Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen yrittäjät haluavat poistaa lakisääteisen työterveyshuollon, se tulee liian kalliiksi

Vierailija
23.06.2026 |

Suomen yrittäjät esittää, että työnantajilta poistettaisiin lakisääteinen velvollisuus järjestää työterveyshuolto.

Ehdotus on osa laajempaa ”työelämäohjelmaa”, jonka järjestö julkaisi tiistaina.

Yrittäjien mukaan kustannukset ovat paisuneet eikä palveluiden laskutus ole läpinäkyvää.

Suomen yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo HS:lle, että monet yritykset kokevat, että työterveydestä on niille enemmän haittaa kuin hyötyä.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haistakoot paska.

Vierailija
2/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko se vaatimus siis poistaa se lakisääteinen työterveyshuolto (joka pitää sisällään tyyliin työpaikkaselvitykset ja työtervystarkastukset) vai ne lisäpalvelut kuten sairausvastaanotto jne.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen yrittäjät poistaisivat työntekijöiltä sisäelimetkin jos se tarkoittaisi parempaa katetta.

Vierailija
4/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin siinä tulee käymään, kun suomalaiset eivät enää kuulu liittoon. Työnantaja päättää.

Vierailija
5/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maassa on yleinen terveydenhuolto, niin miksi työpaikalla olisi pakko järjestää työterveyshuolto? Toisaalta jos pakkoa ei olisi, niin fiksu työnantaja ottaisi tuon kilpailuetuna ja järjestäisi sen. Kuten monessa muussakin asiassa, niin halvalla et saa hyvää eli jos palkka+edut ajetaan mahdollisimman alas, niin työntekijät ovat firmassa sitten sen mukaisia.

Vierailija
6/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se vaatimus siis poistaa se lakisääteinen työterveyshuolto (joka pitää sisällään tyyliin työpaikkaselvitykset ja työtervystarkastukset) vai ne lisäpalvelut kuten sairausvastaanotto jne.?

Ettei tarvitsi järjestää mitään eli työntekijä hoidattaa itsensä jatkossa julkisella 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusterveenä kannatan tätä, jos osan kuluista voisi siirtää palkkoihin.

Vierailija
8/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samassa vaatimuksessa oli sunnuntailisien ja arkipyhien poistaminen 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama, koska se lakisääteinen minimi on niin suppea, ettei sillä muutenkaan tee mitään.

Vierailija
10/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se vaatimus siis poistaa se lakisääteinen työterveyshuolto (joka pitää sisällään tyyliin työpaikkaselvitykset ja työtervystarkastukset) vai ne lisäpalvelut kuten sairausvastaanotto jne.?

Ettei tarvitsi järjestää mitään eli työntekijä hoidattaa itsensä jatkossa julkisella 

Nykyään moni työntekijä hoidattaa itsensä julkisella. Työterveyshuoltoon ei tarvitse kuulua muuta kuin se, että muutaman vuoden välein käydään kuuntelemassa terkkarin saarna siitä, että pitää muistaa syödä kasviksia ja harrastaa liikuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama, koska se lakisääteinen minimi on niin suppea, ettei sillä muutenkaan tee mitään.

Tämä, työhöntulotarkastus ja keski-iässä sitten 5-10 vuoden välein ikävuositarkastus. Mitään muuta siihen ei kuulu.

Vierailija
12/12 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis onko se vaatimus siis poistaa se lakisääteinen työterveyshuolto (joka pitää sisällään tyyliin työpaikkaselvitykset ja työtervystarkastukset) vai ne lisäpalvelut kuten sairausvastaanotto jne.?

Ettei tarvitsi järjestää mitään eli työntekijä hoidattaa itsensä jatkossa julkisella 

Nykyään moni työntekijä hoidattaa itsensä julkisella. Työterveyshuoltoon ei tarvitse kuulua muuta kuin se, että muutaman vuoden välein käydään kuuntelemassa terkkarin saarna siitä, että pitää muistaa syödä kasviksia ja harrastaa liikuntaa.

Ja nämäkin vasta alkaen 40- vuotiaana ja siitä pari kertaa vielä ennen eläkeikää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi viisi