Potilaat: Tulkaa lääkäriin oikeasta syystä
Maanantaina minulla jatkuu työt loman jälkeen. Siksi toivonkin: Tulkaa OIKEASTA syystä vastaanotolle, menee turhaa kallisarvoista työaikaa tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen. Ja muistakaa: Kuume on yli 38 astetta.
Kommentit (169)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:13"]Lääkäreiden palkkaa voisi laskea puolella. On etuoikeutettua päästä lääkikseen ja tehdä tuota työtä. Miksi siitä pitää vielä maksaa korkeaa palkkaa?
Lääkärin ammatti on kutsumus. Tärkeintä olisi saada ne palkan takia lääkäriksi lukeneet pois. Hirveitä narsisteja. Heidän luonteensa ei sovi ammattiin.
[/quote]
Vai että etuoikeutettua.... ihan huvikseenhan sitä luetaan pääsykokeisiin vuosikausia, opiskellaan kymmenisen vuotta, tehdään todella vastuullista ja rankkaa työtä. Eihän tästä työstä ansaitse palkkaa...
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:13"]Lääkäreiden palkkaa voisi laskea puolella. On etuoikeutettua päästä lääkikseen ja tehdä tuota työtä. Miksi siitä pitää vielä maksaa korkeaa palkkaa? Lääkärin ammatti on kutsumus. Tärkeintä olisi saada ne palkan takia lääkäriksi lukeneet pois. Hirveitä narsisteja. Heidän luonteensa ei sovi ammattiin. [/quote] Vai että etuoikeutettua.... ihan huvikseenhan sitä luetaan pääsykokeisiin vuosikausia, opiskellaan kymmenisen vuotta, tehdään todella vastuullista ja rankkaa työtä. Eihän tästä työstä ansaitse palkkaa...
[/quote]
Hoitajatkin tekee vastuullista ja rankkaa työtä sillä erotuksella, että palkka on naurettavan pieni..
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:59"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:53"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:13"]Lääkäreiden palkkaa voisi laskea puolella. On etuoikeutettua päästä lääkikseen ja tehdä tuota työtä. Miksi siitä pitää vielä maksaa korkeaa palkkaa? Lääkärin ammatti on kutsumus. Tärkeintä olisi saada ne palkan takia lääkäriksi lukeneet pois. Hirveitä narsisteja. Heidän luonteensa ei sovi ammattiin. [/quote] Vai että etuoikeutettua.... ihan huvikseenhan sitä luetaan pääsykokeisiin vuosikausia, opiskellaan kymmenisen vuotta, tehdään todella vastuullista ja rankkaa työtä. Eihän tästä työstä ansaitse palkkaa...
[/quote]
Hoitajatkin tekee vastuullista ja rankkaa työtä sillä erotuksella, että palkka on naurettavan pieni..
[/quote]
Mutta opiskelevat 10 vuotta vähemmän....
Mä just liukastuin rapussa ja selästä kuului krtus.. ja pakarassa sattuu. Mut en tuu vaivoiksesi, mitäs liukastuin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:57"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:37"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"]
Maanantaina minulla jatkuu työt loman jälkeen. Siksi toivonkin: Tulkaa OIKEASTA syystä vastaanotolle, menee turhaa kallisarvoista työaikaa tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen. Ja muistakaa: Kuume on yli 38 astetta.
[/quote]
Joo, ja mä oon flunssassa työkyvytön jo vaikka mulla ois lämpöä. :)
Eli ihan asiasta tulen vastaanotolle!
[/quote]Mitä luulet sen lääkärin voivan tehdä flunssallesi? Eli ihan turhaan taas päivystystä kuormitat.
[/quote]
Ei mitään flunssalle, kuten tuskin opettaa sinuakaan lukemaan. Mietipä siis sitä. 5 pisteen vihje (jos nyt kuitenkin osaat lukea): vinkki siihen, miksi menin kuitenkin lääkärin hyvällä syyllä on kuitenkin tuossa kirjoituksessani!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:53"]
[/quote]
[/quote]
Ai jaa, millä tavalla se hoitajien työn vastuullisuus ilmenee? Osaako mitata oikein jonkun muun laskeman millilitramäärän lääkettä potilaaseen pistettäväksi? Saako vaipat vaihdettua ajoissa tai kirjattua oikein potilaan vastaanottoajan? Aika äkkiä kääntyy mokanneen hoitsun sormi osoittamaan vuorossa ollutta lääkäriä, kun homma menee pieleen, siihen asti varmaan mielellään pitävät itseään hyvinkin merkittävinä osina potilaiden hoitoa.
[/quote]
No esim tuo laskutaito on aika olennainen osa sairaanhoitajan työtä. Lääkäri määräsi verenohennuslääkettä kuukauden kuurin. Mutta kappas, jostain syystä koko kuuri pitäisi antaa bolus-annostuksella. Oieasti boluksella aloitetaan (eli korkeammalla kertaannostuksella), jonka jälkeen annos lasketaan. Tässä lääkkeen normaali annos kuukauden ajan olisi 3krt suurempi kuin pitäisi. Jos ei olisi lääkärin virhettä sh huomannut, vaan pelkästään toteuttanut lääkärin ohjeiden mukaan, olisi potilas kohta vuotanut kuiviin korvista, perästä ja joka aukosta.
---------
Ja vaipanvaihto, joka kuuluu sairaanhoitajille ja lähihoitajille... makuutappa ihmistä omassa paskassaan useita tunteja, niin ai että saat hyvännäköisiä palamishaavoja persuksen täyteen. Ja sitä kautta luultavimmin bakteereja kehoon ja tulehduksen. Ja sitte taas määrätään antibioottia... Että myös se perushoito on äärimmäisen tärkeää, senki ylimielinen törppö! Toivottavasti et ole sote-alalla.
-------
Yleensä myöskään osastonlääkärit ei kyttää sairaanhoitajia koko ajan, joten jos jotain sattuu niin sh on se, joka päättää lähettääkö potilaan ensiapuun tai pyytääkö lääkärin kiireellisesti katsomaan. Esimerkkejä voi olla vaikka hyperglykemia, halvaus, sydänkohtaus, vakava lääkereaktio, verensiirrosta saatu hylkimisreaktio ja ym ja ym ja ym... Jos sairaanhoitajalla ei ole tieto-taitoa ja osaamista, niin potilaat olisi vainajia alta aikayksikön. Hyvällä yhteistyöllä tulee paras lopputulos ja toimii meidän osastolla. Hoitajat konsultoi lääkäriä ja lääkäri hoitajaa. Ja hoitovirheitä tapahtuu erittäin harvoin.
t. Sh
No jopas aloittajaa sätitään, hänhän toivo vain, että huvikseen ja laiskuuttaan ei vietäis aikoja oikeasti sairaiden nenän edestä. Silleen mä aloituksen tulkitsin.
Luin otsikon väärin.
Lääkärit menkää töihin oikeasta syystä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:21"]
No jopas aloittajaa sätitään, hänhän toivo vain, että huvikseen ja laiskuuttaan ei vietäis aikoja oikeasti sairaiden nenän edestä. Silleen mä aloituksen tulkitsin.
[/quote]
Pitäisi jokaisen elämää kokeneen jo tajuta se että ihmisillä on erilaisia toleransseja sietää flunssaa ja kolhuja. Osa ihmisistä kokee vaivansa todella raskaasti oman omituisen vartalonsa takia.
Sitten on niitäkin jotka kestää syövän ilman hoitoa ja kuolee pois yksin yksiössään tai missä ikinä onkaan kuolinhetkellään. Syöpä on aika kivulias sairaus mutta osa kestää sen ilman mitään hoitoja. Osa potilaista on saanut niin nuivaa käytöstä lääkäreiltä että joutuu ensiapuun vasta kuolinhetkellään ja silloinkin itkien ettei halua ilkeiden ihmisten luo viimeisinä elinhetkinään. Miettikää sitä.
Sitten on porukkaa joka sairastaa flunssan siten ettei pääse sängystä ylös ja toipumiseen menee kaksikin viikkoa. Ihmisiä on erisorttisia pitäisi se jo lääkärin tajuta. Nuori lääkäri tajuaa viimeistään 20 vuoden työllä sen eikä tuomitse muita erilaisia ihmisiä. Ihmiset vaativat yksinkertaisesti henkilökohtaista hoitoa. Ei ihmisiä voi nippuun panna siinä miten sairauksia hoidetaan!
Eipä tulla sitten, vaikka ranne on vitun kipeänä neljättä viikkoa. Pitäs vetää kahdella kädellä sorvin pakkaan kappale kiinni, mutta ei pysty, kun toinen ranne on paskana.
Saattaa käydä niin, etä kappale lentää päälleni, mutta senhän tutkii onnettomuuslautakunta, ei lääkäri..
No minä en viitsinyt mennä lääkäriin kun en ollut varma, olinko ehkä vain vähän stressaantunut kun en saanut kunnolla henkeä. Luulin sitä vain hyperventilaatioksi ja ajattelin seurata tilannetta kotona kun ajattelin lääkärin pitävän vain turhana valittajana.
Kului pari kuukautta ja lopulta olin niin sairas, että oli aivan pakko mennä lääkäriin, koska jalatkin turposivat aivan kamaliksi. Olen hoikka ihminen, eikä esim. sydänsairauden mahdollisuus tullut mieleenkään. Sydämen vajaatoiminta kuitenkin löytyi. Sydämen työteho enää vain 20%. Diagnosoitiin kardiomyopatia. Ikää minulla oli 35v.
Käskettiin tulla seuraavalla kerralla hiukan nopeammin lääkäriin.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:26"]
Mistähän johtuu että lääkäreillä on poikkeuksellisen hyvä elintaso, jos vertaa normaaleihin duunareihin. Normi duunareilla ei ole edes varaa ostaa lääkäreiden palveluita.
[/quote]
Näinhän se on. Jos tienaa 9e tunnissa niin ei oikein ole varaa olla töistä pois. Sitten pitää olla sairaana töissä kun ei viitsi ottaa riskiä lähteä arvauslääkärille. Ei koskaan tiedä mitä palvelua saa.
Lääkärit kuvittelevat olevansa jotain johtajia. Vähän kuin papit aikoinaan. Vaan totuus on karu. Lääkärit pitäisi palauttaa kansan palvelukseen heti!
[/quote]
Minun ei tee mieli edes palvella teikäläisiä. Roskasakkia jotka itseaiheuttavat omat sairautensa tupakoimalla ja räkimällä ympäristöönsä. Alkoholia menee vaikkei myönnetä ja naamasta näkyy. Lääkärin silmät näkevät kaiken mitä arkena tehdään ja viikonloppuna.
Eläkkeelle teidät pitäisi syrjäyttää. Ei teikäläisistä ole mihinkään. Ei kukaan normaali ihminen tienaa noin alhaisia summia. Asutko Venäjällä vai?
Ap:lla on lomat päättyneet ja rättipäivät alkaneet. Ei kannata huomenna hakeutua vastaanotolle kuin jalat edellä paareilla kannettuna, jos ette halua pahoittaa ap:n mieltä.
Kai ap:lle sentään maksetaan palkkaa, vaikka joka potilaasta ei tarvitse tehdä lähetettä erikoissairaanhoitoon?
Itsellänihän töissäollessa meni vatsa sekaisin ja ulos tuli verta ihan helvetisti. Veren tulo ei vaan lakannut. Kuume nousi (joo, oli se yli 38 :D) ja olo oli kauhea. Vietin koko päivän päivystyksessä verikokeissa yms ja lopulta lääkäri otti vastaan. Tutki hätäisesti ja ainoa kommentti olikin: täällä on kyllä aika paljon verta.
Ei ne lääkäritkään aina tiedä. Ja eivät ottaneet tosissaan kun nuori, terve (jos ikuista anemiaaei lasketa) ihminen tulee paikalle. Pakotin lääkärit tutkimaan, ottamaan kokeita jne. Lopulta viikkoja myöhemmin pääsin tapaamaan lääkäriä, joka totesi peräsuolen haavauman. Viikkoja kestänyttä kuumetta ja vatsakipuja ei olla vieläkään tutkittu eikä osannut sanoa mistä johtuu. Jos olisi varaa, kävisin aina yksityisellä. Nyt vaan juoksen verikokeissa. Jos tippuu alle 80 hemoglobiini, niin saan hoitoa. Sitä ennen mua ei tutkita. Vaikka miten valuis veri. Ja olen kyllä tapellut että saisin hoitoa. Onneksi on verentulo vähentynyt.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:13"]
Itsellänihän töissäollessa meni vatsa sekaisin ja ulos tuli verta ihan helvetisti. Veren tulo ei vaan lakannut. Kuume nousi (joo, oli se yli 38 :D) ja olo oli kauhea. Vietin koko päivän päivystyksessä verikokeissa yms ja lopulta lääkäri otti vastaan. Tutki hätäisesti ja ainoa kommentti olikin: täällä on kyllä aika paljon verta. Ei ne lääkäritkään aina tiedä. Ja eivät ottaneet tosissaan kun nuori, terve (jos ikuista anemiaaei lasketa) ihminen tulee paikalle. Pakotin lääkärit tutkimaan, ottamaan kokeita jne. Lopulta viikkoja myöhemmin pääsin tapaamaan lääkäriä, joka totesi peräsuolen haavauman. Viikkoja kestänyttä kuumetta ja vatsakipuja ei olla vieläkään tutkittu eikä osannut sanoa mistä johtuu. Jos olisi varaa, kävisin aina yksityisellä. Nyt vaan juoksen verikokeissa. Jos tippuu alle 80 hemoglobiini, niin saan hoitoa. Sitä ennen mua ei tutkita. Vaikka miten valuis veri. Ja olen kyllä tapellut että saisin hoitoa. Onneksi on verentulo vähentynyt.
[/quote]
Lääkäreitäkin kiinnostaa vaan kun työpäivä loppuu vartin kuluttua niin ei kiinnostakaan enää niin paljoa. Tule huomenna jos olet elossa on nykypäivän lääkäreiden työmoraali!
Siihen palkkaan ja ylityölisiin luulisi oikeasti kiinnostavan auttaa ihmisiä joilla on vaivoja.
Auttaisiko jos pudotettaisiin alkuun palkkoja reilusti ja palkkaan saisi aina lisää kun olisi hoitanut oikeasti potilaan?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:36"]
Lääkäreille ei ikinä pidä kertoa suoraan mitä itse epäilet. Se käy heidän itsetunnoilleen.
Ellet oikeasti ole oikean lääkärin kanssa tekemisissä. Sellaisen vanhanajan perhetutun tyylisen lääkärin jolle voi puhua kaikesta. Nykyään käynti lääkärissä on kylmää ja muistuttaa ihan kelassa tai työkkärissä asiointia. Palvelu on hyvin nuivaa ja syynä se ettei tarvitse kohdata ihmistä ja ihmistä ei tarvitse edes kunnioittaa. Lääkärit ovat kuin diplomaatteja oman ammattinsa suojassa. Heitä ei välttämättä näe naapureina tai lasten ystävien vanhempina.
[/quote]
Muistan lapsuudesta kuinka oma lääkäri oli oikeasti avuksi ja tunsi potilaan. Vielä pitkälle armeijan kutsuntoihin asti kävin hänellä. Sitten ilmeisesti systeemi uudistui ja joka kerta on joku outo ihminen arvailemassa tautia, vaikka olen siitä jo sanonut mikä vaivaa ja mitä lääkkeitä tarvitsen.
Ilmeisesti itsetunnolle ottaa niin kovasti ettei voi antaa sitä lääkettä mitä pyydetään.
[/quote]
oma lääkäri on oikeasti kuten seurakunnan pappi. Tietää kaiken ja tuntee kaiken. Kansanmies.
Nykyään lääkärit nauttii arvostuksesta mutta pysyttelevät piilossa kuin lepakot.
Ovat töissään supersankareita mutta vastuu loppuukin siihen ja samoin arvostus.
Olisiko paikka kuoriutua ja luoda uusi nahka? Aloittaa ammatti uudestaan uusin siivin ja auttaa ihmisiä eikä hankaloittaa heidän elämiään? Ottaa selvää ja hakea heille oikeaa lääkitystä vaikka maine menisi. Ihmiset kaipaavat apuanne.
Parhaimmat lääkärit ovat kristittyjä.
Selvä jako ateistien ja kristittyjen välillä tässäkin ammatissa. Myös muurareissa ja puusepissä on eroja!
Parhaimmat lääkärit ovat kristittyjä.
Selvä jako ateistien ja kristittyjen välillä tässäkin ammatissa. Myös muurareissa ja puusepissä on eroja!
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 21:47"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 20:21"]
[/quote]
Pitäisi jokaisen elämää kokeneen jo tajuta se että ihmisillä on erilaisia toleransseja sietää flunssaa ja kolhuja. Osa ihmisistä kokee vaivansa todella raskaasti oman omituisen vartalonsa takia.
Sitten on niitäkin jotka kestää syövän ilman hoitoa ja kuolee pois yksin yksiössään tai missä ikinä onkaan kuolinhetkellään. Syöpä on aika kivulias sairaus mutta osa kestää sen ilman mitään hoitoja. Osa potilaista on saanut niin nuivaa käytöstä lääkäreiltä että joutuu ensiapuun vasta kuolinhetkellään ja silloinkin itkien ettei halua ilkeiden ihmisten luo viimeisinä elinhetkinään. Miettikää sitä.
Sitten on porukkaa joka sairastaa flunssan siten ettei pääse sängystä ylös ja toipumiseen menee kaksikin viikkoa. Ihmisiä on erisorttisia pitäisi se jo lääkärin tajuta. Nuori lääkäri tajuaa viimeistään 20 vuoden työllä sen eikä tuomitse muita erilaisia ihmisiä. Ihmiset vaativat yksinkertaisesti henkilökohtaista hoitoa. Ei ihmisiä voi nippuun panna siinä miten sairauksia hoidetaan!
[/quote]
Rankkaa tekstiä ja syyllistystä.
Onko sinulla todella näyttöä siitä että lääkärit eivät välitä potilaistaan?
Jos naapuri tai kuka tahansa kulkija tulisi keskellä yötä hakkaamaan oveasi hengen hädässä niin avaisitko oven hädässä olevalle vai jatkaisitko unia?
Oma aikahan siitä kärsisi ja luultavasti lompakkokin, mutta pääasia että ohikulkija saa oikeaa apua.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:38"]
Täällä on näköjään päästy oikein vihan vimmaan yhden provon ansiosta.
[/quote]
Ihan asiaa näyttäisi tulevan. Jos saa nuivaa palvelua niin asiaspalaute on ihan aiheellista. Toivottavasti tämä keskustelu pääsee iltalehden otsikoihin ja lääkäreiden asenteisiin puututaan kovalla kädellä vaikka persujen kautta. Itse lähtisin leikkaamaan ensiksi korkeita palkkoja normaalien duunareiden palkkojen tasolle.