Musiikki häiritsee Helsingissä, entä muualla Suomessa?
Kauhea itku ja hammasten kiristys on joillakin helsinkiläisilllä kun jaksavat valittaa esim. nyt flow- festivaalista.
Olen itse helsinkiläinen, ja ihmettelen kovasti tätä valittamista. Mun parvekkeelle kuuluu stadionin konsertit ja aina nautin niistä:). Nyt festarijärjestäjät aikovat etsiä jonkun muun kaupungin ensi kesäksi ja muut kaupungit ottavat riemusta kiljuen festari vastaan. Ravintolat, kaupat, hotellit ja pienimmätkin nakkikioskit tekevät tiliä. Helsingille ei kelpaa. Muutama melusta nillittäjä ajaa turistitkin pois.
Kiinnostaisi tietää, miten esim. Tampereella Tammerfest sujui? Onko melusta valittajia? Nykyään on vaikka mitä kaupunkifestareita, Helsinki taitaa olla ainoa joka rajoittaa tuota soittoaikaa noin naurettavasti.
Olen itse jo 47v. Ärsyttää silti tämä melu- höpötys. Viikonloppuiltoina vaikka 02 asti paukuttaisivat musiikkia, olis kiva heille, jotka siellä käy. Talvella ehditään mököttämään.
Kertokaa siis Tampere ja Turku, Seinäjoki jne miten teillä menee näiden festareiden kanssa??
Kommentit (142)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:48"]
Olin Mötley Crüen keikalla stadissa joskus 2012? Tai 2013 milloin se nyt olikaan. Oli mahtava keikka ja HUUTO oli kuulemma kuulunut kauas :) siis yleisön huuto
[/quote]
Kyllä. Kuulin sen huudon:). Ap.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 01:07"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:40"]
En mä kyllä surullinen ole. En tiedä oliko tämä kommentti mulle? Ikävää jos teillä noin on ongelmia nukkumisten kanssa. En tiedä, ei ole lapsia. Jotenkin ihmettelen, miten 2 iltaa vuodessa voi laittaa koko elämän sekaisin? Eikä ne nyt soita edes aamuun asti? Mutta jos on noin pahoja uniongelmia tai vaikea löytää arkirytmiä, uskoisin että tämä Weekend ei ole syyllinen. Kaikella ystävyydellä, en halua loukata.
Ap
[/quote]
Sulla on ollut niin vaikeeta hyväksyä se, että joitain tämä ärsyttää. Nämä 2 iltaa osuvat siihen kohtaan, jolloin koululaisten pitäisi viimeistään kääntää rytmi normaaliksi. Täällä lähiöissä tällainen melumäärä on poikkeuksellista, joten se oikeasti voi häiritä, kun siihen ei ole tottunut. Siksi se venyttää näitä suht kriittisiä iltoja. Esimerkiksi meidän lasten pitäisi mennä nukkumaan viimeistään kahdeksalta, ymmärtänet, että siksi ei erityisesti auta, vaikka soitto lakkaa ennen aamuyötä. Meidän koko elämä ei mennyt sekaisin, mutta arkirytmin saimme juuri käännettyä ja nyt jumputus häiritsee lasten unta. Koska asumme kaukana tapahtumapaikasta, se on mielestäni kohtuutonta, sillä paremmilla järjestelyillä häiriöitä olisi voitu vähentää.
[/quote
Ei kyse ollut mun hyväksynnästä mihinkään suuntaan. Kuten otsikossa kysyin, minua kiinnosti miten muut suomalaiset kaupungit ovat suhtautuneet kaupunkifestareiden meluongelmaan. Olen pahoillani perheenne uniongelmista. On kummallista että yhden viikonlopun takia kaikki unihommat menee sekaisin.
[/quote]
Et taida oikeasti ymmärtää, että tämä yksi tapahtuma poikkeaa jostain syystä kaikista muista. Jossain luki, että viime vuonna Tuska tuotti yhden tai kaksi metelivalitusta, Weekend 150. Jotain on pahasti pielessä, jos yksi festivaali tuottaa satakertaisen määrän valituksia. Kyse ei ole enää pelkästä nipottamisesti, vaan oikeasta häiriöstä, jota ilmeisesti ei voi ymmärtää, jos ei ole itse kuullut sitä, sillä omasta kokemuksesta sanon, että muiden tapahtuma-alueen ulkopuolelta kuulemieni festivaalien "melu" ei ole mitään verrattuna Weekendin tolkuttomaan jytkytykseen.
Jonkinlaisen käsityksen äänestä voi ehkä saada, jos hankit vahvistiminen, hyvän subbarin ja musiikkia, jossa basso jytisee. Kun sitten pistät musiikin soimaan, irrota kaikki muut kaiuttimet, paitsi subbari, väännä volyymi täysille ja "nauti". Lyön vaikka vetoa, että et jaksa kuunnella muutamaa minuuttia kauempaa, jollet sitten ole basisti.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 01:17"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 01:09"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:21"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:14"]Jooh musiikki kuuluu koko weekend ajan tänne meille ja lapsi huutaa, kun ei saa unta.Haistakaa pitkä v/ttu . Kertokaa minne laitan palautetta?? Tällaisia roskatapahtumia ei koskaan tänne.. [/quote] Voi voi.... Kannattaa opettaa ne piltit nukkumaan melussakin, ei täydessä hiljaisuudessa. Tai annat valvoa ja nautitte musiikista koko perhe yhdessä. Nukutte aamupäivällä paremmin. Tosin nythän sen pitäisi jo olla loppunut/lopuillaan, että suht ajoissa muksu pääsee nukkumaan. Relaa vähän. ;) [/quote] Oletko idiootti? Mitä musiikkia se on, että kuuluu vain jumps-jumps-jumps-jumps, poks poks, jumps-jumps-jumps-jumps, poks poks, ... Järjestäjät haluavat häiritä ihmisiä. Bassot pystyy toistamaan niin, että ne kuuluvat hyvin tapahtuma-alueella, mutta eivät kantaudu 10-15 km päähän häiritsevän voimakkaina. Onneksi huomenna sataa, joten ääni saattaa vaimentua vähän enemmän kuin tänään. Kannattaa silti käydä kuuntelemassa esimerkiksi Roihuvuoressa, Itäkeskuksessa ja vaikkapa Vantaalla, miten häiritsevää tuo infernaalinen jytkytys on. Voisivat ihan yhtä hyvin rahastaa myymällä liput ja alkoholia, sillä tuskinpa festivaaliosallistujat mitään huomaisivat, vaikka jytke puuttuisi, jos jotain voi päätellä siitä, millaisessa kunnossa osa oli jo menomatkalla Kalasatamassa. [/quote] Yhyy, hanki elämä :D tai laita korvatulpat ja mene nukkumaan! Kaikesta ihmiset saavatkin ongelman aikaiseksi..
[/quote]
Korvatulpat eivät tehoa bassoon. Eli hanki se elämä vaan ihan itsellesi.
Jännä jutu, itse asustan Helsinginkadulla enkä ole koko iltana/yönä kuullut yhtään mitään, vaikka ikkunat olleen auki koko ajan.
Tampere vastaa: Aina riittää valittajia. Kyllä käsittääkseni myös täällä on raja ulkona soitettavalle musiikille (23:00). Mä olisin enemmänkin huolissani siitä roskan määrästä, enkä niinkään melusta. Ja luulisi, että johonkin pääsee pakoon Suomen kokoisessa maassa melua, jos se on ihan sietämätöntä.
Stadilaiset herkimpiä valittajia, mutta nythän siellä on weekend menossa, ja siitä nyt sitten kärsitään...
Muuallakin valitetaan, mutta kuten Turku sanoi, ovat tottuneet, eli pipo ei kiristä niin pahoin kuin Stadissa.
Meille ei juuri koskaan kuulu mistään mitään. Keskustaan tietä myöten 15 km. Joskus järveltä kaikuu. Kivaa.
Weekend on ainut, mistä kantautuu jytke kauas. Suurempi vaikutusalue saa useammat valittamaan.
Samaa ihmettelen. Tällä hetkellä olen Viikissä asunnossani, ja tänne kuuluu Weekend festareilta musaa. Minusta on tosi kivaa että kuuluu biletyksen ääniä, tulee olo etät on oikeasti kaupungissa ja elämän ympäröimä. Se alkaisi ehkä ärsyttää jos sitä olisi viikkokausia, mutta pari päivää, ja vielä viikonloppuna, en ymmärrä miten voi ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:21"]
Samaa ihmettelen. Tällä hetkellä olen Viikissä asunnossani, ja tänne kuuluu Weekend festareilta musaa. Minusta on tosi kivaa että kuuluu biletyksen ääniä, tulee olo etät on oikeasti kaupungissa ja elämän ympäröimä. Se alkaisi ehkä ärsyttää jos sitä olisi viikkokausia, mutta pari päivää, ja vielä viikonloppuna, en ymmärrä miten voi ärsyttää.
[/quote]
Minäkin asun Viikissä ja se mitä tänne kantautuu, ei ole musaa vaan älytöntä basson jytkettä. Jos kaipaat elämää, kerro tarkka osoitteesi. Minä voin tulla paukuttamaan kattilan kansia ikkunasi alle. Se on ihan samanlaista "musaa" kuin tuo kantautuva älämölö.
Ai se oli se Weekend nyt. Luulin että Flow. No, mulle ihan sama kun en noissa käy enää:). Mutta ihmettelen todella. Turku- kommenttia ei näy täällä, mutta kiitos teille Tampereelle ja nro3.
Näköjään Stadilaiset ruikuttaa sitten melusta:(. Aika nurinkurista...täällähän eletään 24/7 joka paikassa koko ajan, mutta juuri Stadilaiset valittaa melusta kaupunkialueella kesäviikonloppuna!? Erikoista todellakin.
No, toivon oikeasti näpäytyksenä Helsingille että nämä festari jättävät Helsingin. Kun raha ei kelpaa, ei väkisin. koko viikko HS jauhettu tätä kun turistit eivät tule Helsinkiin. No, kuolleeeseen kaupunkiin ei kukaan tule.
Tampereelle vielä: Roskaaminen on tosi ikävää ihan joka paikassa. Tuosta meluhommasta olen kiinnostunut. Viikko sitten oli Helsingissä Kallio Block Party. Ei ollut mitään roskaa seur.aamuna. Poliisit ja kaupunki kiittelivät. Mutta musiikkia ei tietenkään saanut soittaa myöhään.
Juuri uutisoitiin että Turussa ei tullut YHTÄÄN valitusta DBTL:n melusta.
[/quote]
Näin juuri, itsekin vain ihmettelen. Ap
Kannattaa muistaa, että Helsingissä on paljon tapahtumia, joista ei valiteta. Tämä yksi häiritsee, koska sen äänet kantautuvat kilometrien päähän. Lisäksi kyseessä on suht tuore tapahtuma, joten mitenkään ei olla voitu tottua sen ääniin. Muakin ärsyttää tuo monituntinen bassojytke. Ei ärsyttänyt, kun kuului Metallican soitto. Eikä oikeasti ole ikinä mikään muu tapahtuma kaivellut.
Turkulaiset on rennompia!
Meille asti kuuluu tuo jytke. Ja asun Vantaalla!
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:27"]
[/quote]
Minäkin asun Viikissä ja se mitä tänne kantautuu, ei ole musaa vaan älytöntä basson jytkettä. Jos kaipaat elämää, kerro tarkka osoitteesi. Minä voin tulla paukuttamaan kattilan kansia ikkunasi alle. Se on ihan samanlaista "musaa" kuin tuo kantautuva älämölö.
[/quote]
Ei minua sekään haittaisi. Laittaisin vaan ovet ja ikkunat kiinni, eikä se häiritsevästi kuuluisi. Nyt mulla on terassin ovi ja tuuletusluukkuja auki, ja kuuluu kivasti ja itseäkin biletyttävästi sitä bassonjytkettä, josta tykkään siis kovin. Mutta jos haluaisin nukkua, ovet kiinni ja ikkunat niin varmasti onnistuisi ilman häiriötä. Lisäksi kun tietää mihin aikaan on noita juttuja, voi hankkia vaikka korvatulpat ja käyttää niitä jos on tosi herkkä. Itse nukun vaan paremmin jos on vähän ääntä ympärillä.
No ei ole ollut täällä paltamossa juuri ongelmaa musiikin suhteen. Joskus joku amispoppi raikaa parikymppisten bemarista..
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 22:41"]Meille asti kuuluu tuo jytke. Ja asun Vantaalla!
[/quote]
Asut jossain rajalla nähtävästi, koska ei meille kuulu Tikkurilan keskustaan. Parvekkeen ovi on ollut auki koko päivän, mutta rauhallista on. Jos nyt kuuluisi, niin ei haittaisi tippaakaan, nauttisin.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 01:17"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:29"]
Mä en näe tätä ongelmaa. Helsinkiin jää silti iso kasa festareita ja tapahtumia. Täällä ei mitenkään näivetytä, jos yksi tapahtuma lähtee. Jos Weekend häiritsee monia ja Weekendin järjestäjiä ärsyttää Helsingin säännöt ja rajoitukset, niin eikö ole kaikkien etu, että joku muukin kaupunki saa eloa ja vetovoimaa?
Koska tää kyseinen tapahtuma herättää eniten närää, niin sen poistuminen voisi tuoda muille festareille ja vastaaville helpommat ajat, kun jengi ei olisi yhtä ärsyyntynyttä.
[/quote]
Kyllä hyvä pointti, mutta esim. HS uutisoi eilen ja tänään, että muutkin festarijärjestäjät ovat v----tuneita, kuten Tuska. Ovat yhdistäneet voimansa ja ajavat kimpassa asiaa.
[/quote]
Sinänsä huono veto. Kun Weekend-festari on ainoa, joka kerää valituksia. Onko Tuskasta tullut yhtäkään valitusta vuosiin? Ilman Weekendiä ei Helsingin festareista tulisi varmaan kahtakymmentäkään valitusta, yhteensä. Sitten voisi jo kokeilla myöhäisempiä soittoaikoja ja katsoa tilannetta.