Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko sinulla tämä tietämättäsi?

Vierailija
10.08.2015 |

ASMR eli Autonomous sensory meridian response on Suomessa vielä melko uusi ilmiö, jota monet kokevat tietämättään. Kyseessä ei siis ole mikään sairaus tai huono asia, päinvastoin. ASMR- tuntemukset auttavat ihmisiä hallitsemaan stressiä, nukahtamaan paremmin ja rentoutuminen on ilmiössä tärkeässä asemassa. Vakavistakin uniongelmista kärsivät ovat saaneet apua ASMR-videoista ja minä olen yksi heistä :)

Mikä se ASMR oikeastaan sitten on? No lyhyesti sanottuna se on todella hyvä ja rentoutunut olo päässä, joka voi edetä selkää pitkin aina varpaisiin asti. Sitä on vaikea selittää, mutta hyvänä vertauskohtana käyttäisin sitä tunnetta, kun joku antaa oikein hyvän hartiahieronnan tai ne kylmät väreet mitä tulee hyvän kappaleen kuullessaan. Kaikki eivät näitä tuntemuksia pysty kokemaan, ja vielä ainakaan ilmiöstä ei ole tehty virallisia tutkimuksia.

Yleisiä ASMR-tuntemuksien laukaisijoita ovat esim. kuiskaaminen, pehmeästi puhuminen, erilaiset aksentit, erilaisten materiaalien (muovi, pahvi, paperi...) äänet, erilaisten pintojen naputtelu sormilla/kynsillä, erilaisten tehtävien tekemisen seuraaminen jne. Youtubessa on jo suuri ASMR- yhteisö, ja videoiden tekijöitä tulee koko ajan lisää. Muualla maailmalla ilmiö on jo tunnetumpi kuin täällä Suomessa, mutta pikkuhiljaa ihmisten tietoisuus täälläkin asiasta alkaa lisääntyä.

Muutamia esimerkkejä ASMR videoista:

1. Erilaisten muovien rapinaa -

2. Meikkipussin ääniä -

3. Naputtelu- ja "tahmeat sormet" ääniä -

4. Sanomalehden sivujen kääntelyä - https://www.youtube.com/watch?v=c2HiFtYo9I4

Kommentit (165)

Vierailija
61/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 02:10"]Mulla riittää asmr tuntemuksien saamiseksi pelkät äänet, mutta video yhdistettynä niihin ääniin voimistaa asmr kokemusta aika paljonkin. Visuaalisuus ja liikkeen näkeminen ovat omassa asmr kokemuksessa vahvistavina tekijöinä. Näkee mistä se ääni tulee ja miten.
[/quote]

Itsellä sama. Varsinkin ne käsien liikkeet saa aikaan asmr tuntemuksia.

Vierailija
62/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään kattoo, kun jotain tavaraa pakataan esim laatikkoon, paperiin tai muoviin. Tää toimii livenä tosi hyvin, onneks kohta on tulossa joulu niin saa katella ku ihmiset paketoi lahjoja :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihana tuo meikkipussivideo! Löysin nää videot noin vuosi takaperin ja oon katellu niitä aika ahkerasti, koska oon halunnu löytää ne omat triggerit. En esimerkiksi tykkää niin paljon role play videoista tai syömisvideoista. Mutta sitten taas esim. erilaisten pintojen naputtelut ja ripinät ja rapinat tehoaa senkin edestä!

Vierailija
64/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:22"]

Kertokaapas omia triggereitä mistä saatte asmr tuntemuksia? :)

[/quote]

Teen tähän vaikka top5 listan:

1. Kuiskaaminen ja pehmeällä äänellä puhutut videot yhditettynä johonkin esineen käsittelyyn

2. Kirjojen tai ihan minkä tahansa sivujen kääntelyäänet (liukas ja kiiltävä paperi parasta)

3. Naputteluäänet eri pinnoilla (puupinnat ehkä kuulostaa parhaimmilta)

4. Muovin rapinat (ei saa olla liian "kovaa" muovia, se on jo liian rapiseva)

5. Piirtelyäänet paperilla (pitää olla aika paksu tussi tai kynä)

Vierailija
65/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:24"]

Mä olen ASMR-ihminen, mutta useimmat näistä videoista ei jostain syystä toimi mulle. Paremmin toimii ihan oikeassa elämässä. Kaikista eniten vihaan useiden suosikkeja Gentlewhisperingiä ja HeatherFeatheria.

[/quote]

Mulla toimi nuo videot ja saan ASMR fiiliksiä myös oikeessa elämässä. Mun mielestä nää suosituimmat videoiden tekijät on jo vähän nähty ja ei ne nyt niin erikoisia ole. Eniten niissä häiritsee ehkä se, että homma alkaa mennä jo liian paljon suorittamisen ja katsojien miellyttämisen puolelle.

Vierailija
66/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:33"]

Herranjumala kuinka ahdistavia videoita!

[/quote]

Mitkä asiat koet noissa videoissa ahdistavana?

Vierailija
67/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toimii

1. Tietyin varauksin role playing jos on joku meikkaus, spa tai kampaaja.

2. Unboxing ja paketointi, sellainen pehmeä silkkipaperin rapina, aaaaaah. Säilön muuten silkkipaperita paketointia varten ja hypistelen niitä itsekin välillä :D ja jos jotain tulee hienosti pakattuna avaan mahdollisimman hitaasti.

3. Hiljaa ja pehmeästi puhuminen

4. Kosmetiikanhiplausvideot :D Ei hitto tää kuulostaa pimeeltä XD

Ei toimi: maiskutus, kovat kahinat, rahinat ja rapinat, kuiskiminen

Vierailija
68/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi en tiennykkään että näille tuntemuksille olis joku nimi olemassa! Tosi rentouttavia oli nuo videot ja varsinkin tuo sanomalehtivideo :o Nyt sain onneks selityksen näille "hassuille tunteille päässä" kiitos siitä paljon!

Vierailija
69/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kertonu kenellekkään, että tunnette tämmösiä tuntemuksia? Jos ootte, niin miten ihmiset on siihen reagoinu?

Vierailija
70/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:47"]

Ootteko kertonu kenellekkään, että tunnette tämmösiä tuntemuksia? Jos ootte, niin miten ihmiset on siihen reagoinu?

[/quote]

Kerran kysyin kaverilta, että tuleeko sille semmosia hyvänolon tunteita päähän tietynlaisista videoista. Semmosta hyvältä tuntuvaa kihelmöintiä, joka voi mennä päästä jalkoihin asti. Se kaveri oli vähä että "öö ai mitä kihelmöintiä?" Mut sit selitin sille vähä tarkemmin niin se sano, että sen poikaystävä kokee ehkä jotain samanlaista ku kattoo esim. jonkun leikkaavan lihaa :D Että siihen tekemiseen vaan keskittyy, tulee semmonen rauhallinen olo ja ei voi lopettaa sen katsomista.

Vierailija
71/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös mahdollista, että eläimet kokevat myös asmr:n kaltaisia tuntemuksia.

Vierailija
72/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap taas nostella omaa aihettaan.

Vierailija
73/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti EI mutta kihti ja tyrä löytyy kyllä +500000€ velkaa

Vierailija
74/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:15"]

[/quote]

Tai sitten vaan aihe kiinnostaa ihmisiä?

Vierailija
75/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranjumala kuinka ahdistavia videoita!

Vierailija
76/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en saa noista videoista mitään, mutta lämpimässä, liikkeellä olevassa autossa minun on hyvin helppo vaipua melkein transsimaiseen tilaan. Tuntuu niin ihanalta... Vaikeaa edes selittää.

Vierailija
77/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:15"]

[/quote]Minä ainakin olen pitkin matkaa 2-4 kommenttia tänne laittanut. En ole ap. Luulenpa että ap ei ole se joka tähän jatkuvasti -ainakaan yksin- kommentoi.

Vierailija
78/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:09"]

On myös mahdollista, että eläimet kokevat myös asmr:n kaltaisia tuntemuksia.

[/quote]

Oon ite nähny yhden videon, missä koiraa hierotaan päästä semmosella päänhipsuttajalla ja se koira selvästi tykkää siitä. Tais olla joku husky tai sen tyylinen koira. Vetää kyllä niin rentoutuneen ilmeen päälle siinä :)

Vierailija
79/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
80/165 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo ite vielä ainakaan kertonu, ehkä korkeintaan poikaystävälle kertosin jos kertosin :)