Fakta: Suomessa on 635000 työtöntä
Tähän lukuun on laskettu kaikki tempputyöllistetyt. Työttömällä voidaan tarkoittaa te-toimiston asiakasta vaikkei olekaan tilastoissa työtön työnhakija.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:29"]
Kekkosen aikana oli jonain vuotena 80000 työtöntä, maahan julistettiin hätätila!
[/quote]
Kekkosta on ikävä. Yhteiskuntasopimus olisi tehty Tamminiemessä yhden viikonlopun aikana ja toisena viikonloppuna neuvoteltu Suomelle poikkeusluvat idänkauppaan Moskovassa. Vienti vetäisi, työttömyys olisi voitettu ja kaikilla hyvä olla. Kekkonen oli Kekkonen.
Kuinkahan paljon Suomessa on täysin sossun varassa elävää porukkaa?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:35"]
Kekkosen aikana oli jonain vuotena 80000 työtöntä, maahan julistettiin hätätila!
[/quote]
Kekkosta on ikävä. Yhteiskuntasopimus olisi tehty Tamminiemessä yhden viikonlopun aikana ja toisena viikonloppuna neuvoteltu Suomelle poikkeusluvat idänkauppaan Moskovassa. Vienti vetäisi, työttömyys olisi voitettu ja kaikilla hyvä olla. Kekkonen oli Kekkonen.
[/quote]
Itku tulisi monella jos Kekkosen ajan palkkatasoon mentäisiin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:37"]
[/quote]
[/quote]
Itku tulisi monella jos Kekkosen ajan palkkatasoon mentäisiin.
[/quote]
Kekkonen hoitaisi tämänkin asian kuntoon.
Ei voi pitää paikkansa, Juhana Vartiaisen mukaan meillä on karjuva työvoimapula. Sen takia tänne pitää haalia lisää työttömiä ulkomailta työvoimareserviksi.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:31"]Luvusta puutun mm. minä, joka olen loppuvaiheen opiskelija ja menisin riemusta kiljuen töihin!
Enkä edes olisi opiskelemassa, jos taloustilanne olisi toinen.
[/quote]
Minä myös, meitä kutsutaankin nimellä piilotyöttömät.
luultavasti luku olisi lähellä totuutta ja onkin jos mukaan otettaisiin kaikki ennen aikaisesti eläkeputkeen laitetut viimeisen 10 vuoden ajalta ja sitä ennen. Nuoria eläkeläisiä on ollut valtava määrä jotka pääsivät vielä putkeen ennen lakimääräistä eläkeikäänsä. Se on yksi syy miksei kohta mikään riitä maksamaan näiden eläkkeitä kymmeniä vuosia.
Pidennetään työaikaa niin saadaan vielä enemmän työttömiä. Jee!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:54"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:30"]
https://www.tem.fi/files/31889/tilkm2014.pdf
Tätä tilastoa kun tarkemmin tutkii, niin erityisesti pistää silmään tuo työvoiman ulkopuolella olevien työnhakijoiden hurjasti kasvanut määrä verrattuna 1990-luvun alkuun. Esim. vuonna 1994 näitä oli vain 36 338, kun nykypäivänä näitä on 106 015. Tämä on varmaankin ollut viranomaisten keskeisin keino saada työttömyyslukuja pienemmiksi. On päivänselvää, että moni, joka nykypäivänä luokitellaan työvoiman ulkopuoliseksi työnhakijaksi, olisi silloin laskettu työttömäksi työnhakijaksi. Olisi kiva jos jossain olisi selostus siitä miten työvoiman ulkopuolinen työnhakija on aikoinaan määritelty ja mitä muutoksia tähän määritelmään on ajan myötä tehty.
Kun tekee tarkempaa vertailua vuoteen 1994, niin huomaa kyllä että huomattavasti suurempi osa kaikista TE-toimiston asiakkaista meni silloin kohtaan työttömät työnhakijat kuin nykyisin. Jos laskee yhteen kaikki työnhakijat sekä palveluissa olevat, niin saa TE-toimiston asiakkaiden kokonaismäärän. Vuonna 1994 näitä oli 720 998 + 98 337= 819 335, ja kesäkuussa 2015 näitä on 635 038 + 108534= 743 572. Työttömien työnhakijoiden osuus kaikista TE-toimiston asiakkaista oli siis vuonna 1994 494247/819 335= 60,3 %, ja vuonna 2015 368 894/743 572= 49,6 %. Summamutikassa voi siis laskea, että jos hakijat luokiteltaisiin työttömäksi työnhakijaksi nykypäivänä vuoden 1994 tapaan, niin työttömiä työnhakijoita olisi ollut kesäkuussa 2015 kaiken kaikkiaan 368 894 x 1,22= 450 050. Eihän tuosta puutu enää kuin 44 000 työtöntä, niin oltaisiin edellisen laman huippuluvuissa.
[/quote]
Media saisi jo uutisoida tästä...
[/quote]
Ei onnistu, kaikilla on liian kiire syyllistää työttömiä työttömyydestään. Hallituksenkin mielestä työttömyysongelma ratkeaa tukia leikkaamalla. Muita keinoja ei oikein ole esitettykään. Ketään ei kiinnosta, ainakaan ennen kuin nakki napsahtaa omalle kohdalle.
[/quote]
Ai ei onnistu vai? 16 tuntia viestini jälkeen julkaistiin seuraava juttu: http://hbl.fi/nyheter/2015-08-07/765564/manga-likheter-mellan-hosten-1991-och-2015
[quote author="VierailijLainaaa" time="05.08.2015 klo 11:31"]
Luvusta puutun mm. minä, joka olen loppuvaiheen opiskelija ja menisin riemusta kiljuen töihin!
[/quote]Sama täällä. Työnhaku jatkuu tänäänkin.
Kuinkahan paljon Suomessa on täysin sossun varassa elävää porukkaa?
[/quote]Toimeentulotuki on vasta viimesijainen etuus, joten pelkän sossun varassa tuskin elää kukaan.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:40"]
Luvusta puutun mm. minä, joka olen loppuvaiheen opiskelija ja menisin riemusta kiljuen töihin!
[/quote]
Mee Pummi Töihin äläkä vaan teeskentele hakevasi paikkoja...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:48"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 09:40"]
[/quote]
Mee Pummi Töihin äläkä vaan teeskentele hakevasi paikkoja...
[/quote]Mene sinä kirjoitusvammainen apukouluun.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:29"]Kekkosen aikana oli jonain vuotena 80000 työtöntä, maahan julistettiin hätätila!
[/quote]
Ja hätäaputyöt.
[/quote]
Oi niitä aikoja.
Ihan sairas tilanne Suomessa. Miettikää niitä optioita ja ylisuuria palkkoja joilla ne johtajat olisivat voineet maksaa ihan oikeaa palkkaa suomalaisille! Ei ole muka varaa palkata? Rahan ahneus on kyllä kaiken pahan alku.
Mutta ei auta valittaa. Nyt pitäisi vaan miettiä uusia liike-ideoita että saadaan uusia yrityksiä vanhojen tilalle. Sitten hoiva-alat työllistää sekä palveluala.
Ostakaa palveluja. Älkää tehkö kaikkea itse, jos vain suinkin on varaa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:31"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 08:44"]
Onko kenelläkään tietoa siitä mistä löytyy tarkempaa tilastotietoa 90-luvun työttömistä? Tilastoihin ei tuolloinkaan laskettu kun työttömät työnhakijat mutta mistään ei saa tarkempaa tietoa siitä paljonko tilastoja jo tuolloin manipuloitiin.
[/quote]
Tämä kiinnostaisi itseänikin. Lisäksi oliko silloin 9€/pvä orjatöitä? Entä oliko kuinka paljon työvoimatoimiston järjestämiä kursseja?
[/quote]Laki orjatöistä tuli vasta 2006. 90-luvulla tukityöllistetyille maksettiin TES:in suuruinen tuki.
Minä olen yksi heistä. :)