Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koulun käsityöt eivät ole sukupuolineutraaleja?

Vierailija
05.08.2015 |

Nykyään pitäisi yhdistää ala-asteella "tyttöjen" ja "poikien" käsityöt yleissivistäväksi ja hyödylliseksi oppiaineeksi. Se, että on tyttö ei tosiaan automaattisesti tarkoita että kiinnostaa virkkaus ja kutominen (kumpaakaan en ole tehnyt ala-asteen jälkeen). Vaatteiden ompelua yms. hyödyllistä olisi kaikkien hyvä oppia, samoin saada puutyötuntien osaamista. Miksi koulun käsityötunnit ovat niin vanhoillisia ja tiukasti roolitettuja sukupuolen mukaan?

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsella oli ala-asteella ensimmäisinä kässävuosina yhtä paljon molempia, ja sitten valittiin jossain vaiheessa ala-astetta toinen niistä. Mun tyttö halusi puukässään, ei ole ollenkaan tekstiilikäsityö-ihmisiä.

Tietenkin otti yläasteellakin puukässän. Ei siinä isohkossa luokassa ollut sitten kuin kaksi tyttöä. Koska lapsethan on laumasieluja, ja valitsee sen minkä kaveritkin. Paitsi nämä kaksi tyttöä.

Vierailija
62/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kuppasessa pikkukylän koulussa opettaja oli päättänyt puolestamme, että pojat tekniseen ja tytöt tekstiiliin. Mitään ei meiltä oppilailta kyselty, vaan asiaa pidettiin itsestäänselvänä. Itse olisin mieluummin mennyt tekstiilipuolelle, mutta ei meille annettu edes mahdollisuutta valita. Kolmannella luokalla meillä oli käsityössä sekaryhmät, puoli vuotta kumpaakin lajia. Sen jälkeen seiskalle asti tytöillä tekstiiliä ja pojilla puutöitä. Peruskoulua kävin 98-07. Toivottavasti nämä sukupuolinormatiiviset opettajat kuolevat joskus sukupuuttoon noilta maalaiskyliltäkin! Poika23v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ala-asteeni kahdessa eri koulussa. Toisessa koulussa käsityöt puolitettiin, eikä ollut mitään tyttöjen ja poikien ryhmiä.

Kun vaihdoin koulua, niin tekstiilityöt kuuluivat tytöille ja tekniset pojille. Itse ei saanut valita. Tämä jatkui yläasteellakin, mutta onneksi pääsin pienluokalle, jossa sai tehdä molempia.

Vierailija
64/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on näköjään erilaisia käytäntöjä tässäkin asiassa! Itse olen -87 syntynyt, joten ala-asteen kävin v. 94-00 ja meillä oli tuo jonkun jo mainitsema puoli vuotta ompelua kaikille, puoli vuotta puukäsitöitä kaikille (3.luokalla) ja sitten sai vapaasti valita kumpaa jatkaa 4.-6.luokilla. Valitsin sitten puukäsityön sen kummempia miettimättä ja meitä oli siellä kaksi tyttöä. Kivaa oli! Yläasteella ei kyselty, vaan tytöt ompeli ja pojat meni puukäsitöihin. Tämä harmitti vähän itseäni, koska olisin mielelläni jatkanut puutöitä, mutta ei. En oikein pidä neulomisesta enkä sitä kyllä osaakaan, mutta kyllähän tuon kesti. En muista, että asiasta olisi alettu sen enempää vääntämään. Valinnaisina mulla ei sitten käsitöitä enää ollutkaan, kun oli kieliä ja liikuntaa.

Ja hyvin olen elämässä selvinnyt - onko se nyt sitten jonkin ansiosta vai jostain johtuvaa, en tiedä. 

Vierailija
65/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan totta!

En ole aiemmin tullut ajatelleeksi asiaa, kun omia lapsia ei ole ja kouluajoista on aikaa, mutta tosiaan voisi yhdistää! Itse en ole koskaan juuri käsitöistä innostunut, mutta välillä on pakko esim. lyhentää housujen lahkeita, ja siksi on hyvä osata ommella. Itse käytän tähän tarkoitukseen muuten isäni ompelukonetta. Ja kaikenlaiset pienet nikkarointitaidot ovat hyödyksi, jos haluaa vaikka rakentaa linnunpöntön tai remontoida omaa kotiaan. Nämä ovat kaikille hyödyllisiä taitoja.

Vierailija
66/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:16"]Jostain syystä se puutyö nyt vaan kiinnostaa poikia ja käsityö tyttöjä. Niin se on aina ollut ja tulee olemaan. Tasa-arvo huutelijat voi painuu... sinne. Meidänkin poika ihan itse valitsi puutyöt siinä vaiheessa kun se valinnan aika tuli. [/quote] No jotkut kutomiset ei tasan kiinnosta kaikkia tyttöjä. Ja ton luutuneen asenteen takia pojat eivät uskalla valita muuta kuin puutyöt.

[/quote]No en kyllä väittänytkään, että KAIKKIA tyttöjä. Totesin vaan että yleisemmin näin päin. Ihan sama kun pojat leikkii autoilla ja tytöt nukeilla. Näin se vaan on. Homot ja lesbot on sitten neutraalius erikseen.

[/quote]

Kommentoin tähän nyt sen verran, että olen heteronainen vm. -77, en ole koskaan tykännyt leikkiä nukeilla vaan mieluummin esim. legoilla, ja ihan naisena ja heteroparisuhteessa olevana olen pysynyt.

Vierailija
67/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:16"]Jostain syystä se puutyö nyt vaan kiinnostaa poikia ja käsityö tyttöjä. Niin se on aina ollut ja tulee olemaan. Tasa-arvo huutelijat voi painuu... sinne. Meidänkin poika ihan itse valitsi puutyöt siinä vaiheessa kun se valinnan aika tuli. [/quote] No jotkut kutomiset ei tasan kiinnosta kaikkia tyttöjä. Ja ton luutuneen asenteen takia pojat eivät uskalla valita muuta kuin puutyöt.

[/quote]No en kyllä väittänytkään, että KAIKKIA tyttöjä. Totesin vaan että yleisemmin näin päin. Ihan sama kun pojat leikkii autoilla ja tytöt nukeilla. Näin se vaan on. Homot ja lesbot on sitten neutraalius erikseen.

[/quote]

Kommentoin tähän nyt sen verran, että olen heteronainen vm. -77, en ole koskaan tykännyt leikkiä nukeilla vaan mieluummin esim. legoilla, ja ihan naisena ja heteroparisuhteessa olevana olen pysynyt.

[/quote]

Ylläripylläri, että seksuaalista suuntautumista tai edes SUKUPUOLTA ei voi päätellä pelkkien mielenkiinnon kohteiden perusteella. Shokeeraavaa!

Vierailija
68/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä sä tän väiteen perustelet, Espoossa ainakin koko ala-aste on 1 lukukausi käsitöitä kaikille ja toinen lukukausi puutöitä kaikille sukupuolesta riippumatta. Poika on tehnyt lapaset ja tyynyjä ja sortsit ja penaalin ja kellon ja sormiskeittiramppeja yms. Nyt yläasteelle kun siirtyy voi valita.

Vierailija
69/101 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvun puolivälin jälkeen olin maaseudun pikkukoulussa. 3. ja 4. luokalla kaikilla oli vuorotellen kumpaakin sekaryhmissä. Viidennelle sitten piti valita. Monet tytöt puhuivat menevänsä tekniseen ja vastaavasti joitain poikia kiinnosti enemän tekstiili. Kuitenkin sitten, kun piti laittaa vanhempien kanssa rasti ruutuun, niin minä olin se ainoa, joka koko koulusta teki sen oudon valinnan, kun otin tekstiilin. Seurauksena siitä minua alettiin yleisesti nimitellä seksuaalivähemmistön edustajaksi, olisi ollut parempi vaan mennä perinteiden mukana.

Vierailija
70/101 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 12:24"]

Omassa kuppasessa pikkukylän koulussa opettaja oli päättänyt puolestamme, että pojat tekniseen ja tytöt tekstiiliin. Mitään ei meiltä oppilailta kyselty, vaan asiaa pidettiin itsestäänselvänä. Itse olisin mieluummin mennyt tekstiilipuolelle, mutta ei meille annettu edes mahdollisuutta valita. Kolmannella luokalla meillä oli käsityössä sekaryhmät, puoli vuotta kumpaakin lajia. Sen jälkeen seiskalle asti tytöillä tekstiiliä ja pojilla puutöitä. Peruskoulua kävin 98-07. Toivottavasti nämä sukupuolinormatiiviset opettajat kuolevat joskus sukupuuttoon noilta maalaiskyliltäkin! Poika23v.

[/quote]

Ope on tehnyt vakavan virkavirheen jos ei oikeasti annettu valita. Koko peruskoulun olemassaoloajan on opetussuunnitelman mukaan oppilas saanut VALITA ottaako teknisen vai tekstiilin. Monesti sen valinnan on tehnyt vanhemmat joten kaikki ei ehkä edes muista itse valintalappua. Minä valitsin aikanaan teknisen -84 ja siellä oli puolet työistä. Opekin huomioi tämän kivasti ja teimme mm. korurasioita ja peilipöytiä, kun jossain muussa koulussa työt oli ns. maskuliinisempia.

Vierailija
71/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ne edelleen? Olen luullut, että kaikille opetetaan kaikkea. Mikä järki siinä on? Kai kotitaloutta sentään opetetaan myös pojille?

Vierailija
72/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

? Oli mulla ainaki ala-asteella yhtä paljon puukäsitöitä kuin käsitöitä...

Samoin pojat virkkasi ja neuloi

Vierailija
73/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä oli kaikkia.

Vierailija
74/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala-asteella yhtä paljon molempia, yläasteella sai itse valita, kumpaa jatkoi.

Vierailija
75/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Senhän saa itse päättää kumpaan menee.

Vierailija
76/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille opetetaan kaikkea. Mitä sä siis oikein selität? Yritätkö provosoida?

Vierailija
77/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köh. Me saatiin ainakin valita puukäsitöiden ja tekstiilitöiden väliltä. N20

Vierailija
78/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai ainakin itse valita, kumpaan haluaa mennä ja sitten oli yksi pakollinen kurssi sitä toista ainetta, jota ei valinnut itselleen. Ja kyllä meillä oli ihan sekaisin tyttöjä ja poikia ryhmissä. Vm. -96

Vierailija
79/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kolmesta tytöstä kaksi on ollut puukäsitöissä.

Kysehän on valinnaisaineista. Yhtä hyvin voisi narissa siitä että miksi enkun tunnilla ei lasketa laskuja.

Vierailija
80/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vain kerran ala-asteen aikana ja kerran seiskalla muutaman viikon jakso, jolloin kokeiltiin niitä toisia käsitöitä. Yksi tyttö halusi puukäsityöt yläasteelle ja muistan, että siitä oli joku vääntö.

Lisäksi pojat liikunnassa pelasivat ja tekivät kaikkea mielestäni kivaa, me tytöt naisvoimistelimme.

90-luvulla.