G: mitä tekemistäsi on ihmetelty sukupuolesi vuoksi?
Millaisiin ennakkoluuloihin ja asenteisiin olet törmännyt sukupuolesi vuoksi?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:30"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:34"]Työtäni ihmetellään usein. Olen Suomessa ainoa nainen alallani. Yllättäen en aio kertoa mitä teen. [/quote] Tarja Halonen?
[/quote]
No en kuitenkaan. Kyse on hyvin kapeasta niche-alasta jolla muut tosiaan on miehiä (siis samassa asemassa olevat).
[/quote]
Ammattisukeltaja
Pleikkarilla pelaamista nyt ainakin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:34"]
Rationaalista ajattelukykyäni ja johtamistaitojani kriisitilanteessa erään vakavan onnettomuuden yhteydessä. Jälkeenpäin moni on kertonut että harvoin näkee naisen ottavan ohjat niin suvereenisti ja muutamat miehet ovat parin kaljan jälkeen tunnustaneet että olivat itse kuolemanpelon täyttämiä ja jäätyivät/panikoivat täysin. Kokevat tämän takia epäonnistuneensa miehinä.
[/quote]
Miks tätä on alapeukutettu?
Yleensä sitä ihmetellään, miten voin olla näin miesvoittoisella alalla. En nyt tiedä, rakastan tätä työtä yli kaiken ja mun mielestä sen pitäisi olla se 1. juttu ammattia miettiessä. Yleensä kysellään sitäkin, että miten mä pystyn selviämään kaikista kiperistä tilanteista, miten mun kunto riittää yms. Ja sit armeijan käyminen naisena on vissiin jotenkin outoa, koska monet ihmettelevät sitä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:23"]
Sanoisin, että komppaan sinua sanasta sanaan, mutta enpäs komppaakaan. Olen nimittäin melkein 180-senttinen, raamikas, tilanteessa kuin tilanteessa puoleni pitävä nainen, joten miesten epänaiselliset hommat kuuluvatkin minun tehtäväkseni. Vai mitä nuo viimeiset lauseesi tarkoittivatkaan..?
No pöhkö :) Ihan sitä vaan, että kun tällaisia asioita sanoo (ettei tarvi miestä), niin usein on miehet kuorossa huutelemassa natsifemuksi tai ehdottavat sinkkuuden syyksi sotanorsun habitusta. Eikä pieni koko lisää uskottavuutta raskaammissa hommissa, joten sen vuoksi minua kummeksutaan, siitähän tässä ketjussa oli kyse.
Olisit siis odotellut sitä ensimmäistä sotanorsuksi haukkujaa etkä heittäytynyt provosoivaksi heti kättelyssä.
En jaksa siistiä lainausta lyhyemmäksi.. tää on tohon edelliseen sotanorsujuttuun tossa.. ^^
Olet oikeassa, sori :)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:34"]Työtäni ihmetellään usein. Olen Suomessa ainoa nainen alallani. Yllättäen en aio kertoa mitä teen.
[/quote]
Olet palopäällikkö.
2000-luvun alussa kuorin amiksessa porkkanaa "veistellen" kovalla vauhdilla. Olin siis opiskelemassa ravintolakokiksi. Luokan opettaja katsoi hetken touhuani ja nauroi sitten ääneen, että olen "jätkämäinen" kuoriessani tällä tavalla. Ei kuitenkaan ehdottanut toista tapaa tms., kunhan vaan sanoi tuon.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 13:34"]Työtäni ihmetellään usein. Olen Suomessa ainoa nainen alallani. Yllättäen en aio kertoa mitä teen. [/quote] Olet palopäällikkö.
[/quote]
Palopäällikkönä on tosiaan muistaakseni yksi nainen ja sitten tiedän yhden toisenkin, joka tämä kirjoittaja ehkä on. Kyseinen ammatti on ylipäätään aika harvinainen, koska alalla ei hirveästi toimijoita ole, on vain muutama jättitoimija. Siitä toisesta olen hakenut joskus - pääsemättä - töitä ja se on kotiseudullani ja siksi satun tietämään.
Käytän nuuskaa ja olen nainen. Siitä saa aika usein kuulla. Huumorintajuni ei myöskään ole naiselle sopiva.
