksi säästynyt. Osa tuttavista on joutunut menemään koronan kanssa vaikeimman kautta, osa on päässyt melko vähällä. Itse astmaatikkona en sitä ehdoin tahdoin aio sairastaa. 

Vierailija
74/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkan ilman muuta. En myöskään matkusta vieläkään joukkoliikennevälineillä enkä osallistu massatapahtumiin. Ei korona mihinkään ole hävinnyt. Tuttu sairastui parhaillaan siihen toistamiseen, edellinen kerta oli pari kuukautta sitten.

Naspurissa sairastaa koko perhe koronaa. Lapsi sai tartunnan päiväkodista ja alkoi oireilemaan ja seuraavalla viikolla sairastuivat vanhemmat.

Vierailija
75/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä vaikka pakko. En ole orja.

Et orja, mutta tyhmä! Uutta koronatyyppiä jo pukkaa Aasiasta, lue muutakin kuin bilteemaa😂

Vierailija
76/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän ydinlaskeuman varalta.

Vierailija
77/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pa ko laiset tuovat uutisten mukaan muitakin tauteja, kuten poliota, tuberkuloosia ja ehkä tuhkarokkoakin. Kannattaa siis ehdottomasti jatkaa maskin käyttämistä. Terveydenhuolto ei kestä pitkään, jos ja kun sairaalat täyttyy koronapotilaista ja pitäisi vielä haavoittuneitakin auttaa. Lisäksi leikkauksia on jouduttu siirtämään jo vaikka kuinka kauan.

Vastasin tähän jo, mutta viesti ei ilmeisesti tullut perille. Meillä on poliota ja tuhkarokkoa vastaan rokotteet yleisessä rokotusohjelmassa, joten ei niitä vastaan tarvitse maskeilla taistella. Ja itse en ainakaan luottaisi maskien suojaavan tuberkuloosilta - mieluummin ottaisin rokotteen sitäkin vastaan. 

Mitä mainitsemiisi ihmisiin tulee, niin siitä tuli mieleen, että kiinalaisvalmisteisten maskien käyttö pitäisi lopettaa jo senkin vuoksi, että Kiina on niitä harvoja maita, jotka ovat Putinin mahdollisia liittolaisia.

Mutta mitä tulee itse venäläisiin, heillä ei tunnetusti ole maskinkäyttö ollut erityisessä suosiossa.

Vierailija
78/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole orja, enkä välitä poliittisista/kaupallisista suosituksista, seuraan tilannetta ja toimin oman arvioni perusteella.

Olen käyttänyt ffp-suojainta maaliskuusta 2020 alkaen ja jatkan kunnes tartunta-, sairaala- ja kuolintilastot näyttävät selvästi koronan talttuneen. Todennäköisesti tulen käyttämään vielä touko-kesäkuussakin, mahdollisesti myös sen jälkeen. Onneksi olen eläkeläinen, eikä minulla ole mitään pakollista tarvetta viettää aikaani seurassa, josta en pidä.

Vierailija
79/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vaikea astma, mutta maskin käyttö onnistuu kyllä. Pitää varmaan alkaa sonnustautua burkaan, niin ei se maskin käyttö aiheuta ahdistusta käyttämättömissä. Tuntuu olevan jonkinasteinen pakkomielle.

Vierailija
80/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai jatkan, johan tuo on uutisten mukaan aasiasta uusi korona tulossa ja nyt jo uudet variantit esim. lapissa pyörii. Hiihtolomat, pääsiäinen… kyllä tauti leviää.

Ongelma näillä jotka ei maskia käytä on itsekkyys, minä, minä, minä! Ja eivät ymmärrä mitä jälkitauteja jää:

keuhkot eivät toimi, jalat eivät toimi, menee myös aivoihin, joka aiheuttaa hermostovaurioita, munuaiset sökönä…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme