Kysymys maalla asuville työssäkäyville?
Ihan vilpittömästi olen huolissani teistä. Nyt kun näyttää siltä että bensa, energia ja ruoka nousevat ennennäkemättömiin hintoihin yhtäaikaa niin varsin te jotka asutte omassa torpassa niin miten ihmeessä pärjätte?
Onko teillä joku suunnitelma jo mielessä mitä tehdä kun ei rahat enää riitä bensaan että töihin pääsis?
Kommentit (23)
Niinpä, sähkölämmitys ja pakolliset automatkat on kyllä kurja yhdistelmä tänä päivänä. Maalla on vielä vähävaraisempaa porukkaa kuin kaupungissa.
Se on vaan jostain muusta pois tai haettava töitä lähempää/etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että vain maalla asuvat käyttävät omaa autoa työmatkoihin? Mä asun alle 4 km päässä Oulun keskustasta ja todellakin kuljen omalla autolla työmatkani. Autolla menee reilu vartti, julkisilla menisi reilu tunti vaihtoineen ja kävelyineen ja olisi riippuvainen bussiaikatauluista.
Sinä ole juuri niin itsekäs 💩🧻.
Me vihreässä liitossa määräämme, kaltaisesi siirtymään pyöräilijäksi, läskinen pyllyskin tulisi timmiäksi.
Myötä häpeä...
Kaikki ylimääräinen karsitaan pois, jolloin ostettavaksi jää vain ruoka ja polttoaine. Meillä talo onneksi kunnallistekniikassa ja kaukolämmössä, niiden kulut ei vielä oo noussut. Mies harkitsee autosta luopumista kun työmatka ei ole kovin pitkä. Itse tarvitsen autoa joka työpäivä, kun työpäivä on kaksiosainen eli ajettavaa on paljon. Pyrin käymään kauppaostokset työmatkan yhteydessä, niin ei tarvitse edestakas ajaa ylimääräistä. Kotivaran lisäämisen aloitin jo syksyllä kun ruoka oli halpaa ja silloin jo puhuttiin mm viljatuotteiden hintojen noususta.
Toivon, ( turhaan) että työpaikkani lähettyville järjestyisi järkevä bussiyhteys, ja bussiin pitäisi myös mahtua pyörä mukaan. Metsästä lähimmälle pysäkille on matkaa. Teollisuusalue on iso, ja siellä on pakko liikkua jollakin menopelillä. Olen myös suunnitellut mopon käyttöönottoa. Työmatka ei ihan mahdoton ole, mutta ei sitä päivittäin jaksa eikä ehdi pyöräillä. Ikivanha museomopo löytyy, vaatii vain vähän huoltoa. On pieniruokainen.
Mikäs tässä kaksipyöräisellä, kun kesä on tulossa, talvea ei tahdo ajatellakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että vain maalla asuvat käyttävät omaa autoa työmatkoihin? Mä asun alle 4 km päässä Oulun keskustasta ja todellakin kuljen omalla autolla työmatkani. Autolla menee reilu vartti, julkisilla menisi reilu tunti vaihtoineen ja kävelyineen ja olisi riippuvainen bussiaikatauluista.
Mutta siinä vartin taajama-ajossa menee bensaa ehkä litra, kun taas puolen tunnin maantieajossa menee kolme. Lisäksi sinulla on vaihtoehto mennä julkisilla (tai noin lyhyt matka vaikka pyörällä) jos bensa tulee liian kalliiksi - maaseudulla asuvilla ei ole.
Mun sisko asuu maaseudulla ja tekee suht pienipalkkaista työtä. Työajoja tulee päivässä noin 40 km ja kyllä tiukkaa tekee rahoittaa polttoaine.
Mä en valita, vaikka mun suht lyhyeen työmatkaan menee julkisilla tunti suuntaansa. Bussilippu vuodeksi maksaa 500 € ja sillä on matkakustannukset katettu.
Juu, huonolta näyttää. En tiedä mistä enää pihistelisimme. Kaksi autoa oltava käytössä.
No mä en asu maalla, vaan suomen mittakaavalla suuren kaupungin keskustassa. Ajan joka päivä autolla ihan pakosta n. 50-100 km, ensin ajan autolla työpaikalleni toisen kunnan keskustaan 20km ja siellä sitten työssäni kotihoidossa joudun käyttämään omaa autoa ajaessani asiakkaiden luota toisen luo.Auton käytöstä töissä saan tosin kilometrikorvausta. Mutta siinä nyppii se, että auto on edellytys sen työn tekemiselle,ja sitä on pakko käyttää, maksoi bensa vaikka kuinka paljon hyvänsä.
Käyn työpaikalla vaan tarpeen mukaan, yleensä enintään kerran viikossa. Muulloin teen etätöitä. Työmatka on 30 km. Lähimpään kyläkauppaan on vain pari kilometriä, siellä käy helposti kävellenkin hakemassa täydennyksiä. Isompaan kauppaan on 15 km. Usein työmatkan yhteydessä tulee hoidettua isommat ostokset. Muutenkin yritän yhdistellä reissut niin, ettei tarvi jonkin yhden asian takia lähteä liikkeelle. Ei ole toistaiseksi ollut ongelmia. Sähkön hinta tässä on enemmän vaikuttanut, mutta tarvittaessa voi lämmittää enemmän leivinuunia yms.
Jos julkisilla haluaisin kulkea, pitäisi kävellä ensin pari kilometriä bussipysäkille, siitä menee virka-aikaan n. kerran tunnissa bussi. Matka kestää aika lailla tunnin. Kaupungin päässä täytyisi vielä kävellä linja-autoasemalta työpaikalle n. 15 minuuttia tai vaihtaa toiseen bussiin, mutta linjat ei siinä kohtaa mene erityisen järkevästi, joten kävellen kulkee nopeammin. Sellainen reilu puolitoista tuntia pitäisi varata yhteen suuntaan. Omalla autolla menee puoli tuntia. Joten en ole menossa julkisilla, ellei nyt auto satu hajoamaan tms. Näin yrittäjänä varsinkin ajattelen paljon sitä, kuinka paljon aikaa kuluu mihinkin - sehän on minulle tuottavaa työaikaa, jota ei viitsi turhaan haaskata. Toki voin nostaa myös verottomat kilometrikorvaukset kaikesta yritystoimintaan liittyvästä ajosta.
Kyllä mieluummin elän vähän suunnnitelmallisemmin ja maksan sitten enemmän bensasta kuin että muuttaisin lähemmäksi kaupunkia. Maaseudun rauha kuitenkin menee sen kaiken edelle.
Minä olen miettinyt että haen viimeinkin sairaslomaa masennuksen vuoksi. Vaikka vain sen verran että en tipu kelan rahoille. Masentunut ja ahdistunut olen ollut jo kaksikymmentä vuotta, mutta jos siihen viimeinkin hakisi hoitoa. Alkaa kamelinselkä katketa. Ei menisi bensaan rahaa kun lorvisin kotona.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Ajan vain kerran viikossa kauppaan ja takaisin noin 17km suuntaansa. Olen saanut tankillisen riittämään kuukaudeksi. Onneksi en ole liikkuva luonne eli kotona nyhjääminen ei ahdista, sitä elämäni aina ollut, ja autokin vanha paska jolla ei tee mieli ajaakaan muuta kuin välttämätön.
En ymmärrä tätä nillitystä, miksi ei rahat muka riittäisi bensaan. Jos se maksaa enemmän niin sitten siitä maksetaan enemmän. En ole itse huomannut mitään merkittävää eroa. Maalla asun ja töissä käyn autolla. Eikö teille tällä hetkellä jää euroakaan ylimääräistä palkastanne vai miten se ei yhtäkkiä riitä jos hinnat nousee pari hassua euroa per tankillinen?
Suomalaisten keskityömatka on 14km.
Ajan työmatkaa päivittäin 100km. Kaikki vähänkään yimääräinen ajo on jo karsittu ja ajan polttoaine-pihillä Diesel-Octavialla.
Teen niin paljon etätöitä ja ylitöitä kuin mahdollista. Ylityöt onnistuu kyllä, mutta etätyöt korkeintaan yksi päivä viikossa. :(
Ei ole kyllä helppoa, pakko myöntää.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, sähkölämmitys ja pakolliset automatkat on kyllä kurja yhdistelmä tänä päivänä. Maalla on vielä vähävaraisempaa porukkaa kuin kaupungissa.
Miten niin vähävaraisempaa? Mulla myytävää metsää vielä 150 ha ja viime vuonna metsätili 85 000.
Minulla on ollut etätyösopimus vuodesta 2017. Kala tulee merestä, liha metsästä, kasviksia omasta maasta, munat naapurin kanalasta, jne. Meillä on puuhella ja varaava takka.
No jos asumiskulut on luokkaa 300€/kk, niin kyllähän keskituloinen bensaa saa ostettua.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tätä nillitystä, miksi ei rahat muka riittäisi bensaan. Jos se maksaa enemmän niin sitten siitä maksetaan enemmän. En ole itse huomannut mitään merkittävää eroa. Maalla asun ja töissä käyn autolla. Eikö teille tällä hetkellä jää euroakaan ylimääräistä palkastanne vai miten se ei yhtäkkiä riitä jos hinnat nousee pari hassua euroa per tankillinen?
Jos käy 100km päässä töissä ja palkka 1500e niin mietipä itse.
Ajattelitko, että vain maalla asuvat käyttävät omaa autoa työmatkoihin? Mä asun alle 4 km päässä Oulun keskustasta ja todellakin kuljen omalla autolla työmatkani. Autolla menee reilu vartti, julkisilla menisi reilu tunti vaihtoineen ja kävelyineen ja olisi riippuvainen bussiaikatauluista.