Kiinnostavatko sinua ihmisten vauvojen sukupuolenpaljastusjuhlat?
Minua kiinnostaa sukupuoli silloin, kun vauva syntyy, ja voin käydä katsomassa vauvaa. Ennen syntymää asia ei kiinnosta minua yhtään. Käsitykseni sukupuolenpaljastusjuhlista on, että ihmiset tulevat paikalle vähän pitkin hampain ja pakotettuna, "kun nuo nyt ovat niin innoissaan". Mitä mieltä te?
Kommentit (97)
EI niitä edes pitäisi nykyisin pitää, koska lapsen pitää itse saada määrittää sukupuolensa. Tästä kiitos sukupuolivouhottajille
Olen muuten joskus miettinyt, että ehkä kätilöiden pitäisi alkaa kertomaan vanhemmille, että "täältähän tuli pippelillinen ihminen" tai "täältähän tuli pimpillinen ihminen"
Kiinnostaako sinua? Kiinnostavatko muoto on väärin.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan tyhmää haluta tavata läheisiään ja jakaa oman elämänsä iloisia tapahtumia heidän kanssaan, tai ylipäätään juhlia yhtään mitään. Ekat bileet on omat hautajaiset, kaikki muu on vaan "lahjojen kalastelua".
Lahjojen kalastelu on eri asia kuin yhteinen aika läheisten kanssa. Uusi asia?
Vierailija kirjoitti:
Todella ristiriitaista tällaisen sukupuolta korostavan juhlan yleistyminen juuri kun sukupuolen korostamista on alettu hillitä. Vauvan odotus on iloinen asia, toki sitä voi juhlia erilaisin tavoin, mutta juuri tuo sukupuolen nostaminen ohjelmanumeroksi on vähintään mautonta.
Samaa mieltä, ja olen toisaalta miettinyt onko tämmöinen gender reveal-hömpötys joku vanhoillisemmin ajattelevien tapa vastustaa nykypäivän (osin jo yli menevää) sukupuolisensitiivisyys-ajattelua. Ja no, jenkkilässähän ne konservatiiviset arvot tuntuu olevan edelleen hyvin voimissaan ja sieltähän tää juhla on peräisin.
Kieltämättä mielestäni jotain pinkillä tai vaaleansinisellä konfettisilpulla täytetyt ilmapallot on kyllä ihan totaalisen mauttomia, turhaakin turhempaa roskaa ja ummehtunutta "tytöille pinkkiä ja pojalle sinistä"-ajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Menepä kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta.
Miten tämä numeron tekeminen vauvan sukupuolesta sopii siihen nykytrendiin, että kaikki sukupuoliin liittyvä pitää häivyttää. Ei saa olla enää tyttöjen/poikien leluja ja värejä jne. Ei saa erotella tyttöjä ja poikia jossain liikuntatunnilla tms. Pitää antaa sukupuolineutraali nimi ja sukupuolineutraaleja vaatteita ja leluja ja ja ja....
No eihän se sovikaan. Tuskin samat ihmiset juhlii gender reveal juhlia ja antaa sukupuolineutraaleita nimiä, vanhempiakin kun on moneen lähtöön.
Jenkkiläinen hönpötys, jolla saadaan myytyä krääsää. Eli jälleen yksi krääsäjuhla, jolla ei ole mitään virkaa.
Ei kiinnosta. Mutta jos juhliin kutsutaan, voin kympin lahjakortin laittaa ja käydä syömässä ne juhlaherkut, jos matka ei ole pitkä.
En kieltäydy mistään juhlista jos vain on tiedossa hyvää syömistä ehkä juomistakin.
Omat lapset jo aikuisia ja kun olivat lapsia synttäreitä vietettiin niin kauan kuin halusivat. Siinä 16 v iässä niitä ei itseään kiinnostanut sukulaisia kutsua ja ei juuri synttäreitä vietettu kuin perheenä keskenään. Ne meni kavereiden kanssa ulos mäkkäriin.
En pidä vauvoista enkä pikkukersoista. Omat tein hyvin nuorena ja hyvä niin.
Nykyvanhemmuus on jotain ihme somesekoilun ja suorituspaineiden kilpailua.
Mut joo syömään lähden kyl jos kutsu tulee.
En ole edes pitänyt kenenkään vauvoja sylissä 20 vuoteen enkä haluakaan.
Omat lapset on toistaiseksi Veloja..thanks God.
No ei kyllä kiinnosta enkä ymmärrä miksi se sukupuoli on niin tärkeää, että pitää nostaa juhlan aiheeksi. Sinällään en vastusta juhlimista ja pienemmästäkin syystä voi juhlia, mutta tää on jotenkin tosi älytön juhla. Varsinkin kun usein siihen liittyy joku aivan turha roskaaminen teemavärisillä konfeteilla tms.
Täysin merkityksetön juhla, koska nykyisin sukupuolia voidaan elämän aikana vaihdella mielin määrin.
Vierailija kirjoitti:
Täysin merkityksetön juhla, koska nykyisin sukupuolia voidaan elämän aikana vaihdella mielin määrin.
saako vaatia lahjan takaisin, jos babyshower tyttöjuhlissa juhlittu sikiö sitten kertookin myöhemmin olevansa poika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä suomalainen haikeus ja masentuneisuus kukkii tässä ketjussa. Mitään haittaa ei ole siitä, että uutta elämää juhlitaan, mutta täällä ollaan valmiiksi katkeria tuntemattomien juhlista.
Ensin juhlitaan kahdesti ennen syntymää, ja sitten syntymn jälkeen vasta aletaankin juhlia. Siskoni järjesti vauvalleen puolivuotissynttärit, mihin kutsui koko suvun vain muutama kuukausi ristiäisten jälkeen. Eikö mikään riitä?
Seuraavaksi voitaisiin alkaa markkinoimaan lapsivesipunktion ja rakenneultran tulokset -juhlaa. Konfettipyssystä voisi tulla niin paljon hileitä kuin vauvalla on kromosomeja ja ilmapallosta voisi tulla joko terveen paperit tai lähete jatkotutkimuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menepä kouluun.
Sinä on persoonan yksikkömuoto. Sinä olet se jota kiinnostaa tai ei kiinnosta. Kiinnostuksen kohde voi olla monikko tai yksikkö. Ne kiinnostuksen kohteet ovat kohde. Eli kiinnostaako sinua juhlat. Sanajärjestyksellä on merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ihan oikeasti kiinnosta mitä sukupuolta lapsesi on, ei niiden nimet eikä lukumäärä. Kunhan pidät ne pois näkyviltä etkä tule minnekään niiden kanssa.
Me kaikki, lapsettomat ja lapselliset, toivomme, että kuolet pian, odotellessa noutajaa pysy kotonasi, enme halua sinua saastuttamaan näkymää.
Minua on alkanut ärsyttämään kaikki juhlat jossa osallistujat velvoitetaan (joo, tiedän, on kyllä vapaa-ehtoista mutta kuka kehtaa olla antamatta rahaa/osallistumatta lahjaan) maksamaan *pääsymaksu* koska sitähän se on. Hääkutsuun laitetaan tilinumero jonne voi laittaa rahaa ja tililtä voi sitten tsekata että kuka maksoi ja kuinka paljon. Jos lähes jokainen osallistuja/pariskunta laittaa vähintään 100€ tilille niin häät on maksettu vierailla, aika tökeröä siis.
Itse kyllä tykkään juhlista jossa kutsujat eivät odota pääsymaksua, ja itse tykkään myös järkätä juhlia mutten odota tienaavani juhlillani mitään.
Jotenkin typerää, mutta samalla tietysti hyvä, että suurin osa porukoista on ihan innoissaan kummasta vaan sukupuolesta. Ja sen arvaaminen etukäteen on kyllä ihan 50-50, kun niitä vaihtoehtoja ei ole kuin se kaksi.
Sitten jos tahdottaisiin oikein vedonlyönniksi pistää, niin voitais arvailla mikä gender on sitten 10/15/20/30/40 vuoden päästä. Siinäpä jo paljon enemmän pohdittavaa.
Mutta ihan joutavanpäiväinen juhlan aihe. Eikä voi olla mikään perinne, kun eihän noita ole voitu edes selvittää etukäteen kuin puoli vuosisataa, jos sitäkään.