Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi koulun käsityöt eivät ole sukupuolineutraaleja?

Vierailija
05.08.2015 |

Nykyään pitäisi yhdistää ala-asteella "tyttöjen" ja "poikien" käsityöt yleissivistäväksi ja hyödylliseksi oppiaineeksi. Se, että on tyttö ei tosiaan automaattisesti tarkoita että kiinnostaa virkkaus ja kutominen (kumpaakaan en ole tehnyt ala-asteen jälkeen). Vaatteiden ompelua yms. hyödyllistä olisi kaikkien hyvä oppia, samoin saada puutyötuntien osaamista. Miksi koulun käsityötunnit ovat niin vanhoillisia ja tiukasti roolitettuja sukupuolen mukaan?

Kommentit (101)

Vierailija
41/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittanut kansakoulun 50-luvulla ja alaluokilla meillä pojatkin virkkasivat patalappua. Paras virkkaaja oli muuten poika! Puu- tai metallitöitä ei silloin tytöille opetettu. Jos se olisi ollut mahdollista, olisin hyvinkin saattanut valita sen vaihtoehdon, vaikka nämä ns. tyttöjen käsityöt ovatkin olleet aina mieluisia. Lähipiirissä sattui vielä olemaan erinomaisia esikuvia. Onneksi minulla kuitenkin oli fiksu pappa, joka opetti minulle näitä miehisiksi koettuja kädentaitoja, joten ei ole tarvinnut juurikaan apua pyytää lamppujen ripustukseen tai huonekalujen kokoamiseen. Taulutkin saisin kyllä seinälle omatoimisesti, jos minulla olisi iskuporakone!

Vierailija
42/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:09"]Meillä oli vain kerran ala-asteen aikana ja kerran seiskalla muutaman viikon jakso, jolloin kokeiltiin niitä toisia käsitöitä. Yksi tyttö halusi puukäsityöt yläasteelle ja muistan, että siitä oli joku vääntö.

Lisäksi pojat liikunnassa pelasivat ja tekivät kaikkea mielestäni kivaa, me tytöt naisvoimistelimme.

90-luvulla.
[/quote]
Liikunnassa sama meno jatkuu edelleen...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:33"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:26"]Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali. Ei puutyöt ole poikien aine ja tekstiilityöt tyttöjen, ihan itse saa oppilas valita kumpaan menee. [/quote] Tekopyhää väittää valintaa vapaaksi, jos kummassakin aineessa on yli 90% yhtä sukupuolta.

[/quote]

Kaikesta huolimatta valinta on vapaa. Oppilaat vaan HALUAVAT valita "sukupuolisidonnaisesti" ja heillä on siihen oikeus.

Vierailija
44/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse kävin koulua, niin 1.-3. luokalla oli kaikille samat käsityötunnut ja neloselle valittiin kumpaa haluaa jatkaa tekstiili- vai teknistäkäsityötä. 7. luokalla oli pakollisena käsityöt ja niissä tehtiin joku parin kuukauden vaihto päittäin. 8.-9. luokilla oli valinnaisena nuo käsityöt. Tämä oli 80-90- luvuilla. Poikia oli tekstiilitöissä yhtä paljon kuin tyttöjä teknisissä.

Nykyään meidän lapsilla oli 1.-4. luokilla samat käsityöt kaikille ja valinta tehtiin vasta viitoselle kumpaa jatkaa. Seiskalla oli taas pakollisena, mutta mitään vaihtoa päittäin ei enää tehty ja 8.-9. luokilla oli valinnaisena. Mun lasten luokilla yhtään tyttöä ei ollut teknisissä, mutta muutama poika oli tekstiilitöissä.

Kuka sen päättää mikä on tytöille ja mikä pojille. Eiköhän se ole lapsen omasta kiinnostuksesta kiinni. Mä olisin itse halunnut molempia, mutta valitsin ainoana tyttönä tekstiilityön. Mun oma tyttö tykkäsi enemmän tekstiilityöstä ja poika taas inhosi molempia, mutta otti tekniset koska siellä ei ollut tyttöjä.

Ne työt mitä omat lapset on käsityötunneilla alakoulussa tehneet ovat olleet sukupuolineutraaleja. Esim. makkaratikut, voiveitsi, leikkuulauta, avaimenperä, seinäkello, penaali, lapaset, koristetyyny, seinälle kangas lokerikko, kangastaulu jne.

Vierailija
45/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työttö oli ala-koulussa puukästöissä, mutta yläkoulussa hänet oli laitettu tekstiilikäsityöhön. Ihmetteli vähän asiaa, mutta ei kuitenkaan halunnut myöskään vaihtaa tekniseenkäsityöhön.

Vierailija
46/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän nämäkin mene mielenkiinnon mukaan... Itse tykkään enemmän rakennella ja korjata joten työkalut pysyy kädessä paremmin kuin virkkuukoukku. En ole koskaan kutonut sukkaa tms. Osaan ommella käsin napin paikoilleen tai vaikka korjata pienen reiän mutta sukkia en osaa kutoa. Mitään hienoa en osaa rakentaa mutta sanotaanko niin että kokoan huonekalut paljon näppärämmin kuin ompelen... Varmasti jokainen lapsi saa koulussa opetusta molemmissa käsitöitä. Muistiin vaan jää ne mielekkäämmät opit. Ei asiasta tarvi mun mielestä olla huolissaan. Ostan mielelläni valmiita villasukkia tai maksan ompelijalle vaatteiden korjauksesta.

Vierailija
47/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:30"] [quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:26"]Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali. Ei puutyöt ole poikien aine ja tekstiilityöt tyttöjen, ihan itse saa oppilas valita kumpaan menee. [/quote] Miksi ylipäätään käsityöt oppiaineena on jaettu? Olisivat sitten omat oppiaineet jotka opetettaisiin kaikille. Minä nimenomaan haluaisin sukupuolineutraalit käsityötunnit kouluun. Kyllä, taisi jäädä traumoja peruskoulusta; pieni satakuntalainen maalaiskoulu. Ap [/quote] arvaa kärsisikö murrosikäisten poikien motivaatio virkatessaan sukkaa koulussa? [/quote] Sukkia ei virkata.

[/quote]

Onpas naisilla suppea näkemys. Ei voi kun opettaja on sanonut että ne pitää kutoa. Tietysti sukan voi tehdä virkkaamallakin.

t.mies

Vierailija
48/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakoulun lopulla saatiin valita ihan itse että mennäänkö puu- vai rättikässään. Puolueellista paskaa maalaiskoulua kun kävin, oli pojilla etuoikeus puukässään.

Vierailija
49/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:09"]

Meillä oli vain kerran ala-asteen aikana ja kerran seiskalla muutaman viikon jakso, jolloin kokeiltiin niitä toisia käsitöitä. Yksi tyttö halusi puukäsityöt yläasteelle ja muistan, että siitä oli joku vääntö.

Lisäksi pojat liikunnassa pelasivat ja tekivät kaikkea mielestäni kivaa, me tytöt naisvoimistelimme.

90-luvulla.

[/quote]

Muistat väärin. Kyllä se toisen käsityön jakso oli paljon pidempi. Olisiko ollu ala-asteella yhden lukukauden?

[/quote]

Riippuu vuodesta ja paikkakunnasta. Minun lapsistani vanhimmat olivat pienellä koululla, jossa ei ollut ollenkaan tytöille puutöitä, mutta 1.-2.-luokilla kaikki tekivät tekstiilityötä, eli oppivat ainakin neulan käytön aakkoset ja vähän virkkaustakin. 

Myöhemmin oli lukuvuodesta toinen lukukausi puutöitä, toinen tekstiilityötä. Yläasteella se oli minun lapseni, jonka vaihto tekniseen vaati jonkinlaista vääntöä. Mutta onnistui, on valmistunut sitten rakennushenkilöksi.

Vierailija
50/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:26"]Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali. Ei puutyöt ole poikien aine ja tekstiilityöt tyttöjen, ihan itse saa oppilas valita kumpaan menee. [/quote] Tekopyhää väittää valintaa vapaaksi, jos kummassakin aineessa on yli 90% yhtä sukupuolta.

[/quote]

Kyllä siinä YKSILÖN vapaus toteutuu, kun saa valita. Oikeasti kummallakin sukupuolella pitäisi olla molempia. Toisaalta opettajan kannalta oli kyllä aika turhauttavaa, kun 3. luokan tytöistä muutamat olivat puutöissä jokseenkin kirjaimellisesti kädettömiä, eli vain istuivat ja tuijottivat sitä puupalikkaa. Taitavimmat pojat olisivat veistäneet vaikka siivet selkäänsä. En tiedä, miten sitten tekstiilityössä, kun en sille ryhmälle opettanut.

Vierailija
51/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 10:12"]

[/quote]

Kyllä siinä YKSILÖN vapaus toteutuu, kun saa valita. Oikeasti kummallakin sukupuolella pitäisi olla molempia. Toisaalta opettajan kannalta oli kyllä aika turhauttavaa, kun 3. luokan tytöistä muutamat olivat puutöissä jokseenkin kirjaimellisesti kädettömiä, eli vain istuivat ja tuijottivat sitä puupalikkaa. Taitavimmat pojat olisivat veistäneet vaikka siivet selkäänsä. En tiedä, miten sitten tekstiilityössä, kun en sille ryhmälle opettanut.

[/quote]

Puukäsitöissä taitavia tyttöjäkö ei voi olla?? Älä viitsi! Kyllä osa vanhemmista opettaa lapsilleen kaikenlaisia käden taitoja tasapuolisesti. Näin on aina ollut!

T: puusepän tytär vuosimallia 1954

Vierailija
52/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:09"]Meillä oli vain kerran ala-asteen aikana ja kerran seiskalla muutaman viikon jakso, jolloin kokeiltiin niitä toisia käsitöitä. Yksi tyttö halusi puukäsityöt yläasteelle ja muistan, että siitä oli joku vääntö.

90-luvulla.
[/quote] siitä on aikaa 25 vuotta....

Vierailija
53/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:08"]

Köh. Me saatiin ainakin valita puukäsitöiden ja tekstiilitöiden väliltä. N20

[/quote]

Niin mekin periaatteessa saatiin. Minä olisin ainoana tyttönä halunnut mennä puukäsitöille, ja miesopettajalta tuli selkeä viesti, että ei se kyllä ole hyvä idea, mene vain muiden tyttöjen kanssa tekstiilille. Vastentahtoisesti sitten kudoin niitä lapasia, vaikka olisin kokenut paljon hyödyllisemmäksi puukäsitöillä opitut taidot. Ja meillä jatkui automaattisesti yläasteella sillä käsityöllä, joka ala-asteella oli valittu... 

N21, vieläkin katkera.

Vierailija
54/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:30"]

Jaa no itse olen syntynyt vuonna '89 ja kävin kyllä ihan teknisen työn tunneilla. 3. luokalla oli kaikille molempia, 4. luokalta alkaen valittiin kumpaa halutaan opiskella.

Suurin osa tytöistä meni tekstiilityöhön aluksi, mutta kun neulominen alkoi tökkiä, osa vaihtoi tekniseen työhön. Meitä oli 20 oppilasta ja pojista muutama oli tekstiilissä ja tytöistä 4-5 teknisessä työssä.

[/quote]Tästäkin voitte laskea prosentuaalisesti kumpia on enemmän kummassa.

[/quote]

Niin, 90-luvulla oli noin. Ei kai nykyään enää normaalissa koulussa (maaseutujen lessuvyöhykkeet eri asia) ohjata tyttöjä tekstiiliin ja poikia tekniseen, eihän??

[/quote]Ei ketään ohjata suuntaan eikä toiseen. Ihan itse saa valita.

Vierailija
55/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 10:14"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 10:12"]

[/quote]

[/quote]

Puukäsitöissä taitavia tyttöjäkö ei voi olla?? Älä viitsi! Kyllä osa vanhemmista opettaa lapsilleen kaikenlaisia käden taitoja tasapuolisesti. Näin on aina ollut!

T: puusepän tytär vuosimallia 1954

[/quote]Älä kärjistä! Voi olla taitava kummassa vaan tai kummassakin.

T: 70-luvulla syntynyt, puutyöt valinnut tyttö, hetero

Vierailija
56/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:52"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:35"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:32"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:30"] [quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:26"]Sinähän tässä et ole sukupuolineutraali. Ei puutyöt ole poikien aine ja tekstiilityöt tyttöjen, ihan itse saa oppilas valita kumpaan menee. [/quote] Miksi ylipäätään käsityöt oppiaineena on jaettu? Olisivat sitten omat oppiaineet jotka opetettaisiin kaikille. Minä nimenomaan haluaisin sukupuolineutraalit käsityötunnit kouluun. Kyllä, taisi jäädä traumoja peruskoulusta; pieni satakuntalainen maalaiskoulu. Ap [/quote] arvaa kärsisikö murrosikäisten poikien motivaatio virkatessaan sukkaa koulussa? [/quote] Sukkia ei virkata.

[/quote]

Onpas naisilla suppea näkemys. Ei voi kun opettaja on sanonut että ne pitää kutoa. Tietysti sukan voi tehdä virkkaamallakin.

t.mies
[/quote]
Naisilla? Miksi oletat, että olisin nainen?

Vierailija
57/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:16"]Jostain syystä se puutyö nyt vaan kiinnostaa poikia ja käsityö tyttöjä. Niin se on aina ollut ja tulee olemaan. Tasa-arvo huutelijat voi painuu... sinne. Meidänkin poika ihan itse valitsi puutyöt siinä vaiheessa kun se valinnan aika tuli. [/quote] No jotkut kutomiset ei tasan kiinnosta kaikkia tyttöjä. Ja ton luutuneen asenteen takia pojat eivät uskalla valita muuta kuin puutyöt.

[/quote]

Äidit ja isät voi ihan kotonaan opettaa toisenlaista asennetta. Siinä vaiheessa kun koulussa tulee valinnan paikka eteen, lapsi on jo 8-9-vuotias, eikö niin? Jos kotona tyttö ei ole koskaan nähnyt äitinsä edes naulaavan taulua seinään "kun isä osaa sen näppärämmin", tai poika nähnyt isänsä lyhentävän farkunlahkeita, niin ei ole ihme, jos ei uskalla valita toisin kuin enemmistö. Ja kyllä, oli stereotyyppinen esimerkki, mutta varmasti pätee monessa kodissa.

Vierailija
58/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:08"]

Köh. Me saatiin ainakin valita puukäsitöiden ja tekstiilitöiden väliltä. N20

[/quote]

Niin mekin periaatteessa saatiin. Minä olisin ainoana tyttönä halunnut mennä puukäsitöille, ja miesopettajalta tuli selkeä viesti, että ei se kyllä ole hyvä idea, mene vain muiden tyttöjen kanssa tekstiilille. Vastentahtoisesti sitten kudoin niitä lapasia, vaikka olisin kokenut paljon hyödyllisemmäksi puukäsitöillä opitut taidot. Ja meillä jatkui automaattisesti yläasteella sillä käsityöllä, joka ala-asteella oli valittu... 

N21, vieläkin katkera.
[/quote]

Mulle kävi samalla tavalla! Ja kyllä, minäkin olen vieläkin katkera. Enkä osaa käsitöitä.

Vierailija
59/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 09:08"]

Meillä sai ainakin itse valita, kumpaan haluaa mennä ja sitten oli yksi pakollinen kurssi sitä toista ainetta, jota ei valinnut itselleen. Ja kyllä meillä oli ihan sekaisin tyttöjä ja poikia ryhmissä. Vm. -96

[/quote]

Sama ja vm on -77... hieman ap haiskahtaa provolta.

Vierailija
60/101 |
05.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne edes ovat valittavissa yläasteella? Eikö olisi hyvä osata molempia? Tarkoitushan on varmaan oppia jotain, mitä ei vielä osaa eikä vain askarrella.