Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koulun käsityöt eivät ole sukupuolineutraaleja?

Vierailija
05.08.2015 |

Nykyään pitäisi yhdistää ala-asteella "tyttöjen" ja "poikien" käsityöt yleissivistäväksi ja hyödylliseksi oppiaineeksi. Se, että on tyttö ei tosiaan automaattisesti tarkoita että kiinnostaa virkkaus ja kutominen (kumpaakaan en ole tehnyt ala-asteen jälkeen). Vaatteiden ompelua yms. hyödyllistä olisi kaikkien hyvä oppia, samoin saada puutyötuntien osaamista. Miksi koulun käsityötunnit ovat niin vanhoillisia ja tiukasti roolitettuja sukupuolen mukaan?

Kommentit (101)

Vierailija
21/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat ne. Eri asia, jos esim. joku vanha kurppa-opettaja tai vanhemmat vielä jauhavat "tyttöjen/poikien käsitöistä" erikseen.

T: alakoulun opettaja

Vierailija
22/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:13"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:10"]Radiossa oli just taas yksi tällainen "tehdään tikusta asiaa" - haastattelu, jossa kässänopettajat yhteisesti ilmaisivat huolensa siitä, että tytöt ei osaa käyttää vasaraa eikä pojat virkata, vaan ne täytyy koulussa näille ihan alusta asti opettaa! Kuitenkaan yhdessäkään ikäluokassa ei ennen viime vuosia ole opetettu kaikkia kaikille vaan käsityöt ja puutyöt on olleet selvästi pelkästään toiselle sukupuolelle suunnattuja. Meillä on tämä maa täynnä naisia jotka eivät osaa käyttää työkaluja, eivätkä koe tarvetta siihen, ja miehiä jotka eivät osaa virkata, eivätkä koe tarvetta siihen. Eikä tässä kenelläkään ole mitään hätää. [/quote] Tämä!

[/quote]

En todellakaan ollut koulussa puutöissä vaikka minusta sen alan ammattilainen tulikin.

N46

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin ala-asteen kahdessa eri koulussa. Mutta siinä missä olin 4. Luokan loppuun oli 3. Ja 4. Luokalla tehty niin että ensin puoli vuotta vaikka puukässää ja sitten seuraava puolivuotta rättikässää. Ryhmät oli sekaryhmät. En muista saitko sitten jo 5. ja 6. luokalle valita yhden aineen vai jatkuiko sama systeemi ala-asteen loppuun saakka.
Kuitenkin vaihdoin toiseen kouluun, ja se oli pienempi maalaiskoulu, jossa oli 4. luokalta eteenpäin valittu yksi aine. Teoriassa se oli valinnainen, mutta koska pääasiassa kaikki tytöt valitsi rättikässän ja pojat puukässän, niin ne harvat jotka olisi halunneet mennä toiseen ryhmään eivät uskaltaneet.
Yläasteella oli naurettava jako että 7. luokalla kaikki tytöt rättikässään ja pojat puukässään! Mutta 8. ja 9. luokalle sai valita kumman halusi jos halusi ollenkaan (paljon valinnaisia). Rehtori tuolla yläasteella olikin ihan yks vanhanaikainen peräsuoli, et en yhtään ihmettele tätä..
VM -92

Vierailija
24/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsityön opettajaksi opiskeleville opetetaan molemmat nykyään, ei ole enää erikseen vain tekstiilin/teknisen työn opettajia meissä uusissa ope-sukupolvissa! :)

Vierailija
25/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali.

Ei puutyöt ole poikien aine ja tekstiilityöt tyttöjen, ihan itse saa oppilas valita kumpaan menee.

Vierailija
26/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:16"]Jostain syystä se puutyö nyt vaan kiinnostaa poikia ja käsityö tyttöjä. Niin se on aina ollut ja tulee olemaan. Tasa-arvo huutelijat voi painuu... sinne. Meidänkin poika ihan itse valitsi puutyöt siinä vaiheessa kun se valinnan aika tuli.
[/quote]

No jotkut kutomiset ei tasan kiinnosta kaikkia tyttöjä. Ja ton luutuneen asenteen takia pojat eivät uskalla valita muuta kuin puutyöt.

Vierailija
27/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:10"]Radiossa oli just taas yksi tällainen "tehdään tikusta asiaa" - haastattelu, jossa kässänopettajat yhteisesti ilmaisivat huolensa siitä, että tytöt ei osaa käyttää vasaraa eikä pojat virkata, vaan ne täytyy koulussa näille ihan alusta asti opettaa! Kuitenkaan yhdessäkään ikäluokassa ei ennen viime vuosia ole opetettu kaikkia kaikille vaan käsityöt ja puutyöt on olleet selvästi pelkästään toiselle sukupuolelle suunnattuja. Meillä on tämä maa täynnä naisia jotka eivät osaa käyttää työkaluja, eivätkä koe tarvetta siihen, ja miehiä jotka eivät osaa virkata, eivätkä koe tarvetta siihen. Eikä tässä kenelläkään ole mitään hätää.
[/quote]
Ai ei ole hätää vai? Kuule, kun sellaisesta pariskunnasta jossa työt on jaettu vuosikymmeniä sukupuolen perusteella toinen jää yksin, on siinä tosiaankin aika ongelmissa.

Vierailija
28/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:09"]

Meillä oli vain kerran ala-asteen aikana ja kerran seiskalla muutaman viikon jakso, jolloin kokeiltiin niitä toisia käsitöitä. Yksi tyttö halusi puukäsityöt yläasteelle ja muistan, että siitä oli joku vääntö.

Lisäksi pojat liikunnassa pelasivat ja tekivät kaikkea mielestäni kivaa, me tytöt naisvoimistelimme.

90-luvulla.

[/quote]

Muistat väärin. Kyllä se toisen käsityön jakso oli paljon pidempi. Olisiko ollu ala-asteella yhden lukukauden?

Vierailija
29/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:26"]Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali.

Ei puutyöt ole poikien aine ja tekstiilityöt tyttöjen, ihan itse saa oppilas valita kumpaan menee.
[/quote]

Miksi ylipäätään käsityöt oppiaineena on jaettu? Olisivat sitten omat oppiaineet jotka opetettaisiin kaikille. Minä nimenomaan haluaisin sukupuolineutraalit käsityötunnit kouluun. Kyllä, taisi jäädä traumoja peruskoulusta; pieni satakuntalainen maalaiskoulu. Ap

Vierailija
30/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no itse olen syntynyt vuonna '89 ja kävin kyllä ihan teknisen työn tunneilla. 3. luokalla oli kaikille molempia, 4. luokalta alkaen valittiin kumpaa halutaan opiskella.

Suurin osa tytöistä meni tekstiilityöhön aluksi, mutta kun neulominen alkoi tökkiä, osa vaihtoi tekniseen työhön. Meitä oli 20 oppilasta ja pojista muutama oli tekstiilissä ja tytöistä 4-5 teknisessä työssä.

Vierailija
31/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:16"]Jostain syystä se puutyö nyt vaan kiinnostaa poikia ja käsityö tyttöjä. Niin se on aina ollut ja tulee olemaan. Tasa-arvo huutelijat voi painuu... sinne. Meidänkin poika ihan itse valitsi puutyöt siinä vaiheessa kun se valinnan aika tuli. [/quote] No jotkut kutomiset ei tasan kiinnosta kaikkia tyttöjä. Ja ton luutuneen asenteen takia pojat eivät uskalla valita muuta kuin puutyöt.

[/quote]No en kyllä väittänytkään, että KAIKKIA tyttöjä. Totesin vaan että yleisemmin näin päin. Ihan sama kun pojat leikkii autoilla ja tytöt nukeilla. Näin se vaan on. Homot ja lesbot on sitten neutraalius erikseen.

Vierailija
32/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:07"]Ala-asteella yhtä paljon molempia, yläasteella sai itse valita, kumpaa jatkoi.
[/quote]
Meillä sama!
Eikä meillä puhuttu erikseen mitään "tyttöjen/poikien käsitöistä" vaan oli puu- ja rättikässy.
Olen yli 30 vuotias eli jo silloin oli näin.
Nyt nelosluokkalainen poikani on myös molemmissä käsitöissä.

Vierailija
33/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näin? Jos oikeasti vieläkin on, niin siihen on kaksi syytä: Vanhemmat eivät vaadi tasapuolisuutta. Minun piti ottaa puhelu rehtorille, niin asia järjestyi. Näin tosin vasta toisen lapsen kohdalla. Ensimmäiselle perusteltiin sillä, että kun ei ole ollut alaluokillakaan, niin ei voi sitten vaihtaa yläluokalla toiseen.

On muuten vaikeaa, jos ei sitten tiedä edes työkalujen nimiä ja perusasioita, jos valitsee sellaisen 'toisen' sukupuolen ammatin, joka perustuu tekniseen tai tekstiilityöhön.

Vierailija
34/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:26"]Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali. Ei puutyöt ole poikien aine ja tekstiilityöt tyttöjen, ihan itse saa oppilas valita kumpaan menee. [/quote] Miksi ylipäätään käsityöt oppiaineena on jaettu? Olisivat sitten omat oppiaineet jotka opetettaisiin kaikille. Minä nimenomaan haluaisin sukupuolineutraalit käsityötunnit kouluun. Kyllä, taisi jäädä traumoja peruskoulusta; pieni satakuntalainen maalaiskoulu. Ap

[/quote]

arvaa kärsisikö murrosikäisten poikien motivaatio virkatessaan sukkaa koulussa?

Vierailija
35/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa no itse olen syntynyt vuonna '89 ja kävin kyllä ihan teknisen työn tunneilla. 3. luokalla oli kaikille molempia, 4. luokalta alkaen valittiin kumpaa halutaan opiskella.

Suurin osa tytöistä meni tekstiilityöhön aluksi, mutta kun neulominen alkoi tökkiä, osa vaihtoi tekniseen työhön. Meitä oli 20 oppilasta ja pojista muutama oli tekstiilissä ja tytöistä 4-5 teknisessä työssä.

[/quote]Tästäkin voitte laskea prosentuaalisesti kumpia on enemmän kummassa.

Vierailija
36/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:26"]Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali.

[/quote]
Tekopyhää väittää valintaa vapaaksi, jos kummassakin aineessa on yli 90% yhtä sukupuolta.

Vierailija
37/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:31"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:07"]Ala-asteella yhtä paljon molempia, yläasteella sai itse valita, kumpaa jatkoi.
[/quote]
Meillä sama!
Eikä meillä puhuttu erikseen mitään "tyttöjen/poikien käsitöistä" vaan oli puu- ja rättikässy.
Olen yli 30 vuotias eli jo silloin oli näin.
Nyt nelosluokkalainen poikani on myös molemmissä käsitöissä.
[/quote]
Ja vielä jatkan että opettajat oli vanhoja, olivat opettaneet myös isääni eli siitäkään ei ole ollut kyse että olisi ollut "nuori ja valveutunut" ope.

Vierailija
38/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni alakoulussa ei ole enää mitään tekstiili/tekninen työ -jakoa. Kaikille opetetaan kaikkea, koska uusi käsityön opettaja on saanut koulutuksen molempiin. Esikoisen aikaan samassa koulussa oli erikseen tekninen/tekstiili, koska nyt jo eläkkeelle jäänyt vanha (tekstiili)käsityön opettaja ei tiennyt mitään teknisestä työstä.

Vierailija
39/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:26"]Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali. Ei puutyöt ole poikien aine ja tekstiilityöt tyttöjen, ihan itse saa oppilas valita kumpaan menee. [/quote] Miksi ylipäätään käsityöt oppiaineena on jaettu? Olisivat sitten omat oppiaineet jotka opetettaisiin kaikille. Minä nimenomaan haluaisin sukupuolineutraalit käsityötunnit kouluun. Kyllä, taisi jäädä traumoja peruskoulusta; pieni satakuntalainen maalaiskoulu. Ap

[/quote]

arvaa kärsisikö murrosikäisten poikien motivaatio virkatessaan sukkaa koulussa?
[/quote]
Sukkia ei virkata.

Vierailija
40/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:33"]

[/quote]Tästäkin voitte laskea prosentuaalisesti kumpia on enemmän kummassa.

[/quote]

Niin, 90-luvulla oli noin. Ei kai nykyään enää normaalissa koulussa (maaseutujen lessuvyöhykkeet eri asia) ohjata tyttöjä tekstiiliin ja poikia tekniseen, eihän??