Potilaat: Tulkaa lääkäriin oikeasta syystä
Maanantaina minulla jatkuu työt loman jälkeen. Siksi toivonkin: Tulkaa OIKEASTA syystä vastaanotolle, menee turhaa kallisarvoista työaikaa tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen. Ja muistakaa: Kuume on yli 38 astetta.
Kommentit (169)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:29"]
Onko epäily Hortonin oireyhtymästä oikea syy tulla lääkäriin? Kivut on jo sietämättömiä ja tulee kaksi viikkoa kuukaudessa. Saanko jo varata ajan?
[/quote]Sinun tehtäväsi on kertoa oireesi, lääkärin tehtävänä on tehdä diagnoosi.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:03"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:29"]
Onko epäily Hortonin oireyhtymästä oikea syy tulla lääkäriin? Kivut on jo sietämättömiä ja tulee kaksi viikkoa kuukaudessa. Saanko jo varata ajan?
[/quote]Sinun tehtäväsi on kertoa oireesi, lääkärin tehtävänä on tehdä diagnoosi.
[/quote]
Ei se vastaanotto mikään arvausleikki ole.
Kerrankin eräs potilas tuli lääkäriin, ei halunnut kertoa tulosyytään, sanoi vain että samasta asiasta kuin viimeksi, kyllähän sinä muistat. Vaikka sanoin, etten muista (en muistanut koko ihmistä koskaan nähneenikään), ei suostunut sanomaan miksi tuli, kyllähän nyt hänen harvinainen sairautensa tulee muistaa. Piti sitten plärätä papereista, ja löytyihän sieltä yksi käynti vastaanotollani vuosia sitten, ihan tavallinen sairaus oli kyseessä.
lääkäri
lääkäri
Pääsin tässä sitten lääkikseen lukemaan itseni lääkäriksi. VANNON etten todellakaan jätä yhtäkään potilasta tutkimatta parhaani mukaan, vahinkoja voi tosin sattua mutta hoidan kaikki tapaukset yhtä hyvin. Luulen että ap toivoisi vain niitä jännittäviä tapauksia, ei ymmärtänyt että lääkäritv-sarjat ovat fiktiota ja lääkärinä olo on suurimmaksi osaksi aika lepposta. Riippuu toki erikoistumisesta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:13"]Itsellänihän töissäollessa meni vatsa sekaisin ja ulos tuli verta ihan helvetisti. Veren tulo ei vaan lakannut. Kuume nousi (joo, oli se yli 38 :D) ja olo oli kauhea. Vietin koko päivän päivystyksessä verikokeissa yms ja lopulta lääkäri otti vastaan. Tutki hätäisesti ja ainoa kommentti olikin: täällä on kyllä aika paljon verta. Ei ne lääkäritkään aina tiedä. Ja eivät ottaneet tosissaan kun nuori, terve (jos ikuista anemiaaei lasketa) ihminen tulee paikalle. Pakotin lääkärit tutkimaan, ottamaan kokeita jne. Lopulta viikkoja myöhemmin pääsin tapaamaan lääkäriä, joka totesi peräsuolen haavauman. Viikkoja kestänyttä kuumetta ja vatsakipuja ei olla vieläkään tutkittu eikä osannut sanoa mistä johtuu. Jos olisi varaa, kävisin aina yksityisellä. Nyt vaan juoksen verikokeissa. Jos tippuu alle 80 hemoglobiini, niin saan hoitoa. Sitä ennen mua ei tutkita. Vaikka miten valuis veri. Ja olen kyllä tapellut että saisin hoitoa. Onneksi on verentulo vähentynyt. [/quote] Tähän lisään vielä, että päivystyslääkäri meinasi laittaa mulle antibioottikuurin. Kysyin miksi, niim näytti vähän hämmentyneeltä ja sanoi vaan hätääntyneenä, että ihan varmuudeksi vaan. (Mulla oli just ollut antibioottikuuri keuhkoputkentulehdukseen ja oli selvästi ärsyttänyt suolistoa. Sanoin tästä jo aiemmin lääkärille...) soitti toiselle lääkärille joka totesi, että ei voi laittaa kuuria. Onneksi. En olisi sitä suostunut syömäänkään. Tuli tosiaan siellä vastaanotolla tosi huolehdittu ja helpottunut olo... not
[/quote]
Ei lääketiede yleisellä tasolla ole juurikaan kohonnut sitten keskiajan.
Onhan meillä antibiootit. Kaikki tietävät ne ja niiden tehon. Mihin lääkäreitä tarvitaan. Ainiin lääkärit tarvitsevat kunnian siitä hyvästä että myöntävät antibiootteja.
No hei. Minä voisin myöntää antibiootteja halvemmalla ilman mitään lupia jos niitä vain saisin käsiini. En kyykyttäisi edes asiakkaitani. Enkä olisi käynyt sitä varten lääkistä.
Asiallinen ketju, vaikka aloitus varmaan olikin silkkaa provokaatiota. Lääkärit te Jumalasta seuraavat, ette tunne esikuvanne tapaan armoa, vaan ylemmyyttä meitä tavan tallaajia, maan matosia kohtaan.
Miksi tällainen aloitus, eikö lääkäri arvosta asiakkaitaan? Minähän sen lystin maksan, jos lääkäriin tulen ja voin tulla sinne vaikka juttelemaan säästä, jos siltä tuntuu.
Jaa. Hienoa. Mies on töissä elintarvikealalla. Töihin ei oo mitään asiaa jos on edes vähän flunssaa, siis niin että yskii, aivastelee ja räkää lentää joka suuntaan. Se on jo hygieniasta. Työterkka ei siinä firmassa hoida flunssatapauksia vaan pitää mennä oma lääkärille. On kuulema kiva arpoa saako saikkua, kun ei ole kuumetta. Palkattakaan ei ole varaa olla pois, eikä yksityiselle varaa mennä. Tähän mennessä on saanut saikkua, mutta ei koskaan kahta päivää enempää.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:59"]LÄÄKÄRI kerro mikä sairaus minulla on!!!!! Kuumetta (kyllä vain) 37.3C kahden kuukauden ajan. Nyt viikko päänsärkyä, burana 600 auttaa tunniksi. Huimausta, pahoinvointia, hengenahdistuskohtauksia, kasvojen ihottuma, menkat myöhässä 3 kk. Onko oikea syy tulla lääkäriin? (En ole raskaana)
[/quote]
Näyttääkö ihottuma perhoselta? Jos näyttää, mene heti lääkäriin ja mainitse tuon mallisesta ihottumasta kasvoilla. Syytä tutkia, kun muut oireet on nuo. Mutta anyway, mene lääkäriin, vaikkei näyttäisikään. Pitkittynyt lämpöily on aina syy mennä lääkäriin.