Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kannattaa opiskella?

Vierailija
06.08.2015 |

Alkaa tympiä nykyinen elämänmeno ja työ. Isompi palkka ja kevyemmät päivätkään ei olisi pahitteeksi, ei jaksa olla aina väsynyt ja kipeä fyysisestärasituksesta lähinnä nimellistä korvausta vastaan. Nyt olisi kaikki mahdollisuudet keskittyä kunnolla opiskeluun ja sittemmin uraan kun lapsiakaan ei tule. Vaan mitä sitä kannattaisi edes ryhtyä opiskelemaan?

Alla on yo- ja ammattitutkinto ja nyt haaveissa olisi yliopisto-opinnot, ammattikorkeassa kokeilin vuoden verran, ei ollut oma juttu kun olen hieman liian epäkäytännöllinen ja kyseisellä alalla oli matikkaa ja kemiaa liikaa ja ei oikein kiinnostanut koko alakaan. Matikkapäätä ei ole ollenkaan, eli kaikki sitä enemmän vaativa on varmaan poissuljettu. Kielellisesti olen ainakin testien perusteella lahjakas, puhun sujuvaa englantia ja äidinkielen arvosanani on laudatur. Olen hieman taiteellinen ja visuaalinen ihminen, mutta haluaisin ihan järkevän ammatin, enkä mitään taiteellista haihattelua. Mitään järjettömiä omaisuuksia ei tarvitsisi netota, kunhan viihtyisin edes omassa elämässäni paremmin ja aina ei tarvitsisi laskea rahoja kun mies elää leveämmin ja ok työllistymistilannekaan ei haittaisi.

Ehdotuksia? Vai olenko toivoton tapaus?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
2/25 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt enemmänkin näkemyksiä voisi vielä saada? Täällähän on niin rummutettu kaikista höpönlöpö-aloista ja tutkinnoista, joten eikö joku sitten voisi viisaampana kertoa, että mitä kannattaisi opiskella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:21"]

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:06"]Lääkis, oikis, tietojenkäsittelytieteet(ohjelmointi) näistä aika varma työpaikka. [/quote] Tietojenkäsittelytieteessä matikan appro pakollinen. Taustalla olisi hyvä olla pitkä lukiomatikka.

[/quote]

Juu, hädin tuskin pääsin läpi lukion lyhyestä. En ihmettelisi jos mulla olisi dyskalkulia, en yhtään.

Vierailija
4/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri, hammaslääkäri. Jos töitä haluat.

Vierailija
5/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:41"]

Lääkäri, hammaslääkäri. Jos töitä haluat.

[/quote]

Ei taida huono matikkapää tuossakaan auttaa.

Vierailija
6/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kirjastoalan opiskelu yo:lla tai mikä informaatiotieteet onkaan, sivuaineeksi äidinkieli, kirjallisuus ja opettajan pedagogiset. On sulaa hulluutta olla suorittamatta open opintoja, kun ne ovat kuitenkin työllistävät ja myöhemmin niitä voi olla hankala saada lisättyä. Luokanopettajaa olisin minäkin sinulle tarjonnut. Työssä on joku kompromissi tehtävä - tässä olisi hyvä työllisyystilanne, hyödyntäisi omia vahvuuksiasi, eikä liian vaativat opinnot. Copywriter?

Vierailija
7/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat samanlaiselta kuin minä, ap! Olen pitkään myös miettinyt uravalintaa itselleni. Olen hyvä myös kielellisesti, aika huono matematiikassa, aika epäkäytännöllinen (en oikein sopisi AMK:hon myöskään).

Oletko tehnyt persoonallisuustestin? Auttaisiko? Satutko olemaan intp?

Vierailija
8/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopettaja on ehdoton ei. Se olisi aivan sietämättömän kamalaa työtä ja epäreilua oppilaillekin. Se olisi paljon raskaampaa kuin nykyinen fyysisesti hyvin kuormittava työ ja olisin vain opiskellut itseni ojasta allikkoon. Kirjastossa työskentelystä olen pitänyt ja arkistohommakin olisi varmasti ihanaa. Olen kyllä kirjoittanut paljon kaikenlaista ja tienannutkin sillä, mutta ajatus että tekisi siitä ammatin on vieras, veisi jostain niin rakkaasta ja tärkeästä henkireiästä pois jotain olennaista ja rahaakin tärkeämpää.

Hallintotieteitä olen myös tässä katsellut, pääsykoekirja vaikuttaa ainakin itselle sopivalta ja mielenkiintoiselta, mutta en tiedä sitten mitä noin epämääräisen laajasta alasta lopulta saa hyödynnettäväksi. Olisipa vain matikkapäätä! Ehkä järkevintä lopputuleman kannalta olisi vain antaa intuition viedä, se takaisi varmaan opintojen kannalta parhaan tuloksen, mutta kun se työllistyminen... Äh.

Vierailija
9/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 10:41"]

Kuulostat samanlaiselta kuin minä, ap! Olen pitkään myös miettinyt uravalintaa itselleni. Olen hyvä myös kielellisesti, aika huono matematiikassa, aika epäkäytännöllinen (en oikein sopisi AMK:hon myöskään). Oletko tehnyt persoonallisuustestin? Auttaisiko? Satutko olemaan intp?

[/quote]

Hehe, taidan olla. Mulla on keskittymishäiriö (joka ei lääkkeitä käyttäessä vaikuta mihinkään elämässä) ja asperger-piirteitä. Ja on kyllä hyvin käytännönläheinen ammatti ja menestyin ammattikoulussa erittäin hyvin, mutta tuntuu että voisi tehdä elämällään paljon enemmänkin. Suoraan sanottuna olen tylsistynyt ja työ tuntuu liian yksinkertaiselta, plus on raskasta ja turhauttavaa.

Vierailija
10/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan pedagogisiin ihan hullun vaikea päästä. Näin ainakin Turussa.

Vierailija
11/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 11:00"]Opettajan pedagogisiin ihan hullun vaikea päästä. Näin ainakin Turussa.
[/quote] siis tiedoksi 18:lle, joka ehdotti opettajan pedagogisten suorittamista. Niihin ei ihan tuosta noin vaan pääse.

Vierailija
12/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykologi, lastentarhanopettaja

Vierailija
13/25 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksi mm. 22, että opettajan pedagogiset voi käydä AMK:n puolella ammatillisessa opettajakorkeakoulussa.

Helppo päästä, pätevyys on identtinen, täysin sama. Eli voi opettaa omia aineitaan ammattioppilaitoksissa, kouluissa, lukiossa, amk:ssa. Pääsyprosentit alasta riippuen jopa yli 50%.

Googlettamalla löytyy "opekorkea" tai "aokk" tai "ammatillinen opettajankoulutus".

Saatu pätevyys on sama, kuin yliopistosta.

Vierailija
14/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä, jos näin iltasella olisi vielä joku tietävä paikalla.

Vierailija
15/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkis, oikis, tietojenkäsittelytieteet(ohjelmointi) näistä aika varma työpaikka.

Vierailija
16/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:06"]Lääkis, oikis, tietojenkäsittelytieteet(ohjelmointi) näistä aika varma työpaikka.
[/quote]

Tietojenkäsittelytieteessä matikan appro pakollinen. Taustalla olisi hyvä olla pitkä lukiomatikka.

Vierailija
17/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:26"]

Onko kaikki yliopistokaupungit mahdollisia vai haluatko pysyä / muuttaa tietylle paikkakunnalle? Lähinnä siis sen takia, että sulle ehdotettaisiin lähinnä sellaisia aloja, joita sun olisi sitten mahdollista opiskella asuinpaikankin ja elämäntilanteen perusteella. :)

[/quote]

Helsinki ja Tampere onnistuu ainakin helposti. Mieluiten Tampere. Anteeksi, ei tullut tuo itsestäänselvyys tietenkään mieleen mainita.

Vierailija
18/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidinkielen ja kirjallisuuden aineenopettajaksi? Siinä saisi hyödyntää myös sitä luovuuttaan. Opetussisältöihin kuuluu mainokset, elokuvat, sarjakuvat, kuva-analyysi jne.

Vierailija
19/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeustieteellinen, tai entäs opettajaksi, joko luokan- tai sitten jonkun aineen opeksi.

Vierailija
20/25 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm... ehkäpä vähiten 'taiteellisin' noista kulttuuriaineista , ja josta vois aika hyvin työllistyäkin on digitaalisen kulttuurin opiskelu Porissa. Ite käynyt sivuaineena tän opintokokonaisuuden:

http://www.utu.fi/fi/yksikot/avoin/opintotarjonta/opinnot-tiedekunnittain/humanistinen-tiedekunta/digitaalinen-kulttuuri/Sivut/home.aspx

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän