Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla tämä tietämättäsi?

Vierailija
10.08.2015 |

ASMR eli Autonomous sensory meridian response on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, jota monet kokevat tietämättään. Kyseessä ei siis ole mikään sairaus tai huono asia, päinvastoin. ASMR- tuntemukset auttavat ihmisiä hallitsemaan stressiä, nukahtamaan paremmin ja rentoutuminen on ilmiössä tärkeässä asemassa. Vakavistakin uniongelmista kärsivät ovat saaneet apua ASMR-videoista ja minä olen yksi heistä :)

Mikä se ASMR oikeastaan sitten on? No lyhyesti sanottuna se on todella hyvä ja rentoutunut olo päässä, joka voi edetä selkää pitkin aina varpaisiin asti. Sitä on vaikea selittää, mutta hyvänä vertauskohtana käyttäisin sitä tunnetta, kun joku antaa oikein hyvän hartiahieronnan tai ne kylmät väreet mitä tulee hyvän kappaleen kuullessaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja vielä ainakaan ilmiöstä ei ole tehty virallisia tutkimuksia.

Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.

Muutamia esimerkkejä ASMR videoista:

1. Erilaisten muovien rapinaa -

2. Meikkipussin ääniä -

3. Naputtelu- ja "tahmeat sormet" ääniä -

4. Sanomalehden sivujen kääntelyä - https://www.youtube.com/watch?v=c2HiFtYo9I4

Kommentit (165)

Vierailija
81/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun huomio kiinnittyi pääasiassa videoissa esiintyvän henkilön kynsiin! Ihan kuin olisi katsellut jonkun fetissiä

Vierailija
82/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://asmruniversity.com/

Tuo sivusto on keskittynyt ASMR:n tutkimiseen ja sieltä löytyy paljon mielenkiintoista tietoa. On ihan tsekkaamisen arvoinen sivusto, jos ilmiö yhtään kiinnostaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan kuuloista on, kun joku kävelee korkokengillä märällä asfaltilla.

Vierailija
84/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 21:14"]

Mun huomio kiinnittyi pääasiassa videoissa esiintyvän henkilön kynsiin! Ihan kuin olisi katsellut jonkun fetissiä

[/quote]

Tuokin vain johtuu siitä, että koet videot jotenkin seksuaalisena. Et välttämättä saa niistä mitään ihmeellisiä tuntemuksia, mutta kuitenkin sinulle tulee videoista mieleen seksuaaliset asiat.

Vierailija
85/165 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän niitä tuntemuksia on tullu ihan lapsuusajoista asti. Joskus vuonna 2011 aloin ottamaan asiasta selvää ja törmäsin asmr videoihin (niitä ei ollut silloin näin paljon kuin nykyisin). Oli kyllä aika huojentavaa löytää niille omille hassuille, mutta kuitenkin niin hyville tuntemuksille selitys. Nykyisin asmr:n ympärillä on jo suuri yhteisö, joka kasvaa koko ajan :)

Vierailija
86/165 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppista.

Vierailija
87/165 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylös! Ajattelin tehdä omia videoita, mutta sekä kännykässä että vanhassa pokkarissa on huono mikrofoni. Siis tosi huono, pitää puhua ääneen ja selkeästi, että nauhoituksista saisi mitään selvää.

Vierailija
88/165 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 23:37"]

Ylös! Ajattelin tehdä omia videoita, mutta sekä kännykässä että vanhassa pokkarissa on huono mikrofoni. Siis tosi huono, pitää puhua ääneen ja selkeästi, että nauhoituksista saisi mitään selvää.

[/quote]

Jotkuthan tykkää niistä vähän huonommista mikrofoneista, joista tulee sitä white noisea. Ja nykyisin ihan perus digikameroissa alkaa olla ihan hyvät mikit (eivät tietenkään yllä erillisten, kalliimpien mikkien tasolle) mutta kameroilla ja niiden mikeillä saa hyviä videoita aikaan.

Vierailija
89/165 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:10"]

Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.

[/quote]

Minä olen aina luullut että näitä on kaikilla. Jotkut äänet rentouttaa tai vaan tuntuvat todella hyvälle. Ja sitten on niitä ääniä jotka raivostuttavat.

Onko tämä ASMR-juttu semmoinen että kaikki äänet on ihania ja tuo mielihyvää ja rentoutusta?

Vierailija
90/165 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 08:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:10"]

[/quote]

Minä olen aina luullut että näitä on kaikilla. Jotkut äänet rentouttaa tai vaan tuntuvat todella hyvälle. Ja sitten on niitä ääniä jotka raivostuttavat.

Onko tämä ASMR-juttu semmoinen että kaikki äänet on ihania ja tuo mielihyvää ja rentoutusta?

[/quote]

ASMR ei rajoitu pelkästään ääniin, myös esim. käsien tai esineiden liikkeet voivat tuoda mielihyvää. Ja kuten tässäkin ketjussa on huomattu, kaikki kokevat ASMR:n eri tavalla. ASMR videoissa on yleensä ääniä, jotka ovat omalla tavallaan hentoja, pehmeitä ja rauhallisia. Kovaäänisiä asioita ja tekoja vältellään ja jos sellainen tulee, se muokataan pois.

Vierailija
91/165 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheestahan on tehty jo kirjakin, The Complete Idiot’s Guide to ASMR.

Vierailija
92/165 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:11"]

Minulla on myös misofonia, joten en edes klikkaa. :D En voi sietää esimerkiksi tiettyjen ihmisten syömisen ääntä tai sormen kahinaa paperia vasten.

[/quote]

Emmäkään kestä kuunnella jotain mussutusta tai tiettyjä ärsyttäviä ääniä, mutta sen sijaan kestän ja nautin näistä videoista! :)

Vierailija
93/165 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:11"]

Minulla on myös misofonia, joten en edes klikkaa. :D En voi sietää esimerkiksi tiettyjen ihmisten syömisen ääntä tai sormen kahinaa paperia vasten.

[/quote]

Emmäkään kestä kuunnella jotain mussutusta tai tiettyjä ärsyttäviä ääniä, mutta sen sijaan kestän ja nautin näistä videoista! :)

Vierailija
94/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asmr videot on ihania! Joskus niitä tulee katsottua koko päivä ja etsin uusia triggereitä :)

Vierailija
95/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulle ei ihan nyt auennut tää ASMR-juttu, vaikka googlettelinkin asiaa. Voiko noista äänistä oppia nauttimaan? Käyttävätkö ihmiset niitä rentoutuakseen tai nukahtaakseen vai ihan vaan viihdyttääkseen itseään? Saako ASMR-ihmiset tuollaisista äänistä kiksejä samalla tavalla kuin esim. seksistä tai liikunnasta? Olenko jotenkin "vammainen" tai epänormaali kun itseäni nuo äänet lähinnä ahdistivat? :D

Mutta kaiken kaikkiaan tosi mielenkiintoinen aihe, en ollutkaan ennen kuullut tästä. :)

Vierailija
96/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 22:08"]

Siis mulle ei ihan nyt auennut tää ASMR-juttu, vaikka googlettelinkin asiaa. Voiko noista äänistä oppia nauttimaan? Käyttävätkö ihmiset niitä rentoutuakseen tai nukahtaakseen vai ihan vaan viihdyttääkseen itseään? Saako ASMR-ihmiset tuollaisista äänistä kiksejä samalla tavalla kuin esim. seksistä tai liikunnasta? Olenko jotenkin "vammainen" tai epänormaali kun itseäni nuo äänet lähinnä ahdistivat? :D Mutta kaiken kaikkiaan tosi mielenkiintoinen aihe, en ollutkaan ennen kuullut tästä. :)

[/quote]

- Usein monet asmr tuntemuksia kokevat ovat saaneet niitä ihan lapsesta asti ja olen itse kuullut muutamasta tapauksesta, jotka ovat jollakin tavalla opettaneet tai herkistäneet itselleen tämän kyvyn. Kuitenkin yleensä asia on niin, että sinulla joko on kyky tuntea niitä tuntemuksia tai sitten ei ole eikä sitä voi oikein oppia.

- Videoiden tarkoitus on rentouttaa ja auttaa uniongelmissa. Niiden avulla voidaan myös hallita stressiä ja esimerkiksi lievittää ahdistusoireita.

- Asmr videot eivät ole tarkoitettu seksuaalisen mielihyvän tavoitteluun. Kaikki kuitenkin kokevat nämä videot eri tavoin ja voihan joku innostua näistä videoista vähän liikaakin: riippuu katsojasta ja hänen motiiveistaan sekä ajatusmaailmastaan, kuinka hän kokee nämä videot.

- Et ole "vammainen" tai yhtään sen enempää outo kuin asmr videoista tykkäävät ihmiset. Jos asmr videoiden äänet ahdistavat, sinulla voi olla ääniyliherkkyys (misofonia).

Lisätietoa Ylen dokumentista "Todellisia tarinoita" ASMR aiheesta:

Vierailija
97/165 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En taida mulla olla asmr, mutta muutama video kyllä tuntui todella miellyttävälle (native american whispering, joku päähieronta video, jossa myös unilaulu...). Vähän sellainen 'ihastunut' fiilis? Olen tuntenut myös suurta mielihyvää kun olen katsellut 'murmuring' videoita ja olen ihan onnesta soikeena kun näen livenä. Ehkä mun pitää googlailla eteenpäin, voisko se mun triggeri löytyä?

Ja olen siis todella herkkä äänille ja äärsyynnyn niistä helposti, mutta näissä muutamissa videoissa helpotti kun väsyneenä laski sitä kontrollin tarvetta, jolloin pysty hetkittäin 'olla vaan', eikä ne silloin ärsyttäneet... Haluaisin, että mulla olisi joku asmr triggeri, joku juttu jolla saisi itsensä sellaiseen rentoutuneeseen mielihyvän tilaan. Voiskohan tällaista kehittää itselleen?

Vierailija
98/165 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä jotenkin kolahti, ja tuli mieleen, että voisko nämä laukaista  jotain alitajuisia muistoja vauva-ajoilta, sellaisista hyvin turvallisista tuntemuksista. Kun ei vielä osannut pelätä, stressata. Oli vain täydellisen luottavainen ilman arvottamista, ilman odotuksia... ?

Vierailija
99/165 |
23.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asmr on mulle suhteellisen uus juttu. Olen katsellut erilaisia videoita ja olen löytänyt jo muutamat triggerit, mitkä saa aikaan näitä hyviä väristyksiä :) En voi sietää maiskuttamista tai muutenkaan suusta tulevia ylimääräisiä ääniä.

Vierailija
100/165 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 14:12"]

Ahdistavia videoita, hyi hitto. Ja noistako jotkut saa hyviä tuntemuksia? Mulla ei taida tuota taipumusta olla ;) 

[/quote]

Aika tuomitseva asenne sellaista asiaa kohtaan, mitä ei itse ymmärrä. Se, että itse et käsitä jotain asiaa, ei automaattisesti pitäisi olla "hyi hitto". Mutta se on tottakai ihan ok, jos koet videot ahdistavina. Toisaalta se on aika harmillista.