Onko sinulla tämä tietämättäsi?
ASMR eli Autonomous sensory meridian response on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, jota monet kokevat tietämättään. Kyseessä ei siis ole mikään sairaus tai huono asia, päinvastoin. ASMR- tuntemukset auttavat ihmisiä hallitsemaan stressiä, nukahtamaan paremmin ja rentoutuminen on ilmiössä tärkeässä asemassa. Vakavistakin uniongelmista kärsivät ovat saaneet apua ASMR-videoista ja minä olen yksi heistä :)
Mikä se ASMR oikeastaan sitten on? No lyhyesti sanottuna se on todella hyvä ja rentoutunut olo päässä, joka voi edetä selkää pitkin aina varpaisiin asti. Sitä on vaikea selittää, mutta hyvänä vertauskohtana käyttäisin sitä tunnetta, kun joku antaa oikein hyvän hartiahieronnan tai ne kylmät väreet mitä tulee hyvän kappaleen kuullessaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja vielä ainakaan ilmiöstä ei ole tehty virallisia tutkimuksia.
Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.
Muutamia esimerkkejä ASMR videoista:
1. Erilaisten muovien rapinaa -
3. Naputtelu- ja "tahmeat sormet" ääniä -
4. Sanomalehden sivujen kääntelyä - https://www.youtube.com/watch?v=c2HiFtYo9I4
Kommentit (165)
Minua nuo äänet alkoi väkison naurattaa. Mitä se kertoo minusta?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:31"]
En voi ymmärtää etä jotkut rentoutuvat ja nauttivat noista videoista? Mulla noi sain pikemminkin veren kiehumaan. Hyppäisin mielummin junan alle kuin kuuntelisin 30 sekunttia noita videoita.
[/quote]DDD Sun lempileffakohtaus on varmasti Pappi, lukkari, talonpoika, vakooja -elokuvan se kidutuskohtaus! Sinun ei kannata ainakaan vakoojaksi ryhtyä - niin ne kapenee nuo ammatinvalintamahdollisuudet.
Nyt vasta tajuankin, et toi kohtaus siinä leffassa mahtaa olla järkyttävä misofoonikolle, kun se jo näin taviksellekin on melko ahdistava.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:29"]
Kivoja ääniä, etenkin tuo muovipussin rapistelu ja meikkipussi ja sanomalehti. Tulee mieleen se tunnelma, joka joskus lapsena oli, kun oli vielä unen ja valveen rajamailla ja ympäriltä kuului ääniä, astioidan kolinaa, vanhempinen hiljaista puhetta yms. Olen kyllä joillekin äänille yliherkkä, esim. noita kuiskutus asmr -juttuja en voi sietää, koska kuiskuttelijalla korostuu usein terävä s- tai joku limainen d-kirjain, d häiritsee etenkin jos puhuja puhuu englantia. Elokuvissa, joissa kuiskutellaan, joudun joskus jopa tukkimaan korvani.
[/quote]
Mulla tuli ihan sama tunnelma, tuo unen rajamailla -juttu siis. En ole ikinä tajunnut, mutta mulla tosiaan on tämä. Sään kivoja tuntemuksia päähän ja keholla tuosta muovin rapistelusta, kihelmöintiä ikään kuin. Mistähän tämmöinen johtuu?
Ei luoja! Mulla on ollut tuollaisia tuntemuksia jo pienestä pitäen. Tulee silloin kun seuraan jonkun tekevän keskittyneesti jotakin vaikka piirtävän! Huh tulin jotenkin tosi iloiseksi tästä kun en ole tiennyt että mikä helkutti mulla on! Kiitos!!
Unisena/väsyneenä nämä videot toimii itsellä parhaiten ja ne jotenkin vahvistaa sitä unen tunnetta. Otan illalla muutamat asmr videot "unilääkkeeksi" :)
No ei, en saa noista mitään kiksejä :D kuiskutus-maiskutusäänet lähinnä ärsyttää. jännä juttu kyllä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:10"]
Ei luoja! Mulla on ollut tuollaisia tuntemuksia jo pienestä pitäen. Tulee silloin kun seuraan jonkun tekevän keskittyneesti jotakin vaikka piirtävän! Huh tulin jotenkin tosi iloiseksi tästä kun en ole tiennyt että mikä helkutti mulla on! Kiitos!!
[/quote]
Joo monella on ollu näitä tuntemuksia ihan pienestä asti :) En sitten tiedä, mitkä ovat vaikuttavia osatekijöitä asmr tuntemuksien kokemisen synnyn perustalle.
Itse en ymmärrä misofoniaa. Kuinka joku muovipussin rapina voi aiheuttaa noin paljon raivoa ja inhoa? Tuo on omasta mielestä jopa pelottavaa...
En saa varsinaisia ASMR-tuntemuksia, mutta pidän varsinkin joistain rapisteluäänistä. Tosin tämä toimii vain videolla, oikeassa elämässä monet sellaiset äänet ärsyttää mitkä on videoilla jopa miellyttäviä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:36"]
Itse en ymmärrä misofoniaa. Kuinka joku muovipussin rapina voi aiheuttaa noin paljon raivoa ja inhoa? Tuo on omasta mielestä jopa pelottavaa...
[/quote]
Kuvittele joku sua ärsyttävä asia ja kerro se vaikka kymmenellä.
Joku tietty ääni tai asia vain on sellainen trigger, ei välttämättä mistään erityisestä syystä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:45"]
[/quote]
Joku tietty ääni tai asia vain on sellainen trigger, ei välttämättä mistään erityisestä syystä.
[/quote]
On se ihmismieli vaan omituinen asia. Tässä ollaan oikeesti jännän äärellä. Niin asmr ilmiön kuin misofoniankin puolesta.
[/quote]
[/quote]
Mutta voisitko oikeasti raivostua äänestä, niin että esim. alkaisit huutamaan tai löisit äänen aiheuttajaa?
Asmr ja misofonia ei sulje pois toisiaan. Koen molempia. Mutta asmr-tuntemuksia ei tule pelkkään ääneen liittyvistä jutuista vaan esim. selkähierontavideoista. Noi rapistelut ja kahinat saa mut raivon valtaan.
Eikä ole vain kahta ääripäätä. Mä en saa noiata videoista sen kummempaa nautintoa, muttei ne myöskään varsinaisesti ärsytä. Muutamat äänet tosin oli hieman ärsyttäviä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 22:53"]
[/quote]
[/quote]
Mutta voisitko oikeasti raivostua äänestä, niin että esim. alkaisit huutamaan tai löisit äänen aiheuttajaa?
[/quote]
No, mulla on ylipäätään hyvä itsehillintä ja olen rauhallinen luonteeltani. Jotkut äänet aiheuttaa ihan liikaa raivoa siihen nähden millainen olen normaalisti, mutta voin aina poistua paikalta jos ketuttaa. Ja en sillä lailla naama punaisena varmaan huutaisi, mutta tietyille henkilöille voisin sanoa aika kipakasti vaikkapa "onko pakko viheltää".
Ja on se kumma, kun näitä ilmiöitä ei ole sen enempää tutkittu (ainakaan asmr:ää). Ihan älyttömän mielenkiintoista.
Kuulin myös ekaa kertaa tämmöisestä!
Mulle tulee tommoisia ASMR juttuja monesti ihmisten puheesta :) Varsinkin puhelinmyyjät jostain syystä saa aikaan tuon tunteen! Anteeksi vaan puhelinmyyjille, kuuntelen aina kaikki tarjousjutut ym vaikka harvemmin mitään tilaan :D
Klikkasin ton ekan videon ja oi mikä ihana rentoutunut ja ns "puutunut" olo levisi kehoon! Täytyy alkaa iltaisin kuuntelemaan kuulokkeilla noita. Päivän paras uutinen :D Kiitos!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:22"]Kertokaapas omia triggereitä mistä saatte asmr tuntemuksia? :)
[/quote]
Paljaiden jalkojen hidas tassuttelu puulattialla. Tiedättehän kun joku tosi varovasti yrittää kävellä hiljaa huoneen läpi :)
Mistäköhän johtuu, että suurin osa asmr videoiden tekijöistä on naisia? Tai ainakin itse olen törmännyt enemmän naisiin kuin miehiin... Ja erityisesti nuoret naispuoliset henkilöt tekevät näitä videoita.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 16:36"]
Oman kanavan mainostusta. Hyvin mainostettu.
[/quote]
Kuka mainostaa? Minua ainakin kiinnostaisi katsoa av-mammojen tekemiä videoita.
[/quote]
yksi höynäytetty ilmoitautuu heti.
[/quote]
Miten niin höynäytetty? Minulla on ihan adblock päällä enkä telkkariakaan katso, kukaan ei saa katsomisistani mitään rahaa missään. Nuo videot ovat ihan ilmaisia ja hyviä videoita ovatkin.
Ja mitä sitten, vaikka olisivatkin jonkun omia videoita? Jos joku esittelee sinulle kaunista maalausta ilmaiseksi ja erehdyt vilkaisemaan, niin höynäyttikö hän sinua jotenkin? :D
Taidat olla samaa kastia kuin satunnaiset provohuutelijat. Et tiedä mitä provo tai mainos edes tarkoittaa, vaan huutelet mielestäsi fiksun kuuloisia fraaseja jotain egopisteitä vastaan. Vaikka olisikin provo tai mainos niin mitä sitten, ketään ei kiinnosta ja ihmiset huomaavat sen ilman sinun "älykästä" panostasikin.