Mitä kannattaa opiskella?
Alkaa tympiä nykyinen elämänmeno ja työ. Isompi palkka ja kevyemmät päivätkään ei olisi pahitteeksi, ei jaksa olla aina väsynyt ja kipeä fyysisestärasituksesta lähinnä nimellistä korvausta vastaan. Nyt olisi kaikki mahdollisuudet keskittyä kunnolla opiskeluun ja sittemmin uraan kun lapsiakaan ei tule. Vaan mitä sitä kannattaisi edes ryhtyä opiskelemaan?
Alla on yo- ja ammattitutkinto ja nyt haaveissa olisi yliopisto-opinnot, ammattikorkeassa kokeilin vuoden verran, ei ollut oma juttu kun olen hieman liian epäkäytännöllinen ja kyseisellä alalla oli matikkaa ja kemiaa liikaa ja ei oikein kiinnostanut koko alakaan. Matikkapäätä ei ole ollenkaan, eli kaikki sitä enemmän vaativa on varmaan poissuljettu. Kielellisesti olen ainakin testien perusteella lahjakas, puhun sujuvaa englantia ja äidinkielen arvosanani on laudatur. Olen hieman taiteellinen ja visuaalinen ihminen, mutta haluaisin ihan järkevän ammatin, enkä mitään taiteellista haihattelua. Mitään järjettömiä omaisuuksia ei tarvitsisi netota, kunhan viihtyisin edes omassa elämässäni paremmin ja aina ei tarvitsisi laskea rahoja kun mies elää leveämmin ja ok työllistymistilannekaan ei haittaisi.
Ehdotuksia? Vai olenko toivoton tapaus?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:34"]
Hmm... ehkäpä vähiten 'taiteellisin' noista kulttuuriaineista , ja josta vois aika hyvin työllistyäkin on digitaalisen kulttuurin opiskelu Porissa. Ite käynyt sivuaineena tän opintokokonaisuuden:
[/quote]
Toi ap taisi haluta töitäkin.
Opettajana en oikein osaa nähdä itseäni. Tulisin varmaan hulluksi :) Informaatiotutkimusta (ja pelitutkimusta) tässä on tullut pyöriteltyä kun tietokoneet ja pelaaminen ovat rakkaita harrastuksia, mutta sekin taitaa olla vähän yhtä tyhjän kanssa ala, olen ymmärtänyt. Se tosin kiinnostaisi. Oikeustieteellinen taitaa olla aika haastava paikka, sitäkin on tullut kyllä mietittyä kerran jos toisenkin, mutta aina usko omaan kykenemiseen on torpannut ne ajatukset alkumetreillä. Kaveripiiristä kaikki siellä opiskelleet ovat ainakin toitottaneet kuinka vaativaa ja hankalaa se on.
Opettajana en oikein osaa nähdä itseäni. Tulisin varmaan hulluksi :) Informaatiotutkimusta (ja pelitutkimusta) tässä on tullut pyöriteltyä kun tietokoneet ja pelaaminen ovat rakkaita harrastuksia, mutta sekin taitaa olla vähän yhtä tyhjän kanssa ala, olen ymmärtänyt. Se tosin kiinnostaisi. Oikeustieteellinen taitaa olla aika haastava paikka, sitäkin on tullut kyllä mietittyä kerran jos toisenkin, mutta aina usko omaan kykenemiseen on torpannut ne ajatukset alkumetreillä. Kaveripiiristä kaikki siellä opiskelleet ovat ainakin toitottaneet kuinka vaativaa ja hankalaa se on.
AP
Onko kaikki yliopistokaupungit mahdollisia vai haluatko pysyä / muuttaa tietylle paikkakunnalle? Lähinnä siis sen takia, että sulle ehdotettaisiin lähinnä sellaisia aloja, joita sun olisi sitten mahdollista opiskella asuinpaikankin ja elämäntilanteen perusteella. :)
Joo eli äidinkielen opettajaksi vahvalla digipainotuksella ja erkkapedan opintoja sivuun. Opettajuus on hieman riskaabeli siinä mielessä, että voi mennä pitkään ennen kun saa viran. Mutta toisaalta jos on sellainen painotus tai aineyhdistelmä jota kaikilla ei ole, tai jota kovasti kaivataan (kuten juuri tuo digihommat ja eritysoppilaiden hallinta) niin johan löytyy töitä.