Miksi et käy salilla?
Kommentit (110)
Kaksi syytä:
1. Minusta se on kuolettavan tylsää.
2. Minulla ei ole mitään tavoitteita, joiden saavuttamisessa kuntosali edesauttaisi. Oma ihannevartaloni on tyyppiä 90-/00-luvun missi, mikä on saavutettavissa lenkkeilyllä ja kotijumpalla (sekä ruokavaliolla ja hyvillä geeneillä).
Lopetin kaiken "kosmetiikkakuntoilun" jo 18 vuotta sitten. Siitä huolimatta olen ns terveen kirjoissa, ja mitä nyt pari vuotta sitten otin täydellisen nelikymppistarkastuksen, lääkäri & terveydenhoitaja eivät olleet uskoa kun sanoin etten harrasta mitään liikuntaa. Veriarvojen (noin 18 kohtaa mitattuna..) perusteella huomattavasti paremmassa kunnossa kuin keskimääräinen nelikymppinen mies.
Kaksi viikkoa sitten olin Lapissa vaeltamassa, viisi päivää / 90 km "käsivarressa", reissuun lähtiessä rinkka +30 kg. Hetkeäkään ei tuntunut siltä ettei jaksaisi enää. Tämän perusteella näyttäisi siltä, ettei sinne lenkkipolulle tai kuntosalille ole edelleenkään mitään tarvetta...
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 11:45"]
Koska se on yliarvostettua. Lihaksiston hyvinvointia voi ylläpitää muutenkin kuin tuollaisissa pintaliitäjien keskittymissä, jotka kaikenlisäksi rahastavat järjettömät määrät hyväuskoisia pösilöitä.
Ulkona liikkuminen on mukavaa, eikä minun mielestäni ylisuuret lihakset ole kauniita.
[/quote]Miksi luullan että ne ylisuuret lihakset saadaan heti kun ruvetaan käymään salilla. Ihan normaalikroppaisisa suurin osa, eikä mitään lihaskimppuja. Itse käyn monta kertaa viikossa ja luulen että sen myös näkee kropasta, vaikka en mitään muskeleita ole halunnut rakentaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:32"]
Eniten ahdistaa ne peilit. Ainakin meidän paikkakunnan salilla on peilejä joka seinillä, ja syömishäiriöstä toipuvana ne tekevät tosi pahan olon. Liikunta on yleisestikin minulle usein aika kurjaa, kun mietin liikaa kehoani, peilit pahentavat sitä hirveästi.
En myöskään halua maksaa liikunnasta josta en nauti, kun voin sijoittaa ne rahat hyviin juoksukenkiin ja sykemittariin ja harrastaa mieluisaa liikuntaa.
[/quote]
Jossain on vieläpä ikkuna. Ulkona olevat voivat nähdä sinut.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:58"]
Koska timmikroppaiset kuntosalia olohuoneenaan pitävät nuoretnaiset ja -miehet katsovat minua, keski-ikää lähestyvää pyöreää äiti-ihmistä nenän varttaan pitkin ja puoliääneen kuiskuttelevat, että miten tuokin kehtaa tänne tulla, tekisi itselleen jotain. Liikun siksi mieluummin omissa oloissani, omaan tahtiini ja koitan saada vartaloni taas edes jonkinlaiseen kuosiin.
[/quote]
Minä olen pullukka ja keski-ikäinen nainen. En omista yhtään trendikästä salivaatetta. Silti käyn salilla ja ei minulle kukaan naureskele.
Kerran olen nähnyt naureskelutilanteen, kun salilla oli nuoria miehiä joukko ja sinne tuli suhteellisen tukeva nuori tyttö. No pojilla naama kalpeni, kun tyttö meni maastavetopaikalle ja pisti painoja niin, että yhteensä tangon kanssa tuli 140k ja veti siinä sarjan. Rimppakinttupojat häipyi vähin äänin. Nauratti tilanne, koska tiesin tytön kilpailevan lajissa.
voiko siellä muuten pitää jotain kertakäyttöhanskoja, niin ei toisten hiki ja räkä ja muu lika tartu?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:16"]
voiko siellä muuten pitää jotain kertakäyttöhanskoja, niin ei toisten hiki ja räkä ja muu lika tartu?
[/quote]tottakai samalla tavalla kuin kaupassa jne. käydessäsi
Ei oo löytynyt hyvällä sisäilmalla. Yllättävän moni sali on homeläävä. Ei sovi astmaatikolle.
En yksinkertaisesti tarvitse salikorttia. Voin tehdä kotona lihasjumppaa ja käydä juoksemassa. Olen hyvässä kunnossa ja hoikka, vaikka en salilla käykkään. Salilla käydään nykyisin ihan liikaa vain ulkonäön takia eikä sen takia, että halutaan olla terveitä ja hyvässä fyysisessä kunnossa. Ihmiset haluavat sikspäkin, lihaksikkaan ja pyöreän takamuksen, kunnon habat.. eli pelkkiä ulkonäöllisiä seikkoja.
Kyllästyn kuntosalilla käymiseen muutamassa viikossa. Yksitoikkoista jyystämistä. Tilat aina tunkkaisia ja suihkutilat etovia. Kaikenlaiset pöpöt leviävät laitteista ja lattioista (kiitos vain kynsisienestä). Ryhmässähyppelyä mökämusan tahtiin - ei kiitos. Liikun ulkona ja jumppaan kotona. Välillä käyn joogaamassa tai pilateksessa fiiliksen mukaan. Kunto on OK ja painoindeksi 20.
Kaiken kaikkiaan en pidä liian treenatusta kropasta, josta puuttuu notkeus. Myös "suorittaminen" on vastenmielistä. Jaksaa, jaksaa - yök.
Otin kuukauden salikortin vuosia sitten kokeilumielessä. Otin ensimmäiseksi kerraksi personal trainerin jonka kanssa suunnittelimme minulle sopivan treeniohjelman.
Tykkäsin kun tiesin tarkalleen mitä laitetta käytän, millaisilla painoilla ja toistoilla koska salilla käynti oli uusi juttu.
No, muutaman kerran jälkeen sain salin suihkusta silsan varpaan kynteen. Sitten alkoi ällöttämään ne hikiset laitteet. Minulla oli oma hikipyyhe jolla aina putsasin niitä. Sitten alkoi ärsyttämään se jumputus musiikki ja kolina ja kilinä. Koitin pitää omia kuulokkeita, mutta sitten ne omien kuulokkeiden johdot ja piuhat häiritsivät.
Totesin että ei ole minun juttuni. Hankin kahvakuulan ja aloin sen kanssa treenailemaan kotona. Käyn välillä kahvakuulatunneilla jossa on tosi hyvä vetäjä joka neuvoo että liikkeet menevät oikein. Hyödynnän ohjeita kotona :)
MInun ei onneksi tarvitse, liikun riittävästi muutoin.
Salilla on:
- huonosti käyttäytyviä ihmisiä
- ahdasta
- siihen menee liikaa aikaa (matkat, odotustajat)
- liikaa melua
- likaiset laitteet
- maksaisin turhasta
- homma on tylsää
- porukka on epämiellyttävää
- pitää olla sisällä
- saa tarttuvia tauteja
- en jaksa ostaa 3 kk välein uusia trendin mukaisia vaatteita :-)
- jonkun pitää aina olla pätemässä siellä :-)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:10"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:58"] Koska timmikroppaiset kuntosalia olohuoneenaan pitävät nuoretnaiset ja -miehet katsovat minua, keski-ikää lähestyvää pyöreää äiti-ihmistä nenän varttaan pitkin ja puoliääneen kuiskuttelevat, että miten tuokin kehtaa tänne tulla, tekisi itselleen jotain. Liikun siksi mieluummin omissa oloissani, omaan tahtiini ja koitan saada vartaloni taas edes jonkinlaiseen kuosiin. [/quote]Salilla ei yleensä naureskella kenellekään. Se on yleinen harhakäsitys niillä, jotka eivät käy salilla. [/quote] Ehkä sinä keskityt omaan treeniisi etkä ehdi vahtia muita treenaajiq ja olet muutenkin ystävällinen kanssaihmisillesi, mutta harmillinen totuus ainakin meidän pikkukaupungin saleilla on, että niille ei ole asiaa kuin "eliitillä".
[/quote]No onpa harmi jos tuollainen toimintakulttuuri alkanut. Mennään huonompaan suuntaan.
Herään neljältä ja lähden puoli viisi töihin. Puoli kuudesta yhteentoista huhkin navetassa. Käyn suihkussa ja syön. 12-14 otan päikkärit pukuhuoneen lattialla. 14.30-20.00 olen navetassa huhkimassa. Käyn suihkussa ja lähden kotiin. Kotona olen 21.00 syön ja menen nukkumaan. 22-04 nukun. Vapaapäivät lepään. Jos saan joskus sitä vapaa-aikaa niin sen käytän siivoamiseen ja miehen kanssa panemiseen mielummin, kun salilla pelleilyyn.
Treenaan kotona kehonpainoharjoituksilla ja joogaamalla, sekä ulkonakoiran kans juosten ja lenkkeillen. En saa kiksejä salilta, salille mennään esitteleen itseä ja katsomaan muita. Saan mieluisemmat tulokset kehooni valitsemillani lliikuntamuodoilla.
Lihakseni ei pysy lämmössä salilla. Treenaaminen tuntuu silloin vähemmän kehittävältä. M&M kuntosali olisi todella hyvä. Hintakin on vain reilu 300e loppuvuodesta.
Paljon täällä käsityksiä miksi ei.
Eniten ahdistaa ne peilit. Ainakin meidän paikkakunnan salilla on peilejä joka seinillä, ja syömishäiriöstä toipuvana ne tekevät tosi pahan olon. Liikunta on yleisestikin minulle usein aika kurjaa, kun mietin liikaa kehoani, peilit pahentavat sitä hirveästi.
En myöskään halua maksaa liikunnasta josta en nauti, kun voin sijoittaa ne rahat hyviin juoksukenkiin ja sykemittariin ja harrastaa mieluisaa liikuntaa.