Kiinnostavatko sinua ihmisten vauvojen sukupuolenpaljastusjuhlat?
Minua kiinnostaa sukupuoli silloin, kun vauva syntyy, ja voin käydä katsomassa vauvaa. Ennen syntymää asia ei kiinnosta minua yhtään. Käsitykseni sukupuolenpaljastusjuhlista on, että ihmiset tulevat paikalle vähän pitkin hampain ja pakotettuna, "kun nuo nyt ovat niin innoissaan". Mitä mieltä te?
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teistä on niin iso uhka, että tämä juhla on lähtöisin Amerikasta? En siis millään ymmärrä, niin on farkutkin, mutta eihän ne uhkaa teidän suomalaisuutta? Vai?
No mistä muualta näitä hömppäjuhlia on viimeisen 30 vuoden aikana tullut?
On halloweenit, ystävänpäivät, baby showerit ja nyt gender revealit. Joko on rantautunut harjoituspäivälliset häitä edeltävänä iltana vai eikö vielä? Joko on viisi kaasoa rivissä samanlaisissa mekoissa vai eikö vielä? Joko valitaan häämekkoa yhdessä äidin, anopin, mummon, siskojen ja tyttökavereiden kanssa yhdessä?Niiiiiin? Mikä tässä nyt uhkaa sinua? Elämä voi olla liian hauskaa? Liikaa kivoja juhlia? Juhla ei enää olekaan pelkästään suomalainen "lava kaljaa" perjantai?
Olisikin kivoja juhlia, mutta näissä jenkkityylisissä överikekkereissä pääpaino tuntuu olevan lähinnä siinä että ostetaan riittävästi mautonta krääsää, jotta saadaan tehtyä näyttäviä somepostauksia. Ei kiitos. Ennemmin istuskelen vaikka sitten sen kaljatölkin kanssa kaverin sohvalla ihan ilman mitään älytöntä rekvisiittaa ja ihan ilman somea varten tehtyjä kuvaussessioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lähipiirille; isovanhemmat, tulevat tädit, sedät, enot, serkut ja kummitädit ja -sedät. Mutta sellaiset isot näyttävät juhlat ja sukupuolen paljastusseremoniat on vaan wtf.
Muuan opiskeluaikainen kaverini piti vauvalleen isot, näyttävät ja railakkaat ristiäiset, joihin kutsuttiin lähisuvun ja kavereiden lisäksi myös kaukaisempi suku sekä kaikki mahdolliset opiskelukaverit ja hyvänpäiväntutut. Mielestäni sekin oli aika wtf, kun itse olen tottunut rauhallisiin pienen piirin ristiäisiin.
No eikö ole hyvä, että sait uudenlaisen kokemuksen? Jos olit itse tottunut johonkin, niin eikö ollut kiva kokea jotain uudenlaista?
Ai että epämiellyttävätkin kokemukset on kivoja kunhan ne on uusia? Mielenkiintoinen logiikka. Oletko koskaan kokeillut vaikka juurihoitoa, voisit pitää siitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teistä on niin iso uhka, että tämä juhla on lähtöisin Amerikasta? En siis millään ymmärrä, niin on farkutkin, mutta eihän ne uhkaa teidän suomalaisuutta? Vai?
On halloweenit, ystävänpäivät, baby showerit ja nyt gender revealit. Joko on rantautunut harjoituspäivälliset häitä edeltävänä iltana vai eikö vielä? Joko on viisi kaasoa rivissä samanlaisissa mekoissa vai eikö vielä? Joko valitaan häämekkoa yhdessä äidin, anopin, mummon, siskojen ja tyttökavereiden kanssa yhdessä?Niiiiiin? Mikä tässä nyt uhkaa sinua? Elämä voi olla liian hauskaa? Liikaa kivoja juhlia? Juhla ei enää olekaan pelkästään suomalainen "lava kaljaa" perjantai?
Olisikin kivoja juhlia, mutta näissä jenkkityylisissä överikekkereissä pääpaino tuntuu olevan lähinnä siinä että ostetaan riittävästi mautonta krääsää, jotta saadaan tehtyä näyttäviä somepostauksia. Ei kiitos. Ennemmin istuskelen vaikka sitten sen kaljatölkin kanssa kaverin sohvalla ihan ilman mitään älytöntä rekvisiittaa ja ihan ilman somea varten tehtyjä kuvaussessioita.
Olen ollut monenlaisissa juhlissa. Missään ei ole järjestelty somea varten kuvaussessioita tai hankittu sitä varten mitään.
"Kerro minulle millaisia ystäväsi ovat, niin minä kerron millainen sinä olet."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän lähipiirille; isovanhemmat, tulevat tädit, sedät, enot, serkut ja kummitädit ja -sedät. Mutta sellaiset isot näyttävät juhlat ja sukupuolen paljastusseremoniat on vaan wtf.
Muuan opiskeluaikainen kaverini piti vauvalleen isot, näyttävät ja railakkaat ristiäiset, joihin kutsuttiin lähisuvun ja kavereiden lisäksi myös kaukaisempi suku sekä kaikki mahdolliset opiskelukaverit ja hyvänpäiväntutut. Mielestäni sekin oli aika wtf, kun itse olen tottunut rauhallisiin pienen piirin ristiäisiin.
No eikö ole hyvä, että sait uudenlaisen kokemuksen? Jos olit itse tottunut johonkin, niin eikö ollut kiva kokea jotain uudenlaista?
Ai että epämiellyttävätkin kokemukset on kivoja kunhan ne on uusia? Mielenkiintoinen logiikka. Oletko koskaan kokeillut vaikka juurihoitoa, voisit pitää siitä?
No itse asiassa mä oon kyllä ihan aktiivisestikin haalinut itselleni epämiellyttäviä kokemuksia, mutta ihanko totta sä vertaat jotain itsellesi uuden tyylisiä juhlia epämiellyttävään kokemukseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No itse asiassa mä oon kyllä ihan aktiivisestikin haalinut itselleni epämiellyttäviä kokemuksia, mutta ihanko totta sä vertaat jotain itsellesi uuden tyylisiä juhlia epämiellyttävään kokemukseen?
Mihin tarvitaan vihollisia, jos juhlat ystävien kanssa on yhtä kivoja kuin juurihoito?
Ei kiinnosta. Omien lasten sukupuolen kerroin, jos kysyttiin. Tottakai vauvan odotusta sinänsä on kiva juhlistaa, tulkoon nyt mitä vain sukupuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut monenlaisissa juhlissa. Missään ei ole järjestelty somea varten kuvaussessioita tai hankittu sitä varten mitään.
"Kerro minulle millaisia ystäväsi ovat, niin minä kerron millainen sinä olet."
Sukulaisia ei voi valita.
En ole koskaan edes kuullut tällaisesta. Kaverini odotti poikaa, joka syntymän jälkeen olikin tyttö :D Olisi siinä ollut turhat juhlat :d
Vierailija kirjoitti:
ei kiinnosta, sukupuolella ei ole minulle mitään väliä.
mielenkiintoinen ilmiö tosin on se, että etenkin julkkistyrkyt, jotka ovat kovasti olleet tuomitsemassa ihmisiä, jotka luokittelevat ihmisiä naisiksi ja miehiksi, niin juuri nuo julkkistyrkyt pitävät sitten joko gender reveal juhlat tai muuten tiedottavat lapsen sukupuolesta. jännä juttu, että voivat tietää, että heidän masussaan majaileva letkullinen tai letkuton sikiö voidaankin sitten määrittää tytöksi tai pojaksi, vaikka muuten on ehdoton nounou puhutella vierasta edes vierasta lasta muuten kuin tyttö/poikeoletettu.
Muuten ollaan henkisellä matkalla, jossa vauva on opas, mutta sitten kuitenkin ammutaan sinistä tai vaaleanpunaista härpäkettä 1950-luvun malliin ja ostetaan jotain jättinalleja. Materialismia parhaimmillaan.
Minusta nämä vauvojen sukupuolen panttaus/paljastamisjutut ovat aina tuntuneet kiusallisilta. Tuntuivat jo esikoisen kohdalla, kerrottiin ultran jälkeen ilman suurempia numeroita.
Ymmärrän että jollekin tämä asia voi tuntua toisenlaiselta. Vauvan saaminen on iso juttu ja sitä prosessoidaan monin eri tavoin. Mutta totuus on, että vain hyvin pieni lähipiiri on siitä sukupuolesta kiinnostunut, ja numeron tekeminen asiasta on siksi vähän kiusallista.
Turha tuota erikseen on juhlia. Poika tai tyttöhän se on, ei siinä hirveästi ole vaihtoehtoja ja yllätyksiä. Nimen julkistaminen kiinnostaa enemmän ja sekin tapahtuu kätevästi nimiäisissä tai ristiäisissä.
Palstan vastauksista voidaan päätellä ettei suurinta osaa kiinnosta. Pitävät hömppäjuhlina, eli mammojen kannattaa kysellä ihan ennen kutsuja siltä lähipiiriltään että kiinnostaako jotkut juhlat, oli sitten minkä näköiset tahansa.
Meidän perheessä on nyt ollut kränää yhden lapsen puuttuvista ristiäisistä (koronan takia), koska niitä ei olla järjestetty. Vanhemmat ovat mielestäni saaneet aivan liikaa paskaa niskaan siitä syystä. Näyttää siltä että vanhemmat pitää niitä ristiäisiä pelkästään kummien ja papin kanssa ja hyvä niin, kaikkea paskanjauhamista ei tarvitse sietää. Pahimmat kritisoijat ovat jo pyyhitty listalta, heitä ei kutsuta edes kahville.
Vierailija kirjoitti:
Palstan vastauksista voidaan päätellä ettei suurinta osaa kiinnosta. Pitävät hömppäjuhlina, eli mammojen kannattaa kysellä ihan ennen kutsuja siltä lähipiiriltään että kiinnostaako jotkut juhlat, oli sitten minkä näköiset tahansa.
Meidän perheessä on nyt ollut kränää yhden lapsen puuttuvista ristiäisistä (koronan takia), koska niitä ei olla järjestetty. Vanhemmat ovat mielestäni saaneet aivan liikaa paskaa niskaan siitä syystä. Näyttää siltä että vanhemmat pitää niitä ristiäisiä pelkästään kummien ja papin kanssa ja hyvä niin, kaikkea paskanjauhamista ei tarvitse sietää. Pahimmat kritisoijat ovat jo pyyhitty listalta, heitä ei kutsuta edes kahville.
Ehkä ei ihan kannata heittäytyä tälle linjalle. Ristiäiset/nimiäiset ovat hieman eri asia kuin sukupuolenpaljastusjuhlat. Samoin kuin häät, rippiäiset, ylioppilasjuhlat.
Tietenkään kaikkia ei kaikkien juhlat kiinnosta.
Ihan typerää vaahtoamista. Etukäteistä.
Kolme lasta olen saanut ilman vauvakutsuja. Sukupuolikin paljastui itsellenikin vasta synnytyksen jälkeen. Ei pidetty nimiäisiä, ei ristiäisiä. Istuttiin kahvikupposen ääreen miehen kanssa ja täytettiin väestörekisterin kuponki lapsen nimen ilmoitusta varten.
Ei hirveästi kiinnosta muiden vastaavat asiat. Luen paikallislehdestä kirkolliset ilmoitukset ja siellä niitä kastettuja nimineen on. Totean, että jaahas Virtasen nuorimmainen on näköjään poika.
Kun ei kiinnosta ne vauvat ylipäätään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ihan tyhmää haluta tavata läheisiään ja jakaa oman elämänsä iloisia tapahtumia heidän kanssaan, tai ylipäätään juhlia yhtään mitään. Ekat bileet on omat hautajaiset, kaikki muu on vaan "lahjojen kalastelua".
Hautajaiset on ihan kauheaa kukkien kalastelua. Kukkakauppiaiden masinoimaa vouhotusta.
Olen kieltänyt järjestämästä itselleni hautajaisia. Pahoin kuitenkin pelkään, ettei toiveeni toteudu. Siihen olen itse syytön.
Todella ristiriitaista tällaisen sukupuolta korostavan juhlan yleistyminen juuri kun sukupuolen korostamista on alettu hillitä. Vauvan odotus on iloinen asia, toki sitä voi juhlia erilaisin tavoin, mutta juuri tuo sukupuolen nostaminen ohjelmanumeroksi on vähintään mautonta.
Ei kiinnosta.
Miten tämä numeron tekeminen vauvan sukupuolesta sopii siihen nykytrendiin, että kaikki sukupuoliin liittyvä pitää häivyttää. Ei saa olla enää tyttöjen/poikien leluja ja värejä jne. Ei saa erotella tyttöjä ja poikia jossain liikuntatunnilla tms. Pitää antaa sukupuolineutraali nimi ja sukupuolineutraaleja vaatteita ja leluja ja ja ja....