Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maskisuositus ilmeisesti käytännössä poistuu ensi viikolla. Kuinka moni silti jatkaa käyttämistä?

Vierailija
10.03.2022 |

Kysymys tietenkin vain niille, jotka ovat tähänkin asti käyttäneet. Aiotko kuitenkin jatkaa maskien käyttöä jatkossakin, vai lopetatko niiden käytön suosituksen poistuttua?

Kommentit (309)

Vierailija
21/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin käyttää esim. bussissa, jos muistan.

Vierailija
22/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti jatkan maskien käyttöä vielä toistaiseksi ainakin joukkoliikenteessä matkatessani. - MAhdollsiesti myös kaupoilla käydessäni; jos joudun käymään ruuhkaisempana aikana. - Ei korona ole vielä ohi ja vaikka tämä on nyt ikävästi sanottu, niin mistä sitä tietää, että millaisiai koronavariaatioita saamme; ainakin niin kauan kuin Venäjä jatkaa aktiivisesti mielivaltaisia sotatoimiaan. 

Se vähän yksinkertaisempi mies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi parempi sairastaa nyt viimeistään kun saa vielä hoitoakin tarvittaessa. Maskeja saa pitää kuka haluaa ja katsoo aiheelliseksi, tauti voi tosiaan tarttua uudestaankin. 

Vierailija
24/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esim. täällä:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suora-lahetys-kello-10-sairaaloissa…

Eli ensi viikolla on syytä pelätä niitä ihmisiä, joilla on vielä maski päässä?

Miksi, koska he eivät tartuta? Maskittomat tartuttavat.

Vierailija
25/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion jatkaa käyttöä, koska mitään haittaa ei maskista ole itselleni ja uskon sen pikemmin olevan vastedeskin hyödyllinen.

Vierailija
26/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

PK-seudun julkisessa liikenteessä aion vielä jatkaa maskin käyttöä. Mahdollisesti myös muissa julkisissa sisätiloissa, etenkin jos on kovin ruuhkaista.

Työpaikalla olemme jo luopuneet oman tiimin kesken maskinkäytöstä. Toki jos jollain on oireita tms, niin maskit ja turvavälit on tarkemmassa käytössä, tai etätyöt.

Myös kavereiden kanssa ollaan kyläilty ilman maskeja. Pikkuhiljaa, omaa harkintaa käyttäen ja ne oman arjen riskit ja riskipaikat arvioiden.

Vierailija
27/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistuu? Missä tieto ja milloin tulee vahvistus?

T: astmaatikko joka melkein pyörtynyt monesti maskin kanssa

Kaikilla uutissivustoilla. Mika Salminen tosin käyttää sanoja maskisuositus "muuttuu" tai "kevenee", mutta on selittänyt sen tarkoittavan sitä, että jatkossa ihmiset voivat käyttää maskia, "jos siltä tuntuu". Eli ei suoraan uskalleta sanoa, että maskisuositus poistuu, koska se ahdistaisi joitain ihmisiä liikaa. Jatkossa ilmeisesti maskia suositellaan lähinnä, jos menee koronatestiin tai liikkuu sairaana ihmisten ilmoilla. Käytännössä siis poistuu, koska maskia ei enää suositella samalla lailla kuin nyt.

Koska Suomessa ei ole ollut koskaan yleistä maskipakkoa, mikään ei käytännössä muutu olennaisesti. Minä jatkan edelleen käyttämistä toistaiseksi, koska virusta on vielä paljon liikkeellä.

Vierailija
28/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkan ffp-hengityssuojaimen käyttöä vaikka ei olisi mitään suositusta. En halua koronaa enkä sen pitkäaikaisia haittavaikutuksia.

Kuinka kauan? Loppuelämäsi? Koronavirus ei enää minnekään häviä vaan jää pyörimään tänne.

Olen eri, mutta ihmettelen näitä, joiden pitää kysellä toisten maskin käytön perusteista. Olkaa vapaasti käyttämättä ja muutenkin pitäkää huolta vain omista asioistanne.

Vierailija
29/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tänäänkin bussissa joku maskiton flunssapotilas yski ja niiskutti ensimmäisessä penkissä koko matkan, haluan uskoa, että ffp2-maski suojasi ainakin osalta pöpömäärältä. Parempi tietty olisi ollut, jos niiskuneidillä olisi ollut maski. 

Eli, olen tähän saakkka käyttänyt kaupoissa ja joukkoliikenteessä, ja jatkan käyttämistä toistaiseksi ainakin.

Vierailija
30/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla uutissivustoilla. Mika Salminen tosin käyttää sanoja maskisuositus "muuttuu" tai "kevenee", mutta on selittänyt sen tarkoittavan sitä, että jatkossa ihmiset voivat käyttää maskia, "jos siltä tuntuu". Eli ei suoraan uskalleta sanoa, että maskisuositus poistuu, koska se ahdistaisi joitain ihmisiä liikaa. Jatkossa ilmeisesti maskia suositellaan lähinnä, jos menee koronatestiin tai liikkuu sairaana ihmisten ilmoilla. Käytännössä siis poistuu, koska maskia ei enää suositella samalla lailla kuin nyt.

Koska Suomessa ei ole ollut koskaan yleistä maskipakkoa, mikään ei käytännössä muutu olennaisesti. Minä jatkan edelleen käyttämistä toistaiseksi, koska virusta on vielä paljon liikkeellä.

Kyllä muuttuu. On erittäin suuri ero siinä, suositellaanko kasvojen peittämistä vai ei. Ja maskisuosituksen myötä joillain työpaikoilla ja kouluissa on ollut käytännössä maskipakko. Suosituksen myötä on myös yritetty tehdä maskista normia ja luoda sosiaalisen paineen kulttuuria. Toki (joitain työpaikkoja ja kouluja lukuunottamatta) ihminen on voinut itse päättää olla käyttämättä, mutta on suuri ero siinä, onko yleisessä ajattelussa maskinkäyttö oletusarvo vai maskittomuus. On myös hyvin merkittävää, millaisia suosituksia ja sääntöjä yhteiskuntaan luodaan ja millä perustein.

Vierailija
31/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan FFP2 hengityssuojaimen käyttöä julkisissa liikennevälineissä, kaupoissa ja muissa julkisissa tiloissa joissa paljon ihmisiä. Käytän myös opettaessani koulussa. En halua koronaa, uskon että huolellinen maskinkäyttö on minua suojellut vaikka oppilaista välillä on ollut puolet koronassa ja olen altistunut päivittäin moninkertaisesti.

Vierailija
32/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tänäänkin bussissa joku maskiton flunssapotilas yski ja niiskutti ensimmäisessä penkissä koko matkan, haluan uskoa, että ffp2-maski suojasi ainakin osalta pöpömäärältä. Parempi tietty olisi ollut, jos niiskuneidillä olisi ollut maski. 

Eli, olen tähän saakkka käyttänyt kaupoissa ja joukkoliikenteessä, ja jatkan käyttämistä toistaiseksi ainakin.

On minullakin ollut tilanteita, että samassa bussissa on ollut joku flunssaoireinen. Itse en heitä hätkähdä, sillä olen ottanut koronaa ja influenssaa vastaan rokotteet, ja omikron on sen verran lievä variantti, että sen loputon pakoilu on aika lailla turhaa, etenkin kun rokotteet estävät tehokkaasti juuri vakavaa tautimuotoa. Otan mieluummin lievän omikronin kuin loputtoman maskielämän.

Vierailija
33/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan maskin käyttöä niin kauan kuin kehtaan, olen käyttänyt sitä tähänkin mennessä lähinnä kasvojeni piilottamiseen.

Vierailija
34/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä muuttuu. On erittäin suuri ero siinä, suositellaanko kasvojen peittämistä vai ei. Ja maskisuosituksen myötä joillain työpaikoilla ja kouluissa on ollut käytännössä maskipakko. Suosituksen myötä on myös yritetty tehdä maskista normia ja luoda sosiaalisen paineen kulttuuria. Toki (joitain työpaikkoja ja kouluja lukuunottamatta) ihminen on voinut itse päättää olla käyttämättä, mutta on suuri ero siinä, onko yleisessä ajattelussa maskinkäyttö oletusarvo vai maskittomuus. On myös hyvin merkittävää, millaisia suosituksia ja sääntöjä yhteiskuntaan luodaan ja millä perustein.

Eivätköhän perusteet ole tiedossa ja maskin käyttö perusteltua, jos siis välittää myös muista ihmisistä. Kaikki eivät siihen kykene. Itse aion pitää vielä jatkossakin silloin, kun on viruksia liikkeellä, flunssakautenakin. Ei ole suuri ponnistus pitää maskia esim. kaupassa tai bussissa, mutta joillekin selvästi ylivoimainen. Heille varmaan kaikki muukin on vaikeaa.

Vierailija
35/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epidemia on ohi. Lopettakaa jo maskien käyttö. Myös käsidesi automaatit voi poistaa. Uusia influenssa aaltoja tulee tänäki keväänä ja syksynä. Jollei kolmen tai neljän rokotuksen voimin pysy hengissä nuhakuumeen vuoksi. Ei asiaa enää voi oikein auttaa mitenkään.

https://www.koronatilastot.fi/fi/

https://edition.cnn.com/2022/03/07/health/covid-brain-changes-study-wel…

Study links even mild Covid-19 to changes in the brain

Vierailija
36/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätköhän perusteet ole tiedossa ja maskin käyttö perusteltua, jos siis välittää myös muista ihmisistä. Kaikki eivät siihen kykene. Itse aion pitää vielä jatkossakin silloin, kun on viruksia liikkeellä, flunssakautenakin. Ei ole suuri ponnistus pitää maskia esim. kaupassa tai bussissa, mutta joillekin selvästi ylivoimainen. Heille varmaan kaikki muukin on vaikeaa.

No mutta se käytäntöhän on juuri hyvä, että ne käyttävät maskia, jotka syystä tai toisesta haluavat, mutta jos maskin kokee vaikeaksi, ei sitten käytä.

Vierailija
37/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli, meinaanko loppuelämäni käyttää maskia. No siinäpähän ihmettelee. Miksen voisi käyttää? Ei se maski minua haittaa. On ollut mukava huomata, että maski todellakin on suojannut kaksi vuotta taudeilta. Ei ole ikävä mitään flunssaa eikä vatsatautia, koronasta puhumattakaan.

Vierailija
38/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Olen itse töissä oppilaitoksessa, jonka toimipistepäälliköllä on pakkomielle maskeista. Olemme eläneet pitkään maskidiktatuurin alla, viimeisin niistä muistuttava koko henkilöstölle lähetetty sähköposti tuli tällä viikolla, kun on "huomattu lipsumista". Suosituksen päättyminen tulee olemaan tälle pomotädille kova pala, en usko että THL:n ensimmäinen suositus edes riittää vaan saamme odottaa ainakin sairaanhoitopiirin omaa linjausta, joka on koko pandemian ajan ollut THL:n linjaa tiukempi.

39/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin ikävä sävy monella kirjoittajalla tästä aiheesta. Miten ihmeessä se haittaa Teitä jotka eivät maskia halua käyttää, että joku toinen maskia käyttää ? En ymmärrä.

Meillä perheessä mies on jo ilmottanut, että lopettaa maskin käytön kauppareissulla yms. Asiakaskäynneillä vanhustentaloissa, sairaaloissa jne edelleen tulee käyttämään (Hän ei ole asiakas/potilastyössä kuitenkaan).

Itse tulen varmasti vielä käyttämään pk seudun julkisessa liikenteessä jne, mutta muuten tilanteen mukaan, en näe siinä mitään ongelmaa. Ja jos joku välttelee minua maskin takia kuvitellen, että olen koronassa niin sehän on vain plussaa - pysyyhän kauempana.

Vierailija
40/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tähän asti käyttänyt töissä kun muuten ei palkkaa tule. Joten tästä eteenkinpäin asia riippuu työnantajasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan