Vieläkö joku tuntemasi ihminen vastustaa Suomen NATO-jäsenyyttä?
Minä en tunne yhtään sellaista, toisaalta en ole tainnut tuntea aikaisemminkaan.
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole hajuakaan yhdenkään tuntemani ihmisen Nato-kannasta. Arvailla voin, mutta aiheesta ei ole keskusteltu. En nyt tässä viikkoon ole tuttuja tavannutkaan, työkavereita vain. En kyllä edes tiedä mitä miehenikään on asiasta mieltä.... varmaan kahden vaiheilla.
No nyt minua ihmetyttää, mistä te yleensä juttelette?
Hölmöt boomerit kirjoitti:
Äitini, joka on yli 80-vuotias. Sille on opetettu pienestä pitäen, että (Neuvosto)-Venäjä on Suomen ystävä. Ja vaikka ei olisikaan, ei suurta naapuria pidä ärsyttää, ettei se "ystävä" vaan hermostu ja hyökkää Suomeen. Lisäksi kaikki oli ennen paremmin, joten kannattaa elää niin kuin ennenkin.
Jos kysyy, eikö tilanne ole muuttunut, niin on, mutta itse ei silti kannata tehdä mitään.
Vähän kuin, että hakkaavaa ja agressiivista miestä ei saa ärsyttää hengittämällä ja pitämällä huolta itsestään, koska muuten se tulee päälle. Mutta kyllä se silti rakastaa ihan aidosti ja hyvää tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Semmosta pelon motivoimaa hötkyilyä, asioista yrittää taas päättää ne jotka tietää kaikista vähiten ja tuntee kaikista eniten.
Täälä ollaan molemmin puolin tasasesti tosi väärässä tosi helposti tarkistettavissa asioissa ja silti vaikutatte kaikki tosi varmoilta.
Mikä vois mennä vikaan? : DNo laitapa sinä ne faktat kehiin lähdeviitteiden kera, jos kerran sinulla on hallussa tietoa, jota kellään muulla keskustelijalla tässä ketjussa ei ole.
En laita, et sä eti tietoa vaan tukea jo päättämälles kannalle, mä annan sulle jotain parempaa.
Jos monimutkaisessa aiheessa vaan toinen puoli käy järkeen, se ei tarkota sitä että sun puoli ois oikeassa, vaan sitä että sä et tiedä aiheesta tarpeeks muodostaakses älyllisesti rehellistä ja harkittua mielipidettä, sä lopetit tiedonhaun puolessa välissä.
Mitä sinä tiedät siitä prosessista, jonka lopputuloksena olen muodostanut oman Nato-kantani? Olen punninnut sekä Nato-jäsenyyttä puoltavia että sitä vastustavia faktoja ja argumentteja, ja päätynyt lopulta puoltamaan Nato-jäsenyyttä. Mielestäni se ei ole täydellinen ratkaisu, pikemminkin vähemmän huono kuin sotilaallinen liittoutumattomuus.
Mikä on sinun panoksesi tähän keskusteluun? Sanot, että sinulla on tärkeää faktatietoa Natosta, jota ketjussa ei vielä ole esitetty ja joka peräti kumoaisi ketjussa esitettyjä väitteitä. Minä tutustuihin näihin tietoihin hyvin mielelläni, sillä tapanani ei ole koskaan lyödä mielipiteitäni niin lukkoon, etteikö uudet tiedot sitä voisi muuttaa. Mutta sinäpä et suostu kertomaan näitä, koska olet jo etukäteen päättänyt, että tämän ketjun keskustelijat eivät osaa tulkita näitä tietoja "oikealla tavalla".
Minun äitini ja isoäitini taas varoittelivat aina venäläisistä. Olivat sodan kauhut kokeneet.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini ja isoäitini taas varoittelivat aina venäläisistä. Olivat sodan kauhut kokeneet.
Sama täällä ja vanhat ihmiset puhuivat ja puhuvat edelleen vain r*ssistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä NATO-intoilu alkaa saavuttaa ihan älyttömiä mittasuhteita, se pistää ainakin itsellä vähän jarrua päälle. Täytyy muistaa että joku islamilainen ja diktatorinen Turkki on sen jäsen myös. Että onko se meille sopiva.
Kyse ei ole hyökkäysliitosta, vaan puolustusliitosta. Jos Turkkiin hyökätään niin se on ainoa tapaus missä suomalaisia saattaisi joutua heidän puolestaan taistelemaan. Missään muussa tapauksessa ei joudu. Nato ei velvoita jäseniään hyökkäyssotiin millään tavalla.
Tämähän ei pidä paikkaansa, vaan Natolla on sotilasoperaatioita jatkuvasti ympäri maailmaa. Somalia, Syyria jne. Kaikkien aseet on rauhan aseita ja kaikki armeijat on puolustusvoimia.
Kyllähän pitää paikkansa. Osallistuminen on vapaaehtoista. Älä edes yritä väittää jotain muuta.
Muodollinen "vapaaehtoisuus" on samantekevä, tiedämme tasan tarkkaan että Suomi on niin tyhmä, ja niin helposti painostettavissa, että olemme silloin mukana vähän joka puolella.
Hienoa! Nykyään noin 9/10 sotilaasta ei koskaan pääse ulkomaanoperaatioille mukaan lukuisista hakemuksista huolimatta. Olisi mahtavaa jos Nato-jäsenyyden myötä useampi pääsisi.
Siitä vaan muukalaislegioonaan, jos sotimaan niin kovasti haluaa. Tai palkka-sotilaaksi. Kunhan minun ei tarvitsisi maksaa siitäkin.
Tiedän lähipiiristäni ainakin kaksi, jotka vastustavat Nato-jäsenyyttä.
Toinen on sitä mieltä, että kauppasuhteet Venäjään on menee lopullisesti pilalle, jos Natoon liitytään. Pelkää erityisesti metsäteollisuuden puolesta, jos Venäjältä ei enää saada puuta. Tosin kauppasuhteet ovat nyt toistaiseksi jäissä joka tapauksessa. Itse ajattelen, että Nato-jäsenyys ei täysin estä kauppasuhteita Venäjään, mutta luultavasti hidastaisi paljonkin niiden elpymistä sitten, kun tilanne lopulta rauhoittuu (ei se sota kuitenkaan ikuisesti kestä). Vasta-argumenttina voisi myös esittää, että tällä hetkellä sijoittajat näkevät Suomen maariskin korkeana, ja Nato-jäsenyys lieventäisi tätä. Taloudellisilla argumenteilla on paikkansa, mutta silti toivon, että Nato-keskustelu ei olisi mikään huutokauppa, jossa korkein tarjous voittaa. Keskustelun pääpaino pitäisi olla turvallisuuspolitiikassa.
Toinen läheiseni vastustaa Nato-jäsenyyttä, koska se rajoittaisi Suomen mahdollisuuksia toimia rauhanvälittäjänä maailmalla. Tämä on totta, sitten ei ehkä enää voitaisi esiintyä rauhanvälityksen "suurmaana". Itse olisin kyllä valmis luopumaan tästä statuksesta, jos saataisiin tilalle Naton turvatakuut.
Kummankin kanssa päädyimme sopimaan, että olemme asiasta eri mieltä.
Itse en tunne ketään, joka enää vastustaisi Nato-jäsenyyttä. Tilannehan on olennaisesti ja peruuttamattomasti muuttunut koko Euroopassa. Pahimmatkin änkyrät puoluekannastaan ja iästään riippumatta ovat kallistuneet sille kannalle, että Nato on paras turvamme. Kuten ilman muuta onkin.
Suomalaiset olivat aika yksimielisiä vielä viikko sitten, että turvallisuustilanne muuttunut. Suurin osa kannatti Natoon liittymistä. Mitä nyt on tapahtunut? Miksi ollaan palattu taas tällaiseen ihmejappasuun ja puoluekokousten odotteluun?
Sale haluaa innokkaasti Suomen Natoon. Miksi?? Suomihan on puolueeton valtio ja tähän asti meillä on ollut ystävällismieliset suhteet itäiseen naapuriin, mutta kun Ukraina haluaa Natoon... ja tästähän koko virtuaalisota alkoi. SUOMESSA NATOON MENNÄÄN VAIN KANSANÄÄNESTYKSEN KAUTTA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei ole hyökännyt nato-maahan. Nato antaa 100 % suojan. Johonkin Belgiaan hyökättäisiin ja me olisimme Natossa, totta kai lähettäisimme värvättyjä vapaaehtoisia sinne avuksi.
Kukaan ei ole hyökänny moderniin länsimaahan 2. maailmansodan jälkeen. Sekin siis antaa 100% suojan.
Niin. Koska modernit länsimaat ovat Naton jäseniä.
Niinpä, suomi ei kuulu tähän joukkoon :/
No kaikki järkevät vastustavat natoa. Vähemmän järkevät on aivopesty tuolla Paha Venäjä-propagandalla ja he ovat muutenkin täysin pihalla NWO-meiningeistä.
Suomen kansan mielipide on AINA ollut Nato -vastainen. Aikoinaan kysyttiin: " Kuinka moni Suomalaisista haluaisi sotilasliitto Natoon?" ... Vastaukset oli aina jotakin tätä luokkaa: "20% puolesta ja 80% vastaan" Miten tämä nyt on näin keikatanut. "SUOMI MENEE NATOON AINOASTAAN KANSANÄÄNESTYKSEN KAUTTA"
Oma kantani on määrittelemätön. Aikaisemmin se oli ”ei”. Pelkään kyllä Natoa ja Suomen siihen liittymistä. Toisaalta pelkään myös sitä, mitä mahdollisesti tapahtuu, jos Suomi jää sen ulkopuolelle. Yritän muistuttaa itseäni sillä, että eihän Suomi oikeasti mikään puolueeton ole kun kuuluu mm. EU:hun, joka kuitenkin on vahva poliittinen liittouma.
Monet vastustavat, vaikka heitä ei itänaapuri inspiroi yhtään. Tätä ihmettelen koko ajan, että vastustavat.
Pelkäävät. Sodan muistot ovat kauheina mielessä, koska sotaveteraanit puhuivat niistä jatkuvasti.
2 heistä ollut evakossa.
Sukuni on kylläkin täysin länsisuuntutunutta ja itse olen aina ollut länsi-ihminen.
Neukut olivat minusta absurdeja, outoja olioita ja ovat vieläkin.
Itse kannatan intohumoisesti NATOA. Näyttää että olen enemmän kokoomuslainen, kuin sukuni kokoomuslaiset :D
NATO kustannukset Suomelle noin 1 Miljardi/vuosi. Kyllä Jenkit tietää mistä rahaa irtoaa....
No, yks kaveri Vladimir ainakin..
Natohakemus postiin Presidentin ja Pääministerin päätöksellä jo tänään,huomenna voi olla jo myöhäistä.
Juu, itseni lisäksi aikuiset perheenjäsenet. En oo kysynyt serkuilta tai tutuilta mitään kantoja, mutta tuskin mitään natoöyhöttäjiä löytyy mistään.
Minusta tuntuu että nato lobbaus on vahvasti kyselytutkimisten takana ja tulos on tilattu, en usko pätkääköön että kansa yhtäkkiä olisi kääntänyt natokantansa.
Natolobbarit ovat myös ainoita jotka vastustavat kansanäänestystä asiasta, miksihän. Tv:ssä pitää kyllä pöivästä toiseen toitottaa että kansa haluaa natoon, vaikka kansalta ei ole edes kysytty.
Ei taida suomen kieli olla vahvin valttisi? Onko niin, että sinun on vaikea seurata suomalaista mediaa, Venäjän mediassahan on aivan toisenlainen todellisuus.