Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilaat: Tulkaa lääkäriin oikeasta syystä

Vierailija
08.08.2015 |

Maanantaina minulla jatkuu työt loman jälkeen. Siksi toivonkin: Tulkaa OIKEASTA syystä vastaanotolle, menee turhaa kallisarvoista työaikaa tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen. Ja muistakaa: Kuume on yli 38 astetta.

Kommentit (169)

Vierailija
81/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi lääkäriin vaikka minulla olisi sydänperäisiä kipuja.

Vierailija
82/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:09"]

Kerrankin eräs potilas tuli lääkäriin, ei halunnut kertoa tulosyytään, sanoi vain että samasta asiasta kuin viimeksi, kyllähän sinä muistat. Vaikka sanoin, etten muista (en muistanut koko ihmistä koskaan nähneenikään), ei suostunut sanomaan miksi tuli, kyllähän nyt hänen harvinainen sairautensa tulee muistaa. Piti sitten plärätä papereista, ja löytyihän sieltä yksi käynti vastaanotollani vuosia sitten, ihan tavallinen sairaus oli kyseessä.

lääkäri

lääkäri

[/quote]

Paha juttu. Kyllä lääkärin pitäisi oma potilaansa tuntea. Tässä on menty jo väärään.

Eli myönnät ettei sinusta ole lääkäriksi. Sinua ei voisi vähempää kiinnostaa oma potilaasi joten miksi teet tuota työtä?

Oma potilas on tuttu kanta-asiakas joka pitää tuntea ja omaksua, muuten ollaan aina alkutekijöissä. Neuvoisin monia vaihtamaan alaa. Ja tosiaankin kyllä lääkäreiden palkkoja voisi laskea näinä aikoina reilusti tai verotusta nostettava. Tuntuu väärältä rasittaa duunareiden kukkaroita näillä palkoilla. Jos potilaalla ei ole varaa hoitoon niin koko korttitalo sortuu ja lääkäristä tulee turhake.

Kokenut lääkäri
[/quote]
No ei tuo kyllä "omalta potilaalta" kuulosta, jos tyyppi on käynyt kyseisellä lääkärillä viimeksi vuosia sitten ja kyseessä vielä tavallinen sairaus. Kuulostaa enemmän perus tallaajalta, joka hakeutunut TK:n vastaanotolle. Oletatko, että esim lääkäri, joka hoitaa aikalailla vähintään 2000 potilasta per vuosi (esim TK:ssa tai osastonlääkärinä) muistaisi jokaisen naaman ja vaivan? Pitää oikeasti olla joku spesiaali sairaus/luonne tai käydä vastaanotolla usein, jotta asiakas jää mieleen. Potilasvirta on niin valtava ettei kaikkia kasvoja voi muistaa. Sama kuinka kokenut on. Varsinaiset "oma potilaat" on tietenkin asia erikseen.
t. Sh

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/169 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yskin verta.

Töissäkin sanoivat että nyt lähdet ensiapuun. Ensiavussa mittasivat kuumeen ja lähettivät takaisin töihin. Sain kuitenkin ajan lääkärille.

Lääkäri kirjoitti antibioottikuurin ja pullon kodeiinia. Kodeiinia nappailin töissä ja vaikka missä. Olo oli mitä mainioin. Viikon päästä yskä yltyi ja ajattelin hakea lisää. Lääkäri ei antanut. Kuulemma jää koukkuun.  Eli apu jäi nollaan ja antibioottikuurikin piti uusia sitten myöhemmin uudestaan. Yskä kesti kaksi kuukautta ja viikkoja yli. Kodeiini auttoi hyvin mutta se loppui nopeasti. Miksi ihmeessä ei voi antaa lisää jos lääke auttaa.

Viisaana kävin hakemassa luomupuodista unikonsiemeniä runsaasti ja uutin sitten niistä itselleni kodeiinimorfiini teen. Ihan pakottamalla pakotettiin hakemaan apu ruokakaupasta... Jos tuntisin huumekauppiaita niin olisin kysynyt niiltä. Miksi lääkärit panttaa lääkkeitä???

Helvetin ikävää oli ihan muidenkin puolesta olla töissä ja yskiä verta ympäriinsä. Kodeiini hillitsi yskää ja teki euforisen hyvän päihtyneen olon ja jaksoin paremmin tehdä töitä. Veri ja muu jäi epäselväksi ilmeisesti ei kiinnostanut tutkia edes miksi ja mikä minulla oikein oli.

Lääkäristä ei ollut apua vaan haittaa tässäkin tapauksessa.

Vierailija
84/169 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:32"]

Maanantaina minulla jatkuu työt loman jälkeen. Siksi toivonkin: Tulkaa OIKEASTA syystä vastaanotolle, menee turhaa kallisarvoista työaikaa tyhjänpäiväisten asioiden hoitamiseen. Ja muistakaa: Kuume on yli 38 astetta.

[/quote]

Sille potilaalle se syy tulla lääkäriin on oikea syy.Kerran menin terveyskeskukseen,koska olin varma että olen kuolemassa sydänvikaan,se paljastuikin paniikkokohtaukseksi.Vaikka vika oli "vain" korvien välissä,lääkäri suhtautui ihanan myötätuntoisesti.Jos koet,että haaskaat aikaasi hoitamalla potilaita,kannattaa ehkä harkita muuta ammattia kuin lääkäri.

Vierailija
85/169 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen menettänyt uskon koko ammattikuntaa kohtaan. Katkeria fiiliksiä herättää pelkkä lääkäri sananakin. Tekisi mieli sanoa haistakaa vittu itsevaltiaat.

Uskon että on hyviäkin lääkäreitä mutta valitettavasti ne ketkä olen tavannut niin...

En ota palveluksia vastaan. Käytän harmaan talouden lääkkeitä kiinnijäänninkin uhalla.

Vierailija
86/169 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Uskaltaakohan tästä mennä aamulla lääkäriin, tai edes sairaanhoitajan vastaanotolle, olen ollut kaksi päivää kuumeessa (38-39.5) ja huomenna pitäisi mennä iltavuoroon töihin. Kuumetta tällä hetkellä 38. Onko hyväksyttävä syy? 

Vierailija
87/169 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä lääkäri olet jos kuume on vasta 38. Mulla lämpöä on jo 36,9 ja 37,5 olen selvästi kuumeessa ja voimat loppu. Etkö antaisi sairaslomaa?

Vierailija
88/169 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:45"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:34"]Nyt kun on lääkäri paikalla keskustelemassa kuumeesta niin onko alilämpö sairaus? Esim. 35 astetta? [/quote] Ei, se on terveyttä. Mittarit on kalibroitu näyttämään kuumetta. 36.5 tietämillä (kainalosta) ne voi näyttää mitä vaan 35 astetta. Tunnet itsesi kipeäksi ja mittaat lämmön, jos tulos on 35, niin sinulla ei ole alilämpöä vaan normaali lämpö ja se kipeyden tunne johtuu jostain muusta. T. Lääketieteen tohtori

[/quote]

Lämmön mittauksesta ja mittareiden kalibroinnista herra tohtori ei tunnu tietävän juuri mitään. Tuliko nukuttua sillä tunnilla kun aiheesta puhuttiin?

Vierailija
89/169 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 00:06"]

Miksi tällainen aloitus, eikö lääkäri arvosta asiakkaitaan? Minähän sen lystin maksan, jos lääkäriin tulen ja voin tulla sinne vaikka juttelemaan säästä, jos siltä tuntuu. 

[/quote]Minun vastaanotollani kävi yhteen aikaan jehovantodistaja käännyttämässä minua. Mitään sairautta tai vaivoja ei ollut, muuta tarkoitusta käynneillä ei ollut kuin käännyttäminen. 

Vierailija
90/169 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:33"]

HUOMIO KAIKKI! ASIAKAS SAA NAUHOITTAA KESKUSTELUN LÄÄKÄRIN KANSSA ÄLYPUHELIMELLAAN. TEHKÄÄ NIIN, SILLÄ. JOS HOITOVIRHE TAI VÄÄRÄ RESEPTI TULEE JA TILANNE PAHENEE TÄMÄN SEURAUKSENA TEILLÄ ON TODISTEET LÄÄKÄRIÄ VASTAAN.

[/quote]

Ei kannata mennä lääkäriin. Etsii vain taudin oireet ja hoitaa itse taudin. Netistä saa lääkkeitä. Lääkärit vie rahat ja aikaa. Osa ihmisistä saa vielä itselleen huonon olon lääkärin ylimielisestä käytöksestä.

Muualla euroopassa lääkkeitä saa paljon helpommalla apteekeista ilman reseptiä.

Vierailija
91/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:11"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:01"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:59"]

LÄÄKÄRI kerro mikä sairaus minulla on!!!!! Kuumetta (kyllä vain) 37.3C kahden kuukauden ajan. Nyt viikko päänsärkyä, burana 600 auttaa tunniksi. Huimausta, pahoinvointia, hengenahdistuskohtauksia, kasvojen ihottuma, menkat myöhässä 3 kk. Onko oikea syy tulla lääkäriin? (En ole raskaana)

[/quote]

Paniikkihäiriö/luulotauti
[/quote] Ei oo paniikkihäiriötä, kaverillani on se ja oon nähnyt kun paniikkikohtaus tulee. Luulotauti... Ole ite kuumeessa koko kesä vitun mulkku.
[/quote]
HIV:n ensioireilta kuulostaa. Vitun mulkku.

Vierailija
92/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä juu asennetta taas piisaa. Meille on näköjään syntynyt nirppalääkärien sukupolvi, jotka loukkaantuvat siitä, että vastaanotolle tulee ihmisiä, joiden ulosannista on vaikea saada selvää, tai jotka ovat salailevia. No, jos se on liikaa, niin järjestäkää tulkkien ja saattajien ammattikunnat, jotka ensin selvittävät pienemmällä palkalla, mikä potilaalla tuntuu olevan hätänä, ja tulee sen sitten teille kertomaan ja potilas nyökyttelee tai murisee vieressä. Murinatapauksessa voitte ohjata heidät neuvottelemaan keskenään ja palaamaan, kun yhteinen kieli on taas löytynyt.

Vai pitäisikö palata perhelääkärijärjestelmään, jossa säästettäisiin valtavasti työaikaa, kun ei tarvitsi työkseen epäillä asioita, jotka lähtökohtaisesti tietäisi. Olisin kuvitellut lääkäreitä riittävän älykkäiksi ymmärtämään valitun järjestelmän vaikutukset omaan käytökseenne. Jos huomaatte olevanne koko ajan epäluuloisia ja kireitä, voisiko se mitenkään johtua työskentelytavasta eikä potilasmateriaalista? Ihmiset kun ovat sama lauma joka tapauksessa, heitä ette voi muuttaa.

Nolottaa puolestanne. Onneksi vaihdoin tiedekuntaa ajoissa.

Vierailija
93/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreiden palkkaa voisi laskea puolella. On etuoikeutettua päästä lääkikseen ja tehdä tuota työtä. Miksi siitä pitää vielä maksaa korkeaa palkkaa?

Lääkärin ammatti on kutsumus. Tärkeintä olisi saada ne palkan takia lääkäriksi lukeneet pois. Hirveitä narsisteja. Heidän luonteensa ei sovi ammattiin.

Vierailija
94/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun maallikko latelee lapsen keuhkokuumeen selvästi tunnistettavaa oireita (39 asteen kuume, posket tulikuumat, heikko tiheä pintapuolinen hengitys, lihasvelttous eikä reagoi kunolla) tuotuaan lapsen vastaanotille, ethän vaan totea "keväflunssaa, menkää kotiin"?

(Neljä päivää lastenteholla antibioottikanyyli päässä tuon kotiinkehotuksen jälkeen, piti ajaa 25 km toisen lääkärin juttusille...)

Vierailija
95/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:09"]

Kerrankin eräs potilas tuli lääkäriin, ei halunnut kertoa tulosyytään, sanoi vain että samasta asiasta kuin viimeksi, kyllähän sinä muistat. Vaikka sanoin, etten muista (en muistanut koko ihmistä koskaan nähneenikään), ei suostunut sanomaan miksi tuli, kyllähän nyt hänen harvinainen sairautensa tulee muistaa. Piti sitten plärätä papereista, ja löytyihän sieltä yksi käynti vastaanotollani vuosia sitten, ihan tavallinen sairaus oli kyseessä.

lääkäri

lääkäri

[/quote]

Paha juttu. Kyllä lääkärin pitäisi oma potilaansa tuntea. Tässä on menty jo väärään.

Eli myönnät ettei sinusta ole lääkäriksi. Sinua ei voisi vähempää kiinnostaa oma potilaasi joten miksi teet tuota työtä?

Oma potilas on tuttu kanta-asiakas joka pitää tuntea ja omaksua, muuten ollaan aina alkutekijöissä. Neuvoisin monia vaihtamaan alaa. Ja tosiaankin kyllä lääkäreiden palkkoja voisi laskea näinä aikoina reilusti tai verotusta nostettava. Tuntuu väärältä rasittaa duunareiden kukkaroita näillä palkoilla. Jos potilaalla ei ole varaa hoitoon niin koko korttitalo sortuu ja lääkäristä tulee turhake.

Kokenut lääkäri

Vierailija
96/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä ettei lääkärit osaa asennoitua sairaisiin ja kipeisiin ihmisiin oikein. On täysin luonnollista että haavoittunut olento käyttäytyy rasittavasti ja poikkeavasti. Kipeän poikasen emo aina suojelee.

Lääkärin on pidettävä pokka eikä sitä tarvitse ottaa henkilökohtaisesti vaan hoitaa työ ja olla ystävällinen. Pitää luoda luottavainen ilmapiiri että potilas saa oikeaa hoitoa. Luottamuksen herättäminen on äärimmäisen tärkeä osa hoitoa. Nykyään potilaillakin joskus paremmat tiedot erilaisista sairauksista kuin lääkäreillä. Sitäkään ei pidä ottaa hyökkäyksenä vaan asiasta voi ottaa oppia. Tiedot toki on tarkastettava mutta koko elämä on oppia. Elämän koulu kestää koko elämän.

Vierailija
97/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi pieni mutta, itse en ole lääkäri, joten mistä voin varmuudella tietää onko sairauteni/ongelmani lääkärille oikea syy? Jos osaisin itse diagnosoida itseni, niin mihin sitä lääkäriä tarvitsen?

Vierailija
98/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 12:29"]

Yksi pieni mutta, itse en ole lääkäri, joten mistä voin varmuudella tietää onko sairauteni/ongelmani lääkärille oikea syy? Jos osaisin itse diagnosoida itseni, niin mihin sitä lääkäriä tarvitsen?

[/quote]

Sehän se ongelma onkin. Kun ei se lääkäri välttämättä osaa yhtään mitään ja potilas voi olla oikeassa. Lääkäri ihan kiusallaan suuren egon takia hidastaa diagnoosin saantia.

Lääkäreille ei ikinä pidä kertoa suoraan mitä itse epäilet. Se käy heidän itsetunnoilleen.

Ellet oikeasti ole oikean lääkärin kanssa tekemisissä. Sellaisen vanhanajan perhetutun tyylisen lääkärin jolle voi puhua kaikesta. Nykyään käynti lääkärissä on kylmää ja muistuttaa ihan kelassa tai työkkärissä asiointia. Palvelu on hyvin nuivaa ja syynä se ettei tarvitse kohdata ihmistä ja ihmistä ei tarvitse edes kunnioittaa. Lääkärit ovat kuin diplomaatteja oman ammattinsa suojassa. Heitä ei välttämättä näe naapureina tai lasten ystävien vanhempina.

Lääkäreiden etäisyys kansalaisiin on tehnyt koko ammatista kylmän ja toimimattoman systeemin. Ehdotan potilaalle tietoista asennetta ja olemusta kohdata lääkäri. Katsotte silmiin lääkäriänne ja otatte täysin oikeutettuna puhua hänelle kuin kenelle tahansa jonka palvelun olette ostaneet. Tietenkin ystävälliseen sävyyn, mutta teette selväksi mitä te asiakkaana haluatte.

Lääkäri ei ole suntio

Vierailija
99/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on näköjään päästy oikein vihan vimmaan yhden provon ansiosta.

Vierailija
100/169 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 09:47"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 21:58"]Heti kun sinä kuuntelet minua ja uskot että kyllä, minulla voi olla se äärimmäisen harvinainen sairaus, jopa useampikin sellainen. Ja heti kun ylimielisyyksissäsi tajuat, että kun normaali vajis-ruumiinlämpötilani on 35,4, niin ruumiinlämpö 37 Celsius-astetta on minulle jo korkea kuume. Ja kyllä, kilpirauhasen vajaatoimintani on vaikea ja vakava ja mahdoton hoitaa, vaikka sinun mielestäsi maailman helpoin sairaus hoitaa (oikeastaan ei edes sairaus). [/quote] No niin. Ensimmäinen sekopää on paikalla. Vaihdoin itse alaa mukavaan työukkohommaan noiden hullujen takia, jotka veivät päivästäni suuren osan aikaa. Mistä ne oikein vetää noita diagnooseja? Paras tapaus ilmoitti heti kättelyssä, että hän kärsii ainakin kymmenestä super harvinaisesta sairaudesta ja minun pitää nyt tutkia. Jos sillä ämmällä olisi ollut yhtään niistä "sairauksista" oikeasti, ei hän olisi seissyt siinä valittamassa.

[/quote]

Edelleen tuokin luulosairaus on hoidettavissa muttei osoite ole työterveyslääkäri vaan mt-puoli. Sinä oikein halveksit tuota ihmistä. Sellainen on alhaista.

Tuo tarinasi ei oikein auta mitään. Siinä heijastuu vain viha ihmistä tai ihmisiä kohtaan. Onko sellainen tunne sinusta oikeutettua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan