Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähetin siskolle laskun lapsensa rikkomasta koristelautasesta – sisko raivostui

Vierailija
08.08.2015 |

Siskoni oli perheineen kylässä meillä, ja hän epäonnistui nuorimmaisensa vahtimessa niin, että tämä kurkotti kengällä tiputtamaan koristelautasen seinältä. Vastaavan lautasen hinta on Astiataivaassa 135 euroa. Siskoni ihmetteli, miten lautanen voi maksaa niin paljon. Hänen mielestään vika on minun, koska meillä on rikkoutuvia esineitä niin matalalla, että lapsi voi ulottua niihin. Rahat eivät ole vielä ilmestyneet tililleni.

Toiminko mielestänne kohtuuttomasti?

Kommentit (254)

Vierailija
21/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei maksa, niin käy siskon kodissa hajottamassa joku vastaavan hintainen tavara

Vierailija
22/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai rikottu tavara tulee korvata, etenkin jos se oli tahallinen teko!
Entäpä jos siskon lapsi olisi tahallaan vaikka paiskannut kiven AP:n auton ikkunasta sisään? Olisiko siinäkin tapauksessa OK olla korvaamatta rikottua ikkunaa vain siksi, että AP on päästänyt lapsen edes pihalleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vertailla hintoja ja tuoda sinulle uuden samanlaisen,myös  ehjä käytetty käy, jos lautanen ei ollut uusi. Ostakoon mistä halvimmalla saa samanlaisen ja saman kuntoisen. 

Vierailija
24/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolo sisko kun ei maksanut pyytämättä, onko kovin nuori?

Vierailija
25/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kehtaisi mitään laskua laittaa, vaan ihan kasvotusten pyytäisin korvaamaan. Outoa, jos et voinut suoraan pyytää. Mutta korvausvelvollinen hän toki on.

Vierailija
26/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:27"]

Itse en kehtaisi mitään laskua laittaa, vaan ihan kasvotusten pyytäisin korvaamaan. Outoa, jos et voinut suoraan pyytää. Mutta korvausvelvollinen hän toki on.

[/quote]Lasku tarkoittaa tässä tapauksessa fb-viestiä, jossa oli mukana summa, tilinumeroni ja linkki vastaavaan esineeseen verkkokaupassa. -ap

Vierailija
27/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisesta lautasesta on kysymys, jos sopii kysäistä?

Vierailija
28/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:39"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:27"]

[/quote]Lasku tarkoittaa tässä tapauksessa fb-viestiä, jossa oli mukana summa, tilinumeroni ja linkki vastaavaan esineeseen verkkokaupassa. -ap
[/quote]
Miksi sitä ei voinut sanoa silloin kun lapsi lähti? Näitte varmaan kun lasta haettiin, tai veitte hänet?

Vierailija
29/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:12"]No en mä kyllä omalle siskolle kehtaisi mitään laskua laittaa.
[/quote]en mäkään.
Mutta jos minun lapseni rikkoisi jotain, en kehtaisi olla tarjoamatta korvausta. Oma-aloitteisesti ja heti.

Vierailija
30/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:11"]

Et oo kohtuuton. Tietty siskosi se lautanen pitää korvata!

[/quote]

Siskosi ei näytä käsittävän sitä, että hänen lapsensa rikkoi lautasen sinun kodissasi ja että sinulla on oikeus pitää tavaroitasi juuri siellä, missä itse haluat. Saat pitää rikkoutuvia koriste-esineitä vaikka lattialla, ilman että siskosi lapsilla on oikeus mennä räpläämään ja rikkomaan niitä. Siskosi on korvausvelvollinen.

Vierailija
31/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on korvausvelvollinen, mutta ap on moukka kun lähettää vain laskun ilman että on kertonut asiasta ennakkoon, esimerkiksi kun lautanen meni rikki.

Vierailija
32/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:18"]Jos ei maksa, niin käy siskon kodissa hajottamassa joku vastaavan hintainen tavara
[/quote]
Ketkä tällaista lapsellista käytöstä peukuttaa? Teinit?

Vierailija
33/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä olisi kotieläin, olisit korvaus velvollinen. Mutta vaikka lapsen rikosoikeudellinen vastuu alkaa vasta 15-vuotiaana, korvausvelvollisuudelle ei ole ala ikärajaa. On saanut alle kouluikäisetkin vakuutusyhtiöltä, laskun tuhopoltosta. Vanhemmilla korvausvellisuutta ei ole, ellei voida osoittaa että vanhemmat ovat toimineet vastuuttomasti.
Jos lapsi rikkoo esimerkiksi koulussa kouluaikana jotakin, niin korvausvelvollisuudelle ei voida mitenkään laillisesti siirtää vanhemmille.

Vierailija
34/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma siskoni ostaisi automaattisesti uuden, vaikka en tosin itse sitä haluaisikaan vaan antaisin mielummin olla. Vahinkoja sattuu, enkä todellakaan alkaisi omalta siskoltani mitään karhuamaan.

Vierailija
35/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:53"]Sisko on korvausvelvollinen, mutta ap on moukka kun lähettää vain laskun ilman että on kertonut asiasta ennakkoon, esimerkiksi kun lautanen meni rikki.
[/quote]ja sisko on moukka, kun ei heti itse tarjoutunut korvaamaan.
Hyvä kotikasvatus ollut teillä.

Vierailija
36/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi on korvausvelvollinen.

Vierailija
37/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vika on ap:n, asia selvä.

Vierailija
38/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:07"]Siskoni oli perheineen kylässä meillä, ja hän epäonnistui nuorimmaisensa vahtimessa niin, että tämä kurkotti kengällä tiputtamaan koristelautasen seinältä. Vastaavan lautasen hinta on Astiataivaassa 135 euroa. Siskoni ihmetteli, miten lautanen voi maksaa niin paljon. Hänen mielestään vika on minun, koska meillä on rikkoutuvia esineitä niin matalalla, että lapsi voi ulottua niihin. Rahat eivät ole vielä ilmestyneet tililleni.

Toiminko mielestänne kohtuuttomasti?
[/quote]

Lapsi on itse korvaus velvollinen pidät tulevista lahjoista se summa

Vierailija
39/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihminen valitsee elää tarkalleen kaikkien teknisten oikeuksiensa mukaan, niin valitsee myös elää ilman ystäviä tai naapureita, ja myös ystäviä ja tuttavia, kun maine leviää. Kukaan ei uskalla riskeerata olemalla tekemisissä.

Jos ei ole valmis miettimään kohtuullisuutta, olisi hyvä miettiä, miksi. Sisko ei ole maailmassa pilatakseen elämäsi, toivottavasti sinullakin on olemassaolollesi muita syitä.

Sisaretonta suoraan sanoen vituttaa lukea tuollaisesta keskenkasvuisuudesta. Jos teillä on vanhoja kaunoja, miettisin onko vanhemmilla ollut vaikeuksia kasvattaa teitä reilusti ja ymmärtäen. Se ei ole siskon syytä.

Vierailija
40/254 |
08.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 14:12"]

[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 13:07"]Siskoni oli perheineen kylässä meillä, ja hän epäonnistui nuorimmaisensa vahtimessa niin, että tämä kurkotti kengällä tiputtamaan koristelautasen seinältä. Vastaavan lautasen hinta on Astiataivaassa 135 euroa. Siskoni ihmetteli, miten lautanen voi maksaa niin paljon. Hänen mielestään vika on minun, koska meillä on rikkoutuvia esineitä niin matalalla, että lapsi voi ulottua niihin. Rahat eivät ole vielä ilmestyneet tililleni. Toiminko mielestänne kohtuuttomasti? [/quote] Lapsi on itse korvaus velvollinen pidät tulevista lahjoista se summa

[/quote]

Tätä ajattelin itsekin. Sano siskolle, että seuraavaan kuuteen vuoteen et osta hänen lapselleen yhtään lahjaa tai kustanna muutakaan, saati ota hoitoon, koska katsot sen olevan korvausvastine rikotusta tavarasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän