Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla tämä tietämättäsi?

Vierailija
10.08.2015 |

ASMR eli Autonomous sensory meridian response on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, jota monet kokevat tietämättään. Kyseessä ei siis ole mikään sairaus tai huono asia, päinvastoin. ASMR- tuntemukset auttavat ihmisiä hallitsemaan stressiä, nukahtamaan paremmin ja rentoutuminen on ilmiössä tärkeässä asemassa. Vakavistakin uniongelmista kärsivät ovat saaneet apua ASMR-videoista ja minä olen yksi heistä :)

Mikä se ASMR oikeastaan sitten on? No lyhyesti sanottuna se on todella hyvä ja rentoutunut olo päässä, joka voi edetä selkää pitkin aina varpaisiin asti. Sitä on vaikea selittää, mutta hyvänä vertauskohtana käyttäisin sitä tunnetta, kun joku antaa oikein hyvän hartiahieronnan tai ne kylmät väreet mitä tulee hyvän kappaleen kuullessaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja vielä ainakaan ilmiöstä ei ole tehty virallisia tutkimuksia.

Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.

Muutamia esimerkkejä ASMR videoista:

1. Erilaisten muovien rapinaa -

2. Meikkipussin ääniä -

3. Naputtelu- ja "tahmeat sormet" ääniä -

4. Sanomalehden sivujen kääntelyä - https://www.youtube.com/watch?v=c2HiFtYo9I4

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:21"]

Ihanan kuuloista on, kun joku kävelee korkokengillä märällä asfaltilla.

[/quote]

Niin on! Ja muutenkin korkokenkien kopina ihan mitä vaan vasten kuulostaa ihanalta.

Vierailija
142/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:22"]Kertokaapas omia triggereitä mistä saatte asmr tuntemuksia? :) [/quote] Paljaiden jalkojen hidas tassuttelu puulattialla. Tiedättehän kun joku tosi varovasti yrittää kävellä hiljaa huoneen läpi :)

[/quote]

Entäs korkokenkien kopina vaikka sitä puulattiaa tai jotain tietä pitkin? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 00:07"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:22"]Kertokaapas omia triggereitä mistä saatte asmr tuntemuksia? :) [/quote] Paljaiden jalkojen hidas tassuttelu puulattialla. Tiedättehän kun joku tosi varovasti yrittää kävellä hiljaa huoneen läpi :)

[/quote]

Entäs korkokenkien kopina vaikka sitä puulattiaa tai jotain tietä pitkin? :)
[/quote]

Ei oikein. Korkkareilla kävely kuulostaa liian aggressiiviselta. Toinen hyvä on silkkipaperin puristelu. Noiden muovien äänet on liian korkeita useammat, tuntuu kirvelynä silmissä. Silkkipaperi on kivan softis. Kolmass upea ääni olisi suossa tamppaaminen :)

Vierailija
144/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin ilmiöstä joskus vuosi sitten. Minun on aina pakko koko ajan piirtää, naputella, koputella, silittää/raapia kangasta, hypistellä jne. Siitäkin huolimatta, että olen ääniyliherkkä ja en voi esimerkiksi sietää maiskutusta, melua (esim radio ja televisio yhtä aikaa päällä, hyi!). Esimerkiksi tuosta laukun naputtelu -videosta minulla tuli heti muutamassa sekunnissa kylmät väreet aivan alaselkään asti. Myös joidenkin ihmisten kuiskaus, kissan kehräys yms äänet ovat viehättävyydessään aivan omaa luokkaansa. Minulla on myös yksi kaveri, jonka pehmeästä ja lempeästä äänestä minulle tulee kylmät väreet melkein aina!

Olen myös koulutukseltani ammattimuusikko. Jotenkin ennen tähän ilmiöön tutustumista luulin että herkkyys tietynlaisille äänille johtuu ammatistani, mutta ei kaikki muusikot todellakaan kuuntele jotain nahkalaukkujen naputtelua pimeinä iltoina :D

Vierailija
145/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla riittää asmr tuntemuksien saamiseksi pelkät äänet, mutta video yhdistettynä niihin ääniin voimistaa asmr kokemusta aika paljonkin. Visuaalisuus ja liikkeen näkeminen ovat omassa asmr kokemuksessa vahvistavina tekijöinä. Näkee mistä se ääni tulee ja miten.

Vierailija
146/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai perhana ku tuntuu höpöltä nuo videot! Miks en oo aikasemmin tajunnu etsiä noita Youtubesta?

Vierailija
147/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asmr on sellainen asia, josta voivat nauttia kaikki, jotka siihen pystyvät. Kaikki sukupuoleen, ikään, seksuaaliseen suuntautumiseen tai ihan mihin vaan "lokeromaiseen" kategoriaan katsomatta voivat tätä kokea. Aika hieno juttu.

Vierailija
148/165 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että tää ilmiö on yleisempi kun luullaan, mutta ihmiset ei oo tietoisia siitä ilmiön tuntemattomuuden vuoksi. Mulla on pari tuttua, jotka pystyy tuntee näitä tuntemuksia ja jutellaan melko usein aiheesta. Ihmismieli on monimutkainen asia ja eihän aivojen kaikkia toimintoja edes kunnolla tiedetä.

Vierailija
149/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 23:58"]

Haluaisin, että mulla olisi joku asmr triggeri, joku juttu jolla saisi itsensä sellaiseen rentoutuneeseen mielihyvän tilaan. Voiskohan tällaista kehittää itselleen?

[/quote]

Kannattaa katsella paljon eri asmr videoita ja yrittää selvittää, mitkä asiat ovat ehdoton ei ja mitkä asiat tuovat rentoutuneen olon. En ole aikasemmin kuullut, että joku olisi kehittänyt itselleen tämän kyvyn, mutta voithan toki yrittää. Kaikki eivät saa niitä tuntemuksia videoista, mutta ne rauhoittavat heitä ja sen takia niitä katsovat.

Vierailija
150/165 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
151/165 |
19.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:29"]

En minäkään siedä, jos joku maiskuttaa ruokaansa vieressä, se on raivostuttavaa. Mutta nämä videot toimivat.

[/quote]

Minulle myös erilaiset maiskutus ja mässytys äänet ovat sellaisia, joista en tykkää ollenkaan. Ruoka täytyy syödä suu kiinni. Mutta onneksi melkein kaikki muut äänet toimivat :)

Vierailija
152/165 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 00:13"] voisko nämä laukaista  jotain alitajuisia muistoja vauva-ajoilta, sellaisista hyvin turvallisista tuntemuksista. Kun ei vielä osannut pelätä, stressata. Oli vain täydellisen luottavainen ilman arvottamista, ilman odotuksia... ?
[/quote]

Jotain tuollaista siihen varmaan liittyy.

Vierailija
153/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:28"]

No nuo äänethän muistuttaa vähän tulen rätinää tai sateen ropinaa. Tokihan se rauhoittaa.

[/quote]Minua rauhoittaa tulen rätinä ja sateen ropina. Nuo äänet herättävät vain raivoa :(

[/quote]

Luontoaiheisia ASMR videoita löytyy myös. On sateen ropinat, takkatulen rätinät, lintujen laulut, soran rahinat ynnä muut luontoon liittyvät äänet. ASMR videoita on hyvin laaja valikoima, videoiden aiheet eivät jää pelkästään noihin rapinoihin tai meikkipussien kaiveluun.

Vierailija
154/165 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASMR on mulle tapa rentoutua työpäivän tai muuten vaan raskaan päivän jälkeen. Ne videot ei nukuta tai mitään sellasta, mut ne rentouttaa silleen mukavasti.

Vierailija
155/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:51"]

Hyi hitto noi äänet vihloo ja ärsyttää mua. Siis noi meikkipussin äänet??? Kuka pystyy kuunnella tommosta? >_

[/quote]

En tiedä, mutta minä en ainakaan pystyisi kuuntelemaan sinun puhettasi. Onneksi ei tarvitse!

Se on: "pystyä tekemään jotain"...miten jossain voi välttyä oppimasta tätä. Jakomäessä?

Vierailija
156/165 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi asmr videoihin koukussa oleva. Voisin katsella ja kuunnella noita tuntikausia putkeen!

Vierailija
157/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä ainakin häiritsee, kun sanotaan videoiden ahdistavan ja sitten ei kerrota siitä sen enempää. Ymmärrän kyllä, jos kyseessä on misofoniasta kärsivä henkilö niin silloin ei tarvitse kauheasti asiaa selitellä. Mutta sitten on taas näitä, jotka vaan toteaa "hyi ahdistavia videoita" ja sitten ei perustella asiaa ollenkaan? Omaa mielipidettä ja kokemusta pidetään faktana eikä sitä edes perustella millään tavalla.

Vierailija
158/165 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
159/165 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASMR on aivan mahtava juttu! Luulin, että kaikilla on se, mutta näin ei näköjään olekaan :o

Vierailija
160/165 |
30.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:47"]Itseä ainakin häiritsee, kun sanotaan videoiden ahdistavan ja sitten ei kerrota siitä sen enempää. Ymmärrän kyllä, jos kyseessä on misofoniasta kärsivä henkilö niin silloin ei tarvitse kauheasti asiaa selitellä. Mutta sitten on taas näitä, jotka vaan toteaa "hyi ahdistavia videoita" ja sitten ei perustella asiaa ollenkaan? Omaa mielipidettä ja kokemusta pidetään faktana eikä sitä edes perustella millään tavalla.
[/quote]
Ihan yhtälailla kun joku kokee sen miellyttävänä osaamatta selittää miksi niin joku kokee sen myös ahdistavana. Miten se on vaikea ynmärtää? Ja miksi sinä loukkaannut niin verisesti siitä, että joku ei pidä samoista asioista kuin sinä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme