Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko sinulla tämä tietämättäsi?

Vierailija
10.08.2015 |

ASMR eli Autonomous sensory meridian response on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, jota monet kokevat tietämättään. Kyseessä ei siis ole mikään sairaus tai huono asia, päinvastoin. ASMR- tuntemukset auttavat ihmisiä hallitsemaan stressiä, nukahtamaan paremmin ja rentoutuminen on ilmiössä tärkeässä asemassa. Vakavistakin uniongelmista kärsivät ovat saaneet apua ASMR-videoista ja minä olen yksi heistä :)

Mikä se ASMR oikeastaan sitten on? No lyhyesti sanottuna se on todella hyvä ja rentoutunut olo päässä, joka voi edetä selkää pitkin aina varpaisiin asti. Sitä on vaikea selittää, mutta hyvänä vertauskohtana käyttäisin sitä tunnetta, kun joku antaa oikein hyvän hartiahieronnan tai ne kylmät väreet mitä tulee hyvän kappaleen kuullessaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja vielä ainakaan ilmiöstä ei ole tehty virallisia tutkimuksia.

Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.

Muutamia esimerkkejä ASMR videoista:

1. Erilaisten muovien rapinaa -

2. Meikkipussin ääniä -

3. Naputtelu- ja "tahmeat sormet" ääniä -

4. Sanomalehden sivujen kääntelyä - https://www.youtube.com/watch?v=c2HiFtYo9I4

Kommentit (165)

Vierailija
101/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, kiva saada tälle mun "oudolle" taipumukselle nimi. Oon pienestä pitäen tykännyt tietyistä äänistä (rapina, tietynlainen puheääni). Tulee tosi rentoutunut ja hyvä olo kun näitä tiettyjä ääniä kuulee. Oon ajatellut että olen vaan "outo", mutta ilmeisesti monella muulla on tämä sama "vaiva".. Tosin en tätä vaivana koe vaan ennemminkin positiivisena ominaisuutena.

Vierailija
102/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi mulla ollenkaan. Menee hermo alta kymmenen sekunnin. Ne kuiskutusvideot on pahimpia, tulee kuristava tunne kurkkuun kun kuvittelen miten se puolen tunnin kuiskutus rasittaa äänihuulia. Tosta sanomalehtivideostakin tuli vaan sellainen olo että käännä nyt saatana sitä sivua äläkä vaan hiero sitä lehteä! :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:48"]

On se jännä miten erilaisia me ihmiset olemme! Kunpa vain tajuaisimme sen aina emmekä loukkaantuisi/suuttuisi/epäilisi kun joku kokee asiat eritavalla kuin itse koemme.

[/quote]

Niinpä. Olemme yksilöitä ja koemme asiat eritavoin ja sehän on vain rikkaus. Omasta mielestä on kuitenkin vähän harmillista, kun tämänkin ketjun ensimmäiset kommentit on luokkaa "hyi hitto", "ihan saatanan raivostuttavia ääniä" ja "nuo äänet herättävät vain raivoa".

Jokaisella on toki oikeus mielipiteeseen, mutta miksi kaikki misofoniset tuli tähän ketjuun haukkumaan ASMR videot ja äänet?

Vierailija
104/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:22"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 17:48"]

On se jännä miten erilaisia me ihmiset olemme! Kunpa vain tajuaisimme sen aina emmekä loukkaantuisi/suuttuisi/epäilisi kun joku kokee asiat eritavalla kuin itse koemme.

[/quote]

Niinpä. Olemme yksilöitä ja koemme asiat eritavoin ja sehän on vain rikkaus. Omasta mielestä on kuitenkin vähän harmillista, kun tämänkin ketjun ensimmäiset kommentit on luokkaa "hyi hitto", "ihan saatanan raivostuttavia ääniä" ja "nuo äänet herättävät vain raivoa".

Jokaisella on toki oikeus mielipiteeseen, mutta miksi kaikki misofoniset tuli tähän ketjuun haukkumaan ASMR videot ja äänet?

[/quote]

Koska ketju avattiin tuollaisella clickbait-otsikolla, joka kutsui heidät kertomaan tuntemuksistaan.

Ja täällä ketjussa on myös monta hyvin käyttäytyvää ja ASMR-äänistä pitävää misofoonikkoa, että äläpä sinäkään yleistä ja mollaa.

Vierailija
105/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asmr videot on tuonu mun elämään jonkinlaista rauhallisuutta. Tietynlaista harmoniaa. Luulen, että asmr videoiden kautta olen oppinut jollakin tapaa kanavoimaan negatiiviset asiat oikealla tavalla. Olenko ainut, jolle on käynyt näin?

Vierailija
106/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan asmr tuntemuksia myös ihan livenä, aivan mahtava tunne. Se on vaan vähän hankalaa, kun jos esim. töissä tulee semmonen tilanne, keskittyminen omiin hommiin menee melkein kokonaan heh :)

Vierailija
107/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain selityksen hassuille värinöille n. vuosi sitten kun löysin nää ASMR-videot, lempparitekijät youtubessa:

Gentlewhispering
Olivia's kissper
Fastasmr
Asmrrequest
Donnaasmr

Vierailija
108/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaapas omia triggereitä mistä saatte asmr tuntemuksia? :)

Vierailija
109/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ASMR-ihminen, mutta useimmat näistä
videoista ei jostain syystä toimi mulle. Paremmin toimii ihan oikeassa elämässä. Kaikista eniten vihaan useiden suosikkeja Gentlewhisperingiä ja HeatherFeatheria.

Vierailija
110/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään siedä, jos joku maiskuttaa ruokaansa vieressä, se on raivostuttavaa. Mutta nämä videot toimivat.

Vierailija
111/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee välillä sellainen olo, oonkin ihmetellyt, mitä se on. Mutta tuollaiset äänet sitä eivät saa aikaan, vaan ihan oudot tilanteet. Esim. kerran ystäväni piirsi mulle karttaa ja silloin se tuli.

Vierailija
112/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se tunne tulee, kun joku piirtää tai kirjoittaa kynällä. Onko semmosia videoita myös?

Vierailija
113/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:29"]

En minäkään siedä, jos joku maiskuttaa ruokaansa vieressä, se on raivostuttavaa. Mutta nämä videot toimivat.

[/quote]

Älä sitten ainakaan katso mitään ruokaan/syömiseen liittyviä asmr videoita, koska niitäkin löytyy :D

Vierailija
114/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:10"]

ASMR eli Autonomous sensory meridian response on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, jota monet kokevat tietämättään. Kyseessä ei siis ole mikään sairaus tai huono asia, päinvastoin. ASMR- tuntemukset auttavat ihmisiä hallitsemaan stressiä, nukahtamaan paremmin ja rentoutuminen on ilmiössä tärkeässä asemassa. Vakavistakin uniongelmista kärsivät ovat saaneet apua ASMR-videoista ja minä olen yksi heistä :)

Mikä se ASMR oikeastaan sitten on? No lyhyesti sanottuna se on todella hyvä ja rentoutunut olo päässä, joka voi edetä selkää pitkin aina varpaisiin asti. Sitä on vaikea selittää, mutta hyvänä vertauskohtana käyttäisin sitä tunnetta, kun joku antaa oikein hyvän hartiahieronnan tai ne kylmät väreet mitä tulee hyvän kappaleen kuullessaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja vielä ainakaan ilmiöstä ei ole tehty virallisia tutkimuksia.

Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.

Muutamia esimerkkejä ASMR videoista:

1. Erilaisten muovien rapinaa -

2. Meikkipussin ääniä -

3. Naputtelu- ja "tahmeat sormet" ääniä -

4. Sanomalehden sivujen kääntelyä - https://www.youtube.com/watch?v=c2HiFtYo9I4

[/quote]

Paljon tienasit jo klikkaukailla joita täältä tuli ap? Mainonta se kannatta!

Vierailija
115/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:22"]

Kertokaapas omia triggereitä mistä saatte asmr tuntemuksia? :)

[/quote]

Oikeassa elämässä saan niitä selkään piirtelystä ja siitä, kun joku napsuttelee kynää. Ensimmäinen ASMR-kokemukseni oli, kun "jouduin" ala-asteella tukiopetukseen ja opettaja kirjoitti jotain esimerkkejä vihkooni samalla selittäen hitaalla ja rauhallisella äänellä tehtävää. Olin niin ASMR-transsissa, etten edes ymmärtänyt kuulemaani, kyseinen ope taisi pitää minua melko tyhmänä sen tunnin jälkeen...

Videolla tuo piirtäminen/kirjoitus/puhe ei toimi minuun. Kynän napsuttelu taas on ihanaa, suurin triggeri on ollut huulikiiltopurkin availu ja sulkeminen. Ihana ääni, joskin omituisimpia katsomiani videoita.

Muuten tykkään sellaisista "touching the camera" videoista, joissa ihan vaan pelkillä sormilla räplätään tavallista kameraa. Mikrofonin räplääminen ei toimi, vaikka olisi kuinka hieno ja kallis 3D-mikki.

Olisi kiva kuulla muidenkin tarinoita aiheesta, ASMR on kiinnostava ilmiö, jota on kuitenkin hankala tutkia tai selittää.

Vierailija
116/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:36"]

Oman kanavan mainostusta. Hyvin mainostettu.

[/quote] rahaa se on tehtävä kun on aikkaa tehhä videota niin työtön luultavsti.. mainos mikä mainos.

Vierailija
117/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:36"]

Oman kanavan mainostusta. Hyvin mainostettu.

[/quote] 

Kuka mainostaa? Minua ainakin kiinnostaisi katsoa av-mammojen tekemiä videoita.

[/quote]

yksi höynäytetty ilmoitautuu heti.

Vierailija
118/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:34"]

Mulla se tunne tulee, kun joku piirtää tai kirjoittaa kynällä. Onko semmosia videoita myös?

[/quote]

On, sellaisia on vaikka miten paljon! Youtube-hakuun vaan "asmr" ja "drawing" tai "writing" tms, väittäisin että melkein mistä tahansa aiheesta löytyy videoita ja jos ei löydy, niin moni ASMR-artisti tekee sellaisen pyynnöstä mielellään vaikka ihan ilmaiseksi.

Vierailija
119/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:34"]Mulla se tunne tulee, kun joku piirtää tai kirjoittaa kynällä. Onko semmosia videoita myös?
[/quote]

On vaikka kuinka!
Aloita vaikka hakusanoilla asmr drawing

Vierailija
120/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin voitasko palata asiaan eikä jauhaa asiaan liittymättömiä asioita? Itsellä toimii role-playt ja unboxing videot. Oon vähän ristiriitainen siinä suhteessa, että tarkoituksella tehdyt asmr videot ei välttämättä toimi, mutta kuitenkin sitten katson niitä role-play asmr videoita :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän viisi