Argh, ärsyttää urpot, jotka pitävät kissaa vapaana taajamassa!
Erään ulkokissan omistajan suusta oikeasti kuultua: :D
1. "Meidän kissa ei tapa lintuja tai muitakaan eläimiä. Kissat eivät tapa lintuja, koska ovat kylläisiä." (Tosiasiassa kissat saalistavat yli tarpeensa, huvikseen. Kissat tappavat vuosittain miljoonia lintuja pelkästään Suomessa. Lintujen lisäksi kissat tappavat myös uhanalaisia nisäkkäitä, sammakkoeläimiä jne.)
2. "Ei meidän kissa voi jäädä auton alle, kun ei meidän naapureidenkaan kissat ole jääneet." (Mutta kuinka moni naapurin kissa on vain "kadonnut" - siis jäänyt auton alle...)
3. "Ei meidän kissa voi jäädä auton alle, koska tässä lähellä ei ole isoja teitä." (Kissan reviiri voi olla yllättävän laaja, vaikka omistajat luulevat kissan pysyttelevän pihapiirissä. Ja jo 50-60 kilometrin tuntivauhti voi olla kohtalokas, jos kissa juoksee yhtäkkiä auton eteen.)
3. "Kissa on onnellinen ainoastaan ulkokissana." (Toisin sanoen et vain viitsi ulkoiluttaa sitä valjaissa tai ulkotarhassa.)
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:01"]Minulla ei ole mitään kissoja vastaan - itsellänikin on kissoja. Mutta surettaa ulkokissat, jotka altistetaan päivittäin vaaroille, kuten liikenteelle. En voisi kuvitellakaan itse leikkiväni "tuleeko se meidän kissa tänään kotiin vai eikö tule"-leikkiä...
[/quote]
Mun kissa on kyllä elänyt jo niissä päivittäisissä vaaroissa 15 vuotta.. Ja pienessä kaupungissa! Onnellinen kissa on, käväisee vaan kotona syömässä aamulla ja sitten ei näy taas vuorokauteen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:57"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:54"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:48"]
Oisko sitten ollut parempi lopettaa kissa kuin antaa sen elää taajamassa?
[/quote]
Siis miten olisi vaikka pitää sisällä sitä kissaa?
[/quote]
Siis miten olisi vaikka se että minun vanhan kissan lihakset heikkenivät koska sisällä ei voi juoksennella ja kiipeillä puihin! Jos jää auton alle niin voivoi, mutta saapa ainaki vanhus elää onnellisena ulkona, kun että olisi vankina sisällä!!!
[/quote]
Jaa, meidän kissa kyllä juoksee sisälläkin jos minkäkin pallon ja lelun kanssa. Kiipeääkin, kun on kattoon yltävä paksu (halkaisija 30cm) kiipeilypuu. Edellisellä omistajalla kissamme oli 10 vuotta ulkokissana mutta meillä viihtyy kyllä mainiosti sisätiloissa eivätkä lihakset mihinkään ole surkastuneet tässä 8v aikana. Oiskohan tarjoomillasi sapuskoilla ja virikkeettömällä kodilla osuutta kissasi lihasten surkastumiselle?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:55"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:48"]
Oisko sitten ollut parempi lopettaa kissa kuin antaa sen elää taajamassa?
[/quote]
Miksi vain nämä kaksi vaihtoehtoa?
[/quote]
No tässä sen huomaa, että ei niinku tule mieleen, että jospa ei ota kissaa, jos on niin mulkku ettei aiokaan noudattaa lakia?? Ihan verrattavissa kerrostaloyksiössä asujaan, joka on töissä kaikkineen vaikka 10h/vrk, ja koira räkyttää naapurien ilona kesällä tulikuumassa kämpässä päivät. Siis yhtä vajukkia touhua.
Meillä ainakin kävivät naapurien kissat tappamassa lintulaudan lintuja. Hiiriä eivät pyydystäneet, minkä naapuriääliöt aina puolustuksekseen tyrkyttivät, kun sanottiin, että kissat kiinni. Tosiaan "Ole onnellinen, että meidän kissa pitää hiiret kurissa" Hah, on laiskalla otsaa!!!
Kaikki loukut oli eläinsuojeluyhdistyksessä varattu kun soitin, olen jonossa, joten on paljon veetuuntuneita ihmisiä, joiden pihoilla joidenkin laiskojen imbesillien kissat käyvät tuhojaan tekemässä. Kohta loukut louskuttaa ;D ;D ;D Siinäpä maksatte! ;D
Kurjinta on ajaa kissan päälle vahingossa. Onneks en ite ole ikinä ajanu, mutta kerran työmatkalla tiellä loikki aivan tuskissaan yks kissa riepu joka oli osittain jääny auton alle. Olisin ajanu päälle, että ois päässy tuskistaan mutta en tajunnu siinä tilanteessa. Kun käännyin takas, joku armollinen kuski oli sen tehny. Onneks ei ite tarvinu.:( se oli ihan hirveää...kävi niin sääliksi ja samalla kihisin kiukusta ku mietin sen kissan omistajaa. Aivan äärimmäisen ajattelematonta!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:01"]
Minulla ei ole mitään kissoja vastaan - itsellänikin on kissoja. Mutta surettaa ulkokissat, jotka altistetaan päivittäin vaaroille, kuten liikenteelle. En voisi kuvitellakaan itse leikkiväni "tuleeko se meidän kissa tänään kotiin vai eikö tule"-leikkiä...
[/quote]
Sinä välitätkin lemmikistäsi OIKEASTI ja AIDOSTI, etkä käy täällä puolustautumassa ja sepittämässä paskaa.
onneks asun maassa, missä tykätään eläimistä. kesälomilla supnessa pelkään kissan puolesta. meillä on ollut useampi kissa,joista vainxyks on jäänyt autob alle kun pääsi karkuun. muut on kuolleet sydikseen ja koronavirukseen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:12"]
kaikki irtokissat tulisi luokitella vahinkoeläimiksi = saa ampua omalta maalta
[/quote]
No jos ne toisten pihaan laittomasti päästetään (Kissan omistajan tulee huolehtia siitä, ettei ne mene kiellettyihin paikkoihin!) voi ne varmaan päästää laittomasti myös päiviltä? Joku oikeesti eläinrakas tuolla jo totesi, että jos kuolee, niin voi voi...joten
Sodan ja nälänhädän saapuessa varmasti tämäkin ongelma katoaa
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:05"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:01"]Minulla ei ole mitään kissoja vastaan - itsellänikin on kissoja. Mutta surettaa ulkokissat, jotka altistetaan päivittäin vaaroille, kuten liikenteelle. En voisi kuvitellakaan itse leikkiväni "tuleeko se meidän kissa tänään kotiin vai eikö tule"-leikkiä... [/quote] Mun kissa on kyllä elänyt jo niissä päivittäisissä vaaroissa 15 vuotta.. Ja pienessä kaupungissa! Onnellinen kissa on, käväisee vaan kotona syömässä aamulla ja sitten ei näy taas vuorokauteen.
[/quote]
Eikös se ole ihan sama vaikka sulla ei olis kissaa ollenkaan? Näät sitä yhtä paljon kun jotain oravaa puussa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:17"]
[/quote]
No jos ne toisten pihaan laittomasti päästetään (Kissan omistajan tulee huolehtia siitä, ettei ne mene kiellettyihin paikkoihin!) voi ne varmaan päästää laittomasti myös päiviltä? Joku oikeesti eläinrakas tuolla jo totesi, että jos kuolee, niin voi voi...joten
[/quote]
Mutta eiväthän omistajat voi huolehtia, etteivät mene vääriin paikkoihin... Niin, että toivotaan, että kuolevat.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:19"]
Sodan ja nälänhädän saapuessa varmasti tämäkin ongelma katoaa
[/quote]
Pakolaiset ja kerjäläiset pyydystävät jo joutsenia, toivottavasti ne pian hokaavat ulkona kuljeksivat kissat.
Laki ei kiellä kissan yksin ulkoilemista taajamissakaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:07"]
Kurjinta on ajaa kissan päälle vahingossa. Onneks en ite ole ikinä ajanu, mutta kerran työmatkalla tiellä loikki aivan tuskissaan yks kissa riepu joka oli osittain jääny auton alle. Olisin ajanu päälle, että ois päässy tuskistaan mutta en tajunnu siinä tilanteessa. Kun käännyin takas, joku armollinen kuski oli sen tehny. Onneks ei ite tarvinu.:( se oli ihan hirveää...kävi niin sääliksi ja samalla kihisin kiukusta ku mietin sen kissan omistajaa. Aivan äärimmäisen ajattelematonta!
[/quote]
Tämä. Lopettaisin varmaan autolla ajamisen kokonaan, jos kissa jäisi autoni alle. :/ Ja varmana lyön jarrut pohjaan, jos näen kissan tiellä. Kuinkakohan monta kolaria kissat aiheuttavat vuosittain? Mutta eipä ulkokissojen omistajat tule tämmöisiä ajatelleeksi!
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
Mutta eiväthän omistajat voi huolehtia, etteivät mene vääriin paikkoihin... Niin, että toivotaan, että kuolevat.
[/quote]
Mulle ihan sama, jääkö jonkun idarin kissa auton alle, vai kuoleeko idari itse, mun pihalla ei kuse kukaan muu kuin minä itse.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:23"]Laki ei kiellä kissan yksin ulkoilemista taajamissakaan.
[/quote]
Ei niin, kunhan se kissa koulutetaan pysymään poissa kielletyistä asioista (kuten liikenteenvaarantaminen)
mä oon tyytyväinen että naapuruston kissat pitää hiiret ja rotat loitolla.
kiitos!
Vuosittain viisinumeroinen luku kissoja kuolee luontoon. Että se siitä "selviämisestä". Osa näistä toki villejä, vaan mistähän niitä villikissojakin tulee? Ettei vaan juuri näistä sisäruokittavista kulkukissoista, joita ei osata edes leikkauttaa...
Onkohan muuten sattumaa, että rotukissanomistajat, jotka siis ovat maksaneet paljon kissoistaan, eivät päästä niitä kuljeskelemaan ulos? Ei muutenkaan liene mikään yllätys, että vapaana kulkevat kissat ovat juuri niitä puoli-ilmaisia, ja niitä joiden omistajilla ei ole jaksamista tai aivokapasiteettia keksiä niille tekemistä. Näyttää olevan kahden kastin kissoja täällä, ihan niinkun on kahden kastin koiria Etelä-Euroopan maissa.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:34"]
Itse en ymmärrä ihmisiä joiden kissat eivät pääse ulos. Kissan kuuluu päästä saalistamaan ja vahtimaan reviiriään. En nyt väitä että olisi erityisen väärin retuuttaa kissaa narussa tai pitää sisäkissana mutta itse en voisi kuvitellakaan riistäväni kattimatin vapautta sillä lailla.
Terveisin onnellisen 15v ulkokollin henkilökunnan jäsen. :)
[/quote]
"Retuuttaa narussa". Sääliksi käy kulkukolliasi jos sinulla on tuollaisia ajatuksia kissojen pidosta.
Jep!! Meidän naapuriin on kuusi kissaa ja toisella kolme, kaikki kulkee enmmän tai vähemmän meidän pihalla.. Yksi jäänyt kiinni itseteossa kun kusee meidän ulko-oveen!!! Oksennusta löytyy terassilta, kasvimaalla kuoppia kun käyvät tarpeillaan.. Vahtimatta en voi pitää tekstiilejä ulkona tuulettumassa etteivät merkkaa. Myös leikattu kissa merkkaa, olen nähnyt omin silmin kun häntä värisee ja kusi lentää!! Kohta meille tulee vauva, ja toivoisin voivani nukuttaa häntä ulkona vaunuissa. Vaan kuinka uskallan :(
.
Keväällä lumen sulattua piha on täynnä paskaa, kun kisut kakkii hankeen.. Omistajat vain nauraa kun lähestyn heitä tällä ongelmalla.. Karkoittimet tai säikyttelyt ei ole toimineet.. Ovia ei voi pitää auki että tuulettaisi, kissat tulee sisälle. Loukutus ei ole vaihtoehto kun täällä ei noudeta ja pitäis itse kuljettaa mutta minulla ei ole autoa eikä edes korttia.. Enkä haluaisi pitää kissoja kauaa loukussa kyytiä odotellessa!
.
Aivan talojemme takaa kulkee tie, jossa kohtalainen liikenne ja sammakoiden kutupaikka, tapettuja sammakoita löytyy joka vuosi paljon vaikka ovat ylensyöneitä kissoja.. Toisella puolella sitten lasten leikkipuisto, jossa kissat myös kulkevat tarpeillaan etenkin yöaikaan. Alueella myös tapahtuu paljon kissojen rääkkäystä.
.
En ymmärrä lainkaan miksi viitsivät pitää kissoja vapaana, kissojen ja toisten ihmisten harmiksi.. Tässä naapurustossa vain yksi mies käyttää kissaansa ulkona valvonnan alaisena. Muut ei välitä.. :(