Mistä asioista sinulle on oltu kateellisia?
Mistä asioista sinulle on oltu niin kateellisia, että olet huomannut toisten katkeruuden?
Minulla ainakin nämä:
- koulu- ja opiskelumenestys
- viulunsoittotaito
- tanssitaito
- seurustelusuhteeni (josta tuli myöhemmin avioliitto)
- hyvä työpaikka
- saavutukseni erään yhdistyksen toiminnassa
Kateus on tullut esiin piikittelynä/haukkumisena, saavutusten vähättelynä, syrjintänä ja porukasta ulkopuolelle jättämisenä. Itse en ole ikinä tuntenut kateutta toisten saavutuksista, niin minusta on erittäin outoa ollut aina, että tällaiset tunteet ovat niin tavallisia ja että monet eivät pysty näitä tunteita yhtään hallitsemaan.
Kaikki näistä asioista (paitsi seurustelusuhteen löytyminen) ovat asioita, joiden eteen olen tehnyt paljon töitä ja uskoisin olevan jokaisen saavutettavissa. On vissiin vain helpompi sorsia muita kuin kääriä omat hihat...
Kommentit (1120)
kiharista hiuksista. Minulla on permanetti.
Siitä, että saan säälipisteitä, koska mieheni on kuolemassa syöpään.
Ei mitään tietoa, koska suomalainen ei sano sitä päin naamaa, vaan joko lakkaa pitämästä ollenkaan yhteyttä, tai puhuu shittiä selän takana toisille (aiheesta joka ei liity kateuden aiheuttajaan)
Vierailija kirjoitti:
Hiusten luonnollisesta väristä.
Siitä, että olen kuulemma niin rohkea. Omasta mielestäni en ole mitenkään erityisen rohkea. Uskallan toki sanoa mielipiteeni seurassa kun seurassa, mutta onko se sitten rohkeutta.
Siitä, että miehiä on aina riittänyt halutessani. Olen ihan tavallisen näköinen nainen, tiedä sitten ihastuvatko luonteeseen. Miehiltä olen kyllä aina saanut kehuja ulkonäöstäni, naisilta en ikinä.
Minusta on todella hölmöä olla kateellinen kenellekään. Miten turhaa...
Mulla kans tuo hiusten oma väri! Kasvattelin oman värini takaisin aikaan kun "kaikki" värjäsi punaiseksi, blondiksi tai mustaksi. Naljailtiin "juurikasvusta", että hyi mikä maantienharmaa, itse en IKINÄ pystyisi olemaan tuollaiselal tukalla! Mutta kas, kun oma väri kasvoi koko pituuksiin, niin mikä mahtava tummanharmaa se onkaan! Jatkuu pituuksiin vaalentuen kivasti, ja lisäksi kesällä tulee luonnolliset raidat auringon myötä. Kyllä on kateutta monesti ahiheuttanut, mikä on jotenkin hassua, kun ihan jokainen voi halutessaan kulkea luonnollisen värisellä päällään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei nuo luettelemasi asiat ole kaikkien saavutettavissa. Esim. viulua ei oikein voi soittaa epämusikaalinen ihminen. Se kuulostaa ihan kamalalta, jos ei ole sävelkorvaa. Sävelkorva taas vaatii tietyt geenit. Lisäksi jokainen ei menesty yhtä hyvin koulussa, vaikka kuinka yrittäisi. Jos ajatellaan ihan vaikka YO-kirjoituksiakin, ei ole edes mahdollista, että kaikki kirjoittavat Laudatureja, koska arvosanat asetetaan Gaussin käyrälle ja joku saa aina myös niitä huonompia arvosanoja, vaikka pistemäärä olisi kuinka korkea. Koulumenestys vaatii älykkyyttä, jota ei kaikilla ole samalla tavalla.
Itselleni on oltu kateellisia ulkonäöstä, musikaalisuudesta ja kirjallisesta luovuudesta. Ulkonäkökateuden vuoksi minua kiusattiin (tämä on siis myöhemmin myönnetty) ja se jätti traumat. Sairastuin kiusaamisen vuoksi psyykkisesti.
Kateus on ihan inhimillinen tunne. Ratkaisevaa on, kuinka sen kanssa toimii. Kyllä itsekin kadehdin välillä ihmisiä, joilla on jotain, joka on ollut unelmani, mutta jota en voi koskaan saavuttaa. Tiedän silti, ettei toisten hyvä ole minulta pois, enkä toivo mitään pahaa heille, joita kohtaan joskus tunnen kateutta. Myrkylliseksi kateus muuttuu silloin, kun se saa ihmisen polkemaan kateuden kohdetta maahan.
Mielestäni on erikoista ajatella, ettei sävelkorvaa ja rytmitajua voisi oppia siinä missä mitä tahansa muutakin taitoa. Tiedän useita aikuisia "sävelkorvattomia" ja "rytmitajuttomia", jotka ovat oppineet ihan hyvän soitto- tai tanssitaidon. Vastustan jyrkästi elitististä ajattelua, että soittamisen opetteluun tarvitaan tietyt geenit. Eihän niin todeta kouluoppimisestakaan, vaikka jotkut tietenkin oppivat nopeammin kuin toiset.
Ap
Ei niitä oikein voi opetella, sori. Nuotit voi opetella jokainen, ja soittaa niistä, mutta ei siitä ikinä priimaa tule. Jos nuottikorvaa ei ole, niin ihminen ei yksinkertaisesti fyysisesti kykene kuulemaan onko sävel oikea vai ei. Sama kuin värisokea ei vain voi nähdä värejä oikein, vaikka kuinka harjoittelisi. Nuoteista tietenkin voi tällönkin soittaa. Tanssimaankin voi opetella, ja moni pyöriminen menee ihan vain sillä että kunhan nyt vain pyörii, mutta kun puhutaan vaikkapa rummuista, niin rytmitajuttoman epärytmiin ei pysty kukaan muun tarttumaan kiinni, ja sellaisen kanssa musioiminen on aivan hirveän kuuloista, ja todella epämukavaa muille soittajille.
Olen tästä täysin eri mieltä. Sävelkorvaa voi harjoittaa ihan ehdottomasti. Ei se niin mene, että lapsi syntyy täydellisellä sävelkorvalla ja sitten ei tarvitse yhtään harjoitella, että mistä ne nuotit löytyvät vaikka viulun kaulalta. Viulun opiskelu on tosi paljon juuri sävelkorvan treenaamista.
Jos olet jollakin tavalla musiikin alalla, niin ajatusmallisi on suoraan sanottuna mielestäni haitallinen. En kuitenkaan usko sitä, että olet.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, ei nuo luettelemasi asiat ole kaikkien saavutettavissa. Esim. viulua ei oikein voi soittaa epämusikaalinen ihminen. Se kuulostaa ihan kamalalta, jos ei ole sävelkorvaa. Sävelkorva taas vaatii tietyt geenit. Lisäksi jokainen ei menesty yhtä hyvin koulussa, vaikka kuinka yrittäisi. Jos ajatellaan ihan vaikka YO-kirjoituksiakin, ei ole edes mahdollista, että kaikki kirjoittavat Laudatureja, koska arvosanat asetetaan Gaussin käyrälle ja joku saa aina myös niitä huonompia arvosanoja, vaikka pistemäärä olisi kuinka korkea. Koulumenestys vaatii älykkyyttä, jota ei kaikilla ole samalla tavalla.
Itselleni on oltu kateellisia ulkonäöstä, musikaalisuudesta ja kirjallisesta luovuudesta. Ulkonäkökateuden vuoksi minua kiusattiin (tämä on siis myöhemmin myönnetty) ja se jätti traumat. Sairastuin kiusaamisen vuoksi psyykkisesti.
Kateus on ihan inhimillinen tunne. Ratkaisevaa on, kuinka sen kanssa toimii. Kyllä itsekin kadehdin välillä ihmisiä, joilla on jotain, joka on ollut unelmani, mutta jota en voi koskaan saavuttaa. Tiedän silti, ettei toisten hyvä ole minulta pois, enkä toivo mitään pahaa heille, joita kohtaan joskus tunnen kateutta. Myrkylliseksi kateus muuttuu silloin, kun se saa ihmisen polkemaan kateuden kohdetta maahan.
Mielestäni on erikoista ajatella, ettei sävelkorvaa ja rytmitajua voisi oppia siinä missä mitä tahansa muutakin taitoa. Tiedän useita aikuisia "sävelkorvattomia" ja "rytmitajuttomia", jotka ovat oppineet ihan hyvän soitto- tai tanssitaidon. Vastustan jyrkästi elitististä ajattelua, että soittamisen opetteluun tarvitaan tietyt geenit. Eihän niin todeta kouluoppimisestakaan, vaikka jotkut tietenkin oppivat nopeammin kuin toiset.
Ap
Ei niitä oikein voi opetella, sori. Nuotit voi opetella jokainen, ja soittaa niistä, mutta ei siitä ikinä priimaa tule. Jos nuottikorvaa ei ole, niin ihminen ei yksinkertaisesti fyysisesti kykene kuulemaan onko sävel oikea vai ei. Sama kuin värisokea ei vain voi nähdä värejä oikein, vaikka kuinka harjoittelisi. Nuoteista tietenkin voi tällönkin soittaa. Tanssimaankin voi opetella, ja moni pyöriminen menee ihan vain sillä että kunhan nyt vain pyörii, mutta kun puhutaan vaikkapa rummuista, niin rytmitajuttoman epärytmiin ei pysty kukaan muun tarttumaan kiinni, ja sellaisen kanssa musioiminen on aivan hirveän kuuloista, ja todella epämukavaa muille soittajille.
Olen tästä täysin eri mieltä. Sävelkorvaa voi harjoittaa ihan ehdottomasti.että mistä ne nuotit löytyvät vaikka viulun kaulalta. Viulun opiskelu on tosi paljon juuri sävelkorvan treenaamista.
Jos olet jollakin tavalla musiikin alalla, niin ajatusmallisi on suoraan sanottuna mielestäni haitallinen. En kuitenkaan usko sitä, että olet.
Ap
Saahan sitä olla ihan mitä mieltä huvittaa, ole hyvä vain :D Sinä olet ainoa joka on sanonut että ei tarvitsisi harjoitella.
Piti oikein miettiä, mutta joo...on joskus oltu kateellisia mun tukiverkostoistani. Erityisesti silloin, kun lapset olivat pieniä.
Laihduin ja reiteni on todella hoikat.Huomasin että samoja housuja rupesivat tankerot ostamaan mitä minullakin on.
Ulkonäkö
Blondit pitkät hiukset
Tiimalasivartalo
H-kupin rinnat
Yliopistotason koulutus
Lapsettomuus
Se, että kävin korjauttamassa ennen niin ruman alapääni kirurgilla "viivap***illuksi"
Raha.
En ainakaan tiedä,että minulle olisi kukaan koskaan ollut kateellinen. Olen niin mitätön ihminen,että hyvä vaan. Olen ruma, yksinäinen ja minulla ei ole korkeakoulututkintoa, ei perhettä, eikä lapsia.Miehille olen näkymätön. Ei ole siis yhtään asiaa elämässäni,josta minulle voitaisiin olla kateellisia.
Se. Olen siis mies ja muut miehet ovat olleet kateellisia, mutta naiset kehuneet. Onneksi näin päin.
Kauneus, hyvä koulumenestys, piirustustaito.
En halua olla kadehdittu.
Vierailija kirjoitti:
En ainakaan tiedä,että minulle olisi kukaan koskaan ollut kateellinen. Olen niin mitätön ihminen,että hyvä vaan. Olen ruma, yksinäinen ja minulla ei ole korkeakoulututkintoa, ei perhettä, eikä lapsia.Miehille olen näkymätön. Ei ole siis yhtään asiaa elämässäni,josta minulle voitaisiin olla kateellisia.
Sä voit luulla noin. Mutta kateellinen ihminen voi olla kateellinen mistä tahansa, ihan tyhmistäkin jutuista.
Sulle sinkuille voi varatut olla kateellisia, koska ne ei ole vapaita ja sä olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit luulla noin. Mutta kateellinen ihminen voi olla kateellinen mistä tahansa, ihan tyhmistäkin jutuista.
Sulle sinkuille voi varatut olla kateellisia, koska ne ei ole vapaita ja sä olet.
Tämähän se on se kateuden anatomia. Kateellinen ihminen kadehtii, ksoka hän saa kadehtimisesta itselleen jotain. Tästä syystä aina löytyy kadehdittavaa, koska jos ei löytyisi, ei kateellinen voisi toteuttaa kadehtimistaipumustaan.
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö
Blondit pitkät hiukset
Tiimalasivartalo
H-kupin rinnat
Yliopistotason koulutus
Lapsettomuus
Se, että kävin korjauttamassa ennen niin ruman alapääni kirurgilla "viivap***illuksi"
Raha.
Laitettiinko sinne vetoketju? :)
Onhan niitä ollut vaikka mitä, mutta se että oon ollut sairaslomalla lienee kyllä oudoin syy, koska oikeasti olen ollut vielä todella huonnolla voinnillakin :o
Kateellisen ihmisen kohteena olemisesta tulee kyllä ällöttävin fiilis jonka tiedän. Kateuden tunteminen on inhimillistä mutta koittakaa tuntea jotain muuta. Jos kateus iskee, koitan olla aidosti iloinen toisen puolesta ja arvostaa sitä hyvää mitä hällä on ja keskittyä siihen ja sitten miettiä mitä hyvää omassa elämässä on ja jos jotain itsekin toivoo saavansa, miten voisin siihen päästä. Ei helppoa mutta kannattaa!
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö
Blondit pitkät hiukset
Tiimalasivartalo
H-kupin rinnat
Yliopistotason koulutus
Lapsettomuus
Raha.
Mikä siinä sun alapäässä oli vikana sitten? Jokaisen oma asia toki korjaako römpsänsä, mutta hyvänen aika sentään tarviinko oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muut huomanneet, että aika usein ne, joita kiusataan ja jotka sanovat että heitä kadehditaan, ovat itseasiassa sietämättömän omahyväisiä ja tympeitä ihmisiä ja siksi joutuvatkin muitten hampaisiin.
Olen, opin jo kouluaikana huomaamaan keistä tulisi niitä jotka eivät pääsisi joukkoon. Olivat ylimielisiä nirppanokkia ja luulivat olevansa muita parempia, ja niin ne sitten pääsivät kiusaajien listalle.
Sama nyt aikuiselämässä. Kyllä sen heti näkee kun uusi yhteisö muodostuu, siellä on niitä, jotka tulevat joka asiaan nokka pystyssä ja omaa erinomaisuuttaan mainostaen ja kohta huomaamme, että juurikin ne erinomaiset ovat kaikkien hampaissa.
Joku kavereistakin on joskun kehuskellut että hänelle ollaan kateellisia siitä ja siitä ja häntä siksi moititaan, olen suoraan sanonut, että siksi moititaan kun sinä jauhat ylimielisenä omaa paremmuuttasi, ei sellaista kukaan jaksa, ei se kateutta ole vaan kyllästymistä tyhmään ihmiseen.
Tää on muuten jännä juttu, kun toiset saa olla itseään täynnä ja ylimielisiäkin, silti heillä on hovi ympärillä. Toisilta ei hyväksytä mitään.
Esim. ujon ihmisen on vaikea lähestyä toisia ja kun arpoo uskaltaako, on häneen lyöty jo ylimielinen leima ja sivuraide odottaa. Joku kehuskelee saavutuksillaan ja porukalla ollaan tyytyväisiä kun on hienosti hoitanut asian. Tällainen sivuraiteella olija jos erehtyy ohimennen mainitsemaan, että on onnistuneesti projekti ohi, niin mulkoillaan että mitä se taas itseään korostaa, vaikka henkilö ei ole edes tarkoittanut tuoda itseään sen enempi julki.
Tätä on niin nähty useammallakin työpaikalla sivusta seuranneena. Jos sitten näet että homma mättää ja haluat olla ystävällinen tälle joka ei ydinporukassa ole, niin huomaat ettet ole siellä sitten itsekään.
Kyllä aikuisetkin osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ulkonäkö
Blondit pitkät hiukset
Tiimalasivartalo
H-kupin rinnat
Yliopistotason koulutus
Lapsettomuus
Raha.Laitettiinko sinne vetoketju? :)
No mitäpä veikkaat? 😃
Sinä nyt olet ainoa joka on puhunut mistään ammattilaisuuksista mitään ;)