Maskisuositus ilmeisesti käytännössä poistuu ensi viikolla. Kuinka moni silti jatkaa käyttämistä?
Kysymys tietenkin vain niille, jotka ovat tähänkin asti käyttäneet. Aiotko kuitenkin jatkaa maskien käyttöä jatkossakin, vai lopetatko niiden käytön suosituksen poistuttua?
Kommentit (309)
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä maskinkäyttäjissä ärsyttää verrattuna vaikka pipon tai kaulaliinan käyttäjiin?
Minua ärsyttää pipon käyttäjät, karvalakki on ainoa oikea lakki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naamavaippaa en käytä ja en ikuna tule käyttämään! Dorkat vain käyttää.
Nyt puhuttiinkin maskeista eikä naamavaipoista. Nuo naamavaippajutut on varmaankin joki fetis*i aiheinen keskustelu...
Muita osuvia nimiä maskille:
Kuonokoppa
Orjarätti
Ritualistinen häpeämaski
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskinatseille olisi oikein, jos tukehtuisivat maskeihinsa. Heikompaa ainesta he ovatkin, kun pelkäävät tautia, eikä oma vastustuskyky riitä suojelemaan.
Mikä niissä maskinkäyttäjissä ärsyttää verrattuna vaikka pipon tai kaulaliinan käyttäjiin?
Ympärillä näkyvät maskinaamat ovat muistutus siitä, että valtaapitävät pyrkivät viemään yhteiskuntaa kohti orjuutta ja tyrannia ja että heidän propagandansa sen edistämiseksi on onnistunut hyvin.
Orjamentaliteetin omaavat maskinaamat vetävät valitettavasti muutkin mukanaan siihen orjuuteen, jos heitä on liian paljon maskittomiin verrattuna. Maskinaamat siis aiheuttavat vastareaktion johtuen siitä, mitä he symboloivat. Heissä näkyy tulevaisuuden dystopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ihmetteli, meinaanko loppuelämäni käyttää maskia. No siinäpähän ihmettelee. Miksen voisi käyttää? Ei se maski minua haittaa. On ollut mukava huomata, että maski todellakin on suojannut kaksi vuotta taudeilta. Ei ole ikävä mitään flunssaa eikä vatsatautia, koronasta puhumattakaan.
Itse olen koronan aikana kerran sairastanut flunssan: asiakkaani oli flunssainen, pidettiin maskit naamalla, etäisyys 2 metriä, ei koskettu toisiimme. Eikä maskin tarkoitus ole koskaan ollut itsensä suojaaminen, vaan muiden.
Kirurginmaskilla noin. Mä olen käyttänyt koko koronan ajan FFP2/3 hengityssuojainta jos olen ihmisten kanssa sisätiloissa ja ihan itseni suojaksi ensisijaisesti. Yhtään flunssaa tai sitä koronaa ei ole ollut, vaikka koronaan sairastuneidenkin kanssa olen ollut tekemisissä. Eli osa suojaa muita, osa itseään ja siinä samalla muitakin.
Ja niin kauan kun tartuntaluvut on tuhansissa tai edes sadoissa niin hengityssuojain pysyy mun naamalla. Muut tehköön miten lystää.
Vierailija kirjoitti:
Olen muutamaa asiaa miettinyt. Ensimmäinen on että miksi juuri Suomessa maskit kuumentavat tunteita ja niistä on jauhettu 2 vuotta putkeen kun muissa maissa ongelmaa ei ole?
Toinen asia on että miksi jotkut suuttuvat siitä kun joku käyttää maskia vaikka se on kohteliaisuusteko kuten käden laittaminen suun eteen yskiessä. Ovatko he niin uteliaita että haluavat nähdä kaikkien naamat?
Onko todella niin, ettei missään muussa maassa lausuta maskeista poikkipuolista sanaa? Luulen, että ne eivät vain yllä Suomen medioihin. Kyllähän suomalaisiinkin lehtiin, televisiokuviin yms. saadaan helposti kuvia maskia tunnollisesti käyttävistä ihmisistä, ja haastateltaviksi enimmäkseen sellaisia, joiden suhtautuminen on positiivista tai neutraalia, vaikka todellisuudessa mielipiteet ja ajatukset vaihtelevat laidasta laitaan. Maskin käyttöä, eli kasvojen peittämistä ei toistaiseksi nähdä täällä kohtaliaisuustekona, koska kulttuuriset muutokset ovat hitaita. Aiemmin oli lähinnä epäilyttävää peittää kasvot, tai niin tehtiin korkeintaan naamiaisissa. Eli vastaus viimeiseen kysymykseesi on kyllä. Kyse ei ehkä ole uteliaisuudesta, mutta ihminen reagoi toisten kasvoihin jo aivan pienestä asti. Kun maski peittää ne, häviää osa non-verbaalista viestinnästä ja ilmeistä, ja oman kokemukseni mukaan kommunkointi on silloin jotenkin raskaampaa. Tästä asiasta on puhuttu maskien käytön yhteydessä yllättävän vähän, etenkin kun maskia on suositeltu kaikille aikuisille ikään kuin varmuuden vuoksi.
Mä valitsin koronan sairastamisen. Kaksi kertaa taisteltu läpi.
Vierailija kirjoitti:
Minä aion käyttää busseissa ja kaupoissa ainakin. En todellakaan lopeta.
Tuskin enää käytät:D Nykypäivänä enää aniharvat käyttää maskeja. THL on itse myöntänyt ettei niistä ole todellista hyötyä ja suositus on poistunut kokonaan sekä koronaan voi suhtautua kuten muihin hengitystieinfektioihin kautta aikain. Julkisiin tiloihin esimerkiksi kouluihin tilatatut maskilaatikot happanevat nyt varastoissa koska kukaan ei niitä käytä. Niihin mennyt valtavan määrä euroja..
Itse olen koronan aikana kerran sairastanut flunssan: asiakkaani oli flunssainen, pidettiin maskit naamalla, etäisyys 2 metriä, ei koskettu toisiimme. Eikä maskin tarkoitus ole koskaan ollut itsensä suojaaminen, vaan muiden.