Juurihoidetussa hampaassa tulehdus
Kaksi kertaa juurihoidetun poskihampaan kahdessa juuressa näkyy röntgenissä tulehdusta, yhden juuren juurihoito on onnistunut. Onko mahdollista hoitaa hammasta enää?Voidaanko resektoitu hammas myöhemmin (jos ongelmia tulee) poistaa ja korvata implantilla?Vaikuttaako tehty resektio tulevaan? Onko resektio hyödytöntä?Kyseessä on yläleuan poskihammas. Haluaisin epätoivoisesti pitää omat hampaat niin kauan kuin mahdollista, mutta en halua, että toimenpiteet estäisivät implantin laittamisen, jos siihen joudutaan myöhemmin. Onko resektio iso toimenpide?Tämä hammas on ainoa, jota on juurihoidettu.Voidaanko resektio tehdä, jos kyseessä onkin kaksi ongelmallista juurta?Onnistuvatko resektiot pidemmän päälle tämmöisissä tapauksissa?
Kommentit (14)
Jos joudutaan laittamaan implantti niin kestääkö implantti yläleuan poskihampaana kuinka pitkään?Pelkään, että jos hammas poistetaan ja implantointi epäonnistuu niin olen ilman poskihammasta ja silloin muutkin hampaat kärsii.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 11:34"]
Tulehdukset on aina hoidettava. Jos tulehdus paranee asia varmaan ok. Jos pahaksi äityy, hampaan poisto lienee edessä ja sitten kudosten kasvaessa voinee laittaa implantin. Miksi juuressa on tulehdus?
[/quote]
Mulla oli kahdesti juurihoidetun hampaan juuressa tulehduspesäke, joka näkyi röntgenkuvissa, mutta ei kasvanut parin vuoden kuluessa ollenkaan. Silti kuukausi sitten hml päätti hoitaa sen pois ja juurihoito + vahvat antibiotit aloitettiin. Juuren päästä löytyikin sitten ihan vihreää märkää. Nyt on enää yksi käynti jäljellä ja hammas voi hyvin.
Eli pystyttiin pelastamaan. Tosin yksityisellä se tulee hiukka kalliiksi.
Niin, nyt sun pitää kysyä asioista h-lääkäriltä. Implantithan kestää koska ne istutetaan ikeneen kiinni. Sun pitää nyt miettiä ja kysellä mikä olisi paras ratkaisu. Yhden oman hampaan puuttuminen ei nyt ole niin karmea asia, jos terveydestä on kyse. Siitähän ne kovin toitottaa, että hampaat ja suu pitää olla kunnossa. Ja tokihan se on totta. Suun tulehdukset on kuitenkin salakavalia. Tsemppiä!
Minä sinuna kokeilisin ensin leikkausta, että hammas säilyisi. Leikkasu ei varmaan maksa niin paljoa kuin implantti, joten sikälikin parempi. Minulla ainakin siis leikkaus auttoi.
Kiitos kaikille vastauksista! :) Lisää vastauksia luen myös mielelläni! :)
Mitä tarkoittaa tässä resektio? Minulla oli juurihoidetun ylähampaan juuressa tulehdus. Se hoidettiin antibiooteilla ja sitten tehtiin ienleikkaus. Hammas on edelleen ojk.
Tarkoitin juurenpään leikkausta. Tehtiinkö sinulle tämä toimenpide? Kuinka kauan toimenpiteestä on aikaa? Lähtikö parantumaan hyvin?Onko mahdollista saada tällaisessa tilanteessa oma hammas vielä kuntoon?
Ien leikattiin juuren tulehduksen parannuttua. Se oli aika iso leikkaus, kesti puolitoista tuntia, ja tikkejä oli yläleuka täynnä. Viikon söin kylmää ja pehmeää, ja ien parani hyvin. Hampaaseen laitettiin myöhemmin kuori. Tästä on varmaan 17 vuotta aikaa.
Mulla oli sama homma. Nyt siihen yhteen hampaaseen uponnut jo lähes 1000 euroa kun halusin viimeseen asti pitää siitä kiinni. Lopulta hammaslääkäri sanoi että hammasta ei voida enää pelastaa ja nyt on aika varattu hampaan poistoon. Implanttia en meinaa ottaa koska en aio maksaa 2000-2500 e YHDESTÄ vitun hampaan implantista. Onneksi on takahammas niin tuskin jää mua paljon haittaamaan.
Tulehdukset on aina hoidettava. Jos tulehdus paranee asia varmaan ok. Jos pahaksi äityy, hampaan poisto lienee edessä ja sitten kudosten kasvaessa voinee laittaa implantin. Miksi juuressa on tulehdus?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 11:34"]
[/quote]
En tiedä, miksi tulehtui. Juuren päässä oli reikä, ja sen ympärille kehityyi minulla paha tulehdus. Ien piti avata ekaksi, ja samalla sain sit tyjyn antibioottikuurin. Leikkaus sitten, kun tulehdus oli kurissa.
Haluaisin, että tulehdus saataisiin juurenpäässä kuriin, mutta en halua menettää hammasta, ainakaan vielä. Oma hammas on kuitenkin oma hammas. Olisin valmis juurenpään leikkaukseen, jos siitä voisi olla apua. En kuitenkaan halua pilata mahdollisuuksia mahdollisesti tulevaan implanttiin.Uusintajuurihoidon jälkeen otetussa tarkkailukuvassa näkyy, että kahdessa juuressa on tulehdus, vaikka uusintajuurihoito aluksi näyttikin tepsivän. Hammas ei ole kipeä, vaikka röntgenissä näyttää olevan tulehdus.Pelkään valmiiksi jo tuomiota.
Aika vaikea paikka. Jos itse olisin sun tilanteessa, en lähtisi moniin toimenpiteisiin vaan otattasin hampaan pois. Koskaan ei tiedä, millon tulehdus uusii. Mulla ei juurenpäitä edes oltu loppuun täytetty(huolimaton h-lääkäri) vaan ne jäi paljaaksi. Tulehdus levisi, alkaen jostain mistä lie, niin pahaksi että osittain yläleukaluu tulehtui ja paise puhkaisi ikenen. Hammas oli kiireellä otettava pois, viime hetkellä. Implantin voin laittaa ehkä sitten aikojen päästä jos se enää on mahdollista.
Olen 28-vuotias ja tämä hammas on ollut ainoa ongelma.En tiedä mitä pitäisi tehdä. Jos resektiolla saataisiin tulehdus kuriin tai jos olisi edes mahdollista saada hammas pysymään vielä vuosiksi niin olisin valmis, koska implantin laitto on suurempi operaatio kuin resektio. En haluaisi vielä implanttia. Toisaalta en halua pilata mahdollisuuksia implanttiin, koska tiedän et mitä vaan voi tapahtua. Vaikuttaako tehty resektio tulevaan?