Lähetin siskolle laskun lapsensa rikkomasta koristelautasesta – sisko raivostui
Siskoni oli perheineen kylässä meillä, ja hän epäonnistui nuorimmaisensa vahtimessa niin, että tämä kurkotti kengällä tiputtamaan koristelautasen seinältä. Vastaavan lautasen hinta on Astiataivaassa 135 euroa. Siskoni ihmetteli, miten lautanen voi maksaa niin paljon. Hänen mielestään vika on minun, koska meillä on rikkoutuvia esineitä niin matalalla, että lapsi voi ulottua niihin. Rahat eivät ole vielä ilmestyneet tililleni.
Toiminko mielestänne kohtuuttomasti?
Kommentit (254)
Mä ainakin pidän mun esineistä, siksi mä kotiin niitä hankinkin. Tietysti haluan rahaa jos teidän KiviKaisla jotain rikkoo. Mulle tää on ihan normaalia, meidän perheessä on opetettu että vastuu pitää ottaa jos jotain rikkoo/omat lapset rikkoo. Eri asia tietty jos toinen oikeesti on tosi tiukilla sen rahan kanssa muutenkin..
Ohhoh...en jaksaisi jostain koristelautasesta tehdä numeroa... ja kuka niitä todellakin pitää niin matalalla, että pieni lapsi yltää potkaisemaan alas?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:25"]
Ohhoh...en jaksaisi jostain koristelautasesta tehdä numeroa... ja kuka niitä todellakin pitää niin matalalla, että pieni lapsi yltää potkaisemaan alas?
[/quote]Lautasta ei potkaistu. Siihen kurkotettiin kengän avulla. -ap
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:11"]Jos päästit lapsen sinne niin otit riskin. Kuka nyt siskoltaan velottaisi jotain lapsen tekemisestä. Mä ainakin suuttuisin ja laittaisin välit poikki!
[/quote]
Olisin vetänyt sitä muksua turpaan.... ei mulla muuta.
Kuuluisi korvata ja pahoitella! Mä en ymmärrä näitä vanhempia, jotka eivät a) vahdi niitä lapsiaan ja b)bkorjaa/korvaa lastensa jälkiä. Vahinkoja sattuu, ei siihen maailma kaadu. Ja joskus tosiaan voi sitten todeta, että ei haittaa, annetaan olla. Mutta menee hermo, kun ruuvailee auki kaiutinta (ja tiivistää sen uudelleen), kun tuttavan lapsi tunki sen sisään KOLME dubloa. Tai kun keräilee puhtaita pyykkejä kylppärin lattialta. Tai liimaa tapetin palaa mahdollisimman huomaamattomasti takaisin seinään.
Mulla ei ole samanlaista pokkaa kuin ap:lla, en osaa vaatia korvausta, jos sitä ei tarjota. Mutta sen verran olen skarpannut, etten enää väkinäisesti naura mukana kullannuppujen hassutuksille. Meilläkin on pieni lapsi. On varmasti temperamenttikysymys osittain, mutta ei hän ole ikinä, ikinä aiheuttanut sellaista jälkeä kylässä kuin meillä on aiheutettu. Onhan siinä saanut pari vuotta perässä juosta, mutta se on minun hommani.
Menikö se niin säpäleiksi, ettei voi liimata kasaan?
Itse olen pari kertaa ollut vastaavassa tilanteessa. Sisko totesi silloin hymyssä suin että päästiinpä siitä esineestä eroon. Toisella kerralla sisko osti itse uuden (parin kympin juttu). Kummallakin kerralla olen luvannut ostaa uuden tilalle mutta hän on sitä mieltä että vahinkoja sattuu, eikä ole huolinut rahaa. Enkä itsekkään ole jaksanut sen kummempia paineita ottaa kun sukulaislapset on jotain rikkonut.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:53"]
Sisko on korvausvelvollinen, mutta ap on moukka kun lähettää vain laskun ilman että on kertonut asiasta ennakkoon, esimerkiksi kun lautanen meni rikki.
[/quote]En halunnut tehdä tuosta isoa numeroa, kun siskollani oli muutenkin stressiä ja painimista lastensa kanssa. Tietenkin odotin, että siskoni tarjoutuisi korvaamaan lautasen viimeistään seuraavana päivänä, mutta näin ei käynyt. En aavistanut, että hän ottaisi tuollaisen kannan. -ap
[/quote]
Miksi et voinut soittaa vaan lähetit pelkurimaisen viestin? Tuntuu vähän siltä, että kirjallisesti uskallat olla vaikka kuinka kärkevä mutta kasvokkain tai puhelimessa menet puihin.
[/quote]tilinumerot on nykyään niin pitkiä rimpsuja ettei sellaista ole kiva sanella eikä vastaanottaa puhelimessa. Viesti, josta sen voi suoraan copypasteta, on molempien kannalta kätevämpi. Eikä tule virheitä.
(En ole ap)
Kertonee jotakin sisarusten "lämpimistä" väleistä kun vallan lasku pitää laittaa perästä :D
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:42"]
lapsesi ei vaan ole kallimman lahjan arvoinen
[/quote]
Lahja kertoo enemmän antajastaan kuin saajastaan. Itse en kehtaa antaa lapsen kavereillekkaan mitään parin kympin lahjoja, saati läheisille. Ihmetyttää miten kukaan jaksaa vaivata päätään jonku satasen lautasen vuoksi. Ja kuka laittaa sellaista halpaa romua seinälle edes? Tai kehtaa vaatia korvausta, todella noloa ja junttia. Jos esineellä olisi ollut suuri tunnearvo, niin ymmärtäisin mielipahan, mutta siinäkään tapauksessa rahallinen korvaus ei olisi tarpeen, koska si raha korvaa tunnearvoa.
Onko todella mielestänne hieman yli sata euroa paljon? Tässä juuri katselen äitini luona taulua, joka on ollut taidemuseossakin lainassa. Sen kerran huitaisi vahingossa alas tuttavan lapsi sohvalla pomppiessa. Kehyksen korjaaminen tuli aika kalliiksi, mutta vakuutus kattoi sen. Ei äidilläni tullut mieleenkään vaatia vierasta korjaamaan, lähinnä moitti omaa ajattelemattomuuttaan, kun oli ripustanut taulun huonosti.
Kaikki on suhteellista.
[/quote]
Minulle satanen on iso raha. En todellakaan osta mitään niin kallista tarkkaan harkitsematta etukäteen. Joten jos minulla olisi noin kallis koriste-esine, se olisi minulle hyvin rakas ja tärkeä, jonka ostamista mietin pitkään etukäteen. Jos joku rikkoisi noin arvokkaan esineen, tosiaankin toivoisin hänen korvaavan sen. Uutta minulla ei olisi varaa tuosta vaan ostaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:34"]Menikö se niin säpäleiksi, ettei voi liimata kasaan?
[/quote]kenen pitäisi kokeilla liimaamista, ap:n vai siskon?
Pyysikö sisko muuten mitenkään edes anteeksi?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:57"]Siskoni laittoi viestiä, että on suorittanut maksun tililleni. Tämä asia on nyt meidän osaltamme loppuunkäsitelty. Mielenkiintoista keskustelua tästä on kyllä seurannut, jos kohta myös omituista jankkaamista juridisista yksityiskohdista, jolla ei ole mitään merkitystä tapahtuneen kannalta. Kiitos kaikille kommenteistanne. -ap [/quote] Kertoisitko nyt kuitenkin, että minkä ikäisestä lapsesta oli kyse ja kuinka tahallinen ja harkittu teko oli? Entä eikö oikeasti omatuntoasi kalva ottaa tuollaisesta rahaa?
[/quote]
Tämä ketju on hämmentävä esimerkki niistä paljon puhutuista WT-ihmisistä. Ap:n siskohan on tyylipuhdas WT! Päästää lapsensa riekkumaan toisten kotiin, ja kuvittelee että siellä saa rikkoa mitä vaan eikä tarvitse välittää siitä vähääkään. Juuri tällaiset ihmiset ovat niitä jotka katsovat tyynesti vierestä kun heidän lapsensa rääkyvät herkkien juhlapuheiden päälle tai (mahdollisesti jonkun elämän kohokohdassa eli) vihkimisessä.
Mistään ei olla valmiita ottamaan vastuuta eikä kenenkään muun tunteilla (tai omaisuudella) ole mitään merkitystä. Ja toiset samanlaiset käyvät täällä vielä puolustelemassa tällaista käytöstä - todellakin, yrittävät jopa vängätä ettei kengällä lautasen hosuminen ole tahallista tai ettei siitä ainakaan tule vahingonkorvausvelvoitetta... Voi ihmiset teitä. Hävettää puolestanne.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:53"] Sisko on korvausvelvollinen, mutta ap on moukka kun lähettää vain laskun ilman että on kertonut asiasta ennakkoon, esimerkiksi kun lautanen meni rikki. [/quote]En halunnut tehdä tuosta isoa numeroa, kun siskollani oli muutenkin stressiä ja painimista lastensa kanssa. Tietenkin odotin, että siskoni tarjoutuisi korvaamaan lautasen viimeistään seuraavana päivänä, mutta näin ei käynyt. En aavistanut, että hän ottaisi tuollaisen kannan. -ap [/quote] Miksi et voinut soittaa vaan lähetit pelkurimaisen viestin? Tuntuu vähän siltä, että kirjallisesti uskallat olla vaikka kuinka kärkevä mutta kasvokkain tai puhelimessa menet puihin. [/quote]tilinumerot on nykyään niin pitkiä rimpsuja ettei sellaista ole kiva sanella eikä vastaanottaa puhelimessa. Viesti, josta sen voi suoraan copypasteta, on molempien kannalta kätevämpi. Eikä tule virheitä. (En ole ap)
[/quote]
Sen tilinumeron voi kyllä varmasti viestillä lähettää, mutta on tuo nyt kyllä aika tökerä olla neuvottelematta asiasta yhtään siskon kanssa, ja toisaalta minkä mukaan ap tuon lautasensa hinnoitteli? Jonkun yhden Astiataivaan esimerkin mukaan (Astiataivaassa tavarat aika ylihintaisia)...
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:39"]Kertonee jotakin sisarusten "lämpimistä" väleistä kun vallan lasku pitää laittaa perästä :D
[/quote]niin. Häpeällistä, että uhri joutuu pyytämään korvausta. Siskon olisi pitänyt itse tarjota korvausta, jolloin ap olisi voinut joko ottaa sen vastaan tai sanoa että ei tarvitse, eihän tuo nyt mitään.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:26"]
Sanot, että jos ei LASKU ole maksettu ylihuomenna, niin seuraavaksi tulee LASUilmo.
[/quote]
Olipa harvinaisen typerä kommentti. Toivottavasti kukaan ei voi tosielämässä olla näin aivoton, kiristävä kusipää.
Ap, totta kai siskosi kuuluu tuo korvata, lautanenhan oli törkeän kallis! Varmaan kalliimpi kuin meidän kaikki astiamme yhteensä vaikka laskisi ruoanlaittovälineet mukaan.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:34"]Menikö se niin säpäleiksi, ettei voi liimata kasaan? [/quote]kenen pitäisi kokeilla liimaamista, ap:n vai siskon? Pyysikö sisko muuten mitenkään edes anteeksi?
[/quote]
No lautanen lienee merkittyksekkäämpi ap:lle joten hän ehkä itse voisi saada huolellisempaa jälkeä aikaan. Mutta miksei voisi viedä ihan jollekin ammattilaisellekin korjattavaksi (ja sisko toki maksaisi sen).
Tottakai siskosi maksaa, mutta astiataivaan hinnoissa on jopa puolet liikaa tavaran todelliseen arvoon nähden. Katso oikea hinta esimerkiksi huuto.netistä
No sää unohrit laittaa laskuun eräpäivän :D!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:53"] Sisko on korvausvelvollinen, mutta ap on moukka kun lähettää vain laskun ilman että on kertonut asiasta ennakkoon, esimerkiksi kun lautanen meni rikki. [/quote]En halunnut tehdä tuosta isoa numeroa, kun siskollani oli muutenkin stressiä ja painimista lastensa kanssa. Tietenkin odotin, että siskoni tarjoutuisi korvaamaan lautasen viimeistään seuraavana päivänä, mutta näin ei käynyt. En aavistanut, että hän ottaisi tuollaisen kannan. -ap [/quote] Miksi et voinut soittaa vaan lähetit pelkurimaisen viestin? Tuntuu vähän siltä, että kirjallisesti uskallat olla vaikka kuinka kärkevä mutta kasvokkain tai puhelimessa menet puihin. [/quote]tilinumerot on nykyään niin pitkiä rimpsuja ettei sellaista ole kiva sanella eikä vastaanottaa puhelimessa. Viesti, josta sen voi suoraan copypasteta, on molempien kannalta kätevämpi. Eikä tule virheitä. (En ole ap)
[/quote]
Sen tilinumeron voi kyllä varmasti viestillä lähettää, mutta on tuo nyt kyllä aika tökerä olla neuvottelematta asiasta yhtään siskon kanssa, ja toisaalta minkä mukaan ap tuon lautasensa hinnoitteli? Jonkun yhden Astiataivaan esimerkin mukaan (Astiataivaassa tavarat aika ylihintaisia)...
[/quote]miksi tuon "neuvottelun" avaaminen jäi ap:n tehtäväksi?
eikö olisi ollut siskon tehtävä avata tuo keskustelu esim. pyytämällä anteeksi ja kysymällä "miten voin korvata?"
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 15:01"]
Sen kerran huitaisi vahingossa alas tuttavan lapsi sohvalla pomppiessa.
[/quote]
Ei hyvänen aika, miten huonosti kasvatettuja lapsia Suomessa on. Vieras kakara pomppii kyläpaikan sohvalla? Ei meillä omatkaan hypi sohvalla, eikä todellakaan vieraat.