Kun ostin ensimmäisen harrasteautoni ja liikun yleensäkin pitkiä matkoja autoilla yksin. Osaan myös korjata autoni, vaikka olenkin mielestäni melko naisellinen, on minua luultu useasti lepakoksi.
Huumorintajuni ja heittoni menevät yleensä naisilta ohi, sillä olen kasvanut rekkamies maailmassa. Parhaat ystäväni ovat mihiä.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:30"]Olen nainen enkä hametta päälle laita enkä korkkareita jalkaani.
[/quote]
Niin mäkin olen lesbo.
Korjasin poikani parhaan kaverin polkupyörää koulun jälkeen, kun ketjut putosi ja tuli renkaan sekä vaihteiston rattaiden vikaa. Sormet rasvaisina koulun pihalla ja olin muutaman päivän ajan luokkakavereiden mielestä ja puheissa se äiti, aika kova jätkä.
Pelaan lätkää, juon olutta, remontoin itse kaiken ja olen työkseni ajanut trukkiakin kesä-apulaisena. Olen luonteeltaani hyvin epäromanttinen, kukkapuskat ja muut moiset turhanpäiväset jutut, ei kiitos! Ulkonäöllisesti olen nätti, nuori, naisellinen ja muodokas nainen. Ehkä pelästytän miehet tiehensä miehekkään asenteen vuoksi. :D
n24
Olen mies joka tykkää leipoa. Sämpylöitä, piirakoita ja leipiä - ei mitään makeaa.
Lämmin, kohonnut taikina - se on kuin naisen rintaa pitäisi käsissään.
Ei ennakkoasenteita mutta hämmästystä kylläkin. Kuljen aina lenigissä ja meikattuna, todella naisellisena yleisillä paikoilla. Mutta teen aivan samoja töitä kuin miehet. Yleensä luullaan että naisellinen nainen ei osaa mitään käsillään eikä aivotkaan toimi. Mutta sahaan mottorisahalla siinä missä mieskin ja teen muutkin niin sanotut miestentyöt. Mutta ei se minua häiritse enemmänkin huvittaa. Ne ilmeet on niin näkemisen arvoisia joka kerta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 11:55"]
Olen mies joka tykkää leipoa. Sämpylöitä, piirakoita ja leipiä - ei mitään makeaa.
Lämmin, kohonnut taikina - se on kuin naisen rintaa pitäisi käsissään.
[/quote]
...niin ja ne ennakkoluulot....ainahan tuo jonkin verran (positiivista) ihmetystä herättää jos mies tykkää leipoa kotioloissa.
Olen (kaupunkilais)nainen ja apelleni on hankalaa edelleenkin uskoa että minulla pysyy työkalut kädessä.
Isäni on timpuri ja hän on opettanut pienestä pitäen minua ja sisaruksia rakennusjutuissa.
Appi suunnitteli uusia portaita taloonsa (sanoo aina että hänen talo vaikka anoppi omistaa talosta puolet, ärsyttävä tapa!"). Kertoi kahvipöydässä suunnitelmistaan miehelleni. Kysäisin että miten jos tekisi leveämmästä laudasta niin saisi yhtenäisemmän jne.
Appi tuhahti että anna miesten puhua. Piirsin luonnoksen portaista ja tein siihen kaiteenkin. Oli kuulemma hankalan näköinen eikä tulisi kestämään. Erittelin siihen vielä huvin vuoksi kaikki ruuvit yms sekä kohdat joista olisi fiksua kiinnitellä osat toisiinsa. Heitin luonnoksen poltettavien roskien joukkoon kun lähdimme.
Yllätys oli melkoinen kun seuraavalla kerralla oli uusien rappusten puutavara appivanhempien pihassa. Juuri niitä juttuja mitä olin suunnitellut. En voinut malttaa mieltäni vaan tein rappuset sillä aikaa kun appi oli mieheni kanssa hirvimetsällä :D
Portaat ovat 5 vuotta vanhat mutta kiitosta en ole saanut.
Ööö, no käytös kai. Nuorena naisena kun yksin kuljen räkälöissä ja haistatan vi*ut urpoille niin siinä vaiheessa äijät kattoo kieroon ja alkaa haukkumaan ja kattoo inhoten ja sättii.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 12:24"]Työstäni (rakennusala), myös siellä työelämässä ihmetellään.
[/quote]
Sama.