Argh, ärsyttää urpot, jotka pitävät kissaa vapaana taajamassa!
Erään ulkokissan omistajan suusta oikeasti kuultua: :D
1. "Meidän kissa ei tapa lintuja tai muitakaan eläimiä. Kissat eivät tapa lintuja, koska ovat kylläisiä." (Tosiasiassa kissat saalistavat yli tarpeensa, huvikseen. Kissat tappavat vuosittain miljoonia lintuja pelkästään Suomessa. Lintujen lisäksi kissat tappavat myös uhanalaisia nisäkkäitä, sammakkoeläimiä jne.)
2. "Ei meidän kissa voi jäädä auton alle, kun ei meidän naapureidenkaan kissat ole jääneet." (Mutta kuinka moni naapurin kissa on vain "kadonnut" - siis jäänyt auton alle...)
3. "Ei meidän kissa voi jäädä auton alle, koska tässä lähellä ei ole isoja teitä." (Kissan reviiri voi olla yllättävän laaja, vaikka omistajat luulevat kissan pysyttelevän pihapiirissä. Ja jo 50-60 kilometrin tuntivauhti voi olla kohtalokas, jos kissa juoksee yhtäkkiä auton eteen.)
3. "Kissa on onnellinen ainoastaan ulkokissana." (Toisin sanoen et vain viitsi ulkoiluttaa sitä valjaissa tai ulkotarhassa.)
Kommentit (126)
Meillä on kolme kissaa ja valjaissa käyvät ulkona :) En ikinä täällä päästäisi vapaaksi vaikka hiljainen taajama onkin. Pari kertaa vuodessa käyvät maalla ulkoilemassa vapaana, mutta huutelen heidät takaisin parin tunnin välein, etteivät mene liian kauas tai huomaan jos jotain on käynyt.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:19"]
Sodan ja nälänhädän saapuessa varmasti tämäkin ongelma katoaa
[/quote]
Pakolaiset ja kerjäläiset pyydystävät jo joutsenia, toivottavasti ne pian hokaavat ulkona kuljeksivat kissat.
[/quote]
Mikä tämä juttu on?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:23"]Laki ei kiellä kissan yksin ulkoilemista taajamissakaan.
[/quote]
Mutta lain mukaan omistajan on huolehdittava, ettei kissat pääse vääriin paikkoihin. Ja tämä on vaikeaa, jos kissa pyörii vapaana.
Meillä oli kissa ongelma. Huom. OLI. Asia hoidettiin loukuilla (virallinen loukuttaja) ja kisun omistajat joutuivat maksamaan 50€ maksun jokaisesta loukutuksesta. Ei lompakot kestäny ja kisut siirty sisälle. Kusivat, tappelivat ja tuhosi toisten omaisuutta. Laki kieltää kissaa menemästä toisten pihoihin, laste leikkialueet ym ym. Kissan omistaja vastuussa mitä mirri puuhaa. Tarkistettu viranomaisilta. Valokuvaus ja rikosilmoitus tuhoista niin kyllä loppuu jos ei muuten. Ja nythän on vielä kiinnipito aika koskien myös koiria. Meillä 2 sisäkissaa ja 2 koiraa.
Itse en ymmärrä ihmisiä joiden kissat eivät pääse ulos. Kissan kuuluu päästä saalistamaan ja vahtimaan reviiriään. En nyt väitä että olisi erityisen väärin retuuttaa kissaa narussa tai pitää sisäkissana mutta itse en voisi kuvitellakaan riistäväni kattimatin vapautta sillä lailla.
Terveisin onnellisen 15v ulkokollin henkilökunnan jäsen. :)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:34"]Itse en ymmärrä ihmisiä joiden kissat eivät pääse ulos. Kissan kuuluu päästä saalistamaan ja vahtimaan reviiriään. En nyt väitä että olisi erityisen väärin retuuttaa kissaa narussa tai pitää sisäkissana mutta itse en voisi kuvitellakaan riistäväni kattimatin vapautta sillä lailla.
[/quote]
Miksi ylipäätään otat kissan, jos sisälläpito on mielestäsi vain sen vapauden riistämistä? Ja kuten jo todettua, reviirin vahtiminen ja saalistaminen onnistuu valjaissakin.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:40"]
Miten se ikinä voisi onnistua valjaissa? Leikkiminen ehkä onnistuukin, mutta ei sekään kovin luontevin liikeradoin.
Ehkä sanoin vähän väärin kun puhuin vapaudenriistosta. Mutta silti olen sitä mieltä että sisällä maleksivan kissan katseleminen on masentavaa. Kissassa on kuitenkin paljon enemmän ns. villiä verta kuin esim koirassa. Kesykissa ei ole siis yhtälailla lemmikki ja ihmistä miellyttävä eläin kuin monet muut kesyeläimet. Sen kesyyntymisevoluutio on vasta aluillaan. Siksi minusta on luontevaa päästää se ulos.
Äskeisessa meni lainaukset näemmä reisille mutta vastasin siis 57:lle.
T. 56
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 07:56"]Eipä kissat juuri ketään häiritse, tappavat lintuja ja hiiriä, mitä sitten, niin kaikki petoeläimet tekee. Eikä lintuja tarvi ruokkia pihoilla ollenkaan, kyllä ne löytää luonnosta ruokansa.
Sen sijaan koiranpaskaan astuminen on ärsyttävää eikä koira ole edes oikea eläinlajo, vaan ihmisen jalostama keinotekoinen "eläin".
[/quote]
Eihän ne häiritse.. lasten hiekkalaattikkoon on täytynyt kolmena kesänä vaihtaa hiekat.. ihan täynnä paskaa ollut. Kansi hommattiin niin nyt on ympärys paskottu.
Isäntä hommasi loukun ja tästä lähtien kissat jotka sinne erehtyy "pääsee" amerikanmatkalle.
Kun tietäsi kenen kissoja niin voisi käydä vähän juttelemassa..
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:34"]
Itse en ymmärrä ihmisiä joiden kissat eivät pääse ulos. Kissan kuuluu päästä saalistamaan ja vahtimaan reviiriään. En nyt väitä että olisi erityisen väärin retuuttaa kissaa narussa tai pitää sisäkissana mutta itse en voisi kuvitellakaan riistäväni kattimatin vapautta sillä lailla.
[/quote]
No niin kuuluu esimerkiksi karjalankarhukoirankin saalistaa ja vahtia reviiriään, mut silti ne pidetään kiinni. Jos tietää, ettei pysty antamana lemmikilleen onnellista elämää niin että naapuritkin on onnellisia, ei kannata ottaa lemmikkiä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:42"]
[/quote]
No niin kuuluu esimerkiksi karjalankarhukoirankin saalistaa ja vahtia reviiriään, mut silti ne pidetään kiinni. Jos tietää, ettei pysty antamana lemmikilleen onnellista elämää niin että naapuritkin on onnellisia, ei kannata ottaa lemmikkiä.
[/quote]
Koira ei selviä hengissä ulkona ilman ihmistä. Kissa selviää. Koira on lemmikki, joka tarvitsee ihmisen jatkuvaa huolenpitoa ja huomiota. Kissa ei tarvitse.
Sen lisäksi koirat ovat vapaana liikkuessaan vaaraksi ihmisille, kissat eivät ole. Ei näitä asioita voi oikein edes verrata keskenään.
56
[/quote]
Koira ei selviä hengissä ulkona ilman ihmistä. Kissa selviää. Koira on lemmikki, joka tarvitsee ihmisen jatkuvaa huolenpitoa ja huomiota. Kissa ei tarvitse.
Sen lisäksi koirat ovat vapaana liikkuessaan vaaraksi ihmisille, kissat eivät ole. Ei näitä asioita voi oikein edes verrata keskenään.
56
[/quote]
Ei kissa selviä. Vielä 90-luvulla oman mökkipaikkakuntani metsästäjät tekivät joka syksy eläinsuojeluteon ja kävivät ampumassa kaikki heitteille jätetyt kesäkissat, joilla jo siinä vaiheessa oli paleltumavammoja ja monet olivat pahasti nälkiintyneitä. Kissa ei ehkä kaipaa ihmistä, mutta tarvitsee ihmisen antaman suojan ja lämmön ja ruuan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:52"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:48"]Oisko sitten ollut parempi lopettaa kissa kuin antaa sen elää taajamassa?
[/quote]
Olisi.
[/quote]
Haista sinä vittu ! Oot tunteeton ihminen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:02"]
Jep!! Meidän naapuriin on kuusi kissaa ja toisella kolme, kaikki kulkee enmmän tai vähemmän meidän pihalla.. Yksi jäänyt kiinni itseteossa kun kusee meidän ulko-oveen!!! Oksennusta löytyy terassilta, kasvimaalla kuoppia kun käyvät tarpeillaan.. Vahtimatta en voi pitää tekstiilejä ulkona tuulettumassa etteivät merkkaa. Myös leikattu kissa merkkaa, olen nähnyt omin silmin kun häntä värisee ja kusi lentää!! Kohta meille tulee vauva, ja toivoisin voivani nukuttaa häntä ulkona vaunuissa. Vaan kuinka uskallan :( . Keväällä lumen sulattua piha on täynnä paskaa, kun kisut kakkii hankeen.. Omistajat vain nauraa kun lähestyn heitä tällä ongelmalla.. Karkoittimet tai säikyttelyt ei ole toimineet.. Ovia ei voi pitää auki että tuulettaisi, kissat tulee sisälle. Loukutus ei ole vaihtoehto kun täällä ei noudeta ja pitäis itse kuljettaa mutta minulla ei ole autoa eikä edes korttia.. Enkä haluaisi pitää kissoja kauaa loukussa kyytiä odotellessa! . Aivan talojemme takaa kulkee tie, jossa kohtalainen liikenne ja sammakoiden kutupaikka, tapettuja sammakoita löytyy joka vuosi paljon vaikka ovat ylensyöneitä kissoja.. Toisella puolella sitten lasten leikkipuisto, jossa kissat myös kulkevat tarpeillaan etenkin yöaikaan. Alueella myös tapahtuu paljon kissojen rääkkäystä. . En ymmärrä lainkaan miksi viitsivät pitää kissoja vapaana, kissojen ja toisten ihmisten harmiksi.. Tässä naapurustossa vain yksi mies käyttää kissaansa ulkona valvonnan alaisena. Muut ei välitä.. :(
[/quote]
Tunnen tuskasi, suosittelen asettamaan rotanmyrkyllä myrkytettyjä herkkupalleroita pihalle kissoja odottamaan. Mieluummin vahdit kissan tulevan apajille ettei siili tms. syö niitä.
Jos kissa on ollut sinun pihallasi niin ei voi mitään jos kuolee syötyään jotain luvattomilla teillä ollessaan. Tai sitten lahtaat muuten mutta tuo on ehkä helpoin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:53"]
Pieniä kohtauksia on joskus saatu, kun koirien kanssa lähdetään lenkille. Ei kiva yllätys, täällä parikin kisua saa valitettavasti näemmä juoksennella vapaana...
[/quote]
Täällä on niin älyttömän paljon koiria (ja koirankakkaa, ja huonosti käyttäytyviä ja vapaana pidettäviä koiria) että annan oman kissani mennä aivan vapaasti missä lystää :)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:48"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:42"]
[/quote]
[/quote]
56
[/quote]
No mitenköhän noi villikoirat sitten pysyy hengissä jos ei kerran ilman ihmistä pärjää? Ja kissojen levittämistä zoonoiseista et ole varmaan kuullutkaan...
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 23:02"]
Jep!! Meidän naapuriin on kuusi kissaa ja toisella kolme, kaikki kulkee enmmän tai vähemmän meidän pihalla.. Yksi jäänyt kiinni itseteossa kun kusee meidän ulko-oveen!!! Oksennusta löytyy terassilta, kasvimaalla kuoppia kun käyvät tarpeillaan.. Vahtimatta en voi pitää tekstiilejä ulkona tuulettumassa etteivät merkkaa. Myös leikattu kissa merkkaa, olen nähnyt omin silmin kun häntä värisee ja kusi lentää!! Kohta meille tulee vauva, ja toivoisin voivani nukuttaa häntä ulkona vaunuissa. Vaan kuinka uskallan :( . Keväällä lumen sulattua piha on täynnä paskaa, kun kisut kakkii hankeen.. Omistajat vain nauraa kun lähestyn heitä tällä ongelmalla.. Karkoittimet tai säikyttelyt ei ole toimineet.. Ovia ei voi pitää auki että tuulettaisi, kissat tulee sisälle. Loukutus ei ole vaihtoehto kun täällä ei noudeta ja pitäis itse kuljettaa mutta minulla ei ole autoa eikä edes korttia.. Enkä haluaisi pitää kissoja kauaa loukussa kyytiä odotellessa! . Aivan talojemme takaa kulkee tie, jossa kohtalainen liikenne ja sammakoiden kutupaikka, tapettuja sammakoita löytyy joka vuosi paljon vaikka ovat ylensyöneitä kissoja.. Toisella puolella sitten lasten leikkipuisto, jossa kissat myös kulkevat tarpeillaan etenkin yöaikaan. Alueella myös tapahtuu paljon kissojen rääkkäystä. . En ymmärrä lainkaan miksi viitsivät pitää kissoja vapaana, kissojen ja toisten ihmisten harmiksi.. Tässä naapurustossa vain yksi mies käyttää kissaansa ulkona valvonnan alaisena. Muut ei välitä.. :(
[/quote]
Hanki pihalle iso kissoja vihaava koira.
[/quote]
toivottavasti on leikattu kissa sulla..
Puhumattakaan ihmisistä, jotka kiusaavat kesyjä kissoja ihan vain omaksi huvikseen. Tai autoilijoita, jotka eivät todellakaan jarruta kissan vuoksi. Tai lapsista, joiden hiekkikset ovat täynnä kissanpissaa ja välillä ulosteitakin. Sisäkissat saattavat monesti jopa pihtailla että pääsevät sitten mellastamaan oikein kunnon hiekkalaatikoilla. Punkkeja, sisäloisia jne.
P.s. Taajamassa ei sitä paitsi saisi pitää kissaa vapaana, jos ei pysty (niinkuin kukaan ei pysty) takaamaan että se ei kulje toisten pihoilla.
Ehdotan kaikille loukun ostamista ja karkukissojen toimittamista löytyeläinkotiin. Saavatpahan lunastaa omansa sieltä jos eivät osaa virikkeellistää kissaa jonka ovat välttämättä halunneet kaupunkiin hankkia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 09:01"]
Oma kissa on valjaissa ulkona ja kyllä se siinäkin on lintuja, hiiriä ja myyriä metsästänyt. Ihan onnellinen katti vaikkei pääse vaeltelemaan naapureiden pihalle, kun on pienestä asti valjaisiin totutettu
[/quote]
Nuorissa näkyy paljon tällaisia kissanomistajia, jotka oikeasti ajattelee asioita vähän laajemmin. Se on hieno juttu. Tulen aina hyvälle tuulelle siitä, että näen näitä omistajia, jotka on valmiita viettämään aikaansa lemmikkinsä kanssa. Se vaatii enemmän viitseliäisyyttä, ja minä ainakin arvostan sitä